Gå til innhold

Jeg får aldri feber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en av de som aldri har feber når jeg er syk, selv ikke da jeg hadde en kraftig dobbeltsidig lungebetennelse for noen år siden. Det var crp'en og tungpustheten som avgjorde at jeg ble sendt til sykehuset.

Hva er det som gjør at slike meg som aldri får feber? Hvordan jobber kroppen da egentlig?

Tenker på Coronaviruset som visstnok skal gi høy og mye feber.

Anonymkode: 7f8b6...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er som deg. Antar i mitt tilfelle at grunnen er veldig lav normaltemperatur og at den derfor må øke ekstremt mye for å kvamifisere for feber, men vet også at folk med immunsvikt kan oppleve manglende feber. 

Anonymkode: 79cb1...6a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nok i samme båt. Har aldri i mitt 35-årige liv opplevd noe særlig feber, men har heller ikke hatt lungebetennelse eller bitt noe særlig syk av influensa. 

Men de siste to-tre ukene har jeg hatt svake brystsmerter/ubehag, tørrhoste og åndenød, som kom etter noen dager med vanlige influensasymptomer. 

Anonymkode: 90ad9...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål temperaturen over tid og se om den endrer seg kanskje du har lav normaltemperatur

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Safir skrev:

kanskje du har lav normaltemperatur

Den pleier å ligge på 36 til 36.5.

Anonymkode: 7f8b6...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min temperatur ligger mellom 36.0 - 36.5. Alltid. Uansett influensa, infeksjoner eller ikke. 

Har hatt feber et par ganger i livet. Siste gang jeg registrerte feber er ca 13-14 år siden. Tror jeg hadde 38,3 eller noe sånt. 

Da var jeg til gjengjeld så syk som det går an å bli av influensa. Sengeliggende i sittende stilling i 20 lange døgn. Sittende fordi jeg fikk ikke puste når jeg lå, og hostet konstant. 

Anonymkode: d120a...204

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får heller aldri feber, men det har blitt sånn etterhvert. Frem til slutten av tenårene så fikk jeg vanlig feber når jeg ble syk. De påfølgende 15-20 årene har jeg kun hatt feber én gang, og da var jeg så influensasyk at jeg knapt visste frem og bak på meg selv. 

Jeg har kroppstemperatur på ca. 37, så det skyldes ikke lav normaltemperatur heller. Også opplever jeg at jeg blir «febersyk» med alle tegn på det, det bare slår ikke ut på termometeret. Og det er litt dumt når man er «hjernevaska» fra barndommen om at man ikke er syk om man ikke har feber. Men heldigvis har jeg ikke hatt en eneste sykedag på rundt 4 år nå, så jeg har sluppet å ta stilling til dette på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og har sjeldent feber. Hadde frostrier da jeg hadde lungebetennelse en gang dog, så da hadde jeg feber. Har likevel aldri målt høyere enn 38,5. Har også aldri hatt høy CRP til tross for åpenbare bakterielle infeksjoner som erysipelas og en UVI etter å ha gått med det i en ukes tid som endte med at jeg tisset masse koagler og blod og jeg holdt på å bli innlagt pga det. Likevel var CRP på sånn 15 i sistnevnte tilfelle.. 

Anonymkode: dc523...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å få feber ved korona. Jeg har nesten aldri feber og tror jeg har korona. Så vidt litt feber (men mange andre symptomer).

Anonymkode: 80741...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre har nevnt så kan det skyldes lav normal kroppstemperatur. Hvis du har normal temp på 36,5 og målte feks 37,5 da du var syk, så kan jo dette være «feber» for deg. Selv om det strengt tatt er normal temp for de fleste. Ikke alle sykdommer gir feber heller. Noen mennesker blir fort slått ut av litt feber og noen merker ikke selv at de har feber før den er blitt høy. Jeg er en som reagerer fort på feber. Blir så slapp og trøtt. Jeg har reagert på temperatur på 37,9 som ikke kalles feber. Før jeg tok mandlene kunne jeg få høy feber ved feks halsbetennelse. Da kunne temp passere 40. Da var jeg fullstendig slått ut, men noen forteller at de kunne dra på jobb med 40 i feber (har dog litt vansker for å tro på det). Uansett, vi er forskjellige.

Anonymkode: 8a1c0...ff3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en som fort føler meg overopphetet og går i t-skjorte når andre tar frem kofta og er miserabel i i sommervarmen. Min normaltemp ligger rundt 36. Når formen er elendig og jeg er sikker på at jeg har feber har den kanskje krøpet opp til 37. Min mor er likedan med lav temp og sjeldent feber, men hun er til gjengjeld en frysepinn. 

Anonymkode: 5ff7e...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppstemperaturen blir regulert av en termostat midt i hjernen. Hos noen mennesker er termostatens grunninnstilling lavere enn gjennomsnittet, eller den er lite følsom for de stoffene (såkalte pyrogener) som blir produsert av bakterier og immunforsvaret. Da kan temperaturstigningen ved en infeksjon bli så beskjeden at man ikke får feber. Andre mennesker har det motsatte problemet. De får høy feber ved relativt uskyldige infeksjoner.

Det er greit å merke seg at kroppstemperaturen ikke er alltid er et godt mål på hvor alvorlig en infeksjon er. Allmenntilstanden er viktigst. Det hender også at symptomer som man forbinder med en infeksjon enkelte ganger har en annen årsak, og derfor ikke er ledsaget av feber.

Tendensen til å få feber som følge av en sykdom avtar med alderen. Små barn kan få høy temperatur selv ved uskyldige infeksjoner. Et gammelt menneske kan ha en livstruende infeksjon og likevel være feberfri. Noen ganger er en medvirkende årsak at vedkommende, som følge av en kronisk sykdom (leddgikt, kreft eller annet), bruker medisiner som har febernedsettende virkning. Acetylsalisylsyre og kortison er eksempler på slike medikamenter.

Anonymkode: 0b219...564

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan temperaturstigningen ved en infeksjon bli så beskjeden at man ikke får feber. Andre mennesker har det motsatte problemet.

Ironisk nok er feber det o'store symptomkriteriet for å få lov til å teste seg mot Corona-virus, selv om bare noen få faktisk får feber. 

Anonymkode: d120a...204

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg husker ikke hvor jeg leste det (eller om det var fra en podcast), men det var snakk om at man kanskje burde revurdere å ha 37 som "normaltemperaturen", det så ut som at det egentlig lå litt lavere. En teori var at mennesker før ofte gikk med mer kroniske betennelser og slikt i kroppen. Derfor hadde en stor andel av befolkningen jevnt over litt høyere temperatur på den tiden det ble kartlagt og man fant en "normaltemperatur". 

Anonymkode: 5ff7e...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Lurer på det samme, for har hatt 11 lungebetennelser og en blodpropp i lungen. Hadde kun feber ved blodpropp. Nå har jeg corona. Og ingen feber.  Ligger faktisk under såkalt normal kroppstemperatur.  Så forstår meg ikke på denne kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat lik, har faktisk blitt ledd av på tlf til legevakten når de spurte om jeg hadde feber og jeg svarte "nei, men jeg har normalt lavere kroppstemperatur enn normalt". Fikk mast meg til time og hadde streptokokker i halsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BethD

Har ikke feber jeg heller. Hadde ikke feber med Korona og har ikke hatt feber siden jeg var lite  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får også meget sjeldent feber. Har vel hatt det 3 ganger på 20 år, i forbindelse med lungebetennelse eller influensa.

Nå har jeg fått omikron virker det som, selv om har tester 3 ganger på 4 dager negativt på hjemmetest. Til tross for negativt svar så er jeg ganske så sikker på at jeg har det siden sønnen vår testa positivt på mandag + jeg har typiske symptomer for corona. Starta med vond hals tors kveld - fredag, lørdag ble jeg tett I nesa og noe snør, i tillegg til å nyse/hoste. I tillegg en trøtthet som kom og gikk + ;noe slapp. Har fått tilbake energien idag, men fortsatt hoster en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg hadde det som pr definisjon er feber (altså over 38 grader) tror jeg at jeg var 13 år gammel.

Min normale kroppstemperatur er på ganske nøyaktig 36,2 til vanlig, så legen min har forklart meg at hvis jeg stiger med en grad fra det så kan jeg regne meg selv som febersyk.  Når jeg hadde Covid nå så lå jeg på 37,9 i tre dager og jeg var helt fullstendig slått ut - frostrier, svettetokter, vondt bak øyne, nakke, og hele kroppen.

Så jeg hadde absolutt feber, selvom jeg pr definisjon ikke hadde feber 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjelden feber, men virker som jeg har generelt høyere kroppstemperatur enn mange rundt meg. Mens andre rundt meg har 36,7 har jeg gjerne 37 eller 37,5. Begge gangene jeg har hatt korona har jeg hatt forhøyet temperatur på 38- 38,5,  men uten at det har ikke kjentes som feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...