Gjest alfabeta Skrevet 16. juni 2005 #1 Del Skrevet 16. juni 2005 Sønnen min hadde en periode et ganske stort fravær på skolen pga depresjon, og stod på venteliste hos BUP. Det ble gjort mange forsøk på å få ham på skolen, laget ulike avtaler osv, og jeg fikk ham omsider avsted. Og han var på skolen i flere uker før han nektet å gå igjen. Han ble da hentet av en av lærerne på skolen og innkalt til møte hos rektor. Som fortalte at hvis han ikke kom på skolen, kom rektor til å ta kontakt med barnevernet og sørge for at guttens mor ble fratatt omsorgsretten og at gutten ble sendt på en ungdomsinstitusjon. Dette ringte rektor selv og fortalte meg og virket svært fornøyd med sin strategi for å få gutten til å gå på skolen. Gutten selv ville ikke fortelle hva rektor hadde sagt. Jeg har fått store vanskeligheter med å forholde meg til rektor ved skolen, og unngår ham så godt jeg kan. Gutten går på skolen, og er blitt stille og innesluttet og nekter å gå ut blant andre unge, skal bare være hjemme hos meg. Hva syns dere om en slik måte å behandle en ung gutt på, han var 12 år. Kunne skolen ha løst dette på en annen måte? Frustrert mamma. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme meg Skrevet 16. juni 2005 #2 Del Skrevet 16. juni 2005 I utgangspunktet har rektor rett i det han sa. Det er naturlig å koble inn barnevernet når barn ikke møter opp på skolen over lang tid. Men i ditt tilfelle dreier det seg jo ikke om skulk, men om psykiatri og skolevegring. Når det er fare for skolevegring er det veldig viktig å få barnet på skolen igjen. har du vært i kontakt med ppt i kommunen? Hva med å kontakte de og be de om å purre på bup? En sånn sak er muligens en hastesak som kan prioriteres. Selv om du er såret over måten rektor gikk fram på, har du mye å vinne på å ha et ordentlig forhold til skolen. Kan du ikke be om et møte med rektor og legge fram situasjonen slik du ser den, og forklare hvordan barnet ditt har det, og at du ikke vil at han skal ha sånne samtaler med barnet ditt uten at du er informert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 16. juni 2005 #3 Del Skrevet 16. juni 2005 I utgangspunktet har rektor rett i det han sa. Det er naturlig å koble inn barnevernet når barn ikke møter opp på skolen over lang tid. Men i ditt tilfelle dreier det seg jo ikke om skulk, men om psykiatri og skolevegring. Når det er fare for skolevegring er det veldig viktig å få barnet på skolen igjen. har du vært i kontakt med ppt i kommunen? Hva med å kontakte de og be de om å purre på bup? En sånn sak er muligens en hastesak som kan prioriteres. Selv om du er såret over måten rektor gikk fram på, har du mye å vinne på å ha et ordentlig forhold til skolen. Kan du ikke be om et møte med rektor og legge fram situasjonen slik du ser den, og forklare hvordan barnet ditt har det, og at du ikke vil at han skal ha sånne samtaler med barnet ditt uten at du er informert? Det er ikke på noen måte riktig å bruke omsorgsovertakelse som trussel for å få barnet til å gå på skolen. Det er en grunn til at han ikke vil, og det er denne man må finne og forsøke og forbedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 16. juni 2005 #4 Del Skrevet 16. juni 2005 Det er ikke på noen måte riktig å bruke omsorgsovertakelse som trussel for å få barnet til å gå på skolen. Det er en grunn til at han ikke vil, og det er denne man må finne og forsøke og forbedre. Helt enig i!! Denne "trusselen" skulle vært sagt til foreldre/foresatte - IKKE til et 12 år gammelt barn. Når barnet er under myndighets alder er det foreldrenes ansvar å få barnet på skolen. Ikke BARNET selv. (derfor man har foreldre....) Rektor burde forhørt seg med gutten om han har noen problemer av noe slag, mobbing, hjemme, venner, etc. Barnevernet snakker man med voksne om. Du som foreldre burde være på offensiven, slik at rektor/lærer ser at du/dere er interessert i å finne ut av dette. Kontakt PPT, barnepsykriatri, be om møte med lærer/sosial lærer/rektor, slik at dere SAMMEN kan legge en plan. Forhør deg med andre foreldre om de har hørt ev. rykter om mobbing, utestengelse på skolen. Bare mitt lille råd..Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 16. juni 2005 #5 Del Skrevet 16. juni 2005 Rektor har IKKE under noen omstendigheter lov til å diskutere slikt med gutten, uten at foresatte er informert først. Jeg hadde gått videre med saken, for den rektoren der kan tydeligvis ikke lovene og reglene for slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkebra Skrevet 16. juni 2005 #6 Del Skrevet 16. juni 2005 Jeg er også helt enig i at dette ikke går an. Synes du burde kontakte skolesjefen i kommunen og klage på denne rektoren! Etter min mening burde han fått sparken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nåblejegforbanna Skrevet 16. juni 2005 #7 Del Skrevet 16. juni 2005 Det der er et overtramp av dimensjoner!!! Barnevernet TAR IKKE OVER OMSORGEN PÅ ET SLIKT GRUNNLAG, MED MINDRE ÅRSAKEN TIL UNGENS PROBLEM BEVISELIG LIGGER I HJEMMET!!!!! At de blir koblet inn for å HJELPE er en helt annen sak! Jeg hadde skaffet meg en dyktig advokat og kontaktet barnevernet for hjelp SELV, før de idiotene greide å ødelegge ungen helt. Makan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alfabeta Skrevet 16. juni 2005 #8 Del Skrevet 16. juni 2005 takk til dere alle sammen. Problemene til gutten var kartlagt på forhånd. En far som ikke vil ha noe med ham å gjøre, noe som førte til at vi valgte å flytte for at han skulle unngå å treffe faren daglig. Dette var skolen informert om på forhånd, også at det var forventet at det kunne oppstå problemer. Før vi kom til skolen hadde jeg selv kontaktet barne og familietjenesten, og han var blitt satt på venteliste hos BUP, som har en kø lenger enn lang. Og jeg kjenner godt til hvordan barnevernet arbeider, og er nokså forbannet fordi at rektor som en myndighetsperson på den måten undergraver barnevernets arbeide. Jeg kjenner flere som jobber i barnevernet og som er sjokkert over hans uttalelser. Jeg har tatt opp rektors arbeidsmåte med bup, og vi har sammen vært hos bup i møte, hvor rektor skryter hemningsløst av skolens arbeide for å få guttens på skolen. Hos barne og familie tjenesten kunne de ikke tro meg. Til tross for at jeg har det skriftlig. Greit nok, gutten går på skolen. Jeg er mer bekymret for de langsiktige virkningene denne arbeidsmåten har. Og også for andre foreldres møte med en rektor som behandler både barn og foreldre på en slik måte. Gutten i dag tåler ikke synet av rektor og gleder seg hemningsløst til å bytte skole. Jeg la igrunnen ut dette problemet for å høre hva andre syns, og også for å høre om jeg burde gå videre til kommunen med denne saken. Jeg har andre barn som skal fortsette på denne skolen, og jeg gruer meg for å samarbeide med et menneske jeg ikke har tillit til. Og undres, fins det andre som har opplevd lignende møter med skoler? Går det virkelig an. Skal jeg finne meg i at barna mine blir møtt på en slik måte. Skal jeg akseptere å selv bli møtt på et vis som gjør meg utrygg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkebra Skrevet 16. juni 2005 #9 Del Skrevet 16. juni 2005 Har opplevd noe av det samme i ei lita bygd.....så dette er nok ikke engangstilfelle - dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2005 #10 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg er også helt enig i at dette ikke går an. Synes du burde kontakte skolesjefen i kommunen og klage på denne rektoren! Etter min mening burde han fått sparken. Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mnm Skrevet 17. juni 2005 #11 Del Skrevet 17. juni 2005 Skolene kan tro at de har større makt enn de har. Et tilfelle borti her med en ung mor,hun har 3 barn og får hjelp fra det offentlige. Hun møter opp på møter på skolen men blir bare sett ned på,hun forklarer dette for barnevernet og ber de være med på møtene heretter. I denne saken så skjønte barnevernet at noe var meget galt. For da barnevernet ble med på møter så satt lærer og jugde i barnevernet som bare det. Skolen påsto at barnevernet har sagt ditt og datt og lovet ting og ikke holdt det osv. Så denne unge moren fikk full støtte fra barnevernet. De lokta lunta og sa rett til henne at de forsto henne godt!! Skolene bør passe seg litt. Det ble sagt at eldste barnet ikke hadde med seg skift på skolen. Det var løyn. En miljøarbeider ble med til skolen og sjekka dette og der lå klærne i riktig kurv med navn på. Så hva visse lærere har problemer med vet jeg ikke. Synd på de som kommer utfor slike skumle mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå