AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Jeg sitter alene med tre barn på forskjellige trinn, og er så sliten. Jeg elsker å ha ekstra tid med barna, men barna og da spesielt de største har så mye oppgaver at jeg blir helt ør. Jeg har så høyt blodtrykk fra klokken er 9 til 14. Alt skal være levert inn til klokken 14 og det er sååå mye å gjøre og jeg skal jo hjelpe alle på en gang. Vi har gode rutiner og tar oss "friminutt", men barna småkrangler og er ekstra kavete i disse tider og de klarer ikke alltid konsentrere seg utover hele "skoledagen". Største sa at de ikke en gang gjorde så mye på skolen hver dag en gang, og det kan jeg tro på for det er oppgaver hver dag i alle fag, og mye i alle fag. Jeg er selv faglig sterk, så er ikke kunnskapene det står på, men det at jeg har et tidspress på at tre barn skal være ferdig med haugevis av oppgaver gjør meg sliten og noen ganger lei meg. Hvordan synes dere hjemmeskole er? Anonymkode: c0efd...a08 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Ingen som vil dele hvordan de har det med hjemmeskole? ❤ Anonymkode: c0efd...a08
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Her får det veldig fint. Læreren har lagt seg på et rolig nivå. Det er noe sol skal gjøres hver dag, men det er gjort på et par timer maks. Synes det er mye bedre. Anonymkode: d6984...222 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Her går det veldig fint. Har tre barn på 9, 11 og 14 år. De to eldste gjør alt helt selv, og minstemann får litt hjelp av og til, men blir mer og mer selvstendig han også. Jeg var veldig på første dagene, og da ble det litt slitsomt, men jeg la merke til at minstemann jobbet bedre om jeg ikke styrte så mye. Så nå fungerer det topp! Anonymkode: f70be...4eb
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Syns det går veldig greit jeg, mine har veldig overkommelig arbeidsmengde. Har to barn i 3 og 5 klasse(og ett barnehagebarn). Eldste har vi alltid problemer med når det kommer til skolearbeid, så der går det så som så nå også. Han lærer lett og har egentlig lite problemer med det skolefaglige, men han gidder ikke jobbe (mistenker ADD, men fordi han fungerer greit faglig, sliter vi med å komme inn i systemet). Jeg har denne tiden valgt ikke ta så mange kamper med ham, fordi det kjører meg sånn i kjelleren, som igjen går utover de to andre ungene. 3 klassingen går det veldig greit med, hun styrer seg selv, må ha litt hjelp innimellom, men har ellers ingen problem med å jobbe seg gjennom stoffet på egen hånd. Minstemann er ikke så fan av barnehagen sånn til vanlig, så han storkoser seg med rolige dager hjemme. Alt i alt syns jeg dagene går overraskende bra, mye pga at jeg velger mine kamper med eldstemann da. Jeg er permittert, så har ikke noe jobb jeg skal gjøre selv. Anonymkode: c570f...7b5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 Har full stress på hjemmekontor, en fireåring, en førsteklassing, ei i 7. og en i 10. Mareritt. Eldste er selvgående. Syvendeklassingen har hatt datakræsj x antall ganger. Førsteklassingen må undervises, det er null kontakt med lærer her. Enkelte av oppgavene fungerer ikke. Og så har man lillegutt som heldigvis er snill, men han trenger oppfølging av PPT som han nå ikke får. Kaos. Anonymkode: 9a68b...45d 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 Går veldig fint. Stykker opp dagen med litt skole og litt morro innimellom. Barna syns oppgavene er gøye og de hjelper hverandre. Anonymkode: 9bc8e...df5
GammelKaktus Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 Jeg har bare et barn som skal følges opp så jeg synes jo det er ganske så gøy med hjemmeskole. Han fikser og ordner det meste selv så jeg er jo egentlig bare til stede og gnåler litt av og til. Men jeg har ikke så mye annet jeg MÅ gjøre, en telefon i ny og ne og svare på mailer, ting jeg kunne gjort i søvne. Noe annet med de som faktisk må være PÅ og de som har flere barn...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #9 Skrevet 27. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen som vil dele hvordan de har det med hjemmeskole? ❤ Anonymkode: c0efd...a08 Ha'kke tid I tillegg til 2 på barneskolen har jeg en 3-åring og en ungdomsskoleelev. Det går, men det krever sin kvinne (og 99,9% av tiden hennes) Anonymkode: 5f8a9...fdc 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #10 Skrevet 27. mars 2020 Hjemmeskole på dagen jobber på sykehus om kvelden. Ja slitsomt , men bedre tider kommer❤ Anonymkode: 7e8a8...2b6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #11 Skrevet 27. mars 2020 Har ikke barn i skolealder selv, men er lærer i mammaperm (så jeg har heller ikke erfaring med den undervisningen mine kolleger driver med nå). Jeg tenker at du kan prøve å senke skuldrene litt og at dere alle kan gjøre deres beste. I mine vanlige undervisningsøkter har jeg rikelig med arbeid planlagt, jeg har elever som får gjort to oppgaver og jeg har elever som får gjort 20. Jeg har elever som ikke klarer å sitte i ro hele timen og jeg har elever jeg må jage ut av klasserommet til friminutt. Dette varierer også fra time til time, en elev som vanligvis gjør to oppgaver kan i neste time gjøre 20.. Så tenk på at det er ikke alle timer hver dag elever får gjort like mye, og det forventes ikke heller (ikke alltid). Nå er det jo en veldig annerledes situasjon, så jeg tenker at her må man bare gjøre så godt man kan og få det til å fungere på best mulig vis. Gjelder foreldre som sliter med å få ungene til å jobbe med skolen samtidig som de sitter på hjemmekontoret, og lærerene som aldri har drevet denne typen undervisning før. Anonymkode: e9fe0...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #12 Skrevet 27. mars 2020 Hadde jeg laget opplegg til bruk hjemme, så hadde jeg gitt en del oppgaver, slik at de som var i humør for å gjøre mye fikk nok å gjøre på, men jeg hadde ikke forventet at alle skulle gjøre alt, på samme måte som jeg velger ut oppgaver til vanlige timer. Spør gjerne læreren hva hen tenker bør gjøres. Anonymkode: e9fe0...6fa
Tuttifrutti843950 Skrevet 27. mars 2020 #13 Skrevet 27. mars 2020 (endret) Jeg er gravid, og ble sykemeldt nå siden jeg fikk høyt blodtrykk av alt stresset. Så siden jeg slipper ha hjemmekontor nå går det bedre. 8 åringen (3 klasse) får passe med oppgaver men ikke for mye og vi trenger ikke levere før på kvelden.. Mannen jobber hjemmekontor på ekstrarommet vårt, som skal bli nye barnerommet. Han kan låse seg inn der.. læreren har full forståelse at det er stressende for foreldre og ringer å hører hvordan det går og snakker med guttungen iblant. Men guttungen savner venner og den sosiale biten og læreren veldig nå, går på veggen hjemme og kjeder seg Endret 27. mars 2020 av Tuttifrutti843950 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #14 Skrevet 27. mars 2020 Vi har fått beskjed om at det er ikke krav om å levere noe som helst egentlig, men at vi gjør det vi har tid og overskudd til og bare sender en melding om det ikke er noe vi rekker eller får gjort. Anonymkode: feb95...96f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #15 Skrevet 27. mars 2020 De på videregående styrer seg selv, da er det verre med førsteklassingen. Først vil jeg skryte av lærerne, som tar jobben veldig alvorlig. Det er ukeplan, daglige oppgaver på iPad og de gir også tilbakemelding. Klart det er en utfordring med en ofte ufokusert 6-åring, men har heldigvis bare en. Slitsomt å måtte hjelpe med skolearbeid hele formiddagen for så å gå på jobb på sykehjem kl 15. Syns de har heftig undervisning også. Stor forskjell fra for 10 år sia da de hadde to dager uteskole i uka. Anonymkode: 95fdf...594
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #16 Skrevet 27. mars 2020 Har 3 barn i henholdsvis 1, 4 og 7 trinn, pluss at både jeg og mannen min jobber, mannen min jobber heltid hjemmefra, og jeg har noen dager hjemmekontor og noen dager fysisk på kontoret. Det går som det går, jeg har tatt opp med lærerne at oppgaver ikke alltid kommer til å være ferdig til skoleslutt, men i løpet av dagen, og noen ganger rekker vi kanskje ikke alt heller. Ene barnet skal egentlig ha spesialundervisning, og det sier seg jo selv at vi ikke har den kompetansen til å gjennomføre den undervisningen hun trenger. Heldigvis har vi forståelsesfulle lærere som lytter og sier at «gjør det dere får til, det går fint», og dette varer jo heldigvis ikke for alltid. Men tror nok dette blir et skoleår hvor det ikke blir lett eller kanskje ikke mulig å nå kompetansemålene som er blitt satt for skoleåret. Anonymkode: 2f2ea...667 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #18 Skrevet 27. mars 2020 Gleder meg til skolene åpner igjen! Vi har valgt å begrense arbeidet vi gir våre elever. Vi legger heller ikke noe press på at skolearbeid skal leveres etter hver time slik mange andre skoler legger opp til. Viktig at elevene får overkommelige oppgaver. Sitter likevel å veileder elever store deler av dagen, og noen må man hjelpe på kvelden også. Det er nok arbeid. Får heldigvis fulgt opp elevene mine godt, samt. at jeg har god kontakt med foreldrene. Men det er slitsomt å være tilgjengelig store deler av døgnet. Den største utfordringen er at jeg skal følge opp eget barn også. Fra den skolen er det lite oppfølging. Får ukeplan og noen felles SMSer med oppfordring om å sende bilder av det elevene har gjort. Ikke har kontaktlæreren mange elever heller (8 elever). Jeg lurer veldig på hva den læreren bruker tiden sin på, for det er flere som opplever det samme. Synes det er rart at ikke hun har ringt oss. Selvfølgelig er det en del ting som faller på oss foreldre, men det er akkurat derfor det er så viktig å ha god kontakt både foreldre og elever.. Anonymkode: fbd08...234 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #19 Skrevet 27. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gleder meg til skolene åpner igjen! Vi har valgt å begrense arbeidet vi gir våre elever. Vi legger heller ikke noe press på at skolearbeid skal leveres etter hver time slik mange andre skoler legger opp til. Viktig at elevene får overkommelige oppgaver. Sitter likevel å veileder elever store deler av dagen, og noen må man hjelpe på kvelden også. Det er nok arbeid. Får heldigvis fulgt opp elevene mine godt, samt. at jeg har god kontakt med foreldrene. Men det er slitsomt å være tilgjengelig store deler av døgnet. Den største utfordringen er at jeg skal følge opp eget barn også. Fra den skolen er det lite oppfølging. Får ukeplan og noen felles SMSer med oppfordring om å sende bilder av det elevene har gjort. Ikke har kontaktlæreren mange elever heller (8 elever). Jeg lurer veldig på hva den læreren bruker tiden sin på, for det er flere som opplever det samme. Synes det er rart at ikke hun har ringt oss. Selvfølgelig er det en del ting som faller på oss foreldre, men det er akkurat derfor det er så viktig å ha god kontakt både foreldre og elever.. Anonymkode: fbd08...234 Det høres ut som du gjør en god jobb! Kommunikasjon er viktig nå, men selvfølgelig slitsomt hvis det blir 24/7. Har veldig god kommunikasjon med læreren til 1.klassingen, men prøver å ikke pepre han med meldinger utafor kjernetid.... han har sagt at vi gjør det vi får til og at det er greit å levere litt sent pga at vi har andre forpliktelser. Gutten sliter med å lære bokstaver, og det ble levert henvisning til PPT rett før krisen. Så dette blir spennende, kan man si... Tror at det er litt forskjellig innsats rundt omkring; sikkert både noen lærere og foreldre som trenger å skjerpe seg litt.... 😜 Anonymkode: 95fdf...594 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #20 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er SÅ på felgen av denne hjemmeskolen! Det er utrolig mye jobb,de følger skolens timeplan,der de skal chatte med lærer underveis i timene. Friminutt med frisk luft mellom timene er det bare å glemme,sendte de ut første dagen,før de kom sure inn igjen...de hadde såvidt kommet ut av heisen nede før det var bare å dra opp igjen(bor i høyblokk) for å ikke få forsentkomming til digitalt oppmøte til neste time. 14åringen rekker ikke komme godt igang med en oppgave,før det plinger inn mail med ekstraoppgaver,det stresses veldig,synes jeg.. 12åringen går det litt bedre med,har eget opplegg,ikke mindre arbeid,men mer fleksibelt ift.timeplan. Står i en stadig skvis,om jeg skal hjelpe med skolearbeidet,eller skal ettåringen bare få rote og herje? At jeg ikke får dra på hytta i påska er mitt aller minste problem for tiden,for å si det sånn!😁 Slipper å lese de 100 facebookinnleggene med "10 tips til de som kjeder seg hjemme i disse tider" hvertfall😬 Anonymkode: 9c7b9...e5e
Anbefalte innlegg