Gå til innhold

Burde staten sette krav til de som nå blir arbeidsledige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil dere ikke ha norske bær? Skjønner ikke problemet. Får trim, meningsfull jobb. Merkelig.

Anonymkode: 4dd0a...1b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ikke spesielt mange i byen som har traktorlappen jeg altså

Anonymkode: f4f51...3f9

Har ikke alle som tok sertifikat før et eller annet år traktorlappen? Jeg har det i hvert fall, fikk da jeg tok billappen. Er en god del år siden, men ikke en evighet akkurat.

Anonymkode: cd74a...bf4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste med førerkort B kan kjøre traktor også.

Anonymkode: 096ed...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dispensasjon kan sikkert utformes.

Anonymkode: fe0d4...d2d

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Igjennomsnittleg sluttalder  for eldre arbeidstagere m/ (førtidspensjon 62 år) er idag omlag 63-65 år .    De kan deretter gå til NAV å registrere seg som arbeidsøkende,og heve dagpenger maksgrensen 104 uker (2år) .  Nå er ikkje dagpenger ment som en tillegspensjon  men  dagpengene utgjør ofte like mye som de får i pensjon, og  en samlet utbetaling på  opptil kr. 40 000.   

Ein som har fylt 65 år vet at de ikkje er av de mest ettertraktede på arbeidsmarkedet,  og de  blir heller ikkje  sett på som den mest prioriterte oppgave ifra NAV å få tilbake  i en jobb når de vet at mange unge går ledige.

Nå har NAV fått påfyll av ytterligere 300 000 på sine utbetalingslister i tillegg til dei  mange hundretusen fra før.    Konsekvensen er blitt at NAV systemet har idag mer en nok med å få betale ut penger, og det å få folk i eit arbeid blir ei nedprioritert oppgave i lang tid. 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, staten burde plassere ut arbeidskraft der det behøves nå i disse dager. 

En fabrikk i firmaet jeg arbeider i mangler nå arbeidskraft siden et høyt antall utenlandske arbeidere har reist hjem. Vi mangler arbeidskraft samtidig som mange der jeg bor er permittert. Dette er matvareproduksjon, så det er helt nødvendig å holde hjula i gang. Vi har søkt etter folk, men forløpig ingen ting. Virker som flykapteinene, frisørene osv. mener de er for høyt opp til å ta i et tak på gulvet.

Anonymkode: 4c743...8cf

Hvor er dette? Har du stillingsannonse? Tar hvilken som helst jobb asap, så lenge du/din sjef ikke kommer med bullcrappet "overkvalifisert"

Mvh 40 år,arbeidsledig 1 år 

Anonymkode: 8d8db...33d

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Mange industriarb. plasser som idag mangler folk gr. karantenebestemmelsene, men ikkje så enkelt å tilsette folk på 14 dagers kontrakter.      Her handler det om at folk også må ha den nødv. kompetanse.       Derfor har NAV oppfordret alle som nå registrer seg på NAV  om å  registrere seg med ein utfyllende CV .

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Mange industriarb. plasser som idag mangler folk gr. karantenebestemmelsene, men ikkje så enkelt å tilsette folk på 14 dagers kontrakter.      Her handler det om at folk også må ha den nødv. kompetanse.       Derfor har NAV oppfordret alle som nå registrer seg på NAV  om å  registrere seg med ein utfyllende CV .

HVOR er alle disse jobbene utlyst?!

Ikke på nav eller finn, ihvertfall!

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få dagpenger i Norge er det aktivitetsplikt. Det innebærer å ta jobber man får tilbudt innenfor rimelige grenser. Men NAV er overarbeidet så jeg ser det usannsynlig at de har kapasitet nå til å henvise folk til jobber. Og etter å dømme på alle sutremeldingene jeg leser om overalt så er det usannsynlig at alle disse som nå har mistet jobben er villig til å ta hva enn de får fordi det er deiligere å vente til noen fikser det for deg. 

Det dumme med dette er hvordan arbeid er svært viktig for helsa og psyken og å gå hjemme vil gå mest utover den enkelte. Jeg oppfordrer alle til å finne måter de kan bidra, enten den er en midlertidig jobb som du ellers ikke ville tatt eller å gjøre noe frivillig. 

Anonymkode: f989e...656

Det er drøyt 28 000 ledige jobber utlyst på bare på NAV, og langtifra alle jobber vert aldri utlyst på NAV  eller finn.no.    Blir ein pærmitert, og får tilbud om  ny jobb kan ein unngå  oppsigelsestid, men de fleste ønsker nok fortrinsvis å kome tilbake til sitt gamle arbeidsted.  

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i flere uker prøvd å finne steder jeg kan stille opp frivillig nå som jeg også er uten arbeid. Jeg får stadig beskjed om at det som akkurat nå trengs er helsepersonale, men at de vil si ifra om de etterhvert trenger annen hjelp/kompetanse.

tror de fleste er klare for å stille opp nå og framover

Anonymkode: 2e09a...9a5

Temmelig mange matbutikker etterlyser hjelp fra folk som er permitterte. Burde ikke være noe problem å få noe der.

Anonymkode: 5fd15...c61

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bøndene sier selv at dette ikke fungerer, de trenger folk med kunnskap, ikke en haug negledesignere.

Anonymkode: 555b7...f67

Joda, de fleste vil kunne duge. Men det er en fordel å ha folk i jobb som synes at lønna er grei og som gjør en innsats. Å skulle jobbe lange dager i et fysisk yrke, for rundt 125 kr timen er vel noe de færreste ønsker. Jeg innstiller meg på å la være å hente moreller og plommer denne sesongen, dersom det skulle bli slik at mine faste plukker fra Ukraina ikke får komme til Norge. Eplene får jeg forsøke å plukke selv, selv om jeg helt klart ikke klarer å plukke 80-90 tonn alene, 

Anonymkode: 46b37...592

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, de fleste vil kunne duge. Men det er en fordel å ha folk i jobb som synes at lønna er grei og som gjør en innsats. Å skulle jobbe lange dager i et fysisk yrke, for rundt 125 kr timen er vel noe de færreste ønsker. Jeg innstiller meg på å la være å hente moreller og plommer denne sesongen, dersom det skulle bli slik at mine faste plukker fra Ukraina ikke får komme til Norge. Eplene får jeg forsøke å plukke selv, selv om jeg helt klart ikke klarer å plukke 80-90 tonn alene, 

Eit problem idag er at mange vegrer seg for å ta imot en ledig jobb ettersom de rett og slett taper penger på å jobbe fremfor å gå på dagpenger.  

Skrevet

De burde iallefall søke ut menneskene i dagpengesøknadene som kan hjelpe til med saksbehandling og ja, nettopp dagpengevedtak etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVOR er alle disse jobbene utlyst?!

Ikke på nav eller finn, ihvertfall!

Du finner kanskje noe dersom du søker produksjonsmedarbeider eller søker innen industri/produksjon på finn. De fleste bruker bemanningsbyrå nå i disse usikre periodene. 

Mange annonserer også kun i lokalaviser som ikke har noe nettbasert utgave, dessverre. 

Anonymkode: 4c743...8cf

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Eit problem idag er at mange vegrer seg for å ta imot en ledig jobb ettersom de rett og slett taper penger på å jobbe fremfor å gå på dagpenger.  

Det er forståelig det. 

Skrevet

Jeg tror mange er fullstendig kunnskapsløse når det gjelder dette med arbeidsledighet. Det er ikke bare å "ta seg en jobb". Det finnes få jobber for ufaglærte, og som regel blir du avvist når du kommer med en bachelor og vil jobbe i butikk. De har mer egnede kandidater. Dette har ikke akkurat blitt lettere nå; om noe er sannsynligheten for å bli avvist større enn den var, siden så mange har blitt permitterte.

Når det gjelder sesongarbeid på gård, er det ikke bare lønn som gjør at de foretrekker utlendinger. Greit at man ikke trenger en universitetsgrad for å gjøre jobben, men det er likevel snakk om spesialisert presisjonsarbeid, som tar tid å lære seg. Det er samme grunn som at man ikke bare kan flytte produksjonslinjer fra Kina til USA eller Europa sånn uten videre. Man trenger en kvalifisert arbeidsstokk, og det tar det tid å bygge opp.

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer betalt jobbing da jeg skrev svaret mitt..  At staten evt dekker det.

Anonymkode: 68dfb...ee4

Hvis staten dekker det så får de jo gratis arbeidskraft, som igjen undergraver ordinært arbeid.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, FluffyChix said:

De burde iallefall søke ut menneskene i dagpengesøknadene som kan hjelpe til med saksbehandling og ja, nettopp dagpengevedtak etc.

Jeg har faktisk sendt inn søknader til NAV, da jeg har erfaring med saksbehandling og administrativt arbeid fra andre bedrifter (samt undervisningserfaring hos nettopp NAV). Jeg regner likevel med å bli avvist, da det ser ut til at de ønsker personer med konkret erfaring med nettopp NAVs interne systemer, som igrunnen bare kan bety tidligere ansatte.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Okapi skrev:

Jeg har faktisk sendt inn søknader til NAV, da jeg har erfaring med saksbehandling og administrativt arbeid fra andre bedrifter (samt undervisningserfaring hos nettopp NAV). Jeg regner likevel med å bli avvist, da det ser ut til at de ønsker personer med konkret erfaring med nettopp NAVs interne systemer, som igrunnen bare kan bety tidligere ansatte.

Det er nok fordi de ikke ønsker å bruke tid på opplæring. Men å behandle dagpengesøknader trenger ikke veldig stor opplæring, og de fleste av oss som har jobbet med saksbehandling kjenner nå til både forvaltningsloven og trygdeloven etc. Det faller jo i tillegg på egen urimelighet ifl aktivitetskravene som egentlig eksisterer under dagpengeperiode, og NAV burde jo være første instans til å tilby arbeidsrettet aktivitet...

I tillegg burde de kanskje søke ut mennesker med IKT og it-faglig bakgrunn slik at man får opp et system som klarer å forvalte alt det her ganske kjapt. Det er ingen grunn til å tro at ledigheten vil gå vesentlig ned i de første omganger. I tillegg kommer vi til å se en bølge med konkurser i senere faser.

Skrevet
Just now, FluffyChix said:

Det er nok fordi de ikke ønsker å bruke tid på opplæring. Men å behandle dagpengesøknader trenger ikke veldig stor opplæring, og de fleste av oss som har jobbet med saksbehandling kjenner nå til både forvaltningsloven og trygdeloven etc. Det faller jo i tillegg på egen urimelighet ifl aktivitetskravene som egentlig eksisterer under dagpengeperiode, og NAV burde jo være første instans til å tilby arbeidsrettet aktivitet...

I tillegg burde de kanskje søke ut mennesker med IKT og it-faglig bakgrunn slik at man får opp et system som klarer å forvalte alt det her ganske kjapt. Det er ingen grunn til å tro at ledigheten vil gå vesentlig ned i de første omganger. I tillegg kommer vi til å se en bølge med konkurser i senere faser.

Ja, helt klart. Jeg er bare så lei av folk med holdninger til arbeidsledige og beskyldninger om latskap. Har selv vært ledig en stund, og fått en del kommentarer av typen "kan du ikke bare ta jobb X", enten det er butikkjobber, saksbehandling eller sjauejobber. Bare i denne tråden er det jo massevis av slike kommentarer.

• Liker 2
  • Opprett ny...