Gå til innhold

Fliser på alle gulv?


Gjest badlih

Anbefalte innlegg

Gjest badlih

:tommelsmil:

Jeg sitter her og tenker litt på hva vi skal gjøre med gulvene våre i leiligheten. Har laminat nå, men det sprekker opp litt etter litt og et blir bulker der det har vært vått. Ikke så pent lenger.

Hva er det som er både pent OG holdbart, tenker jeg. Hmm ... fliser er ofte vanlig på bad og kjøkken. Men hva med å legge fliser i HELE leiligheten?

Hvis vi skal selge en gang... lurer jeg på...

Hva hadde du tenkt hvis du hadde kommet på visning et sted som bare hadde keramikkfliser på alle gulv? WoW..så bra! eller "dette er ikke noe for meg". For kaldt og hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt usikker, men tror kanskje det går mot mer og mer fliser her i landet også.

Velger man tidløse kvalitetsfliser med bruksvennlig fugemasse....så har man jo gulv for "livet" da.

Kan jo godt hende folk tenker "herlig....her slipper jeg å slipe og lakke tregulv". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser i stue og soverom synes jeg høres "rart" ut, men jeg har ikke sett dette noen gang så det kan godt hende jeg synes det er helt ok hvis jeg får se det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg ville tenkt "oh nei, ikke dette mareritt igjen" og funnet en annen leilighet. Fliser er helt forferdelig andre steder enn bad og i gangen spør du meg.. Spesielt på kjøkkenet var det ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de som syns det blir for hardt og kaldt. I Norske hus syns jeg tregulv passer bedre, men i varmere strøk med andre byggeskikker kan det være veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Da ville jeg i så fall måttet legge på en haug med tepper, tror jeg. Hadde terracottafliser på rommet da jeg var tenåring, og det var litt pussig. Foretrekker tregulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser i stue er kaldt og hardt. Det er i alle fall min mening. En venninne av meg kjøpte bolig der det var fliser i stua. 2-åringen hennes holdt jo på å slå seg halve i hjel når han ramla på gulvet. Det endte med at de rett og slett la laminat rett oppå flisene.

Jeg ville tenkt "hvorfor i alle dager valgte de flis OVERALT"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg ville tenkt "hvorfor i alle dager valgte de flis OVERALT"??

Jeg hadde nok tenkt noe i samme retning. På bad, vaskerom, kjøkkenet + i gangen vil jeg gjerne ha fliser. Men på soverom og i stuen vil jeg helst ha tregulv - det blir så kaldt med fliser der.

I varmere støk kan en godt ha fliser over det hele, men her hjemme blir det litt feil synes jeg.

Men - nå har jeg faktisk aldri sett ett hus/leilighet i Norge med fliser på alle gulv, så det er jo en liten mulighet for at jeg ville blitt positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gruble
Fliser på kjøkken er ok

Ja, det synes iallefall produsenter av serviser og glass ;)

Min fornuft sier et plastmateriale på kjøkkengulvet er beste egnet, men jeg fortrekker tre. Har tre nå uten det det har vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fliser i gange, på do og på badet og på kjøkkenet, og det er minst et rom for mye. Jeg vil IKKE ha fliser på kjøkkenet en gang til, i alle fall. Og hade det vært fliser på soveommet og stua også hadde jeg tenkte "neitakk" og gått derfra. Vi bor i Norge. Norge har ikke en middeltemperatur på 20 grader hele året. Fliser er kaldt. Måtte i så fall være varmekabler under alle gulvene da, og det ville bli dyrt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

En venninne av meg har fliser i hele leiligheten, og det er utrolig stilig. + det går raskt å vaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er oppvokst i et hus med flis på alle gulv, og syns det er kjempefint - og praktisk. Og like fint etter 25 år!

Venninnen min har flis i hele 1 etasjen, og der har 4 barn vokst opp, og barna har ikke slått seg mer enn andre barn :wink:

Forskjellen på hus/leilligheter her i Norge, kontra sydligere land, er at vi må nok (i de fleste tilfeller) ha varmekabler :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg har fliser i hele leiligheten' date=' og det er utrolig stilig. + det går raskt å vaske[/quote']

Mer praktiske fliser enn de vi har da, de er KREVENDE å vaske. De i gangen og på di er greie nok, de andre, de er et herk. Selvsagt på kjøkken og bad, rom man gjene vil vaske ofte... "skremmer" meg fra tanken om fliser i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Sier meg enig. Det var et herk å vaske gulvene. Fliser er lett å vaske ja, men fuger..! Fuger er IKKE spesielt morsomt, lett eller lite tidkrevende å vaske. Tomatjuice, rødvin eller kaffe på fuger kan fort bli en heldagsjobb :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi flytter nå skal vi ha fliser i hele første etasje og på bad i annen etasje.

Så det vil si at vi får fliser på stue, kjøkken, gang, do og bod.

Det er vannbåren gulvvarme der, så det er ikke noe problem.

Var litt skeptisk først, men så fant jeg noen fliser som bare er helt fantastisk fine, så nå gleder jeg meg til og flytte inn dit.

Har selv barn og tror ikke det skulle være noe problem, vi har da vært såpass mye på ferie i syden hvor de har fliser på alle gulv, og det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest badlih

:idesmil: Det er da i alle fall noen som er positive her... :)

Dere andre: Sikker på at det ikke har å gjøre med hva man er vant til bare?

Hva slags fliser anbefaler dere i så fall? Som er lette å vaske? Jeg tenker litt på sånne terakottafargede, de ser vel ikke så fort møkkete ut? Og de har ganske "varm" farge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har å gjøre med hva man er vant til, men jeg er vant til dette: Fliser i gang, på do og på kjøkken: Uten varmekabler. Fliser på badet, med varmekabler. Råkjeller under, altså ingen varme i det hele tatt. Fliser på badet, det er ok. Herk å vaske, de er hvite, og de ser bare aldri rene ut uansett, men greit nok. På do: Vi måtte bare skaffe noe å legge på gulvet, for vi kunne jo fryse på oss blærebetennelse av å gå på do om vinteren. Fliser i gangen: Helt grei, meget praktsik egentlig. Disse er sånne store terracottafargede, og greie. Fliser på kjøkkenet: Ru overflate, som "naturfis", men firkantede. Ikke 100% perfekt lagt heller. For det første: ISKALDT. For det andre: Knuser selvsagt alt som faller ned. For det tredje: SLiter hull i sokker og "ladder" og alt man har på bena for å holde varmen, kandt som det er, om det ikke har en HARD såle, både pga ru overflate, og et hjørne som stikker opp, da huseier ikke var verdensmester i fliselegging.... Og et HERK å vaske, denne variable overflata, som ikke er glassert eller noe, flekker setter seg!

Og i tillegg til å VÆRE kaldt, så SER det veldig kaldt ut også. Jeg kommer ikke til å ville ha det når vi flytter herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:idesmil:  Det er da i alle fall noen som er positive her...  :)  

Dere andre: Sikker på at det ikke har å gjøre med hva man er vant til bare?

Hva slags fliser anbefaler dere i så fall? Som er lette å vaske? Jeg tenker litt på sånne terakottafargede, de ser vel ikke så fort møkkete ut? Og de har ganske "varm" farge...

Terracottafargede fliser er det smarteste du kan velge hva gjelder synlig "skitt". Velg en fugemasse som går mot mørkgrå.....for da blir ikke flekker som er umulige å få vekk så lett synlige (f.eks. søl fra rødvin...kaffe etc.)

Varme i gulvet under flisene er en selvfølge....men det er jeg overbevist om at du er klar over.

Jeg tror det har veldig mye med vanen å gjøre at folk stusser på fliser f.eks. i stua. Vi bygger nå...og skal ha fliser i hele 1. etg. utenom stua...mulig det er dumt av oss å ikke inkludere stua, men valget er tatt.

Til slutt: velg fliser av god kvalitet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nique

synes det høres ut som en vaskedrøm jeg:) men sånne fliser...bør de ikke vokses når de begynner å se triste ut? etter at de er rngjort selvsagt... har hørt at det gør neste vask mye enklere og at flisene blir pene og skinnene igjen. akkurat nå hater jeg tregulvene mine...de har fått mange stugge riper etter gamle møbler og jeg gruer meg som en hest til jeg må slipe og lakke eller olje dem opp igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...