AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Jeg leste forleden om Judasevangeliet og jeg ble litt interessert. Finnes det på norsk? Hvorfor tror dere at dette evangeliet ikke fikk plass i bibelen? Det kan være at det er fordi det er litt motsatt av Mateusevangeliet. I følge SNL, så ber Jesus Judas om å angi han, og fordi han gjøre dette så skal Judas bli frelst men ikke de andre disiplene. Og han henger seg ikke men blir steinet av de andre tolv disiplene, og dermed blir han den første matyren. https://snl.no/Judasevangeliet Anonymkode: d9211...be9 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Jeg fant en nettside med oversettelser av evangeliene som ikke ble tatt med i bibelen. Maria Magdalena, Peter, Judas, Filip etc. Det virker for meg som at de tidligste kristne rett og slett ikke var enige. Husker ikke hvem, men noen sa at historie er skrevet av vinnerne. Det gir mer mening at mange ikke er kjent med disse andre tekstene, fordi de som satte sammen bibelen ikke likte disse versjonene. Men med så mange ulike "fortellinger" rundt Jesus, så føler at at man kan stille mer spørsmål rundt sannheten. Er det sånn at de som var sterkest, de som vant, fikk bestemme sannheten? Hva om Jesus sitt forhold til Gud ikke var slik det er fortalt i Mateus? https://www.gospels.net Anonymkode: d9211...be9 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Grunnen til at Judasevangeliet ikke er med i Bibelen er fordi det ikke ble oppdaget før på 1970-tallet. Anonymkode: 6ef7c...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at Judasevangeliet ikke er med i Bibelen er fordi det ikke ble oppdaget før på 1970-tallet. Anonymkode: 6ef7c...ec2 Vi oppdaget det ikke før på 70-tallet, men noen må ha visst om evangeliet når det ble skrevet. Det ble funnet i en hule i Egypt, noen må ha lagt den der. De som valgte hvilke tekster som ble med i bibelen kan ha lest det, men de må ha bestemt at det ikke passet med fortellingen de ville fortelle. Det nye testamentet var ikke ferdig samlet før sent på 300-tallet. Anonymkode: d9211...be9 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi oppdaget det ikke før på 70-tallet, men noen må ha visst om evangeliet når det ble skrevet. Det ble funnet i en hule i Egypt, noen må ha lagt den der. De som valgte hvilke tekster som ble med i bibelen kan ha lest det, men de må ha bestemt at det ikke passet med fortellingen de ville fortelle. Det nye testamentet var ikke ferdig samlet før sent på 300-tallet. Anonymkode: d9211...be9 Det kan helt sikker hende at noen fant det, men ikke tok det med seg.. men det blir jo bare synsing. Det ble ikke oppdaget av historikere og geologer før på 70-tallet..Derfor Anonymkode: 6ef7c...ec2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at Judasevangeliet ikke er med i Bibelen er fordi det ikke ble oppdaget før på 1970-tallet. Anonymkode: 6ef7c...ec2 For ikke å snakke om det at teksten ikke har støtte i andre kilder, slik de fire evangeliene har det. Hvis jeg idag begynner og skrive en historie om det 20. århundre der jeg skriver at 1. verdenskrig ble startet av Australia og Hitler var en snill gartner som likte tomater - og denne teksten blir funnet om 2000 år; skal man da skrive om historien som følge av det jeg har funnet på ...? Etter Jesus' død var det også mennesker som brukte fantasien sin til å lage sin egen versjon av historien, men det betyr ikke at fortellingene deres er troverdige i bibelsk og historisk sammenheng. Anonymkode: 77437...ac7 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at Judasevangeliet ikke er med i Bibelen er fordi det ikke ble oppdaget før på 1970-tallet. Anonymkode: 6ef7c...ec2 Eh, nei. Det var jo kjent i antikken og referat til av minst en av de store teologene fra senantikken Men det var ikke kjent i sin helhet før det dukket opp et manuskript på syttitallet. Grunnen til at det ikke ble med i Det nye testamentet var både at det var mye yngre enn de kanoniske skriftene og dels sto for en avvikende teologi Bibelforskere i dag ser på apokryfe tekster bl.a. som en parallell til dagens fanfictionfenomen. I denne artikkelen omtales Judasevangeliet sammen med andre apokryfe tekster. https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-fan-fiction-om-jesus-skaber-ny-opstandelse Anonymkode: 93573...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, nei. Det var jo kjent i antikken og referat til av minst en av de store teologene fra senantikken Men det var ikke kjent i sin helhet før det dukket opp et manuskript på syttitallet. Grunnen til at det ikke ble med i Det nye testamentet var både at det var mye yngre enn de kanoniske skriftene og dels sto for en avvikende teologi Bibelforskere i dag ser på apokryfe tekster bl.a. som en parallell til dagens fanfictionfenomen. I denne artikkelen omtales Judasevangeliet sammen med andre apokryfe tekster. https://videnskab.dk/kultur-samfund/forsker-fan-fiction-om-jesus-skaber-ny-opstandelse Anonymkode: 93573...ed1 Jeg så nettopp en video hvor en forskrev av gamle dokument sa at man visste om evangeliet i mange hundre år, men man hadde ikke funnet det. 😕 Så det er nok ikke bare en tekst som ble skrevet og glemt. Personlig mener jeg at alle evangelier er fiksjon. De som som skrev dem var ikke der, og det de forteller er ting jeg ikke tror på. Men jeg syns jo det er gøy å lese gamle tekster uansett. Jeg liker mytologi og ulike verdenstroer, selv om jeg ikke tror på dem selv. Jeg syns det er gøy å lese alle fortellingene om hvordan verden ble til, og de ulike måtene mennesker i fortiden forklarte vanlige ting som naturfenomen. Anonymkode: d9211...be9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: For ikke å snakke om det at teksten ikke har støtte i andre kilder, slik de fire evangeliene har det. Hvis jeg idag begynner og skrive en historie om det 20. århundre der jeg skriver at 1. verdenskrig ble startet av Australia og Hitler var en snill gartner som likte tomater - og denne teksten blir funnet om 2000 år; skal man da skrive om historien som følge av det jeg har funnet på ...? Etter Jesus' død var det også mennesker som brukte fantasien sin til å lage sin egen versjon av historien, men det betyr ikke at fortellingene deres er troverdige i bibelsk og historisk sammenheng. Anonymkode: 77437...ac7 Hvilke kilder er dette? Anonymkode: d9211...be9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke kilder er dette? Anonymkode: d9211...be9 De originale evangeliene ble skrevet - folk skrev de av for å ha de selv - folk fant flere avskrevet evangelier senere - de ble oversatt. Boktrykkerkunsten kom! Anonymkode: 6ef7c...ec2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #11 Skrevet 28. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: De originale evangeliene ble skrevet - folk skrev de av for å ha de selv - folk fant flere avskrevet evangelier senere - de ble oversatt. Boktrykkerkunsten kom! Anonymkode: 6ef7c...ec2 Først og fremt, boktrykkekunsten kom på 1400 tallen når man hadde en ferdig bibel. Og dette evangeliet til Judas er jo kjent i historien, så folk må ha visst om det. Du sa at det fantes kilder som støttet de kanoniske evangeliene, men det har du ikke bevist. At noen tidlige kristne valgte akkurat de tekstene over andre, forklarer ikke hvorfor de er viktigere. De første kristne grupperingene var ikke helt enige om hva de trodde på. Anonymkode: d9211...be9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #12 Skrevet 28. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først og fremt, boktrykkekunsten kom på 1400 tallen når man hadde en ferdig bibel. Og dette evangeliet til Judas er jo kjent i historien, så folk må ha visst om det. Du sa at det fantes kilder som støttet de kanoniske evangeliene, men det har du ikke bevist. At noen tidlige kristne valgte akkurat de tekstene over andre, forklarer ikke hvorfor de er viktigere. De første kristne grupperingene var ikke helt enige om hva de trodde på. Anonymkode: d9211...be9 Det har noe med at de fire evangeliene skrive noenlunde det samme hendelsesforløpet, mens Judasevangeliet skriver om helt andre ting. Dermed fant man ikke støtte i at det var troverdig. Anonymkode: 6ef7c...ec2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #13 Skrevet 28. mars 2020 Jeg lurer på hvorfor Judas ville ofret Jesus for 30 sølvmynter. Dette er enn mann som har fulgt Jesus lenge, de har vandret rundt med få eiendeler og hjulpet de fattige, og så plutselig vil han ofre Jesus for 30 mynter? Det holder ikke helt mål liksom. I Johannes står det at disiplene protesterer når en kvinne som heter Maria vil bruke en hel krukke med olje til beina til Jesus, fordi det er så kostbart, og det kunne blitt brukt til å gi til de fattige. Sitat Disiplene så det og ble forarget. «Hva skal denne sløsingen være godt for?» sa de. 9 «Salven kunne vært solgt for en stor sum og pengene gitt til hjelp for de fattige.» 10 Men Jesus merket det og sa til dem: «Hvorfor plager dere henne? Hun har gjort en god gjerning mot meg. 11 De fattige har dere alltid hos dere, men meg har dere ikke alltid. Anonymkode: d9211...be9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #14 Skrevet 28. mars 2020 AB over. Mente Markus. Anonymkode: d9211...be9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #15 Skrevet 28. mars 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer på hvorfor Judas ville ofret Jesus for 30 sølvmynter. Dette er enn mann som har fulgt Jesus lenge, de har vandret rundt med få eiendeler og hjulpet de fattige, og så plutselig vil han ofre Jesus for 30 mynter? Det holder ikke helt mål liksom. I Johannes står det at disiplene protesterer når en kvinne som heter Maria vil bruke en hel krukke med olje til beina til Jesus, fordi det er så kostbart, og det kunne blitt brukt til å gi til de fattige. Anonymkode: d9211...be9 Du vet vel at det hos Johannes nettopp er Judas som protesterer mot pengesløsingen fordi han foretrekker å stikke pengene i sin egen lomme ...? Judas var en tyv og småsvindler som fikk erfare hvilke konsekvenser grådighet kan få; hvis man tar utgangspunkt i den versjonen av hans død der han tar livet sitt etter å ha gitt tilbake de 30 sølvmyntene, angret han på det han gjorde, men i motsetming til Peter som også angret etter å ha fornektet Jesus, hadde ikke Judas tillit til Guds tilgivelse. Min teori er at hadde Judas, i stedet for å gi opp og henge seg, gjort alt for å få Jesus fri - altså vist oppriktig anger og forsøk på å gjenopprette det onde man har gjort, og kastet seg ned foran ham, hadde også Judas kunnet bli tilgitt, slik både Peter, Saulus og soldatene som korsfestet Jesus ble: "Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør." Så Judas' aller største synd var ikke at han forrådte Jesus, men hans manglende tro på Guds barmhjertlighet. Men det er bare min private mening. Anonymkode: 77437...ac7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå