Gå til innhold

Burde staten sette krav til de som nå blir arbeidsledige?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å få dagpenger i Norge er det aktivitetsplikt. Det innebærer å ta jobber man får tilbudt innenfor rimelige grenser. Men NAV er overarbeidet så jeg ser det usannsynlig at de har kapasitet nå til å henvise folk til jobber. Og etter å dømme på alle sutremeldingene jeg leser om overalt så er det usannsynlig at alle disse som nå har mistet jobben er villig til å ta hva enn de får fordi det er deiligere å vente til noen fikser det for deg. 

Det dumme med dette er hvordan arbeid er svært viktig for helsa og psyken og å gå hjemme vil gå mest utover den enkelte. Jeg oppfordrer alle til å finne måter de kan bidra, enten den er en midlertidig jobb som du ellers ikke ville tatt eller å gjøre noe frivillig. 

Anonymkode: f989e...656

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo slik det er til vanlig.

Anonymkode: fe7b0...f8d

Og nå er vi i unntakstilstand. 

Anonymkode: 9b0ac...1d9

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bøndene må eventuelt kjøre vanlig løp og betale det de vanligvis betaler i lønn så det går rundt. Så må staten kompensere forskjellen direkte til arbeidstager så det ikke lønner seg å gå hjemme. 

TS

Det gir jo ingen menig, hvorfor ansetter da bøndene ikkje bere folk? Bøndene trenger da ikke plutselig meir arbeidskraft. Skal bønden slepp å jobbe da eller? 

Anonymkode: 39b25...069

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få dagpenger i Norge er det aktivitetsplikt. Det innebærer å ta jobber man får tilbudt innenfor rimelige grenser. Men NAV er overarbeidet så jeg ser det usannsynlig at de har kapasitet nå til å henvise folk til jobber. Og etter å dømme på alle sutremeldingene jeg leser om overalt så er det usannsynlig at alle disse som nå har mistet jobben er villig til å ta hva enn de får fordi det er deiligere å vente til noen fikser det for deg. 

Det dumme med dette er hvordan arbeid er svært viktig for helsa og psyken og å gå hjemme vil gå mest utover den enkelte. Jeg oppfordrer alle til å finne måter de kan bidra, enten den er en midlertidig jobb som du ellers ikke ville tatt eller å gjøre noe frivillig. 

Anonymkode: f989e...656

Jeg mener at de rimelige grensene må begrenses til null.

Vi må leve under midlertidig diktatur og bruke tvang. Det vinner vi på i lengden.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten tvil! Det burde ikke være lov å sitte på rumpa hjemme i mens vi som risikerer liv og helse i helsesektoren sliter oss helt ut, og finansierer myr av dagpengene med skatten vår. Folk kan ikke bli navere bare fordi de tror de er for «gode» til å jobbe på Kiwi/posten/gamlehjem osv. Det bør være minst like strenge krav til de som det var til de på dagpenger fra før. Ellers går Norge under, og det er ikke kødd en gang. 

Anonymkode: 9dc65...9ca

Din lønn kommer fra statskassa, så dine skattepenger finansierer absolutt ingenting. Det er penger tilbake til samme kasse som de kom fra. 

Hvis næringslivet går til helvete er det din jobb som forsvinner på sikt når det må kuttes i offentlig sektor.

Minner om at folk nå går uten jobb en periode, ja, men de er permittert og således fortsatt i et arbeidsforhold til arbeidsgiver med 14 dagers oppsigelse og plikt til å stille opp på kort varsel når ting åpner igjen. Hva tror du bøndene hadde sagt om halvparten av jordbærplukkerne plutselig ble borte over natta fordi kontoret de kom fra åpnet igjen?

Anonymkode: 8e041...9e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gir jo ingen menig, hvorfor ansetter da bøndene ikkje bere folk? Bøndene trenger da ikke plutselig meir arbeidskraft. Skal bønden slepp å jobbe da eller? 

Anonymkode: 39b25...069

Jo. Greia er jo at f.eks jordbærbøndene bruker billig arbeidskraft fra blant annet Baltikum og Asia. De er redde for at det er innreiseforbud innen innhøsting. Ingen nordmenn gidder å jobbe like effektivt for samme lønn. Det er garantert ikke veldig lukrativt å være jordbærbonde,så skulle de ansatt nordmenn til jobben hadde de sikkert gått opp i opp eller i minus. Men kunne de betalt de arbeidsledige her hjemme i dag  samme lønn som de pleier å betale sesongarbeiderne også hadde staten betalt resterende så ikke det lønte seg å gå hjemme så hadde det vært mest lønnsomt for alle parter. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Greia er jo at f.eks jordbærbøndene bruker billig arbeidskraft fra blant annet Baltikum og Asia. De er redde for at det er innreiseforbud innen innhøsting. Ingen nordmenn gidder å jobbe like effektivt for samme lønn. Det er garantert ikke veldig lukrativt å være jordbærbonde,så skulle de ansatt nordmenn til jobben hadde de sikkert gått opp i opp eller i minus. Men kunne de betalt de arbeidsledige her hjemme i dag  samme lønn som de pleier å betale sesongarbeiderne også hadde staten betalt resterende så ikke det lønte seg å gå hjemme så hadde det vært mest lønnsomt for alle parter. 

Sant det. Men tror du ikke jordbærbonden må planlegge dette i forkant? Om samfunnet er tilbake til normalen til sommeren er det ikke noen arbeidskraft å få blant nordmenn. Man kan nok ikke bare hive seg rundt å få inn folk fra Asia på to dagers varsel fordi nordmannen måtte tilbake på kontoret. Å bestille masse jordbærplukkere blant permitterte nå for jobb i juli/august er nok ikke så veldig lurt akkurat.

Da får man hellere booke inn de som er langtidsledig allerede. Hvorfor tror du man ikke gjør det?  Det er nok folk å ta av som NAVer - burde vi sette ned trygdeytelser, fjerne AAP, sosialhjelp, gratistjenester for alt mulig eller stille vilkår om å plukke jordbær hele sommeren for å få noe som helst?

Anbefaler forresten å lese litt om hvordan det tidligere har gått med planøkonomi og diktatur i verden - det har ikke gått så veldig bra akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så lett å få seg jobb nå som det meste stenges 😄kafeer, restauranter,klesbutikker der ansettes det iallefall ikke flere.tenk på alle studentene som har mistet ekstravaktene sine. Barnehager og skoler er stengt.ingen jobb der. Vaskefirmaer ansetter færrest mulig folk(til vanlig) for å spare penger. Frisører etc. Stengt. Inne helse er det mer men de som ikke har utdannelse, erfaring innen dette kan ikke jobbe med det, de ansetter heller noen med dette som regel. Man kan ikke jobbe som sykepleier uten å være utdannet til det. Sykehjem kan man jobbe uten utdannelse men det er ikke bare å  ta en tlf. Så får man jobb.Og mange med barn som ikke kan jobbe kveld, det var jo derfor de har den jobben de har. Som de nå feks er permittert fra. Kollektiv transport går heller ikke helt som vanlig og kan være vanskeligere å komme på jobb. Jeg tror ikke det er plass til at alle arbeidsledige nå kan få seg jobb på sykehjem 😁

Anonymkode: fb016...5c5

AnonymBruker
Skrevet

De arbeidsledige skal ha arbeidsplikt hvis de skal få penger, og hvis det er jobber som trengs utført. Spesielt innen jordbruk vil dette bli nødvendig

Anonymkode: 4e969...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Hehehe, skulle bare visst hvor mange permitterte som kontakter nav nå - kun for å klage på at de må registrere seg som arbeidssøkere, for det er de jo ikke. De har jo jobb. 😅

Anonymkode: cb1ce...65c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din lønn kommer fra statskassa, så dine skattepenger finansierer absolutt ingenting. Det er penger tilbake til samme kasse som de kom fra. 

Jammen, jammen, jammen det er ikke det alle uføre-hetserne har sagt i alle de år. De sier det tas fra VÅRE skattepenger. Så det så

Anonymkode: f38ed...2fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De arbeidsledige skal ha arbeidsplikt hvis de skal få penger, og hvis det er jobber som trengs utført. Spesielt innen jordbruk vil dette bli nødvendig

Anonymkode: 4e969...7ff

Bøndene sier selv at dette ikke fungerer, de trenger folk med kunnskap, ikke en haug negledesignere.

Anonymkode: 555b7...f67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, staten burde plassere ut arbeidskraft der det behøves nå i disse dager. 

En fabrikk i firmaet jeg arbeider i mangler nå arbeidskraft siden et høyt antall utenlandske arbeidere har reist hjem. Vi mangler arbeidskraft samtidig som mange der jeg bor er permittert. Dette er matvareproduksjon, så det er helt nødvendig å holde hjula i gang. Vi har søkt etter folk, men forløpig ingen ting. Virker som flykapteinene, frisørene osv. mener de er for høyt opp til å ta i et tak på gulvet.

Anonymkode: 4c743...8cf

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke hatt så mange arbeidsledige siden 2.verdenskrig.

Burde staten sette noen krav som f.eks at folk uten jobb hjelper bøndene som ellers bruker billig,utenlandsk arbeidskraft,tar jobber som ikke krever annet enn opplæring som f.eks vaskerier på sykehus og sikkert 150 jobber til innen diverse yrker.

Eller skal alle bare få dagpenger og tilskudd mens de går hjemme og sutrer over at de ikke får nok? 

Jeg bare lurer nå som nesten hele verden er i en unntakstilstand.

Fint tidspunkt og innføre borgerlønn på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Bøndene sier selv at dette ikke fungerer, de trenger folk med kunnskap, ikke en haug negledesignere.

Såå vanskelig er det ikke å plukke bær, kjøre traktor, lempe sekker og utstyr osv. Vi er ikke alle negledesignere altså. Jeg synes det overdrives veldig på dette med at det kommer så voldsomt høy kompetanse fra utlandet.

Anonymkode: cd74a...bf4

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Undresbare på hvor mange bedrifter som nå spekulerer i å utnytte permsijonreglene.    Nå betaler beriften lønn for de 3 første dagene, og derette får de pærmiterte full lønn betalt fra NAV i 20 dager.      Dette passer troleg mange bedrifter utmerket ettersom  mange bedrifter sparer utbetaling på bevegelige helgedager.

Blir koronautbruddet langvarig så  må ein belage seg på at  truleg mange bedrifter vil  gå konkurs, og mange arbeidstagere må belage seg på omstillinger.   

AnonymBruker
Skrevet

Vi er jo ikke arbeidsledige per se, men permittert uten lønn. Det betyr at vi kan bli kalt tilbake på jobb med 1-2 dagers varsel. Jeg jobber i butikk og reiseliv, så jeg regner sterkt med at når skolene og barnehagene åpner (som blir over påske, uten tvil) så vil jeg være tilbake i jobb i butikken. Innen mai er jeg nok tilbake i reiselivet. 

Det sagt så skulle jeg gjerne vært frivillig innen noe denne tiden jeg er permittert, men det hadde måttet være på ettermiddags- og kveldstid siden jeg har barn hjemme fra barnehage, og på ett vis så jeg ikke fratar mulige arbeidsplasser ved å være gratis arbeidskraft. Her jeg bor er det svært begrensede muligheter for slikt, kontra antall permitterte. 

Anonymkode: 79b9e...bc3

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan si hva de vil. Til å plante en helsikes mengde grønnsaker om våren og å ta de opp igjen til høsten krever neppe professorgrad.

Anonymkode: fe0d4...d2d

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke hatt så mange arbeidsledige siden 2.verdenskrig.

Burde staten sette noen krav som f.eks at folk uten jobb hjelper bøndene som ellers bruker billig,utenlandsk arbeidskraft,tar jobber som ikke krever annet enn opplæring som f.eks vaskerier på sykehus og sikkert 150 jobber til innen diverse yrker.

Eller skal alle bare få dagpenger og tilskudd mens de går hjemme og sutrer over at de ikke får nok? 

Jeg bare lurer nå som nesten hele verden er i en unntakstilstand.

Snedig hvordan landbruket skriker etter folk de kan utnytte.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Såå vanskelig er det ikke å plukke bær, kjøre traktor, lempe sekker og utstyr osv. Vi er ikke alle negledesignere altså. Jeg synes det overdrives veldig på dette med at det kommer så voldsomt høy kompetanse fra utlandet.

Anonymkode: cd74a...bf4

Jeg kjenner ikke spesielt mange i byen som har traktorlappen jeg altså

Anonymkode: f4f51...3f9

• Liker 1
  • Opprett ny...