Gå til innhold

Til alle dere som lurer på hvorfor folk får barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne situasjonen er overhodet ikke det samme som å være hjemmeværende. De aller fleste har dobbelt opp med jobb og barn. Flere har barn i både barnehage- og skolealder og skal derfor balansere hjemmeskole, passe mindre barn og få jobbet selv. I tillegg er alt stengt. Alt som man vanligvis bruker når man er hjemmeværende med barn: åpen barnehage, badeland, basseng, lekeland, museer og ikke minst muligheten for å være sosial med andre. Selvfølgelig er folk slitne, lei og bekymret. Ingen kunne forutse dette. Når dette kommer kastet på deg samtidig med alle bekymringene det medfører for egen familie og andre i nær familie eller omgangskrets som er i risikosonen er det ikke rart folk ikke klarer å tilpasse seg umiddelbart. En del har kanskje utfordringer fysisk eller psykisk, barnehage og skole er derfor redningen for mange. Slutt å vær så dømmende mot andre som ikke håndterer situasjonen like godt som deg selv. Vi har alle ulike forutsetninger og alle vinner på å være medmenneske fremfor bøddel i slike tider. Folk er glad i barna sine selv om de ikke umiddelbart synes det er idyllisk å ha dem hjemme 24/7 mens de prøver å jobbe 100%. 

Anonymkode: 42629...5f6

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha hengt inne på kg etter barnehagene og skolen ble stengt har jeg også lurt på hvorfor noen folk får barn. Hilsen firebarnsmor med hjemmekontor, skolebarn og barnehagebarn.

Anonymkode: ba14c...016

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha hengt inne på kg etter barnehagene og skolen ble stengt har jeg også lurt på hvorfor noen folk får barn. Hilsen firebarnsmor med hjemmekontor, skolebarn og barnehagebarn.

Det fungerer kanskje bra for deg, men ikke for alle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer kanskje bra for deg, men ikke for alle. 

Vil ikke påstå det funker bra, men vi kommer igjennom det. Hvor ofte opplever vi at barnehage og skole stenger? Min mor som har jobbet i barnehage siden tidenes morgen har aldri opplevd det. Det er snakk om noen få uker av ditt og ungene sitt liv. Man må bare gjøre det beste utav det. Det er ikke verdens undergang. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke påstå det funker bra, men vi kommer igjennom det. Hvor ofte opplever vi at barnehage og skole stenger? Min mor som har jobbet i barnehage siden tidenes morgen har aldri opplevd det. Det er snakk om noen få uker av ditt og ungene sitt liv. Man må bare gjøre det beste utav det. Det er ikke verdens undergang. 

For deg er det kanskje helt overkommelig, andre har utfordringer som gjør dette veldig krevende. Nå snakker jeg ikke for meg selv i denne tråden heller ettersom jeg koser meg hjemme med mine barn. Ingen skolebarn, permittert fra jobb og masse fritid. Stabil økonomi. Vi tar det som en ferie. Det er ikke en ferie for alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skole og barnehage kan være redningen for mange familier som kanskje hadde et godt utg pkt, men har med årene dratt på seg både sykdom, arbeidsledighet eller andre plager som gjør at det å være foreldre på fulltid tapper de for krefter. 
men skal ikke dømme andre, men heller prøve å forstå. 
noen kan ha perioder i livet som er tøffe som f eks samlivsbrudd, dødsfall eller sykdom i nær familie o.l andre perioder igjen har en masse overskudd og tid. 
mye sitter mellom ørene. Når en har små barn og de er hjemme slik som nå er det viktig å lage en god plan i hverdagen og faste rutiner. 
de fleste kommuner i landet har støttetlf for både barn og foreldre, der kan folk ringe for å få snakke med noen og kanskje få noen gode råd på veien. 
i slike situasjoner som nå må en sette seg selv til side og være foreldre! Barn har også en tilværelse nå som er annerledes, de savner skolen og venner, mange er bekymret for koronaviruset. 

men vil legge til at det å få barn er en fulltidsjobb og en bør ha ei relativt god helse og stabile forhold før en planlegger å få barn. En må være forberedt på kanskje å få et funksjonshemmet barn, et barn med diagnoser eller andre ting. 
Alle barn har rett på trygge oppvekstvilkår og det kreves en stor innsats i hjemmet for å oppdra barna til å bli trygge, sterke og gode voksne. Den jobben vi foreldre gjør nå som barna er små er hele grunnmuren for deres videre liv. 
jeg koser meg hjemme med mine barn som nå er ungdommer, nå har vi tid til å bake, ha gode samtaler, se hverandre og ga tid sammen. 

Anonymkode: 99543...1ed

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle forskjellige utgangspunkt! Jeg har ett barn, bor sammen med far til barnet som også stiller opp, lite å gjøre på hjemmekontor, Vi har 2 biler, hus, stor hage. Det er ikke synd på oss. 

min venninne er 100% alene med 2 barn på 55 kvm i Oslo sentrum, forventninger om fult hjemmekontor, uten balkong, stengte lekeplasser, uten bil folk over alt. For henne er det helt anderledes enn for meg. 

Anonymkode: 626e1...c49

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...