Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla vår har nå nylig begynt å nekte å ligge på magen. Det går fint fra morgenen av å da kan hun godt ligge 10-15min, men resten av dagen blir det bare sutring. Sutrer med en gang hun blir lagt på magen selv om vi ligger sammen med henne og prøver med forskjellige leker. I det siste virker det som alt hun vil er å bare bli løftet rundt hele dagen. 

Hun verken krabber eller åler seg framover enda, men ser ut som dette er hva hun egentlig vil men ikke får til. Kan dette være grunnen til at hun ikke vil ligge på magen? Altså at hun ikke kommer seg framover.

Noen som har noen tips til hva vi kan gjøre for å få henne til å ligge mer utover dagene også? Må jo ligge litt på magen å trene slik at hun styrker musklene både i nakke og rygg pluss at hun etterhvert skal klare å komme seg framover.

AnonymBruker
Skrevet

Synes hun det er greit hvis hun får ligge i senga sammen med deg å tøyse? Har dere prøvd å sette på musikk? 

Vår hatet mageleie til han var ca 4 mnd, nektet plent. Vi la oss på ryggen med lårene opp, og beina i 90 grader, sånn at han lå på skinnleggen vår, da kunne han se rett ned på oss, og elsket det (Var veldig tungt, men funka). 
La også stellematta på stuebordet, og satt under (og holdt han såklart) sånn at han så rett ned på oss. Han elsket det. 

Anonymkode: 7b689...080

Skrevet

Har ikke tenkt på dette. Skal prøve sendt å se om det blir noe suksess. Takk for tips 

AnonymBruker
Skrevet

Hun viser frustrasjon fordi hun vil fremover antagelig. Fortsett med gulvtid selv om det blir litt klaging, det er veldig viktig for den motoriske utviklingen. Ha heller korte økter av gangen og ligg der sammen med barnet 

Anonymkode: 0659f...1cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i samme situasjon, jenta vår på 9 mnd vil ikke ligge på gulvet. Blir skikkelig grinete 😫 Hun liker godt å sitte oppreist, det er vi gjør inne. Ellers er vi mye utendørs på dagtid 🙂

Anonymkode: 21ecd...e28

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i samme situasjon, jenta vår på 9 mnd vil ikke ligge på gulvet. Blir skikkelig grinete 😫 Hun liker godt å sitte oppreist, det er vi gjør inne. Ellers er vi mye utendørs på dagtid 🙂

Prøver å ta med jenta vår også en del ut, men blir ganske tungt i lengden via man skal bære og tenker det er kjedelig for hun å bare ligge i vognen... hvordan løser du dette? Krabber/åler barnet ditt seg framover, og lar du henne leke på bakken ute?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen låsninger i ryggen? 

Anonymkode: bba55...52a

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Minny<3 skrev:

Prøver å ta med jenta vår også en del ut, men blir ganske tungt i lengden via man skal bære og tenker det er kjedelig for hun å bare ligge i vognen... hvordan løser du dette? Krabber/åler barnet ditt seg framover, og lar du henne leke på bakken ute?

Vår jente er en lettvekter, så vi bærer i sele på magen 🙂 Noen ganger vogn hvis vi skal være lenge borte, ellers bare bæresele. Hun får ikke til å krabbe nei, eller åle, men kan rygge bakover om hun kommer på det 😅 Det virker som hun glemmer at det er en mulighet 😕

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp en gammel tråd her da vi har samme problem.

Når løsnet det for din baby @Minny<3?

Vår på 8 måneder nekter å ligge på magen. Lærte å rulle ved tre måneder og har siden rullet rett tilbake på rygg når han blir lagt på magen.

Prøver å ha en lett hånd på ryggen/rumpa for å forhindre rulling tilbake til ryggen, men da blir det bare protester og gråt.

Ruller seg over på siden eller magen for å nå tak i leker, men snur seg rett tilbake og leker fornøyd med det han har fått tak i.

Noen som har tips til hvordan vi kan få babyen til å ligge på magen / trene rygg/nakke?

Anonymkode: ddd14...58f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Drar opp en gammel tråd her da vi har samme problem.

Når løsnet det for din baby @Minny<3?

Vår på 8 måneder nekter å ligge på magen. Lærte å rulle ved tre måneder og har siden rullet rett tilbake på rygg når han blir lagt på magen.

Prøver å ha en lett hånd på ryggen/rumpa for å forhindre rulling tilbake til ryggen, men da blir det bare protester og gråt.

Ruller seg over på siden eller magen for å nå tak i leker, men snur seg rett tilbake og leker fornøyd med det han har fått tak i.

Noen som har tips til hvordan vi kan få babyen til å ligge på magen / trene rygg/nakke?

Har ikke han begynt å bevege seg framover? Ville vært bekymret om en på 8 måneder bare lå på rygg. Bør kunne sitte med støtte, åle seg framover og øve på krabbing. 

Anonymkode: 4706b...ae1

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke han begynt å bevege seg framover? Ville vært bekymret om en på 8 måneder bare lå på rygg. Bør kunne sitte med støtte, åle seg framover og øve på krabbing. 

Anonymkode: 4706b...ae1

Gjør ingen forsøk på å bevege seg fremover. Er veldig blid og fornøyd med å ligge på rygg. Ligger selvsagt ikke pal, men roterer rundt egen akse og beveger seg på den måten. Bæres en del på hoften og holder kroppen greit oppe selv.

Eldste var nærmere året får hun krøp (på alle fire), og over 10 måneder før hun satte seg opp selv. Ålte ved overgang 8/9 måneder så sånn sett er de like i motorisk utvikling. Men hos eldste var mageleie aldri ett problem. Eldste på snart 3 ligger nå hakket foran sine jevnaldrende motorisk selv om hun var sent igang.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv med litt hjelp, f.eks en håndkle som er brettet sammen (la oss si 4-6 lag), rett under brystet til babyen. Akkurat sånn at han får bittelitt ekstra hjelp i starten. Det hjalp oss veldig, og derifra gikk det raskt fremover. 

Anonymkode: d1467...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Regner med du får oppfølging fra helsestasjonen, og derfor vet at ting er helt innafor normalen. Med mindre babyen har noen utfordringer fysisk vil jo dette løse seg. Prøv å legg deg på magen foran babyen når den ligger på magen slik at dere har øyekontakt og ha en leke som den kan holde på med.

Min på 5 mnd begynte å snu seg til magen ved 3 mnd og har siden den gang bare kastet seg rundt uansett hvor han ligger. Rett og slett en liten mark som ikke kan ligge rolig et sekund. Tenker det høres litt behagelig ut med en fornøyd og rolig baby😅

Anonymkode: da03b...7a2

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo sikkert babyen litt tung etterhvert, men prøv andre aktiviteter som gir samme bevegelse for baby. Min likte godt når jeg lå på rygg med bøy i knær og hofter så han kunne ligge på leggene og fly. Evt bare fly i armene, men ikke støtt hele kroppen så han må holde selv.

Du kan sitte på sofa/gulv og legge baby på magen litt over låret med leker foran.

Kjøp ett speil som ruller på gulvet.

Legg deg på magen selv så dere er i samme høyde. Mer inspirerende for baby å se deg!

Problemet når de blir så store er at de ikke er like lett å "lure". Men om du først bestemmer deg for å trene bør det gå fort fremover,  du bør merke stor forskjell ila 1-2uker.

Hvis ikke du får det til selv ville jeg kontaktet helsestasjon og fått henvisning til fysioterapi, de er kjappe med de små. Og de kan vurdere om han bare er litt "lat" eller om det er noe å bekymre seg for. Lykke til!

Anonymkode: f90ef...0a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.3.2020 den 18.40):

Kanskje noen låsninger i ryggen? 

Anonymkode: bba55...52a

Haha! Dette ! Som man sykeliggjør barns vilje

Anonymkode: de571...cf4

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå er jo sikkert babyen litt tung etterhvert, men prøv andre aktiviteter som gir samme bevegelse for baby. Min likte godt når jeg lå på rygg med bøy i knær og hofter så han kunne ligge på leggene og fly. Evt bare fly i armene, men ikke støtt hele kroppen så han må holde selv.

Du kan sitte på sofa/gulv og legge baby på magen litt over låret med leker foran.

Kjøp ett speil som ruller på gulvet.

Legg deg på magen selv så dere er i samme høyde. Mer inspirerende for baby å se deg!

Problemet når de blir så store er at de ikke er like lett å "lure". Men om du først bestemmer deg for å trene bør det gå fort fremover,  du bør merke stor forskjell ila 1-2uker.

Hvis ikke du får det til selv ville jeg kontaktet helsestasjon og fått henvisning til fysioterapi, de er kjappe med de små. Og de kan vurdere om han bare er litt "lat" eller om det er noe å bekymre seg for. Lykke til!

Anonymkode: f90ef...0a9

Takk for tips!

Har forsøkt med håndkle, ligger kanskje 20 sekunder lengre...Forsøker med en gang å rulle seg av bena mine ved «flying», samme når vi ligger mage mot mage, speilet tas med over på ryggen, når jeg legger baby på magen og skal legge meg ned på magen selv for å ligge ansikt til ansikt er baby over på ryggen før jeg rekker å legge meg ned🙄

Har time på helsestasjonen om knappe tre uker og kommer til å be om vurdering av fysioterapeut om vi ikke ser noe fremgang innen da.

Hadde jeg hatt en manuellterapeut i nærheten som jobber med barn hadde jeg bestilt time der før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/19/2021 at 12:31 PM, AnonymBruker said:

Takk for tips!

Har forsøkt med håndkle, ligger kanskje 20 sekunder lengre...Forsøker med en gang å rulle seg av bena mine ved «flying», samme når vi ligger mage mot mage, speilet tas med over på ryggen, når jeg legger baby på magen og skal legge meg ned på magen selv for å ligge ansikt til ansikt er baby over på ryggen før jeg rekker å legge meg ned🙄

Har time på helsestasjonen om knappe tre uker og kommer til å be om vurdering av fysioterapeut om vi ikke ser noe fremgang innen da.

Hadde jeg hatt en manuellterapeut i nærheten som jobber med barn hadde jeg bestilt time der før.

20 sekunder er jo massevis! Det er ganske tungt å ligge slik for en baby, sånn til å begynne med. 

Men ja, spør selvsagt på helsestasjonen, det er alltid det riktige å gjøre

Anonymkode: d1467...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, sitter foreldre med stoppeklokke og tar tiden for hvor lenge ungen holder hodet oppe!! Og rett på nettet for å sjekke idealtid, er ungen innafor?

Hjelpe meg. Jeg er så glad det ikke fantes hverken Google eller Kvinneguiden da jeg fikk barn. Tror også at flink pike/perfekt hustru/perfekt mamma/perfekt hjem/perfekt alt ikke var så utbredt den gangen. Mødre/foreldre med digitale diagrammer som måler ungens aller minste lille målbare ting for så å koble det opp mot andres diagrammer for så å sammenligne og leite frenetisk rundt på nettet. Og gud nåde den stakkars ungen som ikke følger det kurver og tabeller og andre måleenheter, den får ikke være i fred. Er det det minste avvik fra glossy mamma-sider på nettet så er det noe galt med ungen, må fikses, SCHNELL!!

Hva skjedde med det gode, gammeldagse å stole på seg selv? Se an om ungen er i en god almentilstand? Bruke tiden på å være med ungen og observere ungen istedet for å ta bilder av den og legge ut for at alle andre skal se hvor fin vinterdress mor kjøpte på nettet? Eller de nye lekene? Eller de sååååå lekre skoene, størrelse 18, kun til pynt, null nytteverdi. Eller den kule jakka, med stor hette, som ligger knøvlet under nakken på ungen? Mini-jeans er kult, spiller ingen rolle om ungen ikke kan bevege seg fritt i dem. Sparkebukse til ungen er ikke kult nok, må vite. Skal være små utgaver av mor og far. Det er insta- vennlig! All den tid som brukes med blikket på skjermen kunne ha vært brukt sammen med ungen. Og ja, jeg se dem, disse foreldrene, med nesa i mobilen uten et blikk på ungen, det være seg en unge i vogn (håper den sover) eller ungen på lekeplassen som frenetisk søker kontakt med en forelder som er fordypet i skjermen. Blikket tas kun opp for å ta bilde av ungen eller sende selfie. 

Ikke ALLE foreldre er som beskrevet, jeg vet det. For mange er det. Takk for meg. 

Anonymkode: 18bc9...c71

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Herregud, sitter foreldre med stoppeklokke og tar tiden for hvor lenge ungen holder hodet oppe!! Og rett på nettet for å sjekke idealtid, er ungen innafor?

Hjelpe meg. Jeg er så glad det ikke fantes hverken Google eller Kvinneguiden da jeg fikk barn. Tror også at flink pike/perfekt hustru/perfekt mamma/perfekt hjem/perfekt alt ikke var så utbredt den gangen. Mødre/foreldre med digitale diagrammer som måler ungens aller minste lille målbare ting for så å koble det opp mot andres diagrammer for så å sammenligne og leite frenetisk rundt på nettet. Og gud nåde den stakkars ungen som ikke følger det kurver og tabeller og andre måleenheter, den får ikke være i fred. Er det det minste avvik fra glossy mamma-sider på nettet så er det noe galt med ungen, må fikses, SCHNELL!!

Hva skjedde med det gode, gammeldagse å stole på seg selv? Se an om ungen er i en god almentilstand? Bruke tiden på å være med ungen og observere ungen istedet for å ta bilder av den og legge ut for at alle andre skal se hvor fin vinterdress mor kjøpte på nettet? Eller de nye lekene? Eller de sååååå lekre skoene, størrelse 18, kun til pynt, null nytteverdi. Eller den kule jakka, med stor hette, som ligger knøvlet under nakken på ungen? Mini-jeans er kult, spiller ingen rolle om ungen ikke kan bevege seg fritt i dem. Sparkebukse til ungen er ikke kult nok, må vite. Skal være små utgaver av mor og far. Det er insta- vennlig! All den tid som brukes med blikket på skjermen kunne ha vært brukt sammen med ungen. Og ja, jeg se dem, disse foreldrene, med nesa i mobilen uten et blikk på ungen, det være seg en unge i vogn (håper den sover) eller ungen på lekeplassen som frenetisk søker kontakt med en forelder som er fordypet i skjermen. Blikket tas kun opp for å ta bilde av ungen eller sende selfie. 

Ikke ALLE foreldre er som beskrevet, jeg vet det. For mange er det. Takk for meg. 

Tydelig at du er for gammal til å lære deg Internett-kutyme også, når du stormer inn i en tråd for å snakke nedsettende om både TS, de som svarer og dagens mødre.

Takk for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg plukker opp restene etter ungene hvis foreldre lever for insta og selfier og prøver å få dem til å forstå det mellommenneskelige. Lære dem til at det er naturlig med mimikk i ansiktet og at det er greit å ha følelser. Se hverandre uten photoshop og påklistra katteørerpå bilder og sånn.  Jeg har mer tro på interaksjon mellom mennesker. Søk det opp, du kan google det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...