Gå til innhold

Helsepersonell smittet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir så mange i helsevesenet smittet? 

De utgjør ca 10 % av både av de nye og totalt. 

Hva er det som skjer? 

For lite eller for dårlig verneutstyr? 

Feil bruk av verneutstyr? 

Eller er det ikke til å unngå selv med rett bruk av godt utstyr? 

Eller er det helt andre måter de blir smittet på? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Hva er det som skjer? 

Vet ikke. Men det er skrekkelig hvilken informasjon vi får om dette fra Italia. 

Anonymkode: 2fabb...ea0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Men det er skrekkelig hvilken informasjon vi får om dette fra Italia. 

Anonymkode: 2fabb...ea0

De har unger hjemme som ikke testes.

Anonymkode: dd7da...71f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå blir jo helsepersonell testet mye lettere enn vi andre. Så det kan være at det rett og slett oppdages lettere hos helsepersonell.  De blir sikkert smittet ved kontakt fra barna/familie, eller en tur på butikken, som vi andre.

Vil tro det er høye mørketall på hvor mange som egentlig har viruset.

Anonymkode: ce1aa...e8a

• Liker 13
Skrevet (endret)

Med dagens testkriterier blir jo kun helsepersonell og personer i risikogrupper/personer som trenger behandling testet, så det er ikke rart helsepersonell er overrepresentert.

Endret av Nerine_
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, stan said:

Hva er det som skjer? 

Vel de MÅ gå ut blant andre folk, og de har en tett på jobb, med andre. Jeg blir sannsynligvis ikke smittet med det første, jeg møter ikke andre. Barna deres møter and barn, da helst andre barn som også har foreldre som MÅ ut og tett på sine pasienter. 

Det er mangel på smittvernutstyr, også i Norge. Utstyr er forbehold visse typer pasient kontakt ikke 100% 

Smitteutsryret er heller ikke 100%, og det er lett å bruke det feil. ubevisst klø seg på nesen osv. 

Det er ikke unaturlig. 

Anonymkode: f0587...3b2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er blant de bekreftede smittede fordi de fortsatt må bevege seg mer i samfunnet, fordi de eksponeres mer enn andre og fordi de har tilgang til å bli testet?

Anonymkode: c28d5...d10

• Liker 7
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er blant de bekreftede smittede fordi de fortsatt må bevege seg mer i samfunnet, fordi de eksponeres mer enn andre og fordi de har tilgang til å bli testet?

Anonymkode: c28d5...d10

Selv om helsepersonell blir overrepresentert pga mer testing, så er de såpass overrepresentert at det ikke er hele forklaringen. 

At de smittes når de beveger seg i samfunnet, burde heller ikke gjøre at de smittes oftere. 

Det som er igjen er smitte på jobb. Jeg frykter at det er en mulighet for feil bruk av verneutstyr. Det er farlig både for helsepersonellet, men også for pasientene. Jeg skjønner at det i en travel hverdag lett kan skje en glipp. 

Oppfordrer alle i helsevesenet å være forsiktige, ta godt vare på dere selv. Vi trenger dere. 

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det mange i helsevesenet som blir smittet. De jobber tett på smittede og treffer svært mange mennesker med varierende hygiene i løpet av en dag. Det sier seg selv. 

Og selvsagt poenget med at det er dem som lettest blir testet.... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsepersonell og er i karantene nå. Samboer handler (alene). Mine barn leker ikke med andre. 

På min jobb har vi verneutstyr. Men noen av brukerne går til butikken, tar kollektivt, holder ikke god nok avstand, håndvask og hygiene er fremmedord. 

Og kolleger har sine nettverk hjemme osv.

Så jeg er ikke overrasket, dessverre. Har lært nok om "Den usynlige fare" en bok om hygiene til å forstå litt av det.

Anonymkode: 7a0ce...75e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I vår omgangskrets;

Mange av legene var på skiferie i Østerrike/Italia i vinterferien, og var igjen med andre før det ble kjent at dette er risiko. 

Enkelte har behandlet pasienter som senere har fått påvist viruset. Man kjører jo ikke fullt smittevern om pasienten kommer inn for noe annet. 

De deler ofte hvilerom, kontorplass, til og med soverom. Og er derfor tett på hverandre. 

Anonymkode: 1553a...8f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsepersonell og kan kanskje bidra litt. I forskriftene fra FHI skal helsepersonell prioriteres å bli testet sammen med de som er ekstra sårbar og pasienter som er innlagt. Helsepersonell blir tilsynelatende testet i større grad testet enn resten av befolkningen. 

Når det er sagt er det mye mørketall blant befolkningen i forhold til hvem som er syk og ikke, og det samme blant helsepersonell. Jeg var syk hele forrige uke med Korona liknende symptomer og jeg ble ikke testet fordi de mente jeg hadde for svake symptomer. Mange av de jeg leser om i avisen hadde svakere symptomer enn meg igjen, så det er rart at de ikke tester alle oss som jobber med mange mennesker som potensielt kan smitte mange. 

Hvis det var Korona jeg hadde er det vanskelig å si hvor jeg kan ha blitt smittet. En kollega av meg var i karantene fordi hun hadde vært i direkte kontakt med en som hadde Korona. Hun ble ikke syk men følte seg uvel, og ble derfor ikke testet siden hun ikke hadde klare symptomer. Jeg var på jobb med henne før hun måtte i karantene. Hvis jeg ikke ble smittet av hun må jeg ha blitt smittet på butikken eller liknende. 

Når det gjelder verneutstyr er det stor mangel på dette i det offentlige. Sykehus og sykehjem ser ut til å bli prioritert. Vi må bruke maskene vi får utdelt helt til den blir ødelagt, og vi har ikke nok stellefrakker og liknende, så de må spares på og brukes opp igjen. Selv bruker jeg ekstra klær tatt med hjemme fra som jeg passer på å vaske hver dag på jobb. På grunn av krisen er det nesten umulig å få tak i nytt utstyr. Vi begynner også å gå tom for sprit. 

Anonymkode: 89e00...3c9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

... Får ikke redigert så supplerer litt. Det er vanlig å unngå å bli smittet eller å smitte noen når man ikke har tilgang på skikkelig beskyttelsesutstyr. Det er også problematisk at de tilsynelatende skal spare på tester. Hvis hun på jobben min som var i direkte kontakt med en som hadde Korona faktisk fikk Korona fikk vi aldri vite det. Hun var på jobb i 2-3 dager med alle kollegaene mine, og hadde hun fått Påvist Korona skulle alle sammen ha vært i karantene. Jeg ble syk noen dager etter jeg jobbet med henne men jeg fikk heller ikke testet meg. Heller ikke flere av kollegaene mine som ble syk på samme tid. Vi har hatt 8 stykker på jobben som har vært syk med forkjølelses symptomer men bare en ble testet — det var en nattevakt som bare jobber deltid og ikke har kontakt med pasienter. Hun har knapt nok kontakt med annet personale. 

Det er også merkelig at de som har påvist Korona skal holde seg hjemme i 7 dager etter de blir frisk men de som aldri har blitt testet og man ikke vet bare skal holde seg hjemme i en dag. De kan like godt ha blitt syk av Korona. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

...må også supplere litt. 

Både vi og omgangskretsen er veldig lite bekymret for smitte for egen del. Regner med vi må gjennom det etterhvert, noe som også er positivt med tanke på å nå målet om flokkimmunitet. 

Blant de vi kjenner som har testet positivt (ca 20 stk) har det store flertall knapt merket noe annet enn bittelitt hodepine. En beskrev det som en kraftig forkjølelse. 

Så jeg synes på ingen måte de behøver å kaste bort verdifullt smittevernutstyr for at vi skal holde oss friske, og at det skal forbeholdes situasjoner der pasientene er utsatt for smitte fra oss, eller situasjoner der pasienten har fått påvist smitte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

...må også supplere litt. 

Både vi og omgangskretsen er veldig lite bekymret for smitte for egen del. Regner med vi må gjennom det etterhvert, noe som også er positivt med tanke på å nå målet om flokkimmunitet. 

Blant de vi kjenner som har testet positivt (ca 20 stk) har det store flertall knapt merket noe annet enn bittelitt hodepine. En beskrev det som en kraftig forkjølelse. 

Så jeg synes på ingen måte de behøver å kaste bort verdifullt smittevernutstyr for at vi skal holde oss friske, og at det skal forbeholdes situasjoner der pasientene er utsatt for smitte fra oss, eller situasjoner der pasienten har fått påvist smitte. 

Hva tenker du det skal brukes til da? Jeg tenker det er viktig å vite hvem som er syk når man jobber med svake mennesker. Mange av pasientene mine kan dø av en vanlig influensa og Korona gir for mange større komplikasjoner. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

... det er ikke uten grunn at FHI har kommet med råd til testing. 

Sitat

Prioriterte indikasjoner for testing av covid-19

I dagens situasjon er det nødvendig å gjøre prioriteringer, og Folkehelseinstituttet tilrår at det utføres test for SARS-CoV2 hos personer med akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tungpustethet, i prioritert rekkefølge: 

1. Pasienter med behov for innleggelse 
  2. Pasienter/beboere i helseinstitusjoner  
  3. Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid*
  4. Personer over 65 år som har underliggende, kronisk sykdom** 
  5. Person som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. 

*Ansatte i pasientnært arbeid kan vurderes for testing også ved mildere akutte luftveissymptomer uten annen sannsynlig årsak som har vart over 2 døgn.
**underliggende kronisk sykdom som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du det skal brukes til da? Jeg tenker det er viktig å vite hvem som er syk når man jobber med svake mennesker. Mange av pasientene mine kan dø av en vanlig influensa og Korona gir for mange større komplikasjoner. 

Jeg skriver jo det samme som deg, at det skal brukes for å beskytte sårbare grupper mot skjult smitte hos oss

Så lenge det er manko på utstyr mener jeg det er bortkastet å bruke dette på å beskytte oss selv, som er unge, friske, og står greit i dette, i situasjoner og pasientmøter der risikoen for smitte tross alt er lav. Har pasienten påvist corona, eller sterk mistanke, er selvfølgelig situasjonen en annen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i hjemmesykepleien. Bruker ingen verneutstyr. Går fra hus til hus. Kun sprit og hansker. Vi er tomme for munnbind. Vi har også rengjøring inne hos brukere. Ikke rart vi er smittebomber.

Anonymkode: 0d7f5...d46

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stan skrev:

Hva er det som skjer? 

Fordi helsepersonell utsettes for smitte oftere enn de som ikke jobber innen helse, og fordi at verneutstyr er for å verne og er ikke sterilt på noen måte. Heller ikke vanntett. Dersom viruset blir liggende på kontaktflater eller i lufta, er det ingen som er beskyttet 100%. Helsepersonell utsettes for smitte av alt av virus og bakterier i samfunnet grunnet store konsentrasjoner av det på arbeidsplassen. 

Anonymkode: a6fb4...eed

• Opprett ny...