Gå til innhold

Kan jeg tvinges på jobb hvis skolene åpner igjen etter påske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser kunnskapsministeren vil se på muligheter for å åpne så fort som mulig, for alle eller noen elever. 

Jeg jobber i ungdomsskolen. Jeg er så redd for dette viruset pga eget barn i risikogruppe, at vi sitter isolert selv om vi ikke må. 

Hvis de begynner å åpne opp etter påske, er jeg overhodet ikke interessert i å stille opp på jobb. Ikke sånn som det er nå. Kan man nekte?

Anonymkode: a743c...052

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke de kan tvinge deg, men jeg vil tro at du sikkert kommer til å miste jobben? 

Anonymkode: 6b991...f6c

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser kunnskapsministeren vil se på muligheter for å åpne så fort som mulig, for alle eller noen elever. 

Jeg jobber i ungdomsskolen. Jeg er så redd for dette viruset pga eget barn i risikogruppe, at vi sitter isolert selv om vi ikke må. 

Hvis de begynner å åpne opp etter påske, er jeg overhodet ikke interessert i å stille opp på jobb. Ikke sånn som det er nå. Kan man nekte?

Ja, da blir du nok sagt opp. Du kan da virkelig ikke forvente å sitte på rompa og motta penger fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: bd46e...389

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Er du fagorganisert? Hør med tillitsvalgt/utdanningsforbundet

Anonymkode: da907...647

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nekte, og miste jobben. Du kan vel utsette oppsigelsen fire uker ved å bruke dine omsorgsdager. 

Anonymkode: d6612...75a

• Liker 16
Skrevet

Tviler på at du får sykemeldt deg eller at du får omsorgspenger i denne situasjonen? Men det er kanskje mulig å at du tar fri uten lønn? Uansett viktig at du har en god dialog med skolen. De vil nok gjøre det de kan får å ha gode smittevernstiltak og tilpasse litt ut i fra ditt barns behov.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har de selvstendige en fordel. De kan unngå å ta oppdrag og dermed forlenge karantenen, om de vil.

Anonymkode: 969eb...754

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier jo at jeg jobber på skolen. Jeg mener jeg kan fortsette å undervise hjemmefra til det er tryggere. 

Sitte på ræva? Jeg har aldri jobbet så mye som nå. Jeg jobber til jeg legger meg hver dag.

Ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De har avlyst skriftlig eksamen. Når elevene samles for å gjennomføre skriftlig eksamen, er det ikke ulikt en vanlig klasseromssituasjon. Jeg tenker at om de mener dette er et viktig tiltak, så kan de jo ikke bare åpne skolene igjen som vanlig. Hvis du skjønner hva jeg mener. 

Jeg er også lærer, men på mellomtrinnet. Vi har over 30 elever inne i et trangt klasserom. Garderobene er enda trangere. Det må i så fall gjøres tiltak som hindrer smittespredning. Hvordan det skal gjøres, er jeg spent på. 

Anonymkode: 07754...655

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier jo at jeg jobber på skolen. Jeg mener jeg kan fortsette å undervise hjemmefra til det er tryggere. 

Sitte på ræva? Jeg har aldri jobbet så mye som nå. Jeg jobber til jeg legger meg hver dag.

Ts

Nå ser vi jo det at undervisning hjemmeifra ikke fungerer for andre enn høyskoler. VGS elever sliter, barneskoleelever slter og blir ikke fulgt opp, samme med ungdomskoleelever. Dette går en kort stund. Så nei, mitt barn skal ha hjelp av en lærer som er tilstede.

Du må eventuelt bytte jobb, søke om kontorjobb for x.

Anonymkode: 6954e...fe8

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har avlyst skriftlig eksamen. Når elevene samles for å gjennomføre skriftlig eksamen, er det ikke ulikt en vanlig klasseromssituasjon. Jeg tenker at om de mener dette er et viktig tiltak, så kan de jo ikke bare åpne skolene igjen som vanlig. Hvis du skjønner hva jeg mener. 

Jeg er også lærer, men på mellomtrinnet. Vi har over 30 elever inne i et trangt klasserom. Garderobene er enda trangere. Det må i så fall gjøres tiltak som hindrer smittespredning. Hvordan det skal gjøres, er jeg spent på. 

man får ikke lært elever nok igjennom nettet. Man ser at dette faktisk ikke går, fordi mange ikke er motiverte nok, og foreldre faktisk må jobbe.Få 30 min webtvskole og deretter oppgaver man dkal gjøre utover dagen gir ikke grunnlag for å ta eksamen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser vi jo det at undervisning hjemmeifra ikke fungerer for andre enn høyskoler. VGS elever sliter, barneskoleelever slter og blir ikke fulgt opp, samme med ungdomskoleelever. Dette går en kort stund. Så nei, mitt barn skal ha hjelp av en lærer som er tilstede.

Ser vi det? Hvor? Våre ungdomsskoleelever har lært mye de siste dagene. Vi følger opp tett, og differensierer opplegg slik vi ellers ville gjort. De som ikke har gjort noe er de som ikke gjør noe på skolen uansett. 

Dessuten er det rundt 40 skoledager igjen etter påske, disse dagene kan man godt ha denne alternative løsningen når vi vet det redder liv. 

Ts

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

man får ikke lært elever nok igjennom nettet. Man ser at dette faktisk ikke går, fordi mange ikke er motiverte nok, og foreldre faktisk må jobbe.Få 30 min webtvskole og deretter oppgaver man dkal gjøre utover dagen gir ikke grunnlag for å ta eksamen.

Eksamen er avlyst. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? Ikke vår erfaring.

Anonymkode: 9912d...de1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke permisjon uten lønn. 

Anonymkode: ac500...928

• Liker 7
Gjest Katarina441
Skrevet

Ingenting som tilsier at skoler åpner etter påske, det ventes jo topp med utbrudd rundt 17 mai, de tenker jo på alternativ feiring av 17 mai allerede... Når eksamener er avlyst så har ikke ungene noe å gjøre på skolen før sankthans uansett... jeg tror ikke på vanlig skole før til høsten igjen, men jeg tror mye rart

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeundervisningen for mine 2 i 3. Og 6 trinn fungerer ikke så veldig bra. De mangler det sosiale med andre barn, for ikke møtt lærerne, begynner å bli umotiverte av dette opplegget. Vi må huske på at mye av læringen går gjennom det å være sammen med andre og utveksle erfaringer. Det kan ikke den digitale læringen  ta hånd om. Vi får håpe skolene snart åpner opp igjen. Barna trenger veldig det sosiale. Jeg synes veldig synd på de svake elevene i denne situasjonen, de får ikke den ekstra oppfølgingen de har krav på/trenger. Få normale dager for barna igjen før de får psykiske senvirkninger av å ikke kunne leke med andre

Anonymkode: 77f50...5bf

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hjemmeundervisningen for mine 2 i 3. Og 6 trinn fungerer ikke så veldig bra. De mangler det sosiale med andre barn, for ikke møtt lærerne, begynner å bli umotiverte av dette opplegget. Vi må huske på at mye av læringen går gjennom det å være sammen med andre og utveksle erfaringer. Det kan ikke den digitale læringen  ta hånd om. Vi får håpe skolene snart åpner opp igjen. Barna trenger veldig det sosiale. Jeg synes veldig synd på de svake elevene i denne situasjonen, de får ikke den ekstra oppfølgingen de har krav på/trenger. Få normale dager for barna igjen før de får psykiske senvirkninger av å ikke kunne leke med andre

Du har rett i at det sosiale er viktig. Men nå er det sånn at vi er oppi en situasjon hvor det å være sosial kan være farlig. Ring hjem til noen av barna i klassen, og hør om de vil spille online-spill med barna dine, e.l. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og barn som trenger ekstra oppfølging pga lærevansker og andre utfordringer, får det ikke. 

Anonymkode: bd46e...389

• Liker 9
  • Opprett ny...