AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #21 Skrevet 28. mars 2020 Jeg er helsepersonell (jobber på OUS) og vi blir som regel ikke testet. Når noen får symptomer skal vedkommende være hjemme i tre dager, men kan bli beordnet på jobb. Der jeg jobber er det en som har blitt testet, fått påvist kororna og hun er beordret på jobb i dag. Ingen av de hun jobbet tett med er blitt testet eller satt i karantene. Som andre skriver er vi også mer ute enn de mange andre, selv må jeg ta buss på jobb og den er som regel så full at det er umulig å holde avstand. Det samme gjelder dersom man tar annen kollektivtransport, Ruter kjører med færre avganger og det blir dermed ofte fullt. Ruter oppfordrer til å vente på neste avgang hvis det er mange på bussen/trikken/banen, selv lot jeg være å gå på to busser tidligere i uken, men måtte til slutt gå på siden jeg MÅTTE på jobb. Anonymkode: a6372...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #22 Skrevet 28. mars 2020 Jeg kan jo si at der jeg jobber driver vi med gjenbruk av smittevernsutstyr, som er en fare i seg selv. Du er prisgitt at kollegaene er flinke med av og påkledning, samt vask av utstyret. Vi har daglig inne pasienter med koronavirus, og det er gode muligheter for smittespredning. I tillegg må sykepleierne drive med renhold av lokaler og utstyr i en travel arbeidssituasjon, hvor vi blir presset på å være mer effektive. Sykepleiere er ikke nødvendigvis gode renholdere, så det kan også være en mulig smittekilde. Anonymkode: a0172...769 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #23 Skrevet 28. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver jo det samme som deg, at det skal brukes for å beskytte sårbare grupper mot skjult smitte hos oss. Så lenge det er manko på utstyr mener jeg det er bortkastet å bruke dette på å beskytte oss selv, som er unge, friske, og står greit i dette, i situasjoner og pasientmøter der risikoen for smitte tross alt er lav. Har pasienten påvist corona, eller sterk mistanke, er selvfølgelig situasjonen en annen. Anonymkode: 1553a...8f7 Man kan bære på smitte selv. Derfor bruker jeg beskyttelses utstyr for å beskytte de mot at jeg, kan smitter de. Tenker også på meg selv, men jeg har sannsynligvis hatt korona (Ikke blitt testet). Anonymkode: 89e00...3c9
Frøkensina Skrevet 28. mars 2020 #24 Skrevet 28. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsepersonell (jobber på OUS) og vi blir som regel ikke testet. Når noen får symptomer skal vedkommende være hjemme i tre dager, men kan bli beordnet på jobb. Der jeg jobber er det en som har blitt testet, fått påvist kororna og hun er beordret på jobb i dag. Ingen av de hun jobbet tett med er blitt testet eller satt i karantene. Som andre skriver er vi også mer ute enn de mange andre, selv må jeg ta buss på jobb og den er som regel så full at det er umulig å holde avstand. Det samme gjelder dersom man tar annen kollektivtransport, Ruter kjører med færre avganger og det blir dermed ofte fullt. Ruter oppfordrer til å vente på neste avgang hvis det er mange på bussen/trikken/banen, selv lot jeg være å gå på to busser tidligere i uken, men måtte til slutt gå på siden jeg MÅTTE på jobb. Anonymkode: a6372...9dc Men i alle dager, de beordrer personell som de vet er smittet på jobb på sykehuset?! Dette er jo helt hinsides. I tillegg til at så mange som har korona utestet av helsepersonell returneres altfor raskt. Kan du opplyse myndigheter eller media om dette? Utrolig skremmende da dette vil føre til kjempemye smitte av pasienter og personell. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #25 Skrevet 28. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsepersonell (jobber på OUS) og vi blir som regel ikke testet. Når noen får symptomer skal vedkommende være hjemme i tre dager, men kan bli beordnet på jobb. Der jeg jobber er det en som har blitt testet, fått påvist kororna og hun er beordret på jobb i dag. Ingen av de hun jobbet tett med er blitt testet eller satt i karantene. Som andre skriver er vi også mer ute enn de mange andre, selv må jeg ta buss på jobb og den er som regel så full at det er umulig å holde avstand. Det samme gjelder dersom man tar annen kollektivtransport, Ruter kjører med færre avganger og det blir dermed ofte fullt. Ruter oppfordrer til å vente på neste avgang hvis det er mange på bussen/trikken/banen, selv lot jeg være å gå på to busser tidligere i uken, men måtte til slutt gå på siden jeg MÅTTE på jobb. Anonymkode: a6372...9dc Hvis dette er sant (HVIS, husk at vi ikke vet noe om hvem som skriver her inne), så må du kontakte media om det. Dette ser jeg som noe norske folk fortjener å vite om. Blir også veldig engstelig for hvilken avdeling du jobber på. Om det er med koronasmittede er det vel mer OK, men overalt ellers er det helt kritisk. Anonymkode: 9771f...0cd 5
Frøkensina Skrevet 28. mars 2020 #26 Skrevet 28. mars 2020 I tillegg viser forskning at de som har hatt korona fortsetter å avlegge virus i opptil 14 uker etter symptomene er borte. https://www.newscientist.com/article/2238473-you-could-be-spreading-the-coronavirus-without-realising-youve-got-it/
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #27 Skrevet 28. mars 2020 Det er jo helsepersonell som testes, da er det helsepersonell som kommer på statistikken. Helsepersonell omgås syke, og kan selvfølgelig bli smitta av pasientene. Uansett hvor forsiktig man er. Anonymkode: 8fb2c...3f9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #28 Skrevet 28. mars 2020 5 minutter siden, Frøkensina skrev: Men i alle dager, de beordrer personell som de vet er smittet på jobb på sykehuset?! Dette er jo helt hinsides. I tillegg til at så mange som har korona utestet av helsepersonell returneres altfor raskt. Kan du opplyse myndigheter eller media om dette? Utrolig skremmende da dette vil føre til kjempemye smitte av pasienter og personell. Vi har fått beskjed om at det er andre regler for helsepersonell. Der jeg jobber er vi i kontakt med pasienter, men det rommet vi har "base" i er altfor lite så vi kan ikke holde riktig avstand for da får vi ikke gjort jobben vår. Anonymkode: a6372...9dc
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #29 Skrevet 28. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Vi har fått beskjed om at det er andre regler for helsepersonell. Der jeg jobber er vi i kontakt med pasienter, men det rommet vi har "base" i er altfor lite så vi kan ikke holde riktig avstand for da får vi ikke gjort jobben vår. Anonymkode: a6372...9dc De kommer til å snu hvis noen av dere tør å gå til media. Anonymkode: 09875...0db 4
Frøkensina Skrevet 28. mars 2020 #30 Skrevet 28. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått beskjed om at det er andre regler for helsepersonell. Der jeg jobber er vi i kontakt med pasienter, men det rommet vi har "base" i er altfor lite så vi kan ikke holde riktig avstand for da får vi ikke gjort jobben vår. Anonymkode: a6372...9dc Andre regler? Det går jo i mot det FHI har satt opp på retningslinjene nettopp angående helsepersonell. Vær så snill å kontakte noen i media! 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #32 Skrevet 28. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: De kommer til å snu hvis noen av dere tør å gå til media. Anonymkode: 09875...0db Om det er mangel på smittevernutstyr så er det faktisk sånn det er. Det må rasjoneres. Gå til media alt du vil, det forandrer ingenting. I en krise må man gjøre så godt man kan, og godta ting som ikke ville vært akseptabelt til vanlig. Anonymkode: 8fb2c...3f9 2
Rumle Skrevet 28. mars 2020 #33 Skrevet 28. mars 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsepersonell (jobber på OUS) og vi blir som regel ikke testet. Når noen får symptomer skal vedkommende være hjemme i tre dager, men kan bli beordnet på jobb. Der jeg jobber er det en som har blitt testet, fått påvist kororna og hun er beordret på jobb i dag. Ingen av de hun jobbet tett med er blitt testet eller satt i karantene. Som andre skriver er vi også mer ute enn de mange andre, selv må jeg ta buss på jobb og den er som regel så full at det er umulig å holde avstand. Det samme gjelder dersom man tar annen kollektivtransport, Ruter kjører med færre avganger og det blir dermed ofte fullt. Ruter oppfordrer til å vente på neste avgang hvis det er mange på bussen/trikken/banen, selv lot jeg være å gå på to busser tidligere i uken, men måtte til slutt gå på siden jeg MÅTTE på jobb. Anonymkode: a6372...9dc Hvis dette virkelig stemmer må du kontakte myndighetene/media om det! 2
Frøkensina Skrevet 28. mars 2020 #34 Skrevet 28. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ... Får ikke redigert så supplerer litt. Det er vanlig å unngå å bli smittet eller å smitte noen når man ikke har tilgang på skikkelig beskyttelsesutstyr. Det er også problematisk at de tilsynelatende skal spare på tester. Hvis hun på jobben min som var i direkte kontakt med en som hadde Korona faktisk fikk Korona fikk vi aldri vite det. Hun var på jobb i 2-3 dager med alle kollegaene mine, og hadde hun fått Påvist Korona skulle alle sammen ha vært i karantene. Jeg ble syk noen dager etter jeg jobbet med henne men jeg fikk heller ikke testet meg. Heller ikke flere av kollegaene mine som ble syk på samme tid. Vi har hatt 8 stykker på jobben som har vært syk med forkjølelses symptomer men bare en ble testet — det var en nattevakt som bare jobber deltid og ikke har kontakt med pasienter. Hun har knapt nok kontakt med annet personale. Det er også merkelig at de som har påvist Korona skal holde seg hjemme i 7 dager etter de blir frisk men de som aldri har blitt testet og man ikke vet bare skal holde seg hjemme i en dag. De kan like godt ha blitt syk av Korona. Anonymkode: 89e00...3c9 Dette er også helt forferdelig og utrolig uansvarlig av de som styrer på arbeidsplassen din. Kan du si fra til myndigheter/media? 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #35 Skrevet 28. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er mangel på smittevernutstyr så er det faktisk sånn det er. Det må rasjoneres. Gå til media alt du vil, det forandrer ingenting. I en krise må man gjøre så godt man kan, og godta ting som ikke ville vært akseptabelt til vanlig. Anonymkode: 8fb2c...3f9 Svarer på denne for dette er helt riktig og bør leses av alle som sier gå til media. Anonymkode: a6372...9dc 3
Outlander Skrevet 28. mars 2020 #36 Skrevet 28. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi helsepersonell utsettes for smitte oftere enn de som ikke jobber innen helse, og fordi at verneutstyr er for å verne og er ikke sterilt på noen måte. Heller ikke vanntett. Dersom viruset blir liggende på kontaktflater eller i lufta, er det ingen som er beskyttet 100%. Helsepersonell utsettes for smitte av alt av virus og bakterier i samfunnet grunnet store konsentrasjoner av det på arbeidsplassen. Anonymkode: a6fb4...eed Dette. Folk fortsatt tenker dette er ikke noe verre enn en helt vanlig sesongsinfluensa men faktum er at dette er 10 ganger mer smittsomt. Disse helsearbeidere får ikke tilgang til nok utstyr slik at de må bruke samme munnbind og smittevernutstyr om og om igjen istedenfor å bytte mellom hver pasient. (takk til dere drittsekk hoarders og myndighetene som var ikke forberedt). I tillegg så fortsette mange av dere som før, ut i samfunnet, dritt i at barna er stor smittekilder og da utsettes våres helsearbeidere enda mer. 1
Frøkensina Skrevet 28. mars 2020 #37 Skrevet 28. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Svarer på denne for dette er helt riktig og bør leses av alle som sier gå til media. Anonymkode: a6372...9dc Men både for å opplyse om tilstanden og legge mer press på løsninger så er det jo absolutt noe å gå til media med. Ekstra viktig er det at du gjør noe med at helsepersonell med påvist korona blir beordret på jobb, vær så snill å meld fra! 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #38 Skrevet 28. mars 2020 3 timer siden, stan skrev: Selv om helsepersonell blir overrepresentert pga mer testing, så er de såpass overrepresentert at det ikke er hele forklaringen. At de smittes når de beveger seg i samfunnet, burde heller ikke gjøre at de smittes oftere. Det som er igjen er smitte på jobb. Jeg frykter at det er en mulighet for feil bruk av verneutstyr. Det er farlig både for helsepersonellet, men også for pasientene. Jeg skjønner at det i en travel hverdag lett kan skje en glipp. Oppfordrer alle i helsevesenet å være forsiktige, ta godt vare på dere selv. Vi trenger dere. Har du sett et rom på et sykhus settes i isolasjon? Der har de verneutstyr stående i gangen mellom to om, der kler de av å på seg, den gangen er en del av den store gangen der alle går. Så dermed er alle som går forbi i det de kler av seg ekstra utsatt for smitte. Rett og slett tullete lagd rom i Norge. Rett og slett ingen barriere mellom de som har vært inne hos de smittede og de som går forbi eller skal til rommet ved siden av. Den meteren holder ikke når man kler av seg en frakk full av smitte. Så at dt ikke er alt for smttsomt ser man jo der. Alle hadde fått det ellers. Anonymkode: fa7e2...459
Rumle Skrevet 28. mars 2020 #39 Skrevet 28. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsepersonell (jobber på OUS) og vi blir som regel ikke testet. Når noen får symptomer skal vedkommende være hjemme i tre dager, men kan bli beordnet på jobb. Der jeg jobber er det en som har blitt testet, fått påvist kororna og hun er beordret på jobb i dag. --- Anonymkode: a6372...9dc Kommer du til å kontakte myndighetene/media om dette? 2
Frøkensina Skrevet 30. mars 2020 #40 Skrevet 30. mars 2020 (endret) På 28.3.2020 den 12.24, AnonymBruker skrev: Jeg skriver jo det samme som deg, at det skal brukes for å beskytte sårbare grupper mot skjult smitte hos oss. Så lenge det er manko på utstyr mener jeg det er bortkastet å bruke dette på å beskytte oss selv, som er unge, friske, og står greit i dette, i situasjoner og pasientmøter der risikoen for smitte tross alt er lav. Har pasienten påvist corona, eller sterk mistanke, er selvfølgelig situasjonen en annen. Anonymkode: 1553a...8f7 Og nå er to pasienter døde i Kristiansand og de tror de ble smittet av personale som ikke har hatt symptomer 😕 https://www.nrk.no/sorlandet/to-dode-pa-omsorgssenter-1.14965764 Endret 30. mars 2020 av Frøkensina 1
Fremhevede innlegg