AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Hvor mye grønnsaker spiser du i løpet av en dag? Mange sier jo at de merker forskjell på overskudd osv hvis de spiser sunnere og mer grønnsaker, men hvor mye skal egentlig til? Anonymkode: 9b9a2...fd3
911 Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Det blir mest til middag, men da spiser masse grønnsaker, både kokte og rå. Slik får jeg fiber og viktige vitaminer. Tror jeg spiser nesten en halv tallerken grønnsaker til middag. Kan også "finne på" å spise en rå gulrot om jeg får lyst på noe. Om jeg får økt overskudd vet jeg ikke, men det kan umulig gjøre meg noe vondt (om man ikke overdriver), og jeg er ikke vegetarianer eller veganer. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Hvor mye som skal til finnes det jo data på. Det blir anbefalt å strekke seg mot 10 enheter frukt og grønt per dag. Så vet myndighetene at dersom man legger lista for høyt så vil folk gi opp (kostholdsrød er elltid rettet mot den usunne delen av befolkningen - den sunne klarer seg fint selv), så da formidler man "5 om dagen" ut til befolkningen her i Norge (andre land har valgt seg andre tall). Om du bare spiser grønnsaker til middag så har du ikke sjanse på å spise nok (10 enheter er oppunder en kilo). Hvert måltid bør inneholde grønnsaker eller frukt, og endel av det du spiser som snack mellom måltidene bør være sunt (feks en banan heller enn en sjokolade når du blir sulten på vei hjem fra jobb). Jeg spiser "middag" (varm eller kald mat sammensatt av grønnsaker, frukt, karbohydrater og protein) til 3 av min dags 3 måltider. Typisk er middagsrester, salat eller wraps til lunsj. Middag. Og så nye rester til kvelds. Jeg spiser ikke "brødskiver med pålegg" annet enn i helgene. Middagen min er oftere vegetar enn fisk og oftere fisk enn kjøtt. Og om den har kjøtt i seg så er det snakk om 10-15% av den totale retten. Det er gryterett med litt kylling i, ikke kotelett med litt salat til. Husk også at nøtter er en viktig del av "frukt og grønt". Anonymkode: 0f380...611
SPOCA Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Jeg burde spist mer, men har blitt mye flinkere. En ny favoritt hos oss er stekt ris med egg og grønnsaker. I det siste har vi valgt å lage retten helt vegetarisk. Da kan jeg fort spise store menger grønnsaker, både til lunsj og middag. I det siste har jeg vært syk og stort sett kun orket ett måltid (middag). Prøver da spise litt ihvertfall (f.eks taco i dag med grønnsaker som naturlige ingredienser). Når jeg ikke er syk prøver jeg å spise grønnsaker/frukt til alle måltider, men jeg spiser aldri mellommåltid. Til frokost er det stort sett byggrynsgrøt eller havregrøt med blåbær, bringebær eller jordbær til, i noen tilfeller nøtter. Til lunsj blir det knekkebrød med enten leverpostei og agurk på eller knekkebrød med makrell i tomat og en gulrot ved siden av. Til middag har vi alt fra pannekaker til stekt ris til taco til kjøttkaker i brun saus. På søndagene prioriterer vi gjerne middager som trenger litt bedre tid til å godgjøre seg, f.eks lapskaus eller retten jeg gleder meg til på søndag; grønnsakssuppe. Jeg kunne nok allikevel vært flinkere med å spise mer grønt, men det er ihvertfall bedre enn det var. Det har nok også litt med at jeg f.eks ikke liker salater (og kan ikke fordra tomat), så må finne retter som i seg selv inneholder en del grønt.
Brunhilde Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Jeg spiser som regel en halv pose av en eller annen grønnsaksmisk, dvs mellom 200 og 250 gram. I tillegg tygger jeg gjerne i meg et par gulrøtter, noen småtomater og minst to frukt hver dag. Jeg er veldig glad i frukt og grønt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 Er veganer så mitt kosthold inneholder en solid mengde med frukt og grønt Anonymkode: 4a4eb...405 1
Hjärtat Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 Spiser dessverre for lite frukt og grønt. Prøver virkelig å få i meg spesielt grønnsaker, men sliter med å knaske dem i meg rå, så blir for det meste til middag. Frukt går fint, da, der er jeg nok stort sett innenfor anbefalningen i hvert fall.
Lipyros Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 Jeg spiser kjøtt og elsker en god biff. Men er jeg alene hjemme lager jeg meg en form med ovnsstekte grønnsaker. Vi har grønnsaker til nesten alle måltid og som regel et fruktfat stående. Gjetter på jeg får i meg ca 200-250g i snitt hver dag. Noen dager mer - noen ganger mindre.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #9 Skrevet 27. mars 2020 Mellom 50 og 60 % av måltidene mine er vegetariske, og absolutt alle måltider inneholder noe frukt eller grønt. Jeg føler meg lettere i kroppen med dette kostholdet Anonymkode: 544e1...d7d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #10 Skrevet 27. mars 2020 Jeg spiste en periode altfor lite grønnsaker, men etter en periode med lite energi bestemte jeg meg for å legge om kostholdet og sørge for å få i meg nok grønnsaker. Nå spiser jeg stort sett alltid grønnsaker som pålegg til frokost: knekkebrød med snøfrisk, rødløk og tomater på eller knekkebrød med avocado og spirer er favoritten. Har alltid ferdig kuttet gulrøtter, selleri og agurk i staver i en boks i kjøleskapet som jeg snackser på og har ved siden av frokost, lunsj og kveldsmat i tillegg til at jeg har en skål med cherrytomater på benken jeg snackser på. I tillegg sørger jeg alltid for å bruke mest mulig grønnsaker til middag, elsker å ovnsstekte gresskar, søtpotet og andre grønnsaker i form og ha som tilbehør. Anonymkode: 4c113...484 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #11 Skrevet 27. mars 2020 Jeg spiser salat til lunsj hver dag, så jeg regner med at jeg får dekket behovet. Spiser grønnsaker til middag også, de dagene jeg spiser middag. Anonymkode: 4d301...cf5
Gjest Saph Skrevet 27. mars 2020 #12 Skrevet 27. mars 2020 Tror jeg spiser en sånn helt standard mengde der noe er på brødskiva, noe er på middagstallerken hver dag, og innimellom tar jeg meg en gulerot.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #13 Skrevet 27. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiste en periode altfor lite grønnsaker, men etter en periode med lite energi bestemte jeg meg for å legge om kostholdet og sørge for å få i meg nok grønnsaker. Nå spiser jeg stort sett alltid grønnsaker som pålegg til frokost: knekkebrød med snøfrisk, rødløk og tomater på eller knekkebrød med avocado og spirer er favoritten. Har alltid ferdig kuttet gulrøtter, selleri og agurk i staver i en boks i kjøleskapet som jeg snackser på og har ved siden av frokost, lunsj og kveldsmat i tillegg til at jeg har en skål med cherrytomater på benken jeg snackser på. I tillegg sørger jeg alltid for å bruke mest mulig grønnsaker til middag, elsker å ovnsstekte gresskar, søtpotet og andre grønnsaker i form og ha som tilbehør. Anonymkode: 4c113...484 Hvor lenge pleier du å ha de ferdigkuttede grønnsakene stående, og blir de ikke tørre? Jeg har prøvd å kutte opp gulrotstaver og ha de i kjøleskapet, synes det er enklere å spise det da enn om jeg må skrelle og spise en hel gulrot hver gang, men synes de blir så tørre. Hvis jeg f.eks skjærer de opp om morgenen, er de blitt tørre rundt 16-17. Anonymkode: 6c3ab...a71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå