AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Skal så klart kontakte dyrlege om det fortsetter, men hva kan være grunnen til at en katt halter? Jeg har en katt som har tydelig vondt i høyre forfoten. Jeg har kjent på den og virker ikke som noe er brukket. Så jeg vet ikke hva annet det kan være, noen som har greie på dette? Tenkte kanskje hun har blitt bitt av en annen katt og fått infeksjon eller noe sånt. Katten spiser og drikker godt, men slikker seg mye på poten. I tillegg så løfter hun på poten når hun sitter. Anonymkode: 80821...962
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Det kan være alt mulig fra muskelstrekning til påkjørsel. Reagerer katten når du undersøker henne? Anonymkode: 2697f...ab4 1
Emmelise Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 Mulig hun har fått seg en støyt hvis hun har landet feil eller hatt problemer med en klo. Mulighetene er mange. Hvis foten har blitt infisert vil den ha hovnet opp.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være alt mulig fra muskelstrekning til påkjørsel. Reagerer katten når du undersøker henne? Anonymkode: 2697f...ab4 Hun sier ingenting når jeg tar på poten, men virker som det er litt smertefullt ja, siden hun rykker til. Har sjekket potene om det kan være noe med klørne, men det ser helt fint ut. Holder henne uansett inne nå, og tenker jeg ringer dyrlegen på mandag hvis det ikke blir bedre. Noe annet jeg lurer på er om dyrleger har åpent disse dager? Jeg bor i Oslo og har dyrlege rett i nærheten, men med Corona og alt tar de imot dyr/folk? Anonymkode: 80821...962
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 44 minutter siden, Emmelise skrev: Mulig hun har fått seg en støyt hvis hun har landet feil eller hatt problemer med en klo. Mulighetene er mange. Hvis foten har blitt infisert vil den ha hovnet opp. Den ser litt hoven ut faktisk. Jeg hadde en katt tidligere som fikk infeksjon i poten etter slåsskamp, men da var det tydelig bittsår. Dette ser jeg ikke på katten min nå. Ved et brudd/overkjørsel så hadde hun vel knapt klart å gå? Ser at hun hopper opp i vinduskarmen og i klorestativet sitt, som er ganske høyt. Anonymkode: 80821...962
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #6 Skrevet 28. mars 2020 Ut fra det du forteller så synes jeg alt tyder på at hun har fått en byll/infeksjon etter sår på poten. Dette er veldig vanlig hos katter, så det er også det mest sannsynlige. Det kan være vanskelig å se såret innimellom pelsen. Ring veterinær på mandag, så får de sett på foten hennes 😊 Dyreklinikkene har i utgangspunktet åpent, med mindre den enkelte klinikk har bemanningsutfordringer mtp. karantene. Og de fleste klinikker har i dag restriksjoner når det gjelder selve møtet med deg som dyreeier, men dette får du instrukser om når du ringer om time. God bedring til pus! Anonymkode: 2573c...7ec 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #7 Skrevet 28. mars 2020 Min ble bitt i låret og halta. Anonymkode: 0810a...1cf
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 Katten er nok utro. Dump 👎 Anonymkode: 9feff...816 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 Hvilken del av foten har den vondt i tenker du? Poten, ankel, legg, eller lår osv? Min hadde en kraftig strekk i låret. Vetrinær kunne bare følge med og det gikk over på noen uker med smertestillende. Men min pus var ikke hoven eller slikket på noe. Bare jævlig strekk i låret. Anonymkode: 60a49...297
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 Min var nylig også halt og løftet poten når hun satt. Jeg kunne ikke se noe spesielt, men katten hadde tydelig vondt. Hun bokstavelig talt sutret og klagde, spesielt når hun skulle skifte stilling eller prøve å finne en komfortabel måte å ligge på. På det verste faceplantet hun dyna mi mens hun «grein» for seg selv. Selv om hun også humpet greit rundt på 3 når hun følte for det. Jeg ble i hvert fall stressa nok til å ringe dyrlegen og fikk time dagen etter. Dagen derpå haltet hun fortsatt da vi skulle dra, men da dyrlegen skulle undersøke henne så hun for det meste bare dumt på ham. Dyrlegen bokstavelig talt dro henne i beina på et tidspunkt, etter at alt annet var sjekket, uten at hun lagde en lyd eller viste noe tegn på annet enn litt mild dømming av sprø folk. 🙈 Dag 3 gikk hun helt normalt igjen. Så, det er ikke godt å si med halte katter. Det kan være så mangt. Bitt, brudd, strekk, forstuing, midlertidige diva-tendenser.. Så det er vanskelig å si hva det er. Det kan være noe alvorlig, det kan være en liten smell. Jeg har pleid å holde katten inne og se an litt på allmentilstand og utvikling. Med min katt kunne jeg nok, i etterpåklokskapens navn, ha droppet dyrlegen, men kattekreket var så himla dramatisk, og det er uansett bedre med en tur for mye, enn en for lite. Anonymkode: 70e99...b7d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå