AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Jeg var nyutdannet ifjord og begynte å jobbe i en barnehage rett etterpå. På avdelingen trives jeg ikke i det hele tatt, og gruer meg nesten hver dag til jobb. Jobben er ekstremt krevende og pedagogisk leder som jeg skal samarbeide med er ikke noe hjelp i. Hun skal egentlig gi meg veiledning og følge opp men har ikke fått noe som helst, ikke engang en tilbakemelding på arbeid. Heller ingen medarbeidersamtale (jobbet der i 10mnd). Når jeg kommer på jobb vet jeg aldri hvor jeg har hun, noen ganger sier hun hei og noenganger er hun bare sur. Utenom dette må jeg ved flere anledninger være pedagogisk leder når hun er syk, i tillegg ha ansvar for det estetiske på avdeling, legge ut bilder av barna, førskolegruppe, kjøkken og kjøleskap, språkgrupper, sosial kompetanse grupper, turdag, foreldresamtaler og medarbeidersamtaler. Med alt dette føler jeg NULL mestring og har ingen peiling på om jobben jeg gjør er god eller ikke. Føler at jeg har angst hver dag jeg skal på jobb for det er så mye å ta stilling til. I tillegg er arbeidsdagen ekstremt lite forutsigbar pga det alltid blir endringer i eksempel grupper og lignende. På avdelingen er det alltid ett j**** kaos, det ligger strødd rundt med brusflasker og søppel og leker. Jeg går å rydder for at barna lettere skal kunne velge aktivitet men det er totalt mayhem. Noen ganger blir jeg flau når foreldrene kommer å henter barna. Pedagogisk leder nekter i tillegg å lage plan for oppgaver til tidligvakt/seinvakt osv for hun mener vi bare tar det på sparket. Utenom dette hadde vi julebord hvor pedagogisk leder skulle holde tale. Hun hadde store forskjeller og på meg var det «flink teoretisk» mens på andre var det «ja deg har jeg en hel side på med positive ting». Dette fikk meg til å føle meg enda mer mislykket og lite mestring. Jeg syns også det er utfordrende å bli trygg på å ha samling og lignende da jeg føler dette ekstreme presset hele tiden samt at jeg allerede føler meg dårlig i arbeidet. Alt dette har ført til at jeg har vært mye syk, og slitt pga hvordan jeg har det på jobb. Jeg har jobbet siden jeg var 15 år og alltid hatt god arbeidsmoral med svært lite fravær. Nå tok styrer det opp med meg og sa at de mest sannsynlig ikke vil utvide stillingen min mer pga dette. Føler meg helt mislykket som person. Er det slik det skal være? Vurderer å bare gi opp utdanningen min å jobbe i butikk igjen for jeg klarer jo tydeligvis ikke dette. Vil også legge til at jeg elsker å jobbe med barn men det er alt dette rundt som ødelegger. Anonymkode: 73506...33e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Velkommen til barnehageyrket. Du kan så klart være heldigere med kollegaer enn med hun der, men alt i alt er det en ødeleggende jobb og miljø, som jeg vil råde alle til å styre unna. Anonymkode: cfe8d...8e0 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bytt bhg. Anonymkode: ba8b0...7a4 Ja må det siden jeg mister jobben uansett, men problemet med det er jo at jeg har vært mye syk pga dette som gjør at jeg kommer til å få referanse som kaller meg ustabil arbeidskraft. Har gode referanser med lite sykdom i alle andre jobbene jeg har hatt men en ny barnehage vil nok helst høre fra referansen i samme yrket Anonymkode: 73506...33e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velkommen til barnehageyrket. Du kan så klart være heldigere med kollegaer enn med hun der, men alt i alt er det en ødeleggende jobb og miljø, som jeg vil råde alle til å styre unna. Anonymkode: cfe8d...8e0 Det er så rart for da jeg var i praksis var det en barnehage som var utrolig fin å jobbe i. Følte at jeg ikke var student men at jeg tilhørte gruppen. Fikk tilbud om vikariat her men måtte takke nei pga studiet.. Håper bare at jeg har vært sykt uheldig men er som du sier at miljøet mange steder er helt på trynet. Anonymkode: 73506...33e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #6 Skrevet 28. mars 2020 Har du noen kolleger som har det på samme måte som deg som du kanskje kan snakke med? Du må uansett ta opp dette med ped.lederen eller styrer. Du kan ikke gå og ha det slik på jobb! Jeg vet det er vanskelig, men om du ikke tar tak i det blir det ikke noe bedre. Jeg jobber i barnehage selv, og har møtt min del av udugelige eller maktsyke medarbeidere. Det er dessverre mange der ute som aldri skulle jobbet i barnehage eller som tenker at det å jobbe i barnehage er så enkelt og fint. Mange ped.ledere er maktsyke j*vler som ser ned på oss fagarbeidere og assistenter. Si ifra! Lykke til:) Anonymkode: 646b8...225 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #7 Skrevet 28. mars 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noen kolleger som har det på samme måte som deg som du kanskje kan snakke med? Du må uansett ta opp dette med ped.lederen eller styrer. Du kan ikke gå og ha det slik på jobb! Jeg vet det er vanskelig, men om du ikke tar tak i det blir det ikke noe bedre. Jeg jobber i barnehage selv, og har møtt min del av udugelige eller maktsyke medarbeidere. Det er dessverre mange der ute som aldri skulle jobbet i barnehage eller som tenker at det å jobbe i barnehage er så enkelt og fint. Mange ped.ledere er maktsyke j*vler som ser ned på oss fagarbeidere og assistenter. Si ifra! Lykke til:) Anonymkode: 646b8...225 Jeg tror ikke det, vi er få kollegaer på min avdeling og flest vikarer pga mye fravær i personalet.. Har snakket litt med styrer om det men ikke fortalt om oppførselen til pedleder eller hvordan jeg egentlig har følt det, bare at jeg syns det har vært mye. Føler ikke det er poeng i å ta det opp nå pga jeg ikke skal jobbe der videre men er bare redd at det er slik i alle barnehager 😞 Ja merker at de er glad i å ha makt, pedleder kan eksempel stå å snakke om enkelt barn foran alle så spurte jeg et enkelt spørsmål ut ifra det hun fortalte og da fikk jeg beskjed om at jeg snakker over hodet på barna når HUN SELV tok det opp forann alle. Angrer på at jeg valgte dette yrket og har ikke jobbet 1 år engang Anonymkode: 73506...33e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 Dette syns jeg er trist å høre. Ville byttet barnehage og forsøkt hvordan det var. I tillegg ville jeg jobbet med meg selv og min selvfølelse og mestringsfølelse. Du har tydeligvis godt med dette så lenge at det har satt varige spor i din egen mestringsfølelse, så for at du skal kunne yte videre må du nok hjelpe deg selv også. Kanskje det kan være smart om du får hjelp av en psykolog til å sette følelser og ord på ting. Og ja, helst burde du tatt det opp med styrer, for om de ikke får beskjed vil jo neste som jobber der får samme opplevelsen. Jeg har forståelse for at dette er vanskelig, men det er ikke lett å se hvordan det er å jobbe med mennesker når man er styrer og slett ikke jobber tett på noen. Anonymkode: 63f28...199
FlyBabe Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 Dere skal ha noen som er hms-ansvarlig, og om du er organisert skal du ha en hovedtillitsvalgt. Ta dette opp med noen av dem. Om det er en kommunal barnehage kan du evt. gå lenger opp i systemet om du synes det er vanskelig å ta det direkte med styreren. Evt. om det er flere avdelinger og ped.ledere, ta det opp med dem. Det er viktig at dette blir gjort noe med, for det går nok utover barna også!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 Sånn skal det ikke være men du beskriver en situasjon som ikke er uvanlig i barnehagene. Selvfølgelig blir du ikke trygg på å gi av deg selv når du ikke får noen som helst bekreftelse eller tilbakemelding. Det finnes dessverre dårlige miljø og dårlig ledelse. Du må ikke ta dette personlig og la det gå utover selvfølelsen din. Du har full rett til å be om en samtale med pedleder eller styrer. Det er kanskje litt sent slik situasjonen er nå, men du kan gjerne etterlyse veiledning og tilbakemelding på arbeidet. Noen barnehager har dårlig tilbakemeldingskultur og tåler ikke kritiske spørsmål. Du kan risikere å bli sett på som vanskelig og bli utstøtt. Det beste for egen helse når man havner i slike dårlige miljøer er nok derfor å prøve å finne en annen barnehage. At du har vært syk tidligere skal ikke ha noe å si. Ny arbeidsgiver har faktisk ikke lov til å spørre om ditt sykefravær. Det er jo ikke yrket i seg selv om er problemet her, men dårlig arbeidsmiljø. Så i et godt arbeidsmiljø der du blir sett og føler deg trygg så kan du nok gjøre en god jobb og trives. Anonymkode: c8854...87c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå