AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Kan noen hjelpe meg å forstå? Hvorfor stenger de ned hele samfunnet? Vil ikke det bare føre til en eksplosjon av sykdom når "vi slippes fri" igjen? Hvordan er det mulig å få tall og informasjon når problemet utsettes? Går det ikke egentlig for sakte med smitte? Å holde i det tempo man gjør nå, vil føre til at vi må ha det slik i laaang tid. Det kommer lite konstruktivt ut av det.. Anonymkode: 01993...140
Pås Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan noen hjelpe meg å forstå? Hvorfor stenger de ned hele samfunnet? Vil ikke det bare føre til en eksplosjon av sykdom når "vi slippes fri" igjen? Hvordan er det mulig å få tall og informasjon når problemet utsettes? Går det ikke egentlig for sakte med smitte? Å holde i det tempo man gjør nå, vil føre til at vi må ha det slik i laaang tid. Det kommer lite konstruktivt ut av det.. Anonymkode: 01993...140 Jeg tror de følge nøye med på spredningen nå, hvis det går for sakte vil det etterhvert åpnes for skoler, barnehager o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er enig, TS. Jeg mener de burde åpnet for frivillig corona-smitte. Gi oss unge friske en injeksjon med smitte, alle smittede går i en måneds isolasjon hjemme eller på kontrollerte steder langt unna rosikobefolkning, og så får vi immunisert mange på en gang, på relativt kort tid, til gagn for befolkningen. Anonymkode: ea09d...270 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 De gjør dette for å bremse smitte, for at vi skal kunne fortsette å ha bra beredskap, for å ikke havne i samme situasjon som Italia, Spania og USA (New York). Har du lest og sett hvordan det er i de landene? Jeg tror at tiltakene vil åpnes opp litt gradvis etter påske, men vanskelig å vite. Anonymkode: dfe3a...a59
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Vi har kanskje 20 000, kanskje 100 000 smittede, det vet vi ikke. Hadde nesten alle blitt isolerte nesten med en gang hadde vi vært kvitt problemet på et par uker om vi også hadde vært strenge med privat reising over grensene våre etterpå. Orker ikke gå videre inn på problemstillingene, les aviser. Anonymkode: a8c63...875 3
Ava Mae Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig, TS. Jeg mener de burde åpnet for frivillig corona-smitte. Gi oss unge friske en injeksjon med smitte, alle smittede går i en måneds isolasjon hjemme eller på kontrollerte steder langt unna rosikobefolkning, og så får vi immunisert mange på en gang, på relativt kort tid, til gagn for befolkningen. Anonymkode: ea09d...270 Og jeg forstår ikke hvordan det er mulig at folk fremdeles ikke skjønner dette, spesielt etter at vi nå ha sett grufulle bilder fra Italia og Spania i en måneds tid. Ja, overlevelsesraten hos yngre er høyere enn hos eldre, men det betyr ikke at yngre mennesker går gjennom sykdomsprosessen på en smertefri måte eller uten å trenge hjelp. Tvert om! Grunnen til at en stor del av en hel generasjon nå er døde i Italia er nettopp fordi sykehusene har måtte prioritere å legge de yngre i respirator mens de eldre fikk smertestillende og ble liggende å gispe etter luft til de døde. Man ønsker å unngå overbelastningen på helsesektoren som man nå ser i Italia og Amerika der helsepersonell må bruke søppelsekker i mangel på riktig smitteverns utstyr og de få munnbindene de har blir brukt til strikken er så frynsete at de rakner. I Iran er kapasiteten så sprengt at folk faller om og dør på gata fordi det ikke er plass til de på sykehusene. I Amerika har helsepersonell allerede begynt å dø fordi tilgangen på utstyr er så dårlig at de ikke klarer å beskytte seg, og de er bare i startgropa av denne pandemien. Problemet er at uten en kontrollert spredning så vil en slik pandemi øke i omfang så raskt at helsesystemet kneler både når det gjelder utstyr og de som tross alt jobber midt i det. Italia er en ting, men jeg tror ikke folk innser hvor mange Briter og Amerikanere som kommer til å dø de neste månedene nettopp fordi statsapparatene dreit seg loddrett ut og enten brukte tiden på å rope fake news eller tenkte at dette sikkert nok kom til å gå helt fint. Vel, det går ikke spesielt fint i noen av de landene nå men det er jo ikke slik at de ikke ble advart..... 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 7 minutter siden, Ava Mae skrev: Og jeg forstår ikke hvordan det er mulig at folk fremdeles ikke skjønner dette, spesielt etter at vi nå ha sett grufulle bilder fra Italia og Spania i en måneds tid. Ja, overlevelsesraten hos yngre er høyere enn hos eldre, men det betyr ikke at yngre mennesker går gjennom sykdomsprosessen på en smertefri måte eller uten å trenge hjelp. Tvert om! Grunnen til at en stor del av en hel generasjon nå er døde i Italia er nettopp fordi sykehusene har måtte prioritere å legge de yngre i respirator mens de eldre fikk smertestillende og ble liggende å gispe etter luft til de døde. Man ønsker å unngå overbelastningen på helsesektoren som man nå ser i Italia og Amerika der helsepersonell må bruke søppelsekker i mangel på riktig smitteverns utstyr og de få munnbindene de har blir brukt til strikken er så frynsete at de rakner. I Iran er kapasiteten så sprengt at folk faller om og dør på gata fordi det ikke er plass til de på sykehusene. I Amerika har helsepersonell allerede begynt å dø fordi tilgangen på utstyr er så dårlig at de ikke klarer å beskytte seg, og de er bare i startgropa av denne pandemien. Problemet er at uten en kontrollert spredning så vil en slik pandemi øke i omfang så raskt at helsesystemet kneler både når det gjelder utstyr og de som tross alt jobber midt i det. Italia er en ting, men jeg tror ikke folk innser hvor mange Briter og Amerikanere som kommer til å dø de neste månedene nettopp fordi statsapparatene dreit seg loddrett ut og enten brukte tiden på å rope fake news eller tenkte at dette sikkert nok kom til å gå helt fint. Vel, det går ikke spesielt fint i noen av de landene nå men det er jo ikke slik at de ikke ble advart..... 👏 Anonymkode: 2d4a1...5ef 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 14 minutter siden, Ava Mae skrev: Og jeg forstår ikke hvordan det er mulig at folk fremdeles ikke skjønner dette, spesielt etter at vi nå ha sett grufulle bilder fra Italia og Spania i en måneds tid. Ja, overlevelsesraten hos yngre er høyere enn hos eldre, men det betyr ikke at yngre mennesker går gjennom sykdomsprosessen på en smertefri måte eller uten å trenge hjelp. Tvert om! Grunnen til at en stor del av en hel generasjon nå er døde i Italia er nettopp fordi sykehusene har måtte prioritere å legge de yngre i respirator mens de eldre fikk smertestillende og ble liggende å gispe etter luft til de døde. Man ønsker å unngå overbelastningen på helsesektoren som man nå ser i Italia og Amerika der helsepersonell må bruke søppelsekker i mangel på riktig smitteverns utstyr og de få munnbindene de har blir brukt til strikken er så frynsete at de rakner. I Iran er kapasiteten så sprengt at folk faller om og dør på gata fordi det ikke er plass til de på sykehusene. I Amerika har helsepersonell allerede begynt å dø fordi tilgangen på utstyr er så dårlig at de ikke klarer å beskytte seg, og de er bare i startgropa av denne pandemien. Problemet er at uten en kontrollert spredning så vil en slik pandemi øke i omfang så raskt at helsesystemet kneler både når det gjelder utstyr og de som tross alt jobber midt i det. Italia er en ting, men jeg tror ikke folk innser hvor mange Briter og Amerikanere som kommer til å dø de neste månedene nettopp fordi statsapparatene dreit seg loddrett ut og enten brukte tiden på å rope fake news eller tenkte at dette sikkert nok kom til å gå helt fint. Vel, det går ikke spesielt fint i noen av de landene nå men det er jo ikke slik at de ikke ble advart..... Kanskje dumt spørsmål, jeg forstår dette med å bremse ned, men til syvende og sist MÅ cirka 7 av 10 la seg smitte av viruset? Enda vet de vel ikke om man faktisk får immunitet, men for å få flokkimmunitet må jo så mange få det ... Men jeg har jo ikke lyst å få det i det hele tatt. Og mange i risikogruppen burde jo ikke få det i det hele tatt siden de kommer til å dø uansett om helsevesenet har kapasitet. Og man kan jo ikke nå flokkimmunitet uten at nettopp virka 7 av 10 får det ... ? Anonymkode: 92096...caa
Djungelvrål Skrevet 27. mars 2020 #9 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan noen hjelpe meg å forstå? Hvorfor stenger de ned hele samfunnet? Vil ikke det bare føre til en eksplosjon av sykdom når "vi slippes fri" igjen? Hvordan er det mulig å få tall og informasjon når problemet utsettes? Går det ikke egentlig for sakte med smitte? Å holde i det tempo man gjør nå, vil føre til at vi må ha det slik i laaang tid. Det kommer lite konstruktivt ut av det.. Anonymkode: 01993...140 Hvordan tror du det hadde blitt på norske sykehus om vi levde som før? Mange flere hadde nok dødd fordi mange flere hadde blitt smittet og av de er det mange syke og eldre. Vi ville da hatt det likt som i Italia hvor de nå må velge mellom liv og død mht hvem som skal legges på respirator. Vi har ikke nok senger, personell eller respiratorer til å behandle tusenvis av pneumoni-tilfeller. Da er det mye bedre med langsom spredning.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #10 Skrevet 27. mars 2020 Jeg forstår ikke den langsiktige strategien jeg heller. Jeg mener man kunne unngått denne nedstengningen hvis man heller prioriterte massiv testing og smittesporing. Det er selvfølgelig på sin plass å forvente hjemmekontor og oppfordringer om å unngå kollektivt i rushen, samt store forsamlinger. Uten testing av nesten hele befolkningen så vil viruset trolig blusse opp igjen, og slik holder vi på i en evig karusell... Anonymkode: ba105...916 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #11 Skrevet 27. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: De gjør dette for å bremse smitte, for at vi skal kunne fortsette å ha bra beredskap, for å ikke havne i samme situasjon som Italia, Spania og USA (New York). Har du lest og sett hvordan det er i de landene? Jeg tror at tiltakene vil åpnes opp litt gradvis etter påske, men vanskelig å vite. Anonymkode: dfe3a...a59 Men hva tror du da skjer etter påske? Når vi har mange usynlige smittede som plutselig vandrer rundt? Da blusser det bare opp igjen, og to uker senere må vi igjen stenge ned. Anonymkode: ba105...916
jabx Skrevet 27. mars 2020 #12 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor stenger de ned hele samfunnet? Vil ikke det bare føre til en eksplosjon av sykdom når "vi slippes fri" igjen? Ja, hvis det åpnes på feil tidspunkt. Men hvis man lykkes i å gjøre så viruset sprer seg saktere så vil ikke helsevesenet bli overbelastet i like stor grad, og flere vil overleve.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #13 Skrevet 27. mars 2020 Vi må ta de forholdsregler vi kan med renhold og hensyn til andre, og samtidig leve normalt. Vi må skjerme de mest utsatte. Ellers må bare viruset få gå over landet. Det er ingen annen måte å bli ferdig med dette på. Slik gjør vi med det årlige influensaepidemier også. Da dør det 3 mennesker hver dag. Det er normalt. Slik er livet. Anonymkode: f2b62...dfe
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #14 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi må ta de forholdsregler vi kan med renhold og hensyn til andre, og samtidig leve normalt. Vi må skjerme de mest utsatte. Ellers må bare viruset få gå over landet. Det er ingen annen måte å bli ferdig med dette på. Slik gjør vi med det årlige influensaepidemier også. Da dør det 3 mennesker hver dag. Det er normalt. Slik er livet. Anonymkode: f2b62...dfe De i risikogruppen er 1/3 av befolkningen. Skal de skjermes? Hvordan gjør man det i praksis? Må ektefeller og barn til noen i risikogruppe holdes hjemme? Skiller man mellom langt fremskredet KOLS og lettere astma? Hvor går grensen for "lettere" astma? Må legene til den 1/3 avgjøre om akkurat den og den pasienten skal skjermes såpass at vedkommende skal sykmeldes? Anonymkode: 0fd5d...759 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #15 Skrevet 27. mars 2020 13 minutter siden, jabx skrev: Ja, hvis det åpnes på feil tidspunkt. Men hvis man lykkes i å gjøre så viruset sprer seg saktere så vil ikke helsevesenet bli overbelastet i like stor grad, og flere vil overleve. Hvordan skal viruset plutselig spre seg saktere? Det skal vel ikke mer til enn at 20 usynlige smittede drar på jobb, som igjen smitter 6 stk i løpet av en arbeidsuke, hvor disse igjen smitter sin familie og venner, osv. Hvordan skal man få dette under kontroll uten å teste veldig, veldig mange? Anonymkode: ba105...916
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #16 Skrevet 27. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal viruset plutselig spre seg saktere? Det skal vel ikke mer til enn at 20 usynlige smittede drar på jobb, som igjen smitter 6 stk i løpet av en arbeidsuke, hvor disse igjen smitter sin familie og venner, osv. Hvordan skal man få dette under kontroll uten å teste veldig, veldig mange? Anonymkode: ba105...916 Og selv om man tester mange, hvor mye hjelper egentlig det? Om en tester negativ i dag betyr ikke at man ikke kan bli smittet i morgen. Anonymkode: 4c084...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #17 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og selv om man tester mange, hvor mye hjelper egentlig det? Om en tester negativ i dag betyr ikke at man ikke kan bli smittet i morgen. Anonymkode: 4c084...6cb Hvis nesten alle testes, så vet man hvor viruset er. Da er det i større grad mindre fare for uhemmet spredning av viruset. Da får husholdninger hvor det er påvist smitte holde seg isolert til symptomer er borte og alle har testet negativt. Kan jo feks være at enkelte områder har høy konsentrasjon av smittede, og da kan det kanskje være hensiktsmessig å stenge dette området og forby utreise og innreise. Når man vet hvor viruset er kan man sette inn målrettede og effektive tiltak. Slik jeg ser det er dette den eneste måten å komme seg ut av smitte-spiralen. Anonymkode: ba105...916 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #18 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva tror du da skjer etter påske? Når vi har mange usynlige smittede som plutselig vandrer rundt? Da blusser det bare opp igjen, og to uker senere må vi igjen stenge ned. Anonymkode: ba105...916 Jeg vet ikke, men jeg tror de kommer til åpne skole og barnehager etter påske dersom viruset smittede ikke nå plutselig øker veldig. Men utover det tror jeg ikke de kommer til å lette på tiltakene særlig mer. Jeg er ingen ekspert, men det vil sikkert ikke bli så ille da at den forsetter å spre seg sakte. Håper vaksine kommer raskt. Det var vel sagt at den ikke vil komme før 2021, men kanskje den kommer raskere pga situasjonen i verden. Anonymkode: dfe3a...a59
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #19 Skrevet 27. mars 2020 3 timer siden, Ava Mae skrev: Grunnen til at en stor del av en hel generasjon nå er døde i Italia er nettopp fordi sykehusene har måtte prioritere å legge de yngre i respirator mens de eldre fikk smertestillende og ble liggende å gispe etter luft til de døde. Det er per i dag 8215 som er døde i Italia. Litt overdrevet å si at det er en stor del av en hel generasjon. Ville også vært greit om du la ved en link til de videre påstandene du kommer med. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De gjør dette for å bremse smitte, for at vi skal kunne fortsette å ha bra beredskap, for å ikke havne i samme situasjon som Italia, Spania og USA (New York). Siste nytt i dag, er at det faktisk er veldig god beredskap på sykehusene. Flere innen helsesektoren er faktisk bekymret for at mennesker med andre lidelser enn corona ikke tar kontakt i tide. Enten fordi de er redd for smitt, eller fordi de i misforstått solidaritet ikke vil belaste sykehusene med sine problemer. TS: Norske myndigheter har, i strid med rådene fra FHI, valgt en linje som går på å strupe smitten. FHI mener at det burde åpnes opp for mer smitte, da det ville korte ned på tiden sykdommen er i sirkulasjon. Personlig tror jeg at de tiltak som igangsettes, etterhvert vil føles urimelig for mange, når tallene på nye smittetilfeller ikke øker i særlig grad. Mange vil nok også reagere på at de som dette gjøres for, bl a de eldre, ikke virker til å ta problemet særlig alvorlig. Uansett, når alt er over, og regnskap skal gjøres opp, vil det bli interessant å se hvordan Norge sin holdning har fungert, kontra f eks Sverige. At de har flere døde nå, trenger ikke bety at Norge har færre når alt er over. Men Norge vil med all sannsynlighet ha større økonomiske problemer. Anonymkode: a1c8a...91e
Anbefalte innlegg