AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er ansatt i en kommune, og hele min arbeidsplass er i full drift. Jeg har hjemmekontor. De siste månedene har jeg vært delvis sykmeldt pga psykisk sykdom. Nylig reduserte ble sykemeldingen min noe redusert, primært fordi arbeidsgiver sørget for at jeg fikk en forutsigbar hverdag. Nå har jeg fått telefon om at jeg skal i opplæring slik at jeg kan jobbe et annet sted dersom det melder seg behov for det. Jeg skulle få mer detaljer «i løpet av noen dager», og siden det er fredag ettermiddag nå regner jeg med at jeg ikke hører noe før på mandag. Jeg er ikke redd for korona, men jeg er redd for å bli verre psykisk. Jeg kan nå se fram til en helg uten søvn, da jeg bruker mye tid og krefter på å se for meg kommende scenarier, gå gjennom samtaler, planlegge hva jeg skal si og ikke si når telefonsamtalen kommer, se for meg hvordan hverdagene kommer til å bli, grunne over spørsmål om hva, hvem, hvordan, når osv. I tillegg forstår jeg ikke at jeg har blitt plukket ut først, både fordi jeg har mine arbeidsoppgaver som må gjøres, og fordi jeg er sykmeldt. Hadde jeg vært frisk hadde det ikke vært noen tvil, da hadde jeg bare kastet meg rundt. Men nå er jeg altså bekymret for at min sykmeldingsperiode blir lenger enn nødvendig. Jeg har vært sykmeldt for det samme før, da var jeg borte fra arbeid i trekvart år. Nå har jeg klart å holde meg i jobb hele veien, om enn redusert. Kan jeg ønske å bli satt lenger ned på lista, eller er min eneste mulighet å ta kontakt med lege? Jeg ønsker ikke å bli fullt sykemeldt heller, jeg ønsker å ivareta mine arbeidsoppgaver på det nivået jeg gjør nå.. Anonymkode: 48eab...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Bare tenk på alle de som er permittert du. Anonymkode: d71c2...52c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Du er nok pliktig til å godta andre arbeidsoppgaver slik situasjonen er nå. Jeg ville ventet og forhørt meg om hva disse andre oppgavene innebærer (jeg gjetter noe innen helse og omsorg) og så få en avventende 100% sykmelding fra legen din dersom h*n er enig i ditt syn om at en slik jobb kan forverre din tilstand. Da er arbeidsgiver varslet om at du vil bli 100% sykmeldt dersom de presser igjennom denne endringen. Anonymkode: 2c500...03b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare tenk på alle de som er permittert du. Anonymkode: d71c2...52c Ja, bare tenk på alle de som er permittert (med full lønn de første 20 dagene) mens man plutselig må jobbe fulltid med å hjelpe folk på do, selv om man egentlig er autorisert regnskapsfører eller jobber med å selge billetter i en svømmehall 🙄🤦♀️ Anonymkode: 2c500...03b 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare tenk på alle de som er permittert du. Anonymkode: d71c2...52c Nei, det kan jeg ikke. Jeg er heldig som er i jobb, og det er fryktelig for alle permitterte, men jeg kan ikke bruke kapasiteten min til å tenke på dem. Det vil ikke hjelpe dem heller. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er nok pliktig til å godta andre arbeidsoppgaver slik situasjonen er nå. Jeg ville ventet og forhørt meg om hva disse andre oppgavene innebærer (jeg gjetter noe innen helse og omsorg) og så få en avventende 100% sykmelding fra legen din dersom h*n er enig i ditt syn om at en slik jobb kan forverre din tilstand. Da er arbeidsgiver varslet om at du vil bli 100% sykmeldt dersom de presser igjennom denne endringen. Anonymkode: 2c500...03b Ja, jeg tror det var snakk om bolig for psykisk utviklingshemmede. Takk for tips. Jeg håper egentlig det holder å informere muntlig. Nærmeste leder sa jeg kunne informere om min helsetilstand, slik at de i kommunen fikk vurdere. Denne tilstanden har ikke oppstått i dag, men har vedvart en stund. Jeg har også unngått større sykmelding fordi jeg har vært åpen om sykdommen min til min nærmeste leder og fått til god tilrettelegging den veien. Jeg har ved flere anledninger følt at jeg har kommet meg såpass at jeg har vært i stand til å jobbe opp til fullt, men har fått meg noen slag i trynet som har forhindret det. Og nå er jeg så redd for at det skal skje igjen. Anonymkode: 48eab...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 Dette er ei tid hvor man kan reflektere over at verden kretser ikke rundt en selv. Vi må alle bidra selv om det koster oss noe, noen mer enn andre. Anonymkode: 33245...64b 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ei tid hvor man kan reflektere over at verden kretser ikke rundt en selv. Vi må alle bidra selv om det koster oss noe, noen mer enn andre. Anonymkode: 33245...64b Jeg tror ikke verden kretser rundt meg. Men jeg vet at jeg er syk, og som syk kan jeg ikke bidra som når jeg er frisk. Det er fryktelig dumt om det skal brukes ressurser på å lære meg opp, også er min kapasitet oppbrukt i løpet av opplæringsvaktene. Anonymkode: 48eab...fa3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 Tror du kanskje bør bidra du også. Vi får heller ikke bestemme så mye selv lenger. Vi er snart bare en på jobb om gangen, så det er ikke rom for noen skal kunne sitte hjemme og pleie seg selv lenger. Anonymkode: 15165...35c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #9 Skrevet 27. mars 2020 Heier på deg! Det de andre sier her om du bør tenke på de permitterte, tenke på andre osv, er vel og greit, men det vil neppe hjelpe psykisk helse generelt. Som du er inne på, alternativet å bli dårligere, og bli 100% sykemeldt er ingen tjent med. Jeg håper du finner ut av det ved å ha dialog med jobben, kan ikke se noen enkel løsning på situasjonen utom det. Jeg hadde nok også pratet om dette med behandler, og ikke minst lege, for å få en god vurdering og støtte på veien. Forsøk så godt du kan å okkupere tiden i helgen med noe som kan ta oppmerksomheten din vekk fra tankene! Det er enkelt å si, jeg vet det smertelig godt, men det kommer ingenting godt ut av å kverne på dette i helgen. Anonymkode: cf416...934 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #10 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, bare tenk på alle de som er permittert (med full lønn de første 20 dagene) mens man plutselig må jobbe fulltid med å hjelpe folk på do, selv om man egentlig er autorisert regnskapsfører eller jobber med å selge billetter i en svømmehall 🙄🤦♀️ Anonymkode: 2c500...03b Det er jo ikke så vanskelig å hjelpe folk på do, så det klarer du nok fint. Anonymkode: e9e76...4ec 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #11 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, bare tenk på alle de som er permittert (med full lønn de første 20 dagene) mens man plutselig må jobbe fulltid med å hjelpe folk på do, selv om man egentlig er autorisert regnskapsfører eller jobber med å selge billetter i en svømmehall 🙄🤦♀️ Anonymkode: 2c500...03b Her må du forklare nærmere. Hvordan kan man plutselig bli satt til å jobbe fulltid med å hjelpe folk på do når man egentlig jobber i helt andre yrker? De vil vel ha kvalifisert personell i slike yrker og? Anonymkode: a77c9...eff
Anbefalte innlegg