Gå til innhold

Skal du laste ned sporingsappen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

En app som sporer hvem du er i kontakt med. Om du eller de du har møtt blir bekreftet smittet får de beskjed om å gå i karantene. 

God ide? Kommer du til å laste den ned? Blir frivillig (foreløpig...)

Og allerede er saueflokken godt igang til å bli lurt og kontrollert... helt utrolig mennesker er virkelig idioter. 

Anonymkode: 54fd9...afa

• Liker 16
Skrevet (endret)

NEI! Ingen skal overvåke meg!

Endret av Sosialt
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skal ikke laste den ned. 

Anonymkode: 963ad...4c9

• Liker 13
Skrevet

Jeg skal ikke 

Hilsen ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil dere ikke det? Tror dere appen vil bli brukt til å overvåke dere? Tror dere virkelig at dere er så interessante at det er verd å bruke ressurser på å overvåke dere?

Anonymkode: 808df...456

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for å bli overvåket fordi ingenting jeg gjør er hemmelig. Jeg er kun ute i marka, på butikken og på jobb, så det gjør meg ingenting at enda en app vet hvor jeg er. Andre apper vet jo også det. 

Anonymkode: fec54...2af

• Liker 30
Skrevet

Selvfølgelig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sosialt skrev:

NEI! Ingen skal overvåke meg!

Så du har med andre ord ikke google maps blant annet på din telefon? Er det noe du driver med som du er redd andre skal få nyss i?

Anonymkode: fec54...2af

• Liker 13
Skrevet

Tror ikke det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper lite så lenge at det bare er kritisk syke som testes.

Testingen må massivt opp for at det skal være noen nytte i en slik app. Og GPS fungerer selvsagt heller ikke innendørs, skal da alle som har vært innom butikken isoleres?

Anonymkode: b66b9...852

• Liker 7
Skrevet

Det kommer ikke på tale.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

https://www.simula.no/news/simula-bistar-folkehelseinstituttet

Hva er “nærkontakt” og hvordan kan appen vite det?

Nærkontakt, i denne sammenheng, betyr at to telefoner som begge har appen installert har vært nærmere enn to meter i over 15 minutter. Appen samler data ved hjelp av GPS og Bluetooth. Senere, hvis en bruker blir bekreftet smittet, kan programmet spore tilbake i disse dataene og finne hvilke andre telefoner med appen installert som har vært i nærkontakt. Brukerne av disse telefonene vil få varsel om at de må ta de nødvendige forholdsregler. Det vil opplyses om hvilken dag brukerne var i nærkontakt, men ikke nøyaktig tid og heller ikke navnet til den smittede. Det er bare telefoner der brukerne frivillig har lastet ned appen, som blir sporet gjennom appen og dermed vil få glede av den.

Anonymkode: 50ecf...0f7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel også sånn at de som ikke vil/nekter å ta i bruk en slik app er veldig fornøyd med dagens restriksjoner og ser frem til at de samme restriksjonene skal vare lenge?

Anonymkode: 808df...456

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ingenting å skjule, så jeg har iallfall ikke noe direkte imot å laste den ned. Dessuten har jeg iPhone (og har tidligere hatt Huawei), så jeg er nok "overvåket" fra før av. :fnise:

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Nei.

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig. Dette er omtrent eneste måten å bremse virusspredningen på uten at samfunnet stenges helt i 18 måneder. 

Anonymkode: dddee...035

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Dette er omtrent eneste måten å bremse virusspredningen på uten at samfunnet stenges helt i 18 måneder. 

Anonymkode: dddee...035

Hva med falske data? Skal det gi deg falsk trygghet?

Anonymkode: 5468e...468

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg.

For nei, jeg er ikke redd for at noen skal kunne se hvor jeg har vært. Har absolutt ingenting å skjule. Følger loven, lyver ikke for noen, har ingen hemmelige møter med noen som helst... Jeg er heller ikke interessant nok til å bli fulgt med på gjennom hacking e.l. Har svært liten omgangskrets uten noe som helst drama.

Og hvis dette vil hjelpe på å holde smitte nede er det verdt det.

Anonymkode: b76bf...157

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Fordi jeg holder meg unna folk. Snakker ikke med folk. Møter ikke en gang familien. Har sendt vekk hundene til familie slik at jeg slipper å gå ut unødvendig. Er svært nøye med håndhygienen de få gangene jeg er på butikken. Tar ikke kollektiv. Er ikke på kjøpesenter. Så jeg anser meg selv som lav-risiko uti fra de smittekriteriene vi har fått hittil. 

Så nei. hadde jeg vært i jobb så hadde jeg kjørt opp min gamle telefon og brukt den når jeg er ute. 
Så om du jobber eller er mye ute, om det så er jogging, går turer eller hva det er: Bruk en gammel telefon du vanligvis ikke bruker når du er ute og installer appen. Så lenge du ikke bruker telefonen til sensitive ting, om det så er facebook eller nettbank, så er du ihvertfall tryggere for lekkasje via appen, enn om du bruker din daglige telefon som inneholder mye sensitiv informasjon. 
Jeg er mer bekymret for det enn direkte sporing. For en ny app som nå er kjent vil være utsatt for kriminelle enn andre apper, føler jeg. Det er min logikk ihvertfall og jeg er mer redd for at personnummer skal komme på avveie grunnet appen, enn direkte sporing. Det er jo ingen hemmelighet at jeg er på rema da og da. 

Anonymkode: 2509c...8f2

• Liker 4
  • Opprett ny...