AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Har så vidt begynt å prøve meg på å lage eltefrie brød. Det er jo helt fantastisk, så lite jobb og så bra resultat! Når jeg har laget brød på "vanlig" måte (mye gjær, mye mel, elting, heving i 1 t) har de alltid blitt smuldrete og fort tørre. Men så tenker jeg - muligens i min nybegynner-uvitenhet - er det mulig å gjøre det samme med boller? Altså lage en bolledeig med lite gjær, bare røre det sammen og la det heve i 12 t? En slik må sikkert ha mer væske og mindre mel enn en vanlig bolledeig, da, men er det noen som har prøvd? Anonymkode: 423b7...b56
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Ja, prøvde det for noen uker siden. Eltet den litt, men bare for hånd. Eltet ikke mer enn 3-4 minutter. Deigen hevet i ca 4 timer. Det ble veldig bra! Anonymkode: d84d4...6ad
Brunhilde Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 Bollene må jo uansett rulles. og det er jo det som er arbeidet? Hvis du er ute etter saftige boller som ikke blir tørre så fort anbefaler jeg tangzhongmetoden. Jeg bruker det til det meste av søt gjærbakst og resultatet blir bra hver gang.
Crema Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 Jeg syns du skal prøve! Når du hever så lenge rekker ihvertfall bollene utvikle kjempegod smak! Men salt og søt gjærbakst kan ofte oppføre seg liiiitt forskjellig så det kan hende det ikke vil fungere like bra å bake eltefritt.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 http://paindemartin.se/2013/10/11/har-jag-uppfunnit-varldens-basta-bulldeg/ Anonymkode: d5c7d...407
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 20 timer siden, Brunhilde skrev: Bollene må jo uansett rulles. og det er jo det som er arbeidet? Hvis du er ute etter saftige boller som ikke blir tørre så fort anbefaler jeg tangzhongmetoden. Jeg bruker det til det meste av søt gjærbakst og resultatet blir bra hver gang. Synes ikke det er noe særlig arbeid, det er elting som er mest arbeid. Har ikke kjøkkenmaskin. Den metoden du nevner virker veldig tidkrevende. Jeg er ute etter å få det enklest mulig Anonymkode: 423b7...b56
Brunhilde Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Synes ikke det er noe særlig arbeid, det er elting som er mest arbeid. Har ikke kjøkkenmaskin. Den metoden du nevner virker veldig tidkrevende. Jeg er ute etter å få det enklest mulig Anonymkode: 423b7...b56 Ja, da så. Jeg foretrekker et godt resultat fremfor å forte meg. Hastverk er lastverk, også, eller kanskje spesielt, når det gjelder baking. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 Bloggeren Ina fra bloggen mat på bordet har gitt ut kokebok om søt eltefri gjærbakst. Sjekk blogg og insta! Anonymkode: 923cf...baf
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 På 29.3.2020 den 22.42, Brunhilde skrev: Ja, da så. Jeg foretrekker et godt resultat fremfor å forte meg. Hastverk er lastverk, også, eller kanskje spesielt, når det gjelder baking. Så kjekt for deg at du har så mye tid til overs, da midt i tidsklemma er det enten raskt eller ikke i det hele tatt. Heller raske boller enn ingen boller. Anonymkode: dd7e1...fe7
mercury_ Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kjekt for deg at du har så mye tid til overs, da midt i tidsklemma er det enten raskt eller ikke i det hele tatt. Heller raske boller enn ingen boller. Anonymkode: dd7e1...fe7 Men eltefri bakst tar jo lengst tid. Deigen må jo hvile i 18-24 timer, så brettes, hvile i 2 timer og så stekes Men mindre arbeid er jeg enig i at det er. Som noen over sa så bød du sjekke bloggen Mat På Bordet. Hun som driver den lager kun eltefri bakst, inkludert boller
Brunhilde Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Så kjekt for deg at du har så mye tid til overs, da midt i tidsklemma er det enten raskt eller ikke i det hele tatt. Heller raske boller enn ingen boller. Anonymkode: dd7e1...fe7 Og du har tid til å tenke ut spydige svar, kan sannelig ikke være mye tidsklemme på deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå