Gå til innhold

Åpnet hermetikkboks...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Enkelte ganger bruker jeg bare halve innholdet i hermetikkbokser, men bruker å tømme over resten av innholdet i en tett plastboks. Er dette nødvendig, eller kan man oppbevare resten av innholdet i boksen??? :oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Du bør oppbevare det slik du gjør, ved å ha det over i en lufttett boks.

Gjest gestus
Skrevet

Jepp, det er absolutt nødvendig... Er noe med at åpne hermetikk bokser kan utvikle en eller annen gift hvis de står for lenge...

Skrevet

Hvis ananas ligger i åpnet boks skifter jo boksen farge der ananasen har vært inntil veggene, ser ganske skummelt og usundt ut ja...

Jeg legger det alltid over i noe annet!

Gjest Gjesta
Skrevet

Fint å få bekreftet det jeg trodde, men ser at noen kjøper sånne plastlokk til leverposteibokser. Er ikke det samme typer boks da? (spiser ikke leverpostei selv)

:P

Skrevet

Leverpostei og mais lar jeg være i originalboksen.. Tenkte ikke over det når jeg posta det andre innlegget i sta

Gjest gestus
Skrevet

:klø: tja... vet ikke helt... Men da jeg gikk kokkeskolen lærte vi det om hermetikk bokser og gift, men ikke leverpostej... tror ikke det er farlig med leverpostejen nei..

Gjest Violetta
Skrevet

Om hermetikkboksen virkelig utviklet gift, ville ikke da produsenten være pliktig til å skriver det på boksen? Jeg har enda ikke sett en slik advarsel.

Jeg spiser lite leverpostei og makrell i tomat, men de gangene jeg har gjort det har jeg ikke tenkt tanken på å bytte pakning. Har ikke hørt om noen som blir dårlig av slikt heller.

Hva slags sykdom kan man pådra seg da? Greit å komme med vage påstander om innhold av gift, men helt konkret, hva slags gift er det og hva slags virkning kan den ha?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det lurte jeg også på, måtte lese på samtlige hermetikkbokser jeg har, men fant ikke en eneste advarsel....

Gjest gestus
Skrevet

Husker ikke helt hvordan og hvorfor, husker bare at vi fikk vite det er veeeldig farlig å la hermetikk stå åpnet i emballasjen... Husker også vi lærte at vi alltid måtte tørke av lokket før vi åpna. Hvorfor? Fordi hos grosistene kan det være rotter/mus/andre skadedyr som har kravlet rundt på boksen... Gikk lang tid før jeg spiste noe fra en blikk boks etter at jeg hørte det :ler:

Skrevet

Ananas får i alle fall "metallsmak" av å ligge i åpnet boks noen dager, det var det som førte til at jeg begynte å flytte den over i noe annet.

Mais og noen typer tomatpurre feks har et slags "plastlag" inni boksen, da er jeg ikke redd for å oppbevare varen i åpnet boks

Gjest Gjesta
Skrevet

Ringte likegodt til to produsenter, og fikk samme svar:

Maten kan oppbevares i hermetikkboksen (i kjøleskap) etter at boksen er åpnet.....

Hilsen Frk Detektiv :sjarmor:

Skrevet

Mulig det, men ananas blir faktisk dårlig i smaken av å ligge i boksen... Så den kommer jeg garantert til å fortsette å ta over i noe annet!

Skrevet
Ringte likegodt til to produsenter, og fikk samme svar:

Maten kan oppbevares i hermetikkboksen (i kjøleskap) etter at boksen er åpnet.....

Hilsen Frk Detektiv :sjarmor:

:grinele:

Gjest Gjesta
Skrevet
Mulig det' date=' men ananas blir faktisk dårlig i smaken av å ligge i boksen... Så den kommer jeg garantert til å fortsette å ta over i noe annet![/quote']

Ananasen forsvinner fort hos meg, så jeg vet ikke. Det er kanskje litt annerledes med frukt?

Skrevet

Fant dette på mattilsynets sider:

Innsiden på hermetikkbokser kan ha en skjoldete overflate etter at næringsmiddelet er tømt ut. SNT er ikke kjent med at et slikt belegg på innsiden av hermetikkboksene er helseskadelig. Fra tidligere har det vært kjent at metaller, for eksempel tinn, kan smitte over i maten hvis den blir stående i åpnet boks over tid. Dette gjelder særlig sure næringsmidler samt enkelte typer frukt og grønnsaker. Tradisjonell kjøkkenkunnskap, fra tiden før regelverk om næringsmiddelemballasje ble fastsatt, tilsier at restinnholdet fra hermetikk bør helles over i annen emballasje raskest mulig etter åpning. SNT ser imidlertid at dette er kunnskaper som er i ferd med å forsvinne blant forbrukerne og mener at oppbevaring av mat i en åpnet hermetikkboks, etter dagens regelverk, jf §3, tredje ledd, er å anse for et forutsigelig bruksvilkår. Importør eller produsent må derfor merke boksene særskilt hvis næringsmiddelet ikke kan hensettes i åpnet boks.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ser man det ja, det er mange detektiver her i dag!

Kjempeflott! :blomst_opp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...