AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 https://www.vg.no/nyheter/i/g7edEL/fhi-mente-aapning-av-skoler-og-barnehager-burde-vurderes-regjeringen-fortsatte-stengingen Det er jo helt klart at mange foreldre må holde seg borte fra jobb, jobbe mindre og/eller mindre effektivt når de må undervise barna sine hjemme og passe på små barnehagebarn. Strategien som myndighetene nå har valgt vil medføre at skolene og barnehagene må stenges i svært lang tid. Foreldre vil ikke klare å skjøtte jobben sin samtidig som de tar vare på de isolerte barna sine og underviser dem, i flere måneder eller år. Det vil føre til at mange foreldre vil falle ut av arbeidslivet, slik at mange tjenester vil bli vesentlig dårligere. Anonymkode: 0a62e...da2 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 Regjeringen blir nå styrt av folkeopinionen og ikke ekspertråd. Det synes folk flest er flott, men vi graver vår egen grav. Viruset må få spre seg i et kontrollert tempo. Om det er i ferd med å eksplodere kan stenging av skoler og barnehager være lurt, men nå bare utsetter vi problemene. Vi må begynne å gjøre som fagmiljøet sier, ikke hva mannen i gata tror er lurest. Vi vil unngå en for spiss topp, det er hva ekspertene sier. Da må vi gjøre det, enten vi liker tanken eller ikke. Anonymkode: 9723a...f66 33
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Jeg fatter det ikke, at politikere trosser helseeksperter - særlig når regningen blir så høy og betalt i hovedsak av den gruppen som er minst utsatt (arbeidsføre yngre). Vi kommer ikke utenom en smittebølge, vi kan ikke ha stengt for evig, det som skjer er at regjeringen utløser en resesjon på toppen av det hele. Anonymkode: a06e7...912 15
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Jeg tror det kunne vært lurt å åpne barnehager og skole, men at de med risikoutsatte barn kan få ha barna hjemme. Med støtteordning for de så klart. Anonymkode: 74109...13a 13
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Det sier seg selv at de ikke ville åpne en uke før påske. Snarlig betyr heller ikke ved første mulighet. Det store spørsmålet er hva de gjør nå over påske. Anonymkode: 9c6da...213 31
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det sier seg selv at de ikke ville åpne en uke før påske. Snarlig betyr heller ikke ved første mulighet. Det store spørsmålet er hva de gjør nå over påske. Anonymkode: 9c6da...213 Jeg tipper at de holder det stengt til neste skoleår eller jul. Og da blir det kritisk for mange av oss. Anonymkode: 0a62e...da2 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror det kunne vært lurt å åpne barnehager og skole, men at de med risikoutsatte barn kan få ha barna hjemme. Med støtteordning for de så klart. Anonymkode: 74109...13a Hva med risikoutsatte lærere? Anonymkode: 6fd8c...6cf 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 Skoler og barnehager er de mest smitteutsatte stedene vi har her i landet, så det er klart vi må stenge dem for å flate ut kurven! En del lærere er også i risikogruppen, det er det kanskje ikke mange som har tenkt over? Mange lærere må uansett sykemeldes hvis skolene holder stengt. På min arbeidsplass (jeg er lærer) har jeg kollegaer med både astma, hjerteproblemer, diabetes, nedsatt immunforsvar og noen er sykelig overvektige, som jeg også vil tro gjør dem utsatte. Alle disse hadde blitt alvorlig syke dersom de fikk korona. Anonymkode: 71e32...b13 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #9 Skrevet 27. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med risikoutsatte lærere? Anonymkode: 6fd8c...6cf Jeg er lærer, og jeg sykemelder meg om skolene starter rett etter påske. Det vet jeg om flere som kommer til å gjøre. Anonymkode: c3de3...e66 14
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #10 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det sier seg selv at de ikke ville åpne en uke før påske. Snarlig betyr heller ikke ved første mulighet. Det store spørsmålet er hva de gjør nå over påske. Anonymkode: 9c6da...213 Skoler og barnehager åpner ikke etter påske. Ikke fordi ekspertene sier det bør være slik, men fordi "folk flest" sier det bør være slik. Det er helt utenkelig at politikerne bøyer av for ekspertisen, det vil aldri skje i Norge. Vi pisser i buksa nå og holder oss varme. Oljefondet gir oss masse piss å ta av, men det til og med det varer ikke så lenge. Til slutt ender vi med masse piss og like mange døde, i tillegg til et ødelagt samfunn og null livskvalitet Anonymkode: 9723a...f66 14
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #11 Skrevet 27. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer, og jeg sykemelder meg om skolene starter rett etter påske. Det vet jeg om flere som kommer til å gjøre. Anonymkode: c3de3...e66 Tenk hvis renholdere, butikkmedarbeidere og alle andre som står på dag og natt, hadde like dårlig arbeidsmoral? Her klarer ikke lærerne en gang å lage ordentlig opplegg for hjemmeskole, men forventer at foreldre ordner alt. Nå forstår jeg hvorfor. Anonymkode: 0a62e...da2 44
Vera Skrevet 27. mars 2020 #12 Skrevet 27. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regjeringen blir nå styrt av folkeopinionen og ikke ekspertråd. Det synes folk flest er flott, men vi graver vår egen grav. Viruset må få spre seg i et kontrollert tempo. Om det er i ferd med å eksplodere kan stenging av skoler og barnehager være lurt, men nå bare utsetter vi problemene. Vi må begynne å gjøre som fagmiljøet sier, ikke hva mannen i gata tror er lurest. Vi vil unngå en for spiss topp, det er hva ekspertene sier. Da må vi gjøre det, enten vi liker tanken eller ikke. Anonymkode: 9723a...f66 Hvordan tenker du å ruste helsevesenet for dette kontrollerte tempoet de neste 50 årene..? 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #13 Skrevet 27. mars 2020 FHI: Ikke involvert i hytteforbud Overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet mener det er mer nyttig at folk drar til fjells enn til byparkene. Samme her gitt Anonymkode: 12266...153 13
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #14 Skrevet 27. mars 2020 Akkurat nå, Vera skrev: Hvordan tenker du å ruste helsevesenet for dette kontrollerte tempoet de neste 50 årene..? Hvordan tenker du å sørge for velferden for alle de neste 50 årene? Hvor skal pengene komme fra? Anonymkode: eb68c...2f3 10
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #15 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan tenker du å sørge for velferden for alle de neste 50 årene? Hvor skal pengene komme fra? Anonymkode: eb68c...2f3 En annen tanke er hvordan barn som nå ikke får utdanning, vil sørge for å drifte landet i fremtiden. Folk uten basiskompetanse. Anonymkode: 0a62e...da2 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #16 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er lærer, og jeg sykemelder meg om skolene starter rett etter påske. Det vet jeg om flere som kommer til å gjøre. Anonymkode: c3de3...e66 Jeg kommer ikke til å sykemelde meg, men vet om andre som kommer til å gjøre det. Det vil bli fullt kaos med stor vikarmangel. Dét gruer jeg meg til i så fall. Så blir kanskje noen syke og må holde seg hjemme. Da blir det enda mer stress. Anonymkode: 6fd8c...6cf
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #17 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk hvis renholdere, butikkmedarbeidere og alle andre som står på dag og natt, hadde like dårlig arbeidsmoral? Her klarer ikke lærerne en gang å lage ordentlig opplegg for hjemmeskole, men forventer at foreldre ordner alt. Nå forstår jeg hvorfor. Anonymkode: 0a62e...da2 Å være i risikogruppen og/eller bo med noen i risikogruppen er å ha dårlig arbeidsmoral? Okay. Anonymkode: c3de3...e66 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #18 Skrevet 27. mars 2020 Jeg vil ikke sende barna på skolen. Anonymkode: b647f...333 6
Vera Skrevet 27. mars 2020 #19 Skrevet 27. mars 2020 Skremmende å se hvor mange som stoler på teoretikere uten virkelighetssans (FHI), mens råd fra folk «på bakken» (leger, helsedirektorat osv) går rett over hodet..har dere lest om verdenssituasjonen? Har dere lest om tidligere pandemier? Det er livsfarlig for økonomien og folket OM dette viruset får fortsette uten tiltak. Helsevesenet kollapser og har ikke sjangs til å behandle om man ikke gjør inngripende tiltak. Og alt bunner i egen bekvemmelighet. Buhu, jeg får ikke gjøre akkurat som JEG vil, selv om jeg får penger for å sitte på ræva. Skjerpings! Jo hardere vi jobber nå, jo fortere blir vi kvitt denne driten. 28
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #20 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk hvis renholdere, butikkmedarbeidere og alle andre som står på dag og natt, hadde like dårlig arbeidsmoral? Her klarer ikke lærerne en gang å lage ordentlig opplegg for hjemmeskole, men forventer at foreldre ordner alt. Nå forstår jeg hvorfor. Anonymkode: 0a62e...da2 Jeg er ikke den du siterte, men en annen lærer som også har svart i tråden. Her hvor jeg jobber, har vi fått masse skryt av både foreldre og ledelsen for hvordan vi har stått på med nettundervisningen, så vi gjør en god jobb. De fleste har nok jobbet mer enn vanlig, i hvert fall forrige uke. Du har vært uheldig med din skole, det betyr ikke at det er sånn over alt. Jeg tror også den du siterte kommer til å sykemelde seg fordi h*n er i en risikogruppe, og det syns jeg er det eneste riktige hvis skolene åpner igjen snart. Anonymkode: 71e32...b13 10
Anbefalte innlegg