tussi84 Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 I disse krisetider er det mange som mener noe om alt, og det er forskjellige meninger blandt folk. Å være uenig om en sak, er jo greit, men det å rakke ned på eller komme med spydige kommentarer til noen som mener noe helt annet enn deg selv synes jeg ikke hører noen sted hjemme. Din mening vil alltid bli feil for noen og vice versa. Det som gjerne går igjen er... - De som er bekymret for økonomien i disse tider, både privat og samfunnsmessig blir beskyldt for å ikke tenke på liv og helse i det hele tatt, eller så setter man pris lapper på folk sitt liv. - De som ikke er bekymret for økonomien blir beskyldt for at de ikke skjønner de økonomiske konsekvensene framover pga alle tiltakene. - de som hoster litt på gata blir uglesett og folk trekker konklusjon om at vedkommende har corona virus med engang. Si meg hva vet du om denne personen har astma eller satte noe i halsen, eller at noen tolker litt nysing på verst tenkelige måte selv om det er allergi. - å Gud forby at det går to stk tett ute sammen. De holder ikke anbefalt avstand. Avstanden gjelder kun de som ikke bor i samme hustand. Hva vet du om disse på gata ikke bor sammen hus? - to barn og to voksne som leker ute et sted er også fy. Hva vet du om disse er i familie eller ikke? Dessuten er det anbefalt at barna har et par faste de kan leke med i disse tider. - Å besøke noen/ få besøk er også uglesett fordi da bryr du deg ikke om at du blir smitta selv/ smitter andre. Det er ikke noe snart hvitt her.. Det er store forskjeller mellom å besøke mange/være sammen med mange samtidig vs å besøke en fast person i disse tider. Det kan være mange grunner til at noen velger å gå på besøk til en person og det er heller ikke forbudt å besøke noen hvis du ikke er i karantene eller isolasjon, men du skal vise hensyn. Noen har også legitime grunner til at de må dra på besøk. Det kan feks være at eldre eller syke trenger hjelp med gjøremål eller handling i hjemmet, eller det kan være at psykolog har anbefalt noen som behandlingsform at de psykiske syke er sammen med noen i disse tider for å unngå forverring av den psykiske helsen. - Hvis du ikke besøker noen, ja da blir du beskyldt for å være egoist da også. Så var det diskusjonen om portforbud da, hvor det også er full krig. Ærlig sagt folkens. Jeg forstår folk er redde på hver sin måte i disse tider, men det må kunne gå Ann å respektere hverandre sine meninger uten å gå til angrep på hverandre. Vi har alle forskjellige meninger og det må være lov uten at man dømmer den andre. Ting er heller ikke helt svart og hvitt i denne situasjonen. I disse krisetider må vi stå sammen, og ikke skape splid oss mennesker i mellom pga uenigheter. Ha respekt for hverandre, og husk at vi alle sammen er rammet av denne krisen på en eller annen måte. 4
Khadira Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Akkurat nå, tussi84 skrev: I disse krisetider må vi stå sammen, og ikke skape splid oss mennesker i mellom pga uenigheter. Ha respekt for hverandre, og husk at vi alle sammen er rammet av denne krisen på en eller annen måte. Jeg er helt enig med deg, men jeg tror dette er noe som kun fungerer i prinsippet. Man kan snakke mye og fint om hvor viktig samhold er, men når dette er noe som, iallfall etter min mening, er mangelvare i samfunnet generelt, så tror jeg det blir en smule naivt å tro at coronakrisen er noe som skal gjøre det enklere for oss. Mennesker er av natur uenige med hverandre, og vi er såpass enkle skapninger at vi har mange fordommer mot andre. Skulle gjerne likt å møte en person helt fri for fordommer, men slike mennesker tror jeg ikke eksisterer. 1
youcancallmejune Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Man kan irritere seg over disse menneskene og at de hele tiden legger nesa si i hva andre gjør, men de trengs. Vi trenger mange nok av det slaget for at vi skal ta oss tilstrekkelig sammen. Hvis vi får en klapp på skulderen når vi ikke overholder reglene om avstand mellom mennesker, hoster og nyser i vilden sky eller dropper håndvasken vil flere av oss gi faen, men når vi risikerer å bli konfrontert med feil eller dårlig oppførsel blir vi mer bevisst på å følge reglene. Akkurat nå har denne typen sosial kontroll noe for seg. Det skaper orden i rekkene. Det er samhold det også.
tussi84 Skrevet 27. mars 2020 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2020 3 timer siden, youcancallmejune skrev: Man kan irritere seg over disse menneskene og at de hele tiden legger nesa si i hva andre gjør, men de trengs. Vi trenger mange nok av det slaget for at vi skal ta oss tilstrekkelig sammen. Hvis vi får en klapp på skulderen når vi ikke overholder reglene om avstand mellom mennesker, hoster og nyser i vilden sky eller dropper håndvasken vil flere av oss gi faen, men når vi risikerer å bli konfrontert med feil eller dårlig oppførsel blir vi mer bevisst på å følge reglene. Akkurat nå har denne typen sosial kontroll noe for seg. Det skaper orden i rekkene. Det er samhold det også. Tja...har du tenkt på at den som hoster, hoster fordi han eller henne er tett i brøstet pga astma feks? Greit nok å ikke hoste ut i lufta, men vi skal ikke konkludere automatisk med at de som hoster er corona syke. Og nysing kan være tegn på allergi. Da blir det veldig feil at noen pirker på deg for noe du ikke kan noe for, for ingenting er galt med vedkommende sin oppførsel. Hvem som bor sammen eller ikke når du ser noen ute vet du heller ingenting om. Det er kun de som ikke bor sammen som må holde en viss avstand. Tror en del hadde blitt irriterte om du kjeftet på et ektepar i butikken fordi de stod under 1 m fra hverandre. De gjør heller ikke noe galt så lenge de ikke står i nærheten av andre kunder igjen. Innlegget mitt handler først og fremst om at vi skal godta og respektere at alle ikke tenker likt som det en annen gjør uten å slenge dritt. At ting ikke er svart eller hvitt. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 De som ser hvor mange liv som står på spill er nok mer bekymret for det enn å støte de lettfornærmede. Anonymkode: 2eb65...26b
Tarmegenbolle Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 https://www.tv2.no/mening-og-analyse/11329099 1
Anbefalte innlegg