AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Jeg har hatt et alvorlig sykt barn hele våren, så å lese til eksamen ble nedprioritert .. nå begynner jeg å få dårlig tid, har eksamen 6.5 begynte i går 🙈 + andre eksamen Hvilket sp trakk dere? Har dere noen tips? Er det noen som har tatt det som privatist i Rogaland, ble dere spurt om særemne ? Det har jeg ikke tid til.. blir det da styrk hvis jeg får sp om det ? Anonymkode: 92962...557
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Jeg har ikke hatt muntlig eksamen i norsk, men var avgangselev i Rogaland i fjor, og læreren jeg hadde er sensor. Kan fortelle litt om hva hun vektla. - Analyse av ulike typer tekster sett i lys av tiden er super aktuelt. Det er viktig å ha god kjennskap til de ulike epokene. Vi analyserte særlig mye virkemidler i dikt og retoriske tekster. - Språkdebatt, språkpolitikk og språkhistorie - Vi hadde flere muntlige diskusjoner rundt særemnet, som var en viktig del av grunnlaget for muntlig karakter i faget. Leser dog på sonans sine sider at det sjeldent er spørsmål om særemne. Vil tro at det kan trekke en del dersom det blir spørsmål, og du ikke kan svare noe - men det blir nok ikke stryk. Lykke til 😊 Anonymkode: 4bcbf...87b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Jeg trakk en oppgave der jeg måtte sammenligne to tekster fra realisme og naturalisme, og sette dem i en kulturhistorisk sammenheng. Heldigvis hadde jeg to tekster med meg som jeg forberedte meg på. Senere fikk jeg spørsmål om språkpolitikk, Ivar Aasen og Knud Knudsen, og måtte reflektere litt om hvordan språket kommer til å utvikle seg i fremtiden (påvirkning av engelsk osv). Slik jeg har forstått det så er ikke særemne en del av muntlig, ihvertfall ikke for privatister. Fikk en 5'er. Anonymkode: 71f3e...aca
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke hatt muntlig eksamen i norsk, men var avgangselev i Rogaland i fjor, og læreren jeg hadde er sensor. Kan fortelle litt om hva hun vektla. - Analyse av ulike typer tekster sett i lys av tiden er super aktuelt. Det er viktig å ha god kjennskap til de ulike epokene. Vi analyserte særlig mye virkemidler i dikt og retoriske tekster. - Språkdebatt, språkpolitikk og språkhistorie - Vi hadde flere muntlige diskusjoner rundt særemnet, som var en viktig del av grunnlaget for muntlig karakter i faget. Leser dog på sonans sine sider at det sjeldent er spørsmål om særemne. Vil tro at det kan trekke en del dersom det blir spørsmål, og du ikke kan svare noe - men det blir nok ikke stryk. Lykke til 😊 Anonymkode: 4bcbf...87b Takk Anonymkode: 92962...557
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 57 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg trakk en oppgave der jeg måtte sammenligne to tekster fra realisme og naturalisme, og sette dem i en kulturhistorisk sammenheng. Heldigvis hadde jeg to tekster med meg som jeg forberedte meg på. Senere fikk jeg spørsmål om språkpolitikk, Ivar Aasen og Knud Knudsen, og måtte reflektere litt om hvordan språket kommer til å utvikle seg i fremtiden (påvirkning av engelsk osv). Slik jeg har forstått det så er ikke særemne en del av muntlig, ihvertfall ikke for privatister. Fikk en 5'er. Anonymkode: 71f3e...aca Takk Anonymkode: 92962...557
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 På 27.3.2020 den 11.28, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt et alvorlig sykt barn hele våren, så å lese til eksamen ble nedprioritert .. nå begynner jeg å få dårlig tid, har eksamen 6.5 begynte i går 🙈 + andre eksamen Hvilket sp trakk dere? Har dere noen tips? Er det noen som har tatt det som privatist i Rogaland, ble dere spurt om særemne ? Det har jeg ikke tid til.. blir det da styrk hvis jeg får sp om det ? Anonymkode: 92962...557 Ikke for å ta fra deg motivasjonen, men tror ikke du kan håpe på noe annet enn å kanskje klare å bestå. Om du er heldig. Norsk-faget består av nesten 400 årstimer, 10 timer pr skoleuke. Du skal gjennom både sjangerlære, litteraturhistorie, språkhistorie og fordypningsemne. Sjangerlære er alt fra kreative tekster, ressonnerende tekster, noveller, lyrikk, sammensatte tekster etc etc. Litteraturhistorien strekker seg fra norrøn tid til i dag med mange ulike epoker, og oppgavene kan bestå av både sammenligning av ulike epoker og gjøre rede for ulikheter med diverse perioder. Der skal du bruke tekster du har lest til å svare på oppgaven. Språkhistorien strekker seg fra norrøn tid helt til idag, der du må ha kontroll på alt fra språkreformer til debatt, riksmål og landsmål, dialekter, for å nevne noe. I tillegg må du ordne deg en leseliste og sende inn til eksamensskolen i god tid. Leselista skal inneholde tekster helt fra nortøn tid til i dag, og den må dekke alle læreplanmålene. Hvis du ikke har noe fordypningsemne sier det seg selv at du ikke får måloppnåelse på det, og kravet for å bestå avhenger av hvor godt du svarer på de andre oppgavene. Det er ikke alle fylker som tester i fordypningsemne, men sjansen er stor. Normalt skal det stå på leselista hvilket fordypningsemne du har valgt, samt problemstilling, og har du hverken leseliste med fordypningstema skrevet ned på den ville ihvertfall JEG testet deg i det bare på pur F om jeg var eksaminator. I tillegg må du svare på et uforberedt tema som du ikke får forberedelse på. Du kan altså risikere å bli testet i alle temaer på eksamen. Også diktanalyse eller språkanalyse. Dialektlære er et stort tema i norskfaget. Norsk ER et stort fag, det største faget på hele studiespes/påbygg. Hadde norsk selv i fjor på denne tiden. Brukte ask privatist og fulgte opplegget der, og jeg jobbet i snitt 7 timer om dagen med norsk fra januar til juni. Fikk 6 på på alt, men det kom jammen ikke gratis. Så du må virkelig stå på om du har som mål å bestå norskfaget etter å ha lest en måned. Jeg tok matte også på samme tid, hadde ikke hatt matte siden yrkesfag for 15 år siden, brukte kanskje et par timer i snitt pr dag og fikk 5. Tok historie og naturfag høsten 2018. Brukte kanskje i snitt 4-5 timer i uka på de fagene og fikk 5 i historie og 6 i naturfag. Det sier vel bare LITT om hvilket stort fag norsk er i forhold til andre fag. Du burde startet lesingen allerede ved juletider. Håper for din del du består, men jeg ville ikke firventet noe annet enn en 2er om jeg var deg. Desverre. Ikke for å være kjip, men det er et stort fag. Skal du ha skriftlig hovedmål og sidemål burde du øve deg på tidligere gitte eksamensoppgaver. Anonymkode: 1ff2d...d83 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Skrevet 3. april 2020 På 1.4.2020 den 18.02, AnonymBruker skrev: Ikke for å ta fra deg motivasjonen, men tror ikke du kan håpe på noe annet enn å kanskje klare å bestå. Om du er heldig. Norsk-faget består av nesten 400 årstimer, 10 timer pr skoleuke. Du skal gjennom både sjangerlære, litteraturhistorie, språkhistorie og fordypningsemne. Sjangerlære er alt fra kreative tekster, ressonnerende tekster, noveller, lyrikk, sammensatte tekster etc etc. Litteraturhistorien strekker seg fra norrøn tid til i dag med mange ulike epoker, og oppgavene kan bestå av både sammenligning av ulike epoker og gjøre rede for ulikheter med diverse perioder. Der skal du bruke tekster du har lest til å svare på oppgaven. Språkhistorien strekker seg fra norrøn tid helt til idag, der du må ha kontroll på alt fra språkreformer til debatt, riksmål og landsmål, dialekter, for å nevne noe. I tillegg må du ordne deg en leseliste og sende inn til eksamensskolen i god tid. Leselista skal inneholde tekster helt fra nortøn tid til i dag, og den må dekke alle læreplanmålene. Hvis du ikke har noe fordypningsemne sier det seg selv at du ikke får måloppnåelse på det, og kravet for å bestå avhenger av hvor godt du svarer på de andre oppgavene. Det er ikke alle fylker som tester i fordypningsemne, men sjansen er stor. Normalt skal det stå på leselista hvilket fordypningsemne du har valgt, samt problemstilling, og har du hverken leseliste med fordypningstema skrevet ned på den ville ihvertfall JEG testet deg i det bare på pur F om jeg var eksaminator. I tillegg må du svare på et uforberedt tema som du ikke får forberedelse på. Du kan altså risikere å bli testet i alle temaer på eksamen. Også diktanalyse eller språkanalyse. Dialektlære er et stort tema i norskfaget. Norsk ER et stort fag, det største faget på hele studiespes/påbygg. Hadde norsk selv i fjor på denne tiden. Brukte ask privatist og fulgte opplegget der, og jeg jobbet i snitt 7 timer om dagen med norsk fra januar til juni. Fikk 6 på på alt, men det kom jammen ikke gratis. Så du må virkelig stå på om du har som mål å bestå norskfaget etter å ha lest en måned. Jeg tok matte også på samme tid, hadde ikke hatt matte siden yrkesfag for 15 år siden, brukte kanskje et par timer i snitt pr dag og fikk 5. Tok historie og naturfag høsten 2018. Brukte kanskje i snitt 4-5 timer i uka på de fagene og fikk 5 i historie og 6 i naturfag. Det sier vel bare LITT om hvilket stort fag norsk er i forhold til andre fag. Du burde startet lesingen allerede ved juletider. Håper for din del du består, men jeg ville ikke firventet noe annet enn en 2er om jeg var deg. Desverre. Ikke for å være kjip, men det er et stort fag. Skal du ha skriftlig hovedmål og sidemål burde du øve deg på tidligere gitte eksamensoppgaver. Anonymkode: 1ff2d...d83 -Signerer! Anonymkode: 55879...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #8 Skrevet 6. april 2020 Hos oss er særemne obligatorisk, stryk hvis man ikke har hatt det. Google biblioteket på Senja vgs sine sider om særemne, og velg et tips derifra. Dette skal du finne informasjon om på privatist-web. Bruk ellers tid på litterære perioder, jobb godt med 2-3 tekster i hver periode der du noterer ned det du finner i tekstene. Intertekst har greie punktliste over typiske trekk på sine nettsider. Jobb også godt med modernisme vs tradisjonalisme fra 1890, det er viktig at du gjenkjenner spesielt modernistiske trekk i de ulike periodene. Lag deg oversikt over språkhistorie, fokuser primært fra ca 1814. Tenk tre linjer, fornorsking av dansken, nytt språk basert på norrønt/dialekter og samnorsk. Vit hvem som ville hva og hvorfor, og hva som har vært tankene og diskusjonen hele veien. Når det gjelder talemål må du ikke kunne målmerkene, men du må vite noe om hvordan vi skiller de geografiske dialektene, hvorfor de er forskjellige, hvordan de utvikler seg og dagens situasjon. Se gjerne et par episoder av Dialektriket på NRK nett-tv, og les et utdrag fra solaris korrigert av Rimbereid for å kunne "peke fremover ". Ellers bør du kunne sjangrene også muntlig, dvs, du testes antagelig bare i analyse. Så lyrikk, novelle, sakprosa/argumentasjonsanalyse og retorikk bør du kunne. Ja, det er mye,men dersom du nå har mulighet til å jobbe mye med det kommer du nok til å iallfall stå. Hilsen norsklærer på videregående. Anonymkode: 9b061...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå