Gå til innhold

Hvorfor er ikke Russland hardere rammet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det lurer jeg veldig på. De er ca 144 millioner mennesker, og en stor del ligger til og med på grensa til Kina.

Selv om de stengte grensen tidlig, så har det vært folk ute og reist der også.

Anonymkode: 58ee7...e1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi kan vente en uke eller to, og se på tallene da.

Samme med Afrika og Sør-Amerika. Jeg tror både disse, og Russland, vil få akkurat samme dramatiske utvikling som oss, men de ligger rett og slett litt etter.

Anonymkode: 4c994...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Fordi media må holde kjeft. 

Anonymkode: 55d04...782

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Mye mindre reising. De sitter i stua og drikker og er sånn sett i permanent karantene.

Anonymkode: 3ff01...9ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kreml-regimet er ikke akkurat pålitelig, for å si det mildt. Heller ikke Hviterussland, Moldova, Ukraina og den type land. Er ikke urimelig å anta det antallet smittede i det tidligere Sovjet er mangedobbelte av det de sier. 

I Turkmenistan sitter de og benekter at de har et eneste smittetilfelle, mens folk dør i hopetall i nabolandet Iran. Samme gjelder Tajikistan - full benektelse der også. Samme med Nord-Korea.

Anonymkode: 0f692...ede

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Russland har ekstremt mye korrupsjon og en ikke-fungerende rettsstat. Du kan sjeldent tro på offisiell statistikk fra den kanten der. 

Anonymkode: d6696...1fc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det lurer jeg veldig på. De er ca 144 millioner mennesker, og en stor del ligger til og med på grensa til Kina.

Selv om de stengte grensen tidlig, så har det vært folk ute og reist der også.

Russland har hatt en solid økning i antallet døde på grunn av "lungebetennelse". Så jeg tror du trygt kan anta at Russland er like ille stelt som USA. 

Forskjellen mellom Russland og oss andre er at om et par-tre hundretusener dør i Russland så bryr ingen seg. Det er helt greit, så lenge de som dør er vanlige folk og de ikke påfører noen ubeleilighet eller kostnad før de dør.

Anonymkode: 1f355...89f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreml-regimet er ikke akkurat pålitelig, for å si det mildt. Heller ikke Hviterussland, Moldova, Ukraina og den type land. Er ikke urimelig å anta det antallet smittede i det tidligere Sovjet er mangedobbelte av det de sier. 

I Turkmenistan sitter de og benekter at de har et eneste smittetilfelle, mens folk dør i hopetall i nabolandet Iran. Samme gjelder Tajikistan - full benektelse der også. Samme med Nord-Korea.

Anonymkode: 0f692...ede

Russland kan kanskje hjepe innbyggerne sine sånn noenlunde, men de andre landene er totalt sjangseløse og de som styrer vet at de bare må la det stå til og håper det går fort over.

Hva skal Nord-Korea gjøre? Lett å sitte her og si ditt og datt, men alle som bor der vet at de finito til jul hele gjengen.

Anonymkode: 3ff01...9ce

Skrevet

Fordi Russland stengte grensene til Kina i januar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen totalitære land rapporterer om mye smitte. Hverken Iran eller Rusland, Nord-Korea, Saudi Arabia ... den delen av USA som stemte på Trump...

Anonymkode: cb9e1...324

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært ekstremt lite testing (til nå), og landet underrapporterer. Kjenner noen som bor der. 

Anonymkode: 60979...853

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

skulle ønske stormakta, altså resten av den oppegående verden, vil straffe disse landene som lyver på tall som påvirker alle andre land. Det at kina og nord-korea lyver er jo helseskadelig. Fordi de får det til å virke som at deres land er trygge, også reiser folk dit og blir da smittet. Det er ikke rett at noen land skal lyve på tall som påvirker resten av verden. Håper det blir noen konsekvenser.

Står fortsatt på mitt at det blir 3. verdenskrig pga corona. Spesielt en hevnaksjon mot Kina som ikke bare skapte dette problemet, men som også lyver på tall som får fatale konsekvenser for andre land som stolte blindt på dem i starten. 
Det er ikke bare Kina som har holdt tilbake tall, også Russland, USA og andre land. 

Husker jeg så en av de første videoene på reddit og tiktok. Av Amerikanske studenter som ikke fikk lov til å snakke om viruset. Et college campus som var nedstengt og i lockdown. Husker han ene sa han fikk ikke lov til å forlate bygget og at alle var innelåst pga et mystisk virus etter at en student var syk av et mystisk virus. De fikk ikke lov til å si noe til noen men at de ville advare. Det var studenter som hadde vært i Wuhan eller Kina og tatt det med seg hjem til skolen i USA. Samtidig kom det "konspirasjonsvideoer" (jeg trudde det var det først) om et mystisk virus fra Kina på nett, de også ble kneblet og slettet. Jeg så en video en dag, gikk tilbake neste dag og den var slettet. Noen dager senere dukket den opp igjen og samme skjedd igjen, at den forsvant. 
Noen uker kanskje en måned senere så oppdaget jeg første artikkel fra norsk avis om viruset i Kina, null info om USA på en stund. Det er tydelig at Kina har holdt dette skjult og USA har også skjult sine første smittede. I starten så tenkte jeg at dette er ungdommer som bare troller og leker på nett. Det er jo klart og tydelig at land lyver om tall og har skjult alvorligheten i lang tid før det spredde seg til Europa. Ting begynte ikke å skje før det nådde flere land i Europa, først da kom info på info på info og media ble i takt med spredningen mer utbredt i media. 

Så jeg håper det blir noen konsekvenser for de landene som har valgt å skjule tall. For det er absolutt på sin plass. For det hadde nok ikke blitt så ille om spesielt Kina og de nærliggende landene hadde vært ærlige fra dag 1! For da hadde hele verden tatt det mer seriøst og ikke kalt det for "en ordinær influensa" i flere måneder før de tok tak for å sikre sine land. 

Anonymkode: 2bbb3...6c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de gir diagnosen lungebetennelse i stedet for diagnosen covid-19. Tester de få finner de også få smittede (som USA tidligere). Og Kreml har mer å tjene på å framstå som en sterk makt, enn å framstå som enda et land med coronasmitte ute av kontroll. 

Anonymkode: eda8e...404

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De har ikke for vane å henge på afterski i Østerrike i vinterferien

Anonymkode: 102d0...dfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Putin bruker penger både på å hindre at vi får vite om hva som skjer i Russland. Det er  ikke å nekte for at det har vært eksepsjonelt tyst fra det gigantiske landet. 

Og han bruker penger på å spre frykt og mistro. .. 

Anonymkode: cb9e1...324

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Det er fordi  regimet i Russland har ikkje for vane å dele interne problemer m/ omverdenen. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, faktisk reiser mange rike russere til Alpene for å stå på ski. 

Anonymkode: eda8e...404

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å tro at informasjonen de russiske myndighetene deler er beskrivende for virkeligheten.

Anonymkode: 92c1f...7ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nok mer tro på at de holder tilbake tall. Faktisk så er det mange folk fra Russland og ellers øst-europeiske land som reiser langt mer enn oss.

• Opprett ny...