Gå til innhold

Katt fikk corona

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har korona (regner jeg med, mtp symptomer) og katten er uvanlig slapp, kosete og drikker mye. Hun har matlyst da. Har tenkt tanken på at hun kan være smittet. Nå ser det ut som hun kvikner mer til. Regner med det er mild sykdom hun har. 

Anonymkode: b852a...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En engelskmann som befant seg i Wuhan hadde katt. Den ble syk rett etter ham og døde så 20 dager etter at han ble syk.

link ligger i tråden coronavirus har blitt en pandemi. (Jeg orker ikle bla meg igjennom hele tråden for å finne tilbake til den linken) 

jeg har ventet på kattene.

dere må ringe veterinærinstituttet om Dere  er syke med corona og merker symptomer hos kattene. Det er uhyre viktig å få dette dokumentert! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra menneske til dyr ikke omvendt

Anonymkode: 86983...3c8

Men var det ikke en flaggermus som var opptakten til dette da? Da kan det vel smitte fra dyr til mennesker?

Anonymkode: 8e5a4...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du leste at dyreeieren du skjeller ut her har coronavirus eller? Er ikke så sikker på om veterinæren vil ha dem inn.... 

Anonymkode: 28d6d...10e

Jeg sa ring, ikke at de skulle dra dit.

Anonymkode: 2ef07...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men var det ikke en flaggermus som var opptakten til dette da? Da kan det vel smitte fra dyr til mennesker?

Jeg leste en artikkel om at de mener at dette covid19 er en blanding av flaggermus virus og pangolin, som er sjeldne og få igjen av, virus. Begge er ekstremt sterke virus som er vant til ekstremt sterke verter. Feks flaggermusviruset er utviklet til å holde tritt med en flaggermus ekstreme immunforsvar i og med at en flaggermus kan ikke fly eller livnære seg dersom den skulle få sykdommer eller infeksjoner, en flaggermus kan også få skyhøy feber spm dette viruset har tilpasset seg. 

Står mer her. https://www.google.com/amp/s/www.sciencealert.com/genome-analysis-of-the-coronavirus-suggests-two-viruses-may-have-combined

Anonymkode: a7da1...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man spiser dyret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har korona (regner jeg med, mtp symptomer) og katten er uvanlig slapp, kosete og drikker mye. Hun har matlyst da. Har tenkt tanken på at hun kan være smittet. Nå ser det ut som hun kvikner mer til. Regner med det er mild sykdom hun har. 

Anonymkode: b852a...a0c

Jeg tror veterinærer er interesserte i å undersøke slike katter. Kanskje noe for Veterinærhøgskolen. Blir jo en verdensnyhet hver gang et dyr blir bekreftet smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man spiser dyret. 

Nei. Smitte fra dyr til menneske har sannsynligvis skjedd når man har nærkontakt med dyrene og tar dem ut av bur og flytter dem. En veldig stressende situasjon for dyra. 

Anonymkode: 4edf6...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man spiser dyret. 

Det høres litt rart ut . Går ut fra de ikke spiser flaggermusen rå. Tåler dette viruset både koking/steking, samt magesyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det høres litt rart ut . Går ut fra de ikke spiser flaggermusen rå. Tåler dette viruset både koking/steking, samt magesyre?

Akkurat det vet jeg ikke, men det ligger utenpå dyret også, holder å tilberede maten og så ta seg til ansikt eller spise med fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, så ille at dyra våre også kan få det 😔.

Jeg har lest at dyreeiere her mistenker katten sin for å være smittet, uten at de har nevnt noe om at de har kontaktet veterinær. Ville eierne også ha latt være å kontakte veterinær om de mistenkte at hunden kunne være smittet. Det virker som mange i samfunnet mener at katter skal klare seg selv. Enten det er å være ute i -20 grader mens eierne er på jobb, eller ved sykdom.

Jeg håper dere her som mistenker dere har smittet katten, ringer veterinæren. «Alle» veterinærer ville vel være interessert i noe så uvanlig. For ikke å snakke om media.

Hilsen dyreeier.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fra menneske til dyr ikke omvendt

Anonymkode: 86983...3c8

Korona ligger i luften og på flater, så en katt inne hos en Korona syk vil ha fullt med virus i pelsen sin, og bør derfor holdes unna andre mennesker så den ikke stryker seg på klærne deres, eller blir klappet.

Jeg ville blitt såååå sint på meg selv om naboen på blokka som elsker katter hadde blitt syk etter å ha klappet katten min, om den hadde pelsen full i korona dråpesmitte fra meg om jeg var blitt syk.

Anonymkode: b23ca...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er kattecorona for noe? 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Feline_coronavirus

Det er vanlig at katter blir smittet med det, og får noenlunde milde symptomer. Men hos noen muterer det og kan forårsake en dødelig sykdom som heter FIP( står om det på linken).

Det som jeg synes er litt interresant er at allerede en stund har katter med FIP blitt behandlet med et legemiddel som så og si er det samme som remdesivir, legemiddelet flere land nå prøver ut for behandling av COVID19.

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1098612X19825701

De har også testet utskillelse av Felint coronavirus med et middel som heter Mutian, som viste seg å ha stor effekt i den aktuelle studien. Mange bruker også dette i behandling av FIP. Hvorav en av de aktive innholdsstoffene er Chaga/kreftkjuke.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0034528819312056

Jeg synes det er interresant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror veterinærer er interesserte i å undersøke slike katter. Kanskje noe for Veterinærhøgskolen. Blir jo en verdensnyhet hver gang et dyr blir bekreftet smittet.

https://sockfip.org/2020-dr-pedersen-gs-441524-update/

Han her er professor i veterinærmedisin, og er vel den som kan sies å være ledende innenfor dette feltet. Han har allerede fått spørsmål ift. sammenhengen med legemiddelet remdesivir og hans studier ang dette i behandling av katter med FIP (sykdom ved mutert Felint coronavirus). Som han uttaler seg om her. Blant annet at han føler at veterinærer og andre med hans bakgrunn som har lang erfaring med smitte/virology his dyr ofte blir litt oversett da de sitter med mye kunnskap som kan komme til nytte.

Men ja, hvis veterinærer vil dykke dypere inn i temaet så burde de sjekke ut han og alt han har kommet med gjennom årene.

de burde også kikke på studiet gjort i forhold til Mutian (som jeg nevnte tidligere i tråden). Da det i tillegg til å virke å ha effekt mot FIP også ser ut til å redusere virus utskillelse (av FCov) betydelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...