Gartnerinna Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Når ungene er isolert fra sitt sosiale liv, så kan ikke vi fise rundt på kjøpesneteret!? En bekjent av meg jobber på dressmann. I dag fortalte han meg frustrert, at folk så og si var til bake til normalen igjen. De sto samlet i flokk, kranglet på at prøverommene var stengte og overholdt ikke 1meters-grensen hverken i forhold til ham, eller hverandre. Det er selvmotsigende og ødeleggende at folk flyr rundt på dressmann, cubus og Nille for å kjøpe unødvendigjeter, når samfunnets barn er fullstendig isolerte fra andre barn. De er fratatt muligheten til et sosialt liv med jevnaldrende. De som er i konstant psykososial og motorisk utvikling, og trenger andre barn for å stimuleres. Poenget mitt er at om vi skal kunne forsvare at skolene og barnehagene skal være stengte, så må det gjelde også andre områder hvor folkemengder samles. Å fratar barna våre den sosiale utviklingen med andre barn, er en høy pris å betale for å hindre smitte, når det ikke gjenspeiles på alle samfunnsområder. Vi heller ikke vann i tønna hvis den lekker på andre siden. Og vi kan ikke la barna våre ta denne støten uten at det er gjennomførte tiltak, hele veien, slik at det faktisk har ønsket effekt. Ja, butikker og apoteker må holdes åpent. Takewaymat er greit, men man kan da for faen la vær å dra ræva si ut på kjøpesenteret for å kjøpe ny påskepynt eller fiffe opp garderoben sin akkurat nå?? (Ja, det er viktig å holde liv i bedrifter, men dette er hovedsakelig snakk om store internasjonale bedrifter som ligger på kjøpesentere) Enten må vi gå "all in", ellers kan vi faktisk ikke forsvare det barna våre nå går igjennom. 19
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Takk for at du deler. Anonymkode: 4fb50...876
Honey Dew Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 Coronaen kommer forsatt til å spre seg så lenge folk driver med ego-adferd. 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 Jeg er helt enig. Har selv to barn, og det er et kjempeoffer for disse å ikke kunne gå på skolen, delta i fritidsaktiviteter og treffe vennene sine. At vi har disse inngripende tiltakene som rammer folks økonomi, psyke, utdanning og sosial stimulering blir liksom undegravet av alle de menneskene som "driter i hele coronaen" og insisterer på å fly rundt som vanlig. Enormt provoserende. Anonymkode: a213e...afb 6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 Dette er egoistiske mennesker, og har ingenting med skolene å gjøre. Anonymkode: cccab...5cb 3
Gartnerinna Skrevet 28. mars 2020 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2020 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Coronaen kommer forsatt til å spre seg så lenge folk driver med ego-adferd. Ja, det må enten bli strengere, ved at myndighetene overvåker, overholder og straffer, ellers er det umoralsk og isolere barna våre. Men Norge kommer nok aldri til å gripe inn i samfunnet og styre folk i den grad.. 1
Tough cookie Skrevet 28. mars 2020 #7 Skrevet 28. mars 2020 Helt enig med deg! Må vi på død og liv ha sminke eller pyntesaker, så får vi bestille det i nettbutikken og hente det i postkassen vår eller til nød på postkontoret. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 23 minutter siden, Honey Dew said: Coronaen kommer forsatt til å spre seg så lenge folk driver med ego-adferd. Den skal spre seg, bare saktere enn om smittesentraler som skoler og barnehager var åpne Anonymkode: 0010b...5e7 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 Jeg var på et stort kjøpesenter i dag. Eneste stedet det var kø var på matbutikken og polet. Ellers var det så og si dødt i hele senteret. Jeg unngår senteret mest mulig annet enn når jeg skal handle mat og gå på apoteket. I dag måtte jeg imidlertid en tur i banken. Jeg var en kjapp tur innom en sportsbutikk fordi den skal legge ned som følge av viruset, og det var så og si ingen mennesker i butikken. Anonymkode: 03cec...66e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 Men ingen har noen gang sagt at barn skal isolere seg. Det er anbefalt at de har 1-2 faste lekevenner. Så det er jo dere selv som frivillig isolerer dem. Anonymkode: 2e5dd...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #11 Skrevet 28. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ingen har noen gang sagt at barn skal isolere seg. Det er anbefalt at de har 1-2 faste lekevenner. Så det er jo dere selv som frivillig isolerer dem. Anonymkode: 2e5dd...fbb Du kan faktisk sammenligne vanig lekeplassaktivitet med kjøpesenter.. 1-2 lekevenner er vel mer å ha besøk av 1-2 venner hjemme. De samme hver gang. Anonymkode: 5e375...f90 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #12 Skrevet 28. mars 2020 55 minutter siden, Gartnerinna skrev: når samfunnets barn er fullstendig isolerte fra andre barn. De er fratatt muligheten til et sosialt liv med jevnaldrende. De som er i konstant psykososial og motorisk utvikling, og trenger andre barn for å stimuleres. Snakk om å overdrive. Det er INGEN som har sagt at barn og unge skal isoleres. Denne krisen kommer ikke til å påvirke barns utvikling, så denne påstanden er drøy å komme med. Det er snakk om noen mnd av deres liv. De er frie mennesker til å gå ut døra om de vil. Bare de holder seg minimum 1 meter unna hverandre, og ikke er flere enn 5 stk sammen. Først så klager folk på at barn og unge sitter for mye inne, og kommuniserer med venner over sosiale medier og dataspill. Nå klager faen folk på at de blir isolert pga korona?? Anonymkode: 98388...f39 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #13 Skrevet 28. mars 2020 Er i grunnen enig, men på kjøpesenteret vi var i går var det så å si ikke ett menneske. Mulig det varier fra sted til sted og senter til senter. Anonymkode: 9ad30...403 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #14 Skrevet 28. mars 2020 Folk burde skjerpe seg. Nille er ikke viktig nå. Derimot burde barn tåle dette, ærlig talt Tafatte folk har blitt. Ta med unga i skogen. Folk vokste opp før og. Det bor folk på øde øyer med barn. Anonymkode: 7f720...94e 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #15 Skrevet 28. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å overdrive. Det er INGEN som har sagt at barn og unge skal isoleres. Denne krisen kommer ikke til å påvirke barns utvikling, så denne påstanden er drøy å komme med. Det er snakk om noen mnd av deres liv. De er frie mennesker til å gå ut døra om de vil. Bare de holder seg minimum 1 meter unna hverandre, og ikke er flere enn 5 stk sammen. Først så klager folk på at barn og unge sitter for mye inne, og kommuniserer med venner over sosiale medier og dataspill. Nå klager faen folk på at de blir isolert pga korona?? Anonymkode: 98388...f39 Vel, min toåring sliter med ørebetennelse og væske i ørene, hører sannsynligvis dårlig. Henger etter språkmessig, og får nå ikke oppfølging før til høsten. Vil tro det går utover utviklingen... I tillegg flytter vi snart til et sted hvor vi ikke kjenner andre barn i utgangspunktet. Spent på om vi klarer å finne et annet barn hun kan leke med i blant. Hadde jo ikke vært noe problem hvis barnehagen var åpen. Vil tro at det vil ha en negativ virkning på mange barn, på veldig mange forskjellige måter. Anonymkode: 56108...205 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #16 Skrevet 28. mars 2020 Det fellesskapet og samholdet som eksisterte før den voksende velstanden og digitaliseringen tok overhånd for 15 år siden, har kommet litt tilbake i denne perioden. Blir en vekker for egoene, som nå faktisk må ta hensyn til fremmede rundt seg.. Anonymkode: ddf7e...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #17 Skrevet 28. mars 2020 Har ikke unger, så fiser rundt på kjøpesentrene så mye jeg vil. Når det er sagt, så er det ikke akkurat mye folk på sentrene i strøket her for tiden (Oslo øst), så null problem å holde avstand. Anonymkode: 17011...d90 2
Gartnerinna Skrevet 28. mars 2020 Forfatter #18 Skrevet 28. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å overdrive. Det er INGEN som har sagt at barn og unge skal isoleres. Denne krisen kommer ikke til å påvirke barns utvikling, så denne påstanden er drøy å komme med. Det er snakk om noen mnd av deres liv. De er frie mennesker til å gå ut døra om de vil. Bare de holder seg minimum 1 meter unna hverandre, og ikke er flere enn 5 stk sammen. Først så klager folk på at barn og unge sitter for mye inne, og kommuniserer med venner over sosiale medier og dataspill. Nå klager faen folk på at de blir isolert pga korona?? Anonymkode: 98388.. Selvfølgelig kan denne krisen påvirke barns utvikling, spesielt hvis det blir langvarig. Ikke alle barn har 1-2 lekekamerater i nærområdet og gå til, og jo- mange barn isoleres. De minste barna mister jo timevis med sosialt samspill daglig. De kan bli understimulerte. Feks blir muligheten til å utvikle prosoaiale og språklige ferdigheter minsket. Dette er ferdigheter som er sårbare for utvikling i en gitt aldersperiode. Når denne perioden er over blir disse ferdighetene vanskeligere å utvikle på et senere stadium. Sånn fungerer barns hjerne. De bygd for å leke med andre barn for å utvikle seg på en sunn måte. Jeg snakker ikke om ungdommer som komme og går som de vil, og bruker sosiale medier for å sosialisere seg.. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #19 Skrevet 28. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke unger, så fiser rundt på kjøpesentrene så mye jeg vil. Når det er sagt, så er det ikke akkurat mye folk på sentrene i strøket her for tiden (Oslo øst), så null problem å holde avstand. Anonymkode: 17011...d90 Så beleilig for deg at resten av samfunnet tar forhåndsregler så du kan fise rundt på senteret uten problem. Egoist! Anonymkode: 21a28...b1c 2
Gartnerinna Skrevet 28. mars 2020 Forfatter #20 Skrevet 28. mars 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, min toåring sliter med ørebetennelse og væske i ørene, hører sannsynligvis dårlig. Henger etter språkmessig, og får nå ikke oppfølging før til høsten. Vil tro det går utover utviklingen... I tillegg flytter vi snart til et sted hvor vi ikke kjenner andre barn i utgangspunktet. Spent på om vi klarer å finne et annet barn hun kan leke med i blant. Hadde jo ikke vært noe problem hvis barnehagen var åpen. Vil tro at det vil ha en negativ virkning på mange barn, på veldig mange forskjellige måter. Anonymkode: 56108...205 Så trist å høre. Det er jo akkurat i den alderen språkutviklingen er på sitt mest sensitive. Kanskje du kan etterlyse lekekamerater i sosiale medier eller noe slikt, der dere flytter? Får virkelig bare krysse fingre for at dette ikke drøyer og drøyer.. Slik at de minste barna får komme tilbake til barnehager, og skoler. Savner en debatt rundt konsekvensene dette kan ha for de minste barna hvis det blir langvarig. 3
Anbefalte innlegg