Gå til innhold

Det LØNNER seg å droppe ut av studiet nå!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Regjeringens såkalte "krisepakke" for studenter er en vits.. Tilbud om å få resten av semesterets utbetalinger fra lånekassen i én pott i april, i tillegg kan man få et ekstra LÅN på 26. 000 kroner. 

Kødder de med meg? Studenter som jobber vedsiden av studiet betaler skatt på lik linje som alle arbeidstakere. Dette er ren forskjellsbehandling. Skulle likt å se alle andre arbeidstakere godta et lån på 26k i denne situasjonen!

Hadde jeg droppet ut av studiet nå hadde jeg i det minste kommet godt ut av det fordi jeg hadde hatt rett på dagpenger. Sånn bør det faen ikke være. Det er noe riv ruskende galt med denne regjeringen. 

Og om jeg kommer til å stemme høyre ved neste valg? Neppe. 

Anonymkode: 2c5a2...6a3

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Studenter som jobber vedsiden av studiet betaler skatt på lik linje som alle arbeidstakere.

Studenter har skattefordeler.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nightcrawler skrev:

Hvilke? 

Anonymkode: f8233...5e1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nightcrawler skrev:

Ja wow, gjennom bsu ordning? Du har ikke tenkt på at det er flere over 34 år som studerer? Og hva har det med saken å gjøre forresten? 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja wow, gjennom bsu ordning? Du har ikke tenkt på at det er flere over 34 år som studerer? Og hva har det med saken å gjøre forresten? 

Ville bare opplyse til andre som eventuelt titter innom tråden og kanskje ikke var klar over det. Ikke vits i å være så nebbete. Det var ikke noe vondt ment med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nightcrawler skrev:

Ville bare opplyse til andre som eventuelt titter innom tråden og kanskje ikke var klar over det. Ikke vits i å være så nebbete. Det var ikke noe vondt ment med det.

Sorry, er bare ekstremt frustrert over dette. Her hiver de hundre milliarder etter vanlige bedrifter og arbeidstakere, mens studenter (som også er arbeidstakere ved siden av) ikke får en krone, men ett lån. Det er til å spy av 😊 spesielt bekymret er jeg for de som ikke har lån gjennom lånekassen og som jobber høye stillinger ved siden av. De får ikke en krone. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det så stor forskjellsbehandling? Om noen som jobber deltid ikke har tjent 0,75G må de vel søke sosialstønad, studenter havner vel i samme bås som de - med unntak av at de får mulighet til å ta opp ekstra lån, et veldig billig og fint lån også.

Har ikke studenter som har tjent mer enn 0,75G rett på dagpenger (mener noen har sagt at så lenge man er student så kan man ikke få noen ting). 

Kan ikke forstå hvordan det lønner seg å droppe ut av den grunn? 😕 Det blir vel bare på veldig kort sikt i så fall, arbeidsmarkedet kommer til å bli veldig tøft for ufaglærte (det var det vel fra før av og).

Anonymkode: b9c59...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så bekymret😓 lurer på om jeg må droppe ut, for jeg ser ingen annen løsning.

Selv om jeg tar opp studielån, så dekker ikke det utgiftene mine. Jeg har veldig lite lyst til å ta opp forbrukslån i tillegg, da planen var å studere i mange år til. Kommer til å bli ruinert 

Anonymkode: aaad9...338

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er så bekymret😓 lurer på om jeg må droppe ut, for jeg ser ingen annen løsning.

Selv om jeg tar opp studielån, så dekker ikke det utgiftene mine. Jeg har veldig lite lyst til å ta opp forbrukslån i tillegg, da planen var å studere i mange år til. Kommer til å bli ruinert 

Så kjipt! Har du forhørt deg med medstudenter om hva de gjør, få noen råd? Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å fullføre utdanningen, tror det blir best i lengden. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det så stor forskjellsbehandling? Om noen som jobber deltid ikke har tjent 0,75G må de vel søke sosialstønad, studenter havner vel i samme bås som de - med unntak av at de får mulighet til å ta opp ekstra lån, et veldig billig og fint lån også.

Har ikke studenter som har tjent mer enn 0,75G rett på dagpenger (mener noen har sagt at så lenge man er student så kan man ikke få noen ting). 

Kan ikke forstå hvordan det lønner seg å droppe ut av den grunn? 😕 Det blir vel bare på veldig kort sikt i så fall, arbeidsmarkedet kommer til å bli veldig tøft for ufaglærte (det var det vel fra før av og).

Jeg har tjent mer enn nok som student til å oppfylle kravene for dagpenger. Men siden jeg er student blir jeg kun tilbudt et lån. Det er ikke rettferdig!! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Burde fått økt støtte av lånekassa UTEN at det går som et lån. Ja, det er til å spy av. Det lånet er allerede latterlig lavt.

Anonymkode: 644be...aac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har tjent mer enn nok som student til å oppfylle kravene for dagpenger. Men siden jeg er student blir jeg kun tilbudt et lån. Det er ikke rettferdig!! 

Nei, enig i det! Bare fordi du har status som student, men har tjent over 75k, så får du ikke noe? Er det mulig å ta permisjon fra studier eller få bort studentstatusen midlertidig? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry, er bare ekstremt frustrert over dette. Her hiver de hundre milliarder etter vanlige bedrifter og arbeidstakere, mens studenter (som også er arbeidstakere ved siden av) ikke får en krone, men ett lån. Det er til å spy av 😊 spesielt bekymret er jeg for de som ikke har lån gjennom lånekassen og som jobber høye stillinger ved siden av. De får ikke en krone. 

Hei jeg er i «samme» situasjon men tror det skal gå på en vis... Har selv klaget over dette og fått beskjed om å ikke være så utakknemlig osv. Jaja tusenvis vil miste leien nå og miste bolig og slutte på studiene. De har ikke innført borgerlønn, så la fullstendig kollaps inntre. Dette valgte de på våres vegne, uten borgerlønn går det rakt. Dere som sitter komfortabelt og argumenterer mot borgerlønn, kos dere når kriminelle knuser inn fjeset deres og raner dere i hjemme deres for det er på vei det og! Idioter hele gjengen. 

Anonymkode: c77ad...fe2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så kjipt! Har du forhørt deg med medstudenter om hva de gjør, få noen råd? Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å fullføre utdanningen, tror det blir best i lengden. 

De gjør ikke en DRIT for tusenvis av folk som mister alt nå!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske frustrerende. Heldigvis har jeg beholdt min deltidsjobb og har en sikker sommerjobb. Hvis ikke vet jeg rett og slett ikke hva jeg skulle ha gjort. I tillegg til mine psykiske problemer som så vidt gjør at jeg klarer å holde hodet over vann hadde jeg blitt helt ødelagt hvis jeg skulle ha fått så store økonomiske problemer som andre studenter har nå. 

Anonymkode: 5a546...e20

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva regjeringen tenkte på med disse reglene. Mange jobber 50, 80 eller 100 % ved siden av studiene for å få alt til å gå opp. Studenter har også regninger, barn...
Hvorfor ikke la dem få dagpenger på lik linje med andre, så lenge de møter de andre kravene? Jeg skjønner ikke tankegangen. 

Anonymkode: 78d0e...79d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😕

Problemet er at studenter ikke har lov til å søke sosialstønad fordi de er studenter. Jeg mener det er urelevant at lånet er "billig og fint". Det handler om å gi alle arbeidstakere de samme rettighetene. Andre arbeidstakere hadde ikke godtatt et lån, det hadde blitt ett opprør uten like. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hva regjeringen tenkte på med disse reglene. Mange jobber 50, 80 eller 100 % ved siden av studiene for å få alt til å gå opp. Studenter har også regninger, barn...
Hvorfor ikke la dem få dagpenger på lik linje med andre, så lenge de møter de andre kravene? Jeg skjønner ikke tankegangen. 

Anonymkode: 78d0e...79d

Nei, det er helt fjernt, har man tjent 0,75 G/grensa for å få dagpenger burde det jo ikke ha noe å si, da er det jo åpenbart at man har hatt jobb ved siden av, og det er jo stort sett for å klare seg.

Kan ikke noen samle seg og snakke studentens sak, studentsamfunn osv? Det må jo ropes høyt om dette, det gjelder jo garantert en god del mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne problemstillingen har de diskutert opp i mente og han ekle slangen av en høyre politiker står der som en forbanna geit. Jeg driter nå sånn sett i det, kan leve overalt men tror ikke disse nissene helt forstår at skuddpremier er på vei snart. Fjols, innfør tiltak for deres egen sikkerhet ikke vent nå. Helvete er dette så vanskelig å forstå? 

• Opprett ny...