AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #1 Skrevet 27. mars 2020 Hva er greia? Er alle i Norge så jævla tunglærte? De er ikke redde for at hyttefolk skal komme og spre smitte, det kunne de jo unngått med andre forbud. Som å forby de å bruke den lokale matbutikken. Hadde det vært et smitteverntiltak kunne de jo sagt at det var lov å bruke hytta hvis du var isolert. Grunnen til hytteforbudet er at de er redd for at mange hyttefolk skal bli syke, og kreve hjelp. Men det henger ikke på greip, for du blir ikke så akutt syk av covid at du ikke klarer å komme deg hjem. Anonymkode: 1700f...365 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #2 Skrevet 27. mars 2020 I et gjennomsnitlig år bruker hyttefolk ganske mye helsetjenester. Det blir sikkert noe mindre om skireiser ikke er åpne, men om de i stedet drar på lange langrennsturer, er det ikke sikkert det blir så mye mindre. Og når helsepersonell må sprite ned alt etter hver person de har behandlet for sikkerhetsskyld, tar det mye mer tid å behandle hver person. Og i tillegg kan det være noen må behandles for korona, for det er sikkert ikke alle som reiser hjem fra en etterlengtet påskeferie fordi de kjenner rusk i halsen. Anonymkode: 52339...087 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #3 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er veldig spent på hvordan de har klart å hjemle hytteforbudet i smittevernloven. Hvis det ikke er smitteverntiltak. Mange pålegg og forskrifter som er blitt gitt de siste dagene mangler klar hjemmel, og det er ikke bra for en rettsstat. P.S. Jeg har ikke hytte og føler meg ikke truffet på noen måte. Anonymkode: 2ec79...73c 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Med et hytteforbud oppnår man det motsatte av «å flate ut kurven». Man gjør den brattere Anonymkode: 822f4...1f5 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #5 Skrevet 27. mars 2020 Hyttefolk har god råd, derfor er det beleilig å bruke de som syndebukker. Jeg har ikke hytte selv, men synes dette er tåpelig og representativt for Norges holdning og respons til korona. Vi styres fullstendig av synsing og politisk korrekthet, og ikke rasjonalitet og ekspertråd. Regjeringa bøyer av for presset fra almuen heller enn å høre på ekspertisen. Anonymkode: 3f0bf...42b 13
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #6 Skrevet 27. mars 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er greia? Er alle i Norge så jævla tunglærte? De er ikke redde for at hyttefolk skal komme og spre smitte, det kunne de jo unngått med andre forbud. Som å forby de å bruke den lokale matbutikken. Hadde det vært et smitteverntiltak kunne de jo sagt at det var lov å bruke hytta hvis du var isolert. Grunnen til hytteforbudet er at de er redd for at mange hyttefolk skal bli syke, og kreve hjelp. Men det henger ikke på greip, for du blir ikke så akutt syk av covid at du ikke klarer å komme deg hjem. Anonymkode: 1700f...365 Kanskje noen blir provosert av at man utnytter en slik krise til å gjennomføre tiltak som ikke er smitteverntiltak? Jeg ville ikke dratt på hytta selv om det ville vært lovlig. Det som provoserer meg litt er at hvis jeg hadde behov for å dra på hytta, f.eks. noen kommer hjem fra karantene eller jeg er i risikosonen så får jeg ikke lov til å dra. Hyttekommunene beskytter seg selv over folks helse, og myndighetene tillater det for å unngå et kommuneopprør. Anonymkode: 306fd...6c9 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #7 Skrevet 27. mars 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: I et gjennomsnitlig år bruker hyttefolk ganske mye helsetjenester. Det blir sikkert noe mindre om skireiser ikke er åpne, men om de i stedet drar på lange langrennsturer, er det ikke sikkert det blir så mye mindre. Og når helsepersonell må sprite ned alt etter hver person de har behandlet for sikkerhetsskyld, tar det mye mer tid å behandle hver person. Og i tillegg kan det være noen må behandles for korona, for det er sikkert ikke alle som reiser hjem fra en etterlengtet påskeferie fordi de kjenner rusk i halsen. Anonymkode: 52339...087 Foreldrene mine har hytte, og bor bare 45 minutter unna, men i annen kommune. De reiser opp og går på ski, og bruker hytta, og drar hjem for å sove. Når man kan gjøre det, så skjønner man at noe er riv ruskende tullete med det hytteforbudet. Apropos lovlighet. Jurister har jo gått ut og sagt at de mener det ikke finnes hjemmel for et hytteforbud. Anonymkode: 1700f...365 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #8 Skrevet 27. mars 2020 Folk har visst ikke skjønt hvorfor, det ser jeg jo ut fra HI. Anonymkode: a2991...8df 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #9 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er greia? Er alle i Norge så jævla tunglærte? De er ikke redde for at hyttefolk skal komme og spre smitte, det kunne de jo unngått med andre forbud. Som å forby de å bruke den lokale matbutikken. Hadde det vært et smitteverntiltak kunne de jo sagt at det var lov å bruke hytta hvis du var isolert. Grunnen til hytteforbudet er at de er redd for at mange hyttefolk skal bli syke, og kreve hjelp. Men det henger ikke på greip, for du blir ikke så akutt syk av covid at du ikke klarer å komme deg hjem. Anonymkode: 1700f...365 Det handler ikke bare om at hyttefolk skal bli akutt syke av covid. Hver eneste påske brukes massevis av ekstra ressurser på akutt helsehjelp til hyttefolk. Nå avlyser man planlagte operasjoner og kreftbehandlinger, da er det galskap å kaste bort helseressurser på hyttefolk som ikke klarer å holde seg hjemme. Anonymkode: ea27c...bf2 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #10 Skrevet 27. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Folk har visst ikke skjønt hvorfor, det ser jeg jo ut fra HI. Anonymkode: a2991...8df Nei, da har du misforstått. HI nailer poenget med hytteforbud, iaf det offisielle. At de ikke kan tilby nok helsetjenester. Den uoffisielle hensikten er at kommunene ikke vil ha smitten. Anonymkode: 6e2d4...186 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #11 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, da har du misforstått. HI nailer poenget med hytteforbud, iaf det offisielle. At de ikke kan tilby nok helsetjenester. Den uoffisielle hensikten er at kommunene ikke vil ha smitten. Anonymkode: 6e2d4...186 Her kan du lese og lære! Videre anbefaler jeg deg å lese opp på hvem som er med i bl.a. Røde Kors Hjelpekorps. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke bare om at hyttefolk skal bli akutt syke av covid. Hver eneste påske brukes massevis av ekstra ressurser på akutt helsehjelp til hyttefolk. Nå avlyser man planlagte operasjoner og kreftbehandlinger, da er det galskap å kaste bort helseressurser på hyttefolk som ikke klarer å holde seg hjemme. Anonymkode: ea27c...bf2 Anonymkode: a2991...8df 2
youcancallmejune Skrevet 27. mars 2020 #12 Skrevet 27. mars 2020 Du har delvis rett. Covid-19 begynner ofte så forsiktig at folk ikke tror de er eller vil bli særlig syke, men så kan symptomene forverre seg svært raskt etter flere dager. Folk drar ikke hjem fra hytta hvis de tror de har vært heldige og bare fått den milde utgaven og ikke fullversjonen, og derfor kan de gå og legge seg nesten friske og våkne svært syke i en hyttekommune med begrenset helsetilbud. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #13 Skrevet 27. mars 2020 20 minutter siden, youcancallmejune skrev: Du har delvis rett. Covid-19 begynner ofte så forsiktig at folk ikke tror de er eller vil bli særlig syke, men så kan symptomene forverre seg svært raskt etter flere dager. Folk drar ikke hjem fra hytta hvis de tror de har vært heldige og bare fått den milde utgaven og ikke fullversjonen, og derfor kan de gå og legge seg nesten friske og våkne svært syke i en hyttekommune med begrenset helsetilbud. Det er din teori. Fagfolk mener noe annet. Anonymkode: 1700f...365 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #14 Skrevet 27. mars 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke bare om at hyttefolk skal bli akutt syke av covid. Hver eneste påske brukes massevis av ekstra ressurser på akutt helsehjelp til hyttefolk. Nå avlyser man planlagte operasjoner og kreftbehandlinger, da er det galskap å kaste bort helseressurser på hyttefolk som ikke klarer å holde seg hjemme. Anonymkode: ea27c...bf2 Feil! Nå må folk slutte å si at kreftbehandlinger avsluttes. Det har de jo eksplisitt sagt at går som før. Herregud, jeg blir gal av folk som trekker slutninger bare fordi de sier at planlagte behandlinger utsettes. Dette gjelder ikke livsnødvendige behandling. Det ville jo vært helt koko. Bare fokusere på korona, og la folk dø av alt annet? Tenker du med rævva? Det at røde kors bruker ressurser i påskefjellet er heller ikke blitt lagt frem som grunn. Ei heller skiulykker i påskefjellet. Det er altså kommunene som gjør opprør fordi de er redd for smitte, som vil treffe dem uansett, også er det politikere som pleaser kommunene, ved å legge frem hytteforbud med bakgrunn for frykt for koronasyke hyttefolk. Begge tilfeller sier FHI at ikke er god grunn til hytteforbud. Men de fleste er jo tydeligvis helt ukritiske til det regjeringen gjør. Populisme lenge leve. Anonymkode: 1700f...365 10
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #15 Skrevet 27. mars 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine har hytte, og bor bare 45 minutter unna, men i annen kommune. De reiser opp og går på ski, og bruker hytta, og drar hjem for å sove. Når man kan gjøre det, så skjønner man at noe er riv ruskende tullete med det hytteforbudet. Apropos lovlighet. Jurister har jo gått ut og sagt at de mener det ikke finnes hjemmel for et hytteforbud. Anonymkode: 1700f...365 samme derfor jeg ikke ser poenget Anonymkode: 822f4...1f5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #16 Skrevet 27. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil! Nå må folk slutte å si at kreftbehandlinger avsluttes. Det har de jo eksplisitt sagt at går som før. Herregud, jeg blir gal av folk som trekker slutninger bare fordi de sier at planlagte behandlinger utsettes. Dette gjelder ikke livsnødvendige behandling. Det ville jo vært helt koko. Bare fokusere på korona, og la folk dø av alt annet? Tenker du med rævva? Det at røde kors bruker ressurser i påskefjellet er heller ikke blitt lagt frem som grunn. Ei heller skiulykker i påskefjellet. Det er altså kommunene som gjør opprør fordi de er redd for smitte, som vil treffe dem uansett, også er det politikere som pleaser kommunene, ved å legge frem hytteforbud med bakgrunn for frykt for koronasyke hyttefolk. Begge tilfeller sier FHI at ikke er god grunn til hytteforbud. Men de fleste er jo tydeligvis helt ukritiske til det regjeringen gjør. Populisme lenge leve. Anonymkode: 1700f...365 Det er du som tar feil. Det var intervju med en leder i kreftforeningen angående avlysninger av kreftbehandlinger, de utsetter faktisk noen typer kreftbehandlinger som ikke er akutte. Det er bare du som åpenbart ikke har fått med deg dette. Du later til å ha litt tungt for det. Ekstra ressurser i påskefjellet = ekstra belastning på helsevesenet. Kjære vene. Anonymkode: ea27c...bf2 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #17 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du later til å ha litt tungt for det. Ekstra ressurser i påskefjellet = ekstra belastning på helsevesenet. Kjære vene. Anonymkode: ea27c...bf2 Flere folk i byen = flere smittete = ekstra belastning på helsevesenet. Anonymkode: 306fd...6c9 13
Medisinsk bruker Skrevet 27. mars 2020 #18 Skrevet 27. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil! Nå må folk slutte å si at kreftbehandlinger avsluttes. Det har de jo eksplisitt sagt at går som før. Herregud, jeg blir gal av folk som trekker slutninger bare fordi de sier at planlagte behandlinger utsettes. Dette gjelder ikke livsnødvendige behandling. Det ville jo vært helt koko. Bare fokusere på korona, og la folk dø av alt annet? Tenker du med rævva? Det at røde kors bruker ressurser i påskefjellet er heller ikke blitt lagt frem som grunn. Ei heller skiulykker i påskefjellet. Det er altså kommunene som gjør opprør fordi de er redd for smitte, som vil treffe dem uansett, også er det politikere som pleaser kommunene, ved å legge frem hytteforbud med bakgrunn for frykt for koronasyke hyttefolk. Begge tilfeller sier FHI at ikke er god grunn til hytteforbud. Men de fleste er jo tydeligvis helt ukritiske til det regjeringen gjør. Populisme lenge leve. Anonymkode: 1700f...365 Det er korrupsjon vi skal dø av. Ikke corona. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #19 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine har hytte, og bor bare 45 minutter unna, men i annen kommune. De reiser opp og går på ski, og bruker hytta, og drar hjem for å sove. Når man kan gjøre det, så skjønner man at noe er riv ruskende tullete med det hytteforbudet. Apropos lovlighet. Jurister har jo gått ut og sagt at de mener det ikke finnes hjemmel for et hytteforbud. Anonymkode: 1700f...365 Foreldrene dine bryter myndighetenes instruks om å unngå reiser som ikke er strengt nødvendig. Skjerpings. Anonymkode: ea27c...bf2 6
Angelheart2 Skrevet 27. mars 2020 #20 Skrevet 27. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil! Nå må folk slutte å si at kreftbehandlinger avsluttes. Det har de jo eksplisitt sagt at går som før. Herregud, jeg blir gal av folk som trekker slutninger bare fordi de sier at planlagte behandlinger utsettes. Dette gjelder ikke livsnødvendige behandling. Det ville jo vært helt koko. Bare fokusere på korona, og la folk dø av alt annet? Tenker du med rævva? Det at røde kors bruker ressurser i påskefjellet er heller ikke blitt lagt frem som grunn. Ei heller skiulykker i påskefjellet. Det er altså kommunene som gjør opprør fordi de er redd for smitte, som vil treffe dem uansett, også er det politikere som pleaser kommunene, ved å legge frem hytteforbud med bakgrunn for frykt for koronasyke hyttefolk. Begge tilfeller sier FHI at ikke er god grunn til hytteforbud. Men de fleste er jo tydeligvis helt ukritiske til det regjeringen gjør. Populisme lenge leve. Anonymkode: 1700f...365 Hvilke kommuner gjør opprør fordi de er redde for smitte? Alle de store hyttekommunene var tidlig ute med å ytre stor bekymring for beredskapen. I f.eks Hallingdal bor det til daglig ca 21000 mennesker. I jula, vinterferien og påsken er det nesten 100.000 ekstra som kommer til dalen (tredje juledag i fjor ble det målt 112000 som befant seg i Hallingdal). I en normalsituasjon forbereder helsevesenet seg blant annet ved at Røde Kors har ekstra mannskap i fjellet. De fleste her er frivillige som tar ferie fra den vanlige jobben sin for å hjelpe hytteturistene som går seg bort eller brekker benet på skitur. I tillegg så er det ingen faste timeavtaler som settes opp i disse periodene, innbyggerne må vente fordi legekontorene er fulle av turister. Nå, i denne situasjonen vi har med smittefare, er det mange i helsevesenet som er i karantene og de som er igjen på jobb har mer enn nok med å ta seg av de som trenger bistand. Det er ikke i første omgang korona-syke, men alt annet som folk blir syke av til vanlig. De frivillige i Røde Kors er også ofte folk som jobber i helserelaterte yrker til vanlig og som derfor enten er i karantene eller har mer enn nok jobb fra før. I Hallingdal ligger vi minimum 1,5 time unna sykehus. Det vil si at en sykebil er opptatt i minst 5 timer ved hvert sykehusoppdrag (tur/retur + vask og klargjøring av bil). Det er heller ikke mer enn en fast sykebil i hver bygd, som vil si at dersom det er behov for 2 sykehusoppdrag fra Hemsedal må også Gol-bilen rykke ut og det er dermed ikke ledig bil på Gol. I Hallingdal lever vi i stor grad av turistene, noe vi nå spesielt ser med tanke på at 3 av kommunene i dalen ligger å 10 på topp når det gjelder arbeidsledighet/permitterte. Til vanlig har vi en arbeidsledighet på under 1%. For bygdene har oppe er det helt krise at alt er stengt og vi skulle selvsagt gjerne sett at fjellet var fullt som vanlig. Men så lenge vi har et helsevesen som ligger litt nede akkurat nå så tør vi rett og slett ikke ta sjansen på å trekke enda flere folk hit. 12
Anbefalte innlegg