Gå til innhold

Oppbevaring av legemidler o.l

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på å rydde litt her i heimen. Vi har et lite bad og medisiner som jeg går på pga min sykdom i tillegg til Paracet, plaster, bandasje, pyrisept, førstehjelp ved brannskade osv oppbevares i en skuff på badet, som egentlig hadde vært greit å benyttet til andre ting.
Da jeg var barn husker jeg at vi hadde medisinskap.

Hvordan og hvor oppbevarer dere denne type ting? 

Anonymkode: 7b39f...48f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Holder på å rydde litt her i heimen. Vi har et lite bad og medisiner som jeg går på pga min sykdom i tillegg til Paracet, plaster, bandasje, pyrisept, førstehjelp ved brannskade osv oppbevares i en skuff på badet, som egentlig hadde vært greit å benyttet til andre ting.

Har en lukket del inne i et større skap. Det er ikke verdens mest avanserte låseløsning, men det er høyt oppe og inne i et relativt dypt skap for å redusere muligheten til at noen mindre fingre skal kunne komme til der. Er en artig løsning fra Skeidar om jeg ikke husker feil, man må ha en magnet for å låse opp, og vite hvordan man skal føre magneten.

Anonymkode: 2ecea...e5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finn helst et annet sted enn badet å oppbevare slikt. Badet har gjerne høyest luftfuktighet og varme, som ikke er gunstig for hverken medisiner eller bandasje/plaster.

Har alt slikt i et lite brukt kjøkkenskap.

Bor alene, så ikke behov for å låse inn el.l. Hadde medisinskap før, men finner det langt med praktisk og oversiktlig i et større skap. 

Anonymkode: 4c339...530

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har medisiner i våpenskapet. Hver søndag tar jeg ut medisiner for neste uke og legger i dosett (som oppbevares høyt oppe i et kjøkkenskap). Vi har medisinskap på badet, men der har vi bare plaster og førstehjelpsutstyr. Jeg ønsker ikke at andre enn partner skal se hvilke medisiner jeg tar og begynne å stille spørsmål om sykdommen min.

Anonymkode: 1dedb...944

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips. 😊Foreløpig så er det kun meg og samboer som bor her, men skulle det bli familieforøkelse en dag, så er det flott med råd som gjelder innløsing av medisiner også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Puttet i en boks i et høyt skap på kjøkkenet. 

Anonymkode: aaa15...b37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn helst et annet sted enn badet å oppbevare slikt. Badet har gjerne høyest luftfuktighet og varme, som ikke er gunstig for hverken medisiner eller bandasje/plaster.

Har alt slikt i et lite brukt kjøkkenskap.

Bor alene, så ikke behov for å låse inn el.l. Hadde medisinskap før, men finner det langt med praktisk og oversiktlig i et større skap. 

Jeg har aldri opplevd problem med særlig høy luftfuktighet på badet. God ventilasjon. Men varme blir det jo. 
Har i grunnen dårlig med plass på kjøkkenet. Ihvertfall i høyder jeg selv når opp. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri opplevd problem med særlig høy luftfuktighet på badet. God ventilasjon. Men varme blir det jo. 
Har i grunnen dårlig med plass på kjøkkenet. Ihvertfall i høyder jeg selv når opp. 

Selv med veldig god lufting vil det mest ugunstige miljøet for langtidsoppbevaring av medisiner og medisinsk utstyr være badet :) 

Og selvfølgelig må det ikke være et kjøkkenskap.

Hadde jeg ikke hatt den muligheten ville jeg antakelig ryddet ut en skuff i en kommode.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv med veldig god lufting vil det mest ugunstige miljøet for langtidsoppbevaring av medisiner og medisinsk utstyr være badet :) 

Og selvfølgelig må det ikke være et kjøkkenskap.

Hadde jeg ikke hatt den muligheten ville jeg antakelig ryddet ut en skuff i en kommode.

Forstår at det ikke er det mest gunstige rom for oppbevaring. Har alltid gjort det og det har aldri vist seg å være et problem her. Verken med plaster eller annet. Ligger oppi en eske med lokk som ligger i en skuff på badet. Der ligger det tørt og skjermet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I en eske øverst i kjøkkenskapet. Medisiner er ikke pynt, så å ha dem i et eget skap har jeg aldri forstått behovet for. De skal heller ikke være på badet - der er det for varmt og svingende fuktighet er ikke bra for plaster. At du ikke «har merket» at virkningen av medisinene taper seg med temperatur er ikke vesentlig. Du trenger ikke merke at medisiner taper virkning. Du må bare vite at de gjør det. Folk har forsket på dette, Ts. 

De fleste av oss bruker også medisinlageret vårt såpass sjeldent at det ikke trenger være enkelt å få tak i - øverst, bakerst, innerst - godt gjemt for små fingre. 

Det man bruker hver dag er en annen historie - ukens rasjoner av det bør ligge rett ved den situasjonen en bruker dem i. Ved sengen for ting som taes ved leggetid, ved kaffen for ting som brukes til frokost. 

Anonymkode: 102ab...1dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en eske øverst i kjøkkenskapet. Medisiner er ikke pynt, så å ha dem i et eget skap har jeg aldri forstått behovet for. De skal heller ikke være på badet - der er det for varmt og svingende fuktighet er ikke bra for plaster. At du ikke «har merket» at virkningen av medisinene taper seg med temperatur er ikke vesentlig. Du trenger ikke merke at medisiner taper virkning. Du må bare vite at de gjør det. Folk har forsket på dette, Ts. 

De fleste av oss bruker også medisinlageret vårt såpass sjeldent at det ikke trenger være enkelt å få tak i - øverst, bakerst, innerst - godt gjemt for små fingre. 

Det man bruker hver dag er en annen historie - ukens rasjoner av det bør ligge rett ved den situasjonen en bruker dem i. Ved sengen for ting som taes ved leggetid, ved kaffen for ting som brukes til frokost. 

Anonymkode: 102ab...1dd

Hos oss er plaster like bra etter å ha lagt tørt i skuffen på badet i åresvis til tross for varme, men jeg har jo selv skrevet her at badet ikke er et ideelt rom å oppbevare medisiner, så det er unødvendig å diskutere det. Jeg vet det. Det jeg spør om er hvor eller hvordan dere andre oppbevarer medisiner. Hva har oppbevaring av medisiner i et lukket skap det samme som å ha medisin på pynt? Den forstod jeg ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det i en stor kurv som står øverst i garderobeskapet på soverommet. Har ikke egne barn, men det hender jo at det kommer noen på besøk så tenker at det er lurt å oppbevare det høyt slik at ikke små gjester som forviller seg inn på soverommet  får tak i noe. Plaster og pyrisept har jeg faktisk i en skuff i gangen, hadde foretrukket å ha det på kjøkkenet men har ikke plass der.

Anonymkode: 630a3...35d

AnonymBruker
Skrevet

Liten kommentar til, plaster og førstehjelp bør vel ikke gjemmes så langt bort at ingen finner det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk, du fikk meg til å tenke skikkelig nå. Både jeg og samboer er helsepersonell og vennegjengen tror vi er de med mest peiling og styr på sånt, men jeg innså nå at vi har null kontroll over hvor medisiner og plaster ligger. Håper ingen skader seg på besøk hos oss, førstehjelp blir alltid kastet over på oss siden vi er trent i sånt, men vi aner ikke hva vi har og nøyaktig hvor det ligger. Tok meg en runde, og ble helt ærlig litt skremt. Det er nå fordelt utover vaskerommet, kjøkkenskapet, kjøkkenvinduet, en bag, en koffert, tre sekker, to skuffer i gangen, en boks i skapet i gangen, en toalettmappe og alle skuffene og skapene på badet. Forundrer meg ikke om det er enda flere gjemmesteder vi ikke vet om enda.

Suger til meg alle tips her!

Anonymkode: 993bb...df1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det i en plastboks øverst i et kjøkkenskap så dyr og unger ikke får tak i det. Har ikke noe spesielt farlig da, paracet, bandasjer, klorhexidin, ormekur og slike ting.

Anonymkode: 2dd5f...afd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...