Gå til innhold

Hvorfor har Norge skrevet om og bruker K i coronaviruset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svenskene og danskene gjør det ikke. De skriver det med c, corona, på originalspråket, og driver ikke og skriver om.

Hvorfor i alle dager må nordmenn være så sære og gjøre om på et ord og skrive det med k istedenfor c, som er riktig?

Anonymkode: c9300...136

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I solidaritet med corona-øl

Anonymkode: 22efc...242

Gjest Suzanne
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svenskene og danskene gjør det ikke. De skriver det med c, corona, på originalspråket, og driver ikke og skriver om.

Hvorfor i alle dager må nordmenn være så sære og gjøre om på et ord og skrive det med k istedenfor c, som er riktig?

Anonymkode: c9300...136

Ser det praktiseres litt forskjellig. Det gjør ikke noe. NRK har ofte for vane å "fornorske" språket, derav K istedenfor C.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi allerede hadde ordet "corona" i språket vårt.

Anonymkode: db2d0...df3

AnonymBruker
Skrevet

Det er språkrådet som har rådet om det. Er for å værne om det norske språket. 

Anonymkode: 7f714...fac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Språkrådet har hjemmekontor og må ha noe å gjøre på. 

Anonymkode: 7497d...165

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når man ser på viruset i et mikroskop har det en «krans» rundt seg, som solens strålekrans. Derfor er viruset oppkalt etter den, som på norsk heter korona og som på latin heter corona.

Jeg synes det er rart å bruke «k»-varianten, når man likevel kaller sykdommen covid-19.

Anonymkode: eb2c8...107

• Liker 2
Gjest Suzanne
Skrevet

Fra Wikipedia:

Corona har flere betydninger:

AnonymBruker
Skrevet

Det er sprakradets sedvanlige inkonsekvente og halvhjerte fornorsking vi ser her. Synes de kunne holdt seg til corona, eller tatt den helt ut og brukt krone eller krans.

Anonymkode: 0f32a...043

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norge gjør allerede dette med andre opprinnelig latinske ord, som kreditt fra creditum. katt fra cattus osv.

Anonymkode: df6fa...650

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Norge gjør allerede dette med andre opprinnelig latinske ord, som kreditt fra creditum. katt fra cattus osv.

Anonymkode: df6fa...650

Ja, men dette er gamle ord vi har hatt som en del av språket lenge. Nå er det nye tider og å tviholde på det norske språk slik det en gang var, blir dumt. Vi skal ikke like så godt slette alle spor etter dansk og svensk påvirkning, og kanskje til og med revertere helt tilbake til runer igjen? Er jo det som er norsk, sånn, egentlig.

Anonymkode: a1aa5...bc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det heter Covid-19. 

Så jeg forstår ikke at folk fortsatt bruker Korona/Corona. For ingen av delene er jo rett. 

Anonymkode: fb2b5...13c

AnonymBruker
Skrevet

Når vi først skal fornorske bør vi ihvertfall få inn noen Å er: 

Kårånavirus 

Anonymkode: 8ec92...ff9

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det heter Covid-19. 

Så jeg forstår ikke at folk fortsatt bruker Korona/Corona. For ingen av delene er jo rett. 

COronaVIrusDisease2019

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det heter Covid-19. 

Det er sykdommen, her snakkes det om viruset. Som teknisk heter SARS-CoV-2.

AnonymBruker
Skrevet

I astrofysikken snakket vi alltid om koronaen til sola og sånn, så ordet fantes på norsk før dette viruset kom. Jeg synes ikke det er så rart at vi bruker ord som finnes. Om det kommer et trevirus en gang vil jeg tro det vil hete tree på engelsk, men tre på norsk, og jeg synes ikke det er rart. 

Anonymkode: 386f0...c6c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når vi først skal fornorske bør vi ihvertfall få inn noen Å er: 

Kårånavirus 

Anonymkode: 8ec92...ff9

Hører folk uttaler det slik. Skal det det?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter Covid-19. 

I en forkortet versjon er det riktig. 

Corona derimot gjenspeiler flere ulike typer virus og blant annet Covid19 som blir det mest riktige å bruke istedenfor Korona/Corona.

Anonymkode: 06dae...bf8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

COronaVIrusDisease2019

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sykdommen, her snakkes det om viruset. Som teknisk heter SARS-CoV-2.

Så konklusjonen er at absolutt ingen betegner noe som helst rett? 

Kanskje vi bare skal kalle det "Viruset som plager oss nå". Her er det jo ingen faktumfeil. 

• Liker 1
  • Opprett ny...