AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er i permisjon med første barn nå, jobber i utgangspunktet som sykepleier i 100% turnus. Jeg har en dårlig turnus, har ingen fridager (unntatt èn før og etter jobbhelg), masse sen-tidlig skift osv så føler ikke jeg har noe særlig av de godene man ofte har som turnusarbeider. Jeg lurer på om jeg skal søke meg ned i 80% eller 75% stilling etter permisjonen. Økonomisk går det fint med litt prioritering Når jeg diskuterer dette med andre får jeg svar som er både for og i mot. Hovedargumentet mot er at jeg er ung, frisk og bør klare 100% stilling i tillegg til barn. Det er jo helt sant og jeg klarer det nok sikkert fint - men ungen er jo bare liten èn eneste gang og tiden går så fort - jeg kommer til å gå glipp av mye tid med han med min turnus. De som sier dette mener at jeg heller kan søke meg ned når jeg er eldre og mer sliten, men da vil jo ungen(e) være stor 😳 Jeg husker hvor travle dager vi hadde med min mor i 100% jobb med mye overtid. Hun kom heseblesende fra jobb, slengte rundt noe Toromat før vi skulle på fritidsaktiviteter en halvtime senere. Sånn var nesten hver dag, jeg ønsker ikke å ha det sånn 😮 Vil ikke jobbe bort hele tiden når ungen er liten.. erfaringer? Anonymkode: 9c7b3...0f2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Jeg har jobbet redusert helt siden eldstemann begynte i bhg, og ville ikke valgt annerledes. Nå har jeg en vanlig 8-16 jobb, så sånn sett litt annerledes enn hos deg, men med redusert arbeidstid, er arbeidsdagen min fra 8.30-14.30, og det gir oss mulighet til mer ro på morgenen samt bedre tid på ettermiddagene. I perioder med mye å gjøre på jobb, blir dagene litt lengre, men det er ikke så ofte det er nødvendig og det gir uansett mulighet til å opparbeide litt avspasering. Vi er heldige og har økonomisk frihet til å kunne velge dette, men vet også at jeg kan måtte gå opp i stilling dersom vi trenger de ekstra pengene. Jeg vet det er mange som mener man skal tenke på pensjonspoeng etc, men for min egen del er dette et veldig bevisst valg fordi jeg mener det er nå jeg har mulighet til å ha mer tid med ungene og gi dem litt mer ro i hverdagen. Jeg er glad for å kunne hente relativt tidlig i bhg og at vi ikke må stå på døra når bhg åpner om morgenen. Jeg vet at mange ikke har dette valget og at vi er heldige sånn sett. Jeg hadde valgt det samme om igjen og kommer til å fortsette sånn så lenge arbeidsgiver gir meg lov til det. Anonymkode: b0df4...ed2 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Jeg jobbet 80% fram til ungen var 3,5. Det ønsker jeg å gjøre med kommende barn også, fantastisk fint for oss å ha roligere morgener og kortere dager i barnehagen😊 Tiden med barna får man aldri igjen, og for meg er det verdt det. Jeg vil også jobbe redusert første skoleår, evt benytte meg av flexitid, for det å ha litt bedre tid om morgenen og være hjemme fra jobb litt før var gull verdt i den tiden også. Anonymkode: 33422...9f4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Har dere planer om barn nummer 2 og 3? Hvordan blir det i så fall økonomisk? Anonymkode: a04e0...d4f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har dere planer om barn nummer 2 og 3? Hvordan blir det i så fall økonomisk? Anonymkode: a04e0...d4f Hvertfall nr 2, det bør også gå fint økonomisk (i redusert stilling) så sant ingenting drastisk endrer seg! Anonymkode: 9c7b3...0f2
bib_84 Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er sykepleier, har to barn på 5 og 2 år, og jobber 80%. Tror faktisk ikke jeg hadde klart å jobbe fulltid... Jeg har en ekstra fridag i uka, og det er utrolig deilig å ha litt tid for seg selv. Bruker som regel denne dagen på å få unna litt husarbeid, handling og trening, slik at vi slipper å bruke tid på det på ettermiddagene. Samboeren har fleksitid, så når jeg har tidligvakt er det han som leverer og jeg som henter, og motsatt når jeg har senvakt - på den måten slipper ungene å ha så kjempelange dager i bhg også Så ja: jeg anbefaler det. Jeg kunne faktisk ønske at samboer gikk ned til 80% også. Økonomisk hadde det gått helt fint, og jeg ser at både han og familien hadde hatt godt av det, men det lar seg ikke gjøre med den jobben han har.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 Jeg gikk ned i stilling. Jeg tenker det er et verdivalg, tid med sine små barn eller penger. Anonymkode: 8db09...32b
Peppa88 Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 Om det ikke er noe problem økonomisk sett, hadde jeg ikke vært et sekund i tvil; gå ned i stilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå