Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å bli osteopat eller fysioterapeut. Men jeg ligger dårlig an til å komme inn på fysioterapi her i Norge. Har vurdert Danmark, men av personlige årsaker er det lurest for meg å holde meg til Norge.

Derfor har jeg sett på osteopati studie på Høyskolen Kristiania. Jeg synes osteopati høres mer spennende ut enn fysioterapi på grunn av større fokus på bakenforliggende årsaker. Dette studiet er veldig dyrt og jeg er usikker på om det er verdt å gå rett på osteopat utdanning da jeg har hørt det er lurest og enklest å ha fysioterapi i bunn med tanke på å komme seg ut i jobb..

er dette riktig? Har sett på flere osteopater på ulike klinikker som har fysioterapi i bunn. 

så her trenger jeg litt hjelp fra dere fysioterapeuter og osteopater eller dere som er godt i gang med utdanningen. Hvordan ser jobbmulighetene ut? 

Anonymkode: f1b1f...2d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og er det riktig at hvis man utdanner seg til osteopat så er det liten sjanse for å få jobb med mindre man starter opp egen klinikk?

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke offentlig driftsstøtte og blir sett på som alternativ behandling. Om dette fortsetter å være slik også etter at du er ferdig vet ingen. 

Anonymkode: 4a5cb...2f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke offentlig driftsstøtte og blir sett på som alternativ behandling. Om dette fortsetter å være slik også etter at du er ferdig vet ingen. 

Anonymkode: 4a5cb...2f6

Det er jeg klar over, altså osteopater, men fysioterapeuter er autorisert helsepersonell her i Norge. 

jeg tenker mer på jobbmuligheter og om noen har erfaringer rundt det å kun være osteopat eller osteopat med fysioterapi i bunn

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som er osteopat og han startet opp for seg selv.

Anonymkode: faec8...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri "utdannet" meg til noe som ikke er anerkjent og beskyttet tittel. Kvakksalveri kan og bør bli forbudt i Norge. Hvis du ikke klarer å komme inn på fysio så bør du forbedre snittet ditt og prøve igjen

Anonymkode: f0e82...06d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som er osteopat og han startet opp for seg selv.

Anonymkode: faec8...786

Han er kun osteopat? 
hvordan har det gått for han å starte opp for seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville aldri "utdannet" meg til noe som ikke er anerkjent og beskyttet tittel. Kvakksalveri kan og bør bli forbudt i Norge. Hvis du ikke klarer å komme inn på fysio så bør du forbedre snittet ditt og prøve igjen

Osteopater er ikke så langt unna å bli autorisert. Dessuten ser ikke jeg på osteopati som kvakksalveri, jeg har troen på det selv. 

grunnen til at det er ekstra vanskelig for meg å komme inn på fysioterapi er at jeg ikke har et førstegangsvitnemål fordi jeg tok siste året på VGs over to år. Snittet for å søke seg inn med ordinært vitnemål er så og si det samme som å søke seg inn på legestudiet. 
i tillegg er jeg så dårlig i matte som man kan bli og var så uheldig på VGs at jeg ble tatt opp i eksamen alle årene. Det vil si at jeg har fire karakterer (vanlig med to) fra matte som trekker snittet mitt godt ned i jorda. Liten mulighet for å forberede de karakterene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er alternativ behandlng.

Kurerer ikke noe.

Anonymkode: 03292...0a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er alternativ behandlng.

Kurerer ikke noe.

Anonymkode: 03292...0a2

3 timer siden, Guile skrev:

Ja heisann. Jeg spurte ikke om dere tror på osteopati? Jeg er fullt klar over at det er en alternativ behandlingsform?

spørsmålet mitt handlet enkelt og greit om erfaringer blant fysioterapeuter og osteopater i forhold til jobb ☺️

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Osteopater er ikke så langt unna å bli autorisert. Dessuten ser ikke jeg på osteopati som kvakksalveri, jeg har troen på det selv. 

grunnen til at det er ekstra vanskelig for meg å komme inn på fysioterapi er at jeg ikke har et førstegangsvitnemål fordi jeg tok siste året på VGs over to år. Snittet for å søke seg inn med ordinært vitnemål er så og si det samme som å søke seg inn på legestudiet. 
i tillegg er jeg så dårlig i matte som man kan bli og var så uheldig på VGs at jeg ble tatt opp i eksamen alle årene. Det vil si at jeg har fire karakterer (vanlig med to) fra matte som trekker snittet mitt godt ned i jorda. Liten mulighet for å forberede de karakterene.

Det har man sagt om naprpater og siden jeg startet behanding, og det er vel nå 18 år siden.

Jeg hadde personlig valgt fysioterapi pga muligheten for videreutdanning. Jeg har eksempelvis krystallsyke nå, og ser at behandlingstilbudet er kjempedårlig i Norge. Finnes noen dyktige i Oslo, og alle er private - men innenfor kontoret til landets beste spesialister. Kiropraktor kan også drive med dette. Om man ikke bor i Oslo kan det tenkes at man er en av få tilgjengelige om man tar videreutdanning innen svimmelhet/vestibulær rehabilietring - og mange trenger denne type behandling. 

Andre videreutdanner seg innen nevrologi - type hjernerystelse osv. 

Eventuelt helt andre ting, men for meg som har hatt mange helseplager så ser jeg at behandlingstilbudet innen vestibulære lidelser er mangelfullt i Norge = gode muligheter.

Om man ikke vil det kan man jo gå for noe helt annet.

Anonymkode: b090f...2f2

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Å ja. Det fine er at verden er full av folk som gjerne vil bli lurt, bare se så mye rart det finnes innenfor alternativ behandling. Det er bare å kjøre på. 🙂

• 1 måned senere...
Skrevet
På 28.3.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Kvakksalveri er vel å ta i. I USA kan man velge å ta osteopati som en del av utdanningen på medisinstudiet. Man blir da DO. Men om arbeidsmarkedet er så bra derimot... Spørs vel litt hvor ts vil jobbe. Kjenner noen sykepleiere som tok osteopati på kortere tid etter studiet og jobber deltid som sykepleiere og detid som osteopater. Grei lønn per kunde, men vanskelig å få nok kunder 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...