AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Jeg har vært vegetarianer størstedelen i flere år. Jeg siden jeg i var gift med en som spiste kjøtt så gjør jo barna det. Etter skilsmisden og spessielt nå i det siste har jeg bare vært så sinsykt lei av to middager. Prøver å lage midda som vi alle spiser, men ikke lett. Jeg er bare så lei av å være vegetarianer. Det frister ikke så mye med kjøtt, me sånn det er nå så går det i brøzskiver til middag flere dager i uka. Kostholdet til barna er ikke så bra det det heller. Mangler motivasjon og vurderer å bare kaste inn årene, spise kjøtt og ta tak i kostholdet med fokus på rene råvarer og masse grønt! Trenger litt tips og motivasjon her! Anonymkode: bea56...49e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Som du sier selv: kostholdet blir jo ikke bedre om dere plusser skinke på de demotiverte brødskive-middagene deres? La oss ta enkle, barnevennlige middager: -lasagne. Alle barn liker lasagne. Lasagne er ost, tomatsaus og pasta. Kjøtt er ikke en vesentlig del av smaken. Så du kan lage lasagne med tomatsaus fylt opp med sopp, linser, aubergine e.l. Så lenge du krydrer bra blir det godt. Krydrer du ikke bra blir det kjedelig, med eller uten kjøttdeig. -pasta. Pasta med tomatsaus, med sopp, ost, -ostesmørbrød. Av og til er brødskiver svaret. Da vil et ordentlig ostesmørbrød med tomat og stekt aubergin løfte opplevelsen. -taco. Akkurat som lasagne over. Taco er skjell, salat, salsa, lefser, avocado og blanda proteiner krydret med tacokrydder. Om de "blanda proteinene" er kjøtt eller bønner? Det merker ingen om du krydrer ordentlig, altså. -gryteretter/supper. Som over - gryteretter og supper er definert av krydder og ingredienser. En kyllingfilet smaker null og niks i en gryte, og er der kun for å tilføye protein. Tilføy bønner i stedet og alle har fått proteinene i seg. Dersom ungene er kresne eller i den fasen der "klumper" er skummelt i mat: kjør sauser etc i en blender. Vips så har du helt jevn ikke-skummel saus/suppe med masse gode sunne grønnsaker i. -smoothies. Ikke noe til hverdags, men supert for å få kresne barn til å spise (drikke) spinaten sin helt frivillig på lørdagskvelden. Tips helt til slutt: kjøp eller lag deg ordentlig god vegetabilsk kraft og bruk den uhemmet. I alt. Kraft er forskjellen på halvgod mat og utmerket mat. Og husk å krydre grønnsakene dine. Gulrøtter trenger salt like mye som biff. Anonymkode: e1f28...b15 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Taco med nøtter som er hakket som kjøttdeig er helt som kjøttdeig. Husk bland i krydderet. Hilsen en som spiser kjøtt. Anonymkode: db099...539
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Masse god inspirasjon på veganmisjonen.com og veganeren.com Er ukesmenyer eller man kan se i oppskriftsarkivet 😊 Anonymkode: 3f6f5...bcd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Hva er de to middagsrettene du lager da? Vi spiser mest vegetarisk, men er ikke vegetarianere. Vi spiser blant annet: -Stekt ris med grønnsaker og egg -Pasta med pesto, tomater og sopp -Risotto med sopp -Pannekaker -Grøt -Chili sin carne (kan lages uten chili til barna) -Vegetarlasagne -Bakt potet -Tomatsuppe -Grønnsaksstuing/suppe -Gulrot og potetsuppe (suppene har vi gjerne brød eller hvitløksbrød til) -Hjemmelaget pizza Masse variasjon, anbefaler også at du bare søker litt på nett og kanskje finner et par ukesmenyer du kan teste ut Å spise kjøtt igjen betyr ikke at du automatisk spiser sunnere eller mer variert! Anonymkode: 29983...df7
LittDiva Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 Gå inn på aichasmat og et kjøkken i Istanbul for inspirasjon.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 Det finnes mange vegetariske erstatningsprodukter du kan kjøpe (for det meste fra fryserdisken) for pølser, burgere, nuggets, biffer, kyllingfileter, farse, kjøttboller osv. Du kan lage burgere/boller/andre former fra bunnen av med bønner, kikerter, hvis du ikke vil kjøpe ferdiglaget. Du kan også prøve: Wok med grønne linser og nudler. Tomatsaus med linser i stedet for kjøttdeig (til bolognese/lasagne). Stek løk til de blir myke, legg til litt hvitløk, kok opp røde linser. Legg til tomatpure og hakkede tomater. Kjør alt i blender, småkok i noen minutter. Bakt potet/søtpotet med kikerter og stekte/bakte grønnsaker eller salat. Falafel med couscous og stekte grønnsaker, eller med pitabrød og salat. Tofu brukes ikke veldig mye i Norge, men det er ganske enkelt å lære seg å lage og veldig allsidig. Prøv for eksempel tofu-røre. Skjær tofu i skiver og press ut vannet. Riv opp i små biter / mos med gaffel og stek i panne med olje, grønnsaker og krydder. Det finnes også mange gryter/supper du kan lage. Anonymkode: 79cda...b21 1
WhiteSwan Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 Skjønner ikke hva problemet ditt er. Lag ordentlige retter, som er vegetarisk. Alle blir lei hvis de kun spiser brødskiver hele tiden
kaleidoskop Skrevet 27. mars 2020 #9 Skrevet 27. mars 2020 (endret) Jeg er kjøtteter, men når vegetarmat blir laget ordentlig er det masse gode smaker og kjempegod mat. Høres ut som du kanskje må teste noen nye oppskrifter? Det med to middager høres også merkelig ut. Når jeg har vegetarianervenner på besøk så passer jeg på å lage mat som man tilpasser med og uten kjøtt. Feks indisk, pastaretter og lignende Endret 27. mars 2020 av kaleidoskop
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #10 Skrevet 27. mars 2020 Barna er kresene. Spiser veldig lite kjøtterstattninger og de liker ikke bønner foreksempel. Vi spiser vegetar sammen noen dager i uken. Saken er at jeg orker ikke lage vegetarmat maty til megselv når barna bare pirker i maten. Når de får noe med kjøtt orker jeg ikke lage noe til meg selv i tilegg. Jeg kan jo masse bra oppskrifter men å lage dem bare til meg... eller å lage spennende mat til barna når jeg er helg umotivery og de matlei uansett. Anonymkode: bea56...49e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #11 Skrevet 27. mars 2020 Hvis du klarer å gi familien et bedre sammensatt kosthold ved å introdusere litt kjøtt så hadde jeg gjort det. Barnas helse kommer først, og barn kan være utrolig kresne. Vegetar og barn og dårlig motivasjon er dårlig kombinasjon. Når du får mer kontroll på matlagingen kan du reintrodusere vegetariske måltider oftere. Balanse er viktig i dårlige perioder. Anonymkode: 7bf91...984
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #12 Skrevet 27. mars 2020 Hva mener du 2 middager? Lager du en til deg og en til barna? Barna er vel med far og får kjøtt der, så hadde lagd rene vegetarretter til barna når de var hos meg. Skal sies at dersom du bruker frø, quinoa, korn egg- og melkeprodukter i kosten er det ikke noe barna vil mangle. Da trenger de ikke kjøtt Anonymkode: 5caba...747
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #13 Skrevet 27. mars 2020 Gi deg og barna næringsrik og god mat. Det er spesielt viktig å ha godt immunforsvar i disse korona-tidene. Mat for godt immunforsvar er mye rent animalskt, kutte ut korn, stivelse, sukker og søppelmat. Det er kjøtt som gir oss mest næring og som smaker godt. Jeg har ingen barn selv, men jeg har tantebarn (alle i barnehagealder) og de spiser aldri så godt som når de får spise bare animalskt som kun kjøttdeig stekt i smør uten krydder (de spiser 150-200 gram hver) eller bacon med stekt egg (bortsett fra hun ene liker egg) for eksempel. Det begynte egentlig bare som "tante, du spiser sånt kjøtt som jeg liker". Og da jeg spurte om han ville ha fikk jeg et høyt, rungende "JA!" til svar, og at jeg satt der med en bolle med stekt kjøttdeig og tilbød det til niesa mi mens hun ventet på havregrøt. Den havregrøten ble ikke spist. Hun ville mye heller ha kjøttdeig. Har aldri opplevd blant barn av venner heller at de ikke vil spise rent animalskt. De storkoser seg med å spise bare de beste delene av det de vanligvis spiser. Anonymkode: be0e0...6c6 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #14 Skrevet 27. mars 2020 Mange middager som du kan putte kjøttet i til sist eller ha det ved siden av godt tilbehør. Jeg spiser kjøtt men kjøtt fra dyr som ikke har fått kraftfôr og er skånsomt avlivet (Ja. Det er ulike måter å gjøre det på). Handler direkte fra gårder og REKO ringen. Men vi har mange kjøttfrie middager ila uka. Anonymkode: ab5d7...722 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå