Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Håper noen vet mer om dette enn meg Jeg har bestilt leie av lyd-og lysutstyr for å feire 30 års dagen min, men grunnet situasjonen med korona er jeg nå nødt til å avlyse. Festen skulle vært 25.april. Jeg tviler på at situasjonen er endret til da, og for å unngå store kostnader med leie av lokale, mat, osv, vil vi helle feire senere i år. Jeg leste nå igjennom vilkårene for leie av lydutstyret og det står det at ved avbestilling tidligere enn 8 uker, blir det et gebyr på 450. Ved avbestilling senere enn 8 uker forfaller hele kjøpesummen. Med andre ord kan man ikke bestille leie av produkter hos dem, og avbestille på noe som helst tidspunkt, uten å måtte betale. Jeg har forsøkt å Google og lese i forbrukerkjøpsloven, om de virkelig har rett til å kreve dette. Andre i samme bransje har en vanlig frist på 72-48 timer avbestilling. Hadde gjerne forventet 2 uker, men ikke 8. Er det noen som vet om det er en lov som regulerer dette? Ellers tar jeg selvsagt på min kappe at jeg ikke leste vilkårene nøye nok før bestilling, og om de faktisk har lov til dette er det jo bare å punge ut.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Jeg tror ikke det er noen lover som regulerer dette. Prøv å snakke/forhandle med utleieren, og spør om det er mulig å forskyve utstyrsutleien uten å betale ekstra, eller med et lite tillegg i pris. Det er i grunnen ikke så merkelig at det må avbestilles i god tid, siden bruk av denne typen utstyr er noe som gjerne planlegges lenge i forveien. Så det vil neppe dukke opp noen andre som vil leie utstyret på kort varsel, slik at utleier ikke blir skadelidende (dette uavhengig av koronavirus). At andre utleiere gjør det annerledes, kan ha å gjøre med at de setter prisen høyere, og dermed bygger inn en slags avbestillingsforsikring i "pakka". Anonymkode: e153e...aa4
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det er noen lover som regulerer dette. Prøv å snakke/forhandle med utleieren, og spør om det er mulig å forskyve utstyrsutleien uten å betale ekstra, eller med et lite tillegg i pris. Det er i grunnen ikke så merkelig at det må avbestilles i god tid, siden bruk av denne typen utstyr er noe som gjerne planlegges lenge i forveien. Så det vil neppe dukke opp noen andre som vil leie utstyret på kort varsel, slik at utleier ikke blir skadelidende (dette uavhengig av koronavirus). At andre utleiere gjør det annerledes, kan ha å gjøre med at de setter prisen høyere, og dermed bygger inn en slags avbestillingsforsikring i "pakka". Anonymkode: e153e...aa4 Jeg har selvsagt forståelse for at man må avlyse i god tid, trodde vel bare en mnd i forkant var noenlunde god tid. Hadde heller ikke reagert om han krevde gebyret på 450,-, men full leie synes jeg var i overkant. Det jeg derimot reagerer mest på er at det ikke er mulig å avbestille i det hele tatt, om det så er 6 mnd i forveien, uten å måtte betale 450,- i gebyr. Men takk for svar
Morten1 Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 Lyd og lysbransjen er avhengig av konserter/artister/sammenkomster for å kunne levere. Det er en bransje som har veldig varrierende arbeidsmengde. Jeg har vært borti at det har vært lang avbestillingsfrist på lydustyr tidligere, dette var forde det var utstyr som var veldig dyrt (nypris over 1mill) som må leies av andre aktører igjen. Det eneste jeg har vært borti at har kort avbestillingsfrist i den bransjen er om man leier det aller billigste lydpakkene, altså typ 2 stk høytaler og en enkel mikser.
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 23 minutter siden, Morten1 skrev: Lyd og lysbransjen er avhengig av konserter/artister/sammenkomster for å kunne levere. Det er en bransje som har veldig varrierende arbeidsmengde. Jeg har vært borti at det har vært lang avbestillingsfrist på lydustyr tidligere, dette var forde det var utstyr som var veldig dyrt (nypris over 1mill) som må leies av andre aktører igjen. Det eneste jeg har vært borti at har kort avbestillingsfrist i den bransjen er om man leier det aller billigste lydpakkene, altså typ 2 stk høytaler og en enkel mikser. Dette er to partyhøytalere med tilkobling via aux, pluss et partylys. 1000kr for leie i 24timer.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #6 Skrevet 28. mars 2020 1 minutt siden, EmKay skrev: Dette er to partyhøytalere med tilkobling via aux, pluss et partylys. 1000kr for leie i 24timer. Det du egentlig krangler om her, er altså 650 kr...? Anonymkode: ce769...add 1
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #7 Skrevet 28. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det du egentlig krangler om her, er altså 650 kr...? Anonymkode: ce769...add Nei, det er 1000 kr. Man må betale full pris ved avbestilling etter 8 uker før avtalt leie, og 450 ved avbestilling er 8 uker før avtalt leie. Og, jeg krangler ikke. Har ikke svart vedkommende enda, og betaler selvsagt. Men jeg reagerer på at det ikke er mulig å avbestille på noe som helst tidspunkt, uavhengig av hvor lang tid i forkant man tar kontakt, uten kostnad. Og jeg synes avbestillingsfristen var svært lang på en liten partypakke ment for opp til 100 personer. Jeg hadde kanskje trodd det var noen for form regulering på dette, at man ikke kan kreve betaling om noen avbestiller f.eks. 6 mnd i forkant. Men er det ikke det, så er det jo ikke annet å gjøre enn å betale. Surt selvsagt, men det må jeg jo bare leve med.
Morten1 Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 Er ikke ulovlig å ha slike vilkår, jeg hadde betalt de 1000kr og tatt tapet. 1000kr for 2 høytallere og partlys er ikke noe fortjeneste for de heller.
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 35 minutter siden, Morten1 skrev: Er ikke ulovlig å ha slike vilkår, jeg hadde betalt de 1000kr og tatt tapet. 1000kr for 2 høytallere og partlys er ikke noe fortjeneste for de heller. Det var alt jeg lurte på.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 1 time siden, EmKay skrev: Nei, det er 1000 kr. Man må betale full pris ved avbestilling etter 8 uker før avtalt leie, og 450 ved avbestilling er 8 uker før avtalt leie. Og, jeg krangler ikke. Har ikke svart vedkommende enda, og betaler selvsagt. Men jeg reagerer på at det ikke er mulig å avbestille på noe som helst tidspunkt, uavhengig av hvor lang tid i forkant man tar kontakt, uten kostnad. Og jeg synes avbestillingsfristen var svært lang på en liten partypakke ment for opp til 100 personer. Jeg hadde kanskje trodd det var noen for form regulering på dette, at man ikke kan kreve betaling om noen avbestiller f.eks. 6 mnd i forkant. Men er det ikke det, så er det jo ikke annet å gjøre enn å betale. Surt selvsagt, men det må jeg jo bare leve med. Ergo er det 650 kr du krangler om. Anonymkode: ce769...add
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #11 Skrevet 28. mars 2020 (endret) 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ergo er det 650 kr du krangler om. Anonymkode: ce769...add Jeg hadde selvsagt håpet å slippe å betale noe, siden jeg avbestiller i det de fleste bedrifter anser som svært god tid i forkant. Og jeg krangler som sagt heller ikke, jeg bare lurte på om det var noen form for regulering på dette, f.eks. i kjøpsloven. Er det ikke det, så betaler jeg. Uten å lage noen vanskeligheter for noen. Og, siden du driver med flisespikkeri på matematikken, så er det faktisk 550 du vil frem til. For 650+450 er ikke lik 1000. Endret 28. mars 2020 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #12 Skrevet 28. mars 2020 Dette reguleres ikke i noen lov og du har inngått en bindende avtale med vedkommende, du må nok bare betale. Anonymkode: 512f2...2c7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #13 Skrevet 28. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ergo er det 650 kr du krangler om. Anonymkode: ce769...add 550 faktisk. Anonymkode: 52aaa...06f 1
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #14 Skrevet 28. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette reguleres ikke i noen lov og du har inngått en bindende avtale med vedkommende, du må nok bare betale. Anonymkode: 512f2...2c7 Takk for saklig svar, da har jeg fått svar på det jeg lurte på
altflyter Skrevet 28. mars 2020 #15 Skrevet 28. mars 2020 Skjønner at det er kjipt, men du får se på det som at du har gitt et lite økonomisk bidrag til en bransje som er nær konkurs for tiden 😊 Enig i at det var strenge vilkår
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #16 Skrevet 28. mars 2020 3 timer siden, EmKay skrev: Jeg hadde selvsagt håpet å slippe å betale noe, siden jeg avbestiller i det de fleste bedrifter anser som svært god tid i forkant. Og jeg krangler som sagt heller ikke, jeg bare lurte på om det var noen form for regulering på dette, f.eks. i kjøpsloven. Er det ikke det, så betaler jeg. Uten å lage noen vanskeligheter for noen. Og, siden du driver med flisespikkeri på matematikken, så er det faktisk 550 du vil frem til. For 650+450 er ikke lik 1000. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 550 faktisk. Anonymkode: 52aaa...06f Nei, 650. Jeg har tatt med et gebyr også. Anonymkode: ce769...add
Gjest EmKay Skrevet 28. mars 2020 #17 Skrevet 28. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, 650. Jeg har tatt med et gebyr også. Anonymkode: ce769...add 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå