AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Listen over mat som spises skrenkes stadig inn. Det er vanskelig å servere middag når jeg hver gang får høre at "det liker jeg ikke lengre.." Han liker ting som spagetti, taco, fiskegrateng, tikka masala, tomatsuppe/blomkålsuppe. Før spiste han alt mulig. Til brødmåltidene vil han kun ha et spesifikt kjøttpålegg. Dette har vart noen mnd. Han er glad i frukt og bær, så han får sine 5 om dagen. Så til spørsmålet. Hvor mye tilpasser dere måltidene etter barna? Lager dere to middager hvis dere skal ha mat du vet barnet ikke spiser? Tilbyr brødmat? Må de smake? Må de veksle på pålegg? Anonymkode: 15be2...885
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Lager det jeg vil lage til middag. Man må smake og spise noe. Men gjør f.eks tilpasninger ved å droppe sopp i en gryterett og heller legge den ved siden av så man kan velge om man vil ha sopp. Anonymkode: 8c8b1...4d3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 Jeg var slik som barn. Det ble aldri lagd to middager. Vi måtte spise det vi likte av tilbehøret om vi ikke likte hovedretten. Som regel gikk det i poteter med ketsjup og smør 😝 Har nå selv en svært kresen 2 åring. Lager ikke egen middag. Får litt av hver ting vi spiser på fatet og får smake som hun vil. Problematiserer det ikke, noen ganger smakes det andre ganger ikke. Spiser hyppige måltider så ikke bekymret for at barnet skal sulte om middagen ikke smakes på. Kommer til å fortsette med samme prosedyre så lenge det spises bra til enkelte måltider i løpet av dagen. Anonymkode: b3ca8...254 1
Arkana Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 Vår niåring er også superkresen og har alltid vært det. Jeg lager ikke to middag (og brødskive er ikke et alternativ), men jeg sørger for at minst én ingrediens er noe han kan spise. Han tar ikke skade av å bare spise stekt kylling eller bare spise brokkoli en middag, neste dag er det kanskje noe han spiser mer av. Han MÅ ikke smake (jeg vil ikke skape press i forhold til mat), men han oppfordres til å smake. Det er uansett ikke lenge til kveldsmat om han ikke ble helt mett til middag. Jeg tenker at straks man åpner opp for brødskive til middag har de ingen incentiv til å smake eller spise middag mer.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 Den som ukeshandler bestemmer middagene hos oss (altså, mor eller far) 😅 Den som handler sørger jo gjerne for at det er et par middager som er stas for barna , men vi spiser jo "kjedelig" mat flere ganger i uken også, men vi voksne gir aldri uttrykk for det foran barna. Barna får litt av alt, og velger hva de skal spise. Spiser de lite, er jeg litt mer nøye på at kveldsmaten metter godt (f.eks havregrøt), mens om de har spist som hester så holder det kanskje med litt frukt. Anonymkode: bf20c...7f4
Arkana Skrevet 28. mars 2020 #6 Skrevet 28. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den som ukeshandler bestemmer middagene hos oss (altså, mor eller far) 😅 Den som handler sørger jo gjerne for at det er et par middager som er stas for barna , men vi spiser jo "kjedelig" mat flere ganger i uken også, men vi voksne gir aldri uttrykk for det foran barna. Barna får litt av alt, og velger hva de skal spise. Spiser de lite, er jeg litt mer nøye på at kveldsmaten metter godt (f.eks havregrøt), mens om de har spist som hester så holder det kanskje med litt frukt. Anonymkode: bf20c...7f4 Det gjør faktisk vi/jeg. Jeg innrømmer for barna at jeg ikke synes hverken pannekaker eller fiskepinner eller lignende "barnevennlig" mat er noe jeg synes er supergodt, men at det er helt grei mat som jeg spiser fordi jeg trenger mat i kroppen og fordi jeg synes det er viktig at også de får velge middag av og til. Han som er kresen har nemlig et veldig svart/hvit syn på middag, enten er det godt eller så er det ikke (ingen mellomting), og han trenger å lære at man ikke får favorittmaten sin hver dag, heller ikke vi voksne, og det er faktisk helt normalt og greit.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #7 Skrevet 28. mars 2020 Vår 9 åring og 5 åring er også kresne. Ikke liker de det samme heller. Det eneste de begge liker er vel taco, pannekaker og pizza. Vi lager ikke to middager, men som flere andre har nevnt, så sørger vi for at begge får iallfall noe de spiser til middagen. Det kan bli at en dag spiser den ene bare poteter med saus, mens den andre spiser kylling og brokkoli. Osv. Håper det etterhvert blir bedre😛 Anonymkode: 791c4...22b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 Godt å se at flere løser det som oss- har tenkt at jeg har vært litt streng. Da fortsetter jeg som før og håper at det etterhvert bedrer seg 🥴🤘 Ta Anonymkode: 15be2...885
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt å se at flere løser det som oss- har tenkt at jeg har vært litt streng. Da fortsetter jeg som før og håper at det etterhvert bedrer seg 🥴🤘 Ta Anonymkode: 15be2...885 Hvis ikke det ordner seg kan man oppsøke Ernæringspedagogiske tjenester i Danmark. Anonymkode: d0587...e27
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 Her er det uaktuelt å gi ungene noe annet enn de voksne. De må smake på alt, og de spiser etter hvert alt. Anonymkode: 83f2a...3bb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #11 Skrevet 28. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det uaktuelt å gi ungene noe annet enn de voksne. De må smake på alt, og de spiser etter hvert alt. Anonymkode: 83f2a...3bb Det er vel den samme veiledningen barnevernspedagogene gir der foreldre sliter med ernæringssituasjonen. Anonymkode: 8fd57...2e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå