Gå til innhold

hvordan kan den norske velferdsstaten ha mye statlig styring og lite frihet til enkeltmennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei vi skal skrive en drøftende tekst om denne påstanden "den norske velgerdssaten har mye statlig styring og lite frihet til enkeltmennesker" kan noen plis hjelpe med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, jeg kan ikke hjelpe deg veldig mye, men jeg stiller mer sterkt kritisk til dette premisset.

Ser man på den norske velferdsstaten med mye statlig styring så vil jeg faktisk si at vi har mer frihet enn for eksempel amerikanere som har mindre statlig styring. Den statlige styringen gjør blant annet at vi har bedre arbeidsforhold, sterkere rettigheter som arbeidere, sterkere sikkerhetsnett hvis vi skulle få problemer, osv. I Norge har vi fem uker ferie. I USA er vel ikke arbeidsgiver pålagt å gi arbeidstakerne noe minimum antall feriedager hvert år.

Et annet konkret eksempel: Helsevesenet.

I Norge får alle helsehjelp uansett. Vi har et helsevesen som er finansiert via skatt i stedet for at hver enkelt må betale for seg. Blir vi syke, så må vi ikke punge ut store summer. Og blir vi sykmeldt og ikke kan jobbe, så får vi støtte fra staten.

I USA må alle betale egen helseforsikring. De som faktisk har råd til det bruker en langt større andel av lønnen sin på å betale på denne forsikringen enn nordmenn betaler i skatt for å finansiere helsevesenet. Men ikke alle har råd til helseforsikring, og de må velge mellom for eksempel å dø, eller økonomisk ruin. En halv million mennesker går personlig konkurs i USA hvert år på grunn av helseutgifter! Og hvis du ikke har betalt for dyr nok forsikring, så vil forsikringsselskapet nekte deg behandling!

Og tenk på dette: Hvis vi ringer 113 og blir hentet av ambulanse så er det gratis. Vi tar det som en selvfølge. I USA betaler det ekstreme summer for å bli hentet av ambulanse, noe som gjør at mange venter til det er for sent.

Så ser man på eksemplet med hvordan helsesystemet fungerer så har amerikanerne langt mindre frihet. Det er mye dyrere for dem, både månedlig og hvis de skulle bli syke.

Så igjen, jeg kan ikke gi deg veldig mye hjelp, men jeg vil anmode deg om å ikke ukritisk godta premisset her, for det fremstår for meg som hårreisende galt. Moderne demokratiske stater med stor grad av statlig styring har faktisk større frihet for enkeltmennesker enn land som USA.

Jeg kunne skrevet om dette i timesvis, men jeg får gi meg her. Min avsky for systemet i USA og avskyen overfor de som påstår at f.eks. amerikanere har større frihet enn nordmenn gjør at jeg blir ekstremt provosert bare av å tenke på det.

Endret av jabx
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...