Gå til innhold

Quietapine erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lav dose for søvn, syns jeg blir så trøtt dagen derpå og rar i hodet. Drømmer mye virkelige mareritt og drømmer.  Hvilke bivirkninger har andre og dose? 

Anonymkode: a5dc4...8d5

Skrevet

Bivirkninger av Quetapine er at du kan få en såkalt "hangover" dagen etter, dette er noe kroppen til vender seg til og det går over etterhvert. Det er jo en anti-psykotika, og hvis man ikke sliter med diagnoser som tilsvarer slike medisiner så merker man det jo :) 
Andre bivirkninger er også at man kan få merkelige drømmer og mareritt. Og man kan legge på seg, våkne om natten eller dagen etter, og få cravings. Jeg pleide å spise godteri o.l på natten, fordi jeg fikk cravings av dem 😄 

Jeg kan også drømme mye på dem, gjør det mye ellers også og har alltid gjort det. Ellers så kan jeg også våkne om natten i totalt angst/redsel, har vært oppe i 300 mg. Også tatt pga søvn. Tar dem bare av og til nå, slik at de fungerer. Man må jo øke dosen etterhvert. 

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet
3 timer siden, Rosatoast skrev:

Bivirkninger av Quetapine er at du kan få en såkalt "hangover" dagen etter, dette er noe kroppen til vender seg til og det går over etterhvert. Det er jo en anti-psykotika, og hvis man ikke sliter med diagnoser som tilsvarer slike medisiner så merker man det jo :) 
Andre bivirkninger er også at man kan få merkelige drømmer og mareritt. Og man kan legge på seg, våkne om natten eller dagen etter, og få cravings. Jeg pleide å spise godteri o.l på natten, fordi jeg fikk cravings av dem 😄 

Jeg kan også drømme mye på dem, gjør det mye ellers også og har alltid gjort det. Ellers så kan jeg også våkne om natten i totalt angst/redsel, har vært oppe i 300 mg. Også tatt pga søvn. Tar dem bare av og til nå, slik at de fungerer. Man må jo øke dosen etterhvert. 

Har nøyaktig samme erfaring som deg. Mareritt om natta og hangover dagen etterpå. Det ga seg etter noen dager. Bruker 25mg for å sovne grunnet smerter, og da sovner jeg alltid innen 45 min. Jeg har ikke hatt behov for å øke dosen. Det som plager meg mest er "cravings". Blir veldig sulten når jeg våkner på natta.

AnonymBruker
Skrevet

Quetiapin= huff! i min verden. Jeg fikk de mot søvn og milde bipolare symptomer, endte opp med at de nærmest ødela meg. Bivirkninger jeg fikk: hangover, vektoppgang (selvom jeg spiste ekstremt kontrollert og trente mye), høyt blodtrykk, ekstrem ulvehunger, flying og verking i armer og bein (rykninger og influensaverk), mye rare drømmer/mareritt, nattsvette og håravfall. Ble også veldig psykisk avhengig, brukte laaaang tid før jeg var i nærheten av et normalt søvnmønster. Brukte også laaang tid på å gå ned i vekt, det var akkurat som om fettet hadde lagra seg litt ekstra (30 kg opp ila et år) Not my medicine, tydeligvis.. For noen virker de kjempebra, men ikke for alle. Startet på 25-50 mg. Da jeg prøvde å fortelle legen at jeg slet med bivrikningene, skrudde han dosen opp til 400mg, 200mg på morningen, 200mg til kvelden. Endte opp som en zombie som ikke klarte å gå på jobb, og blei mer deprimert enn noengang før. Seponerte etter en stund, og nå 3 år etter, er jeg tilbake til noe som ligner meg bittelittegrann, men føler fortsatt jeg har en vei og gå.. Spør heller om Imovane, hvis det er søvnen du sliter med. :) 

Lykke til!

Anonymkode: 38bc9...ec5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikje bruke det hvis man får mareritt. 
Det er vanlig å føle seg som zombie i starten. 
De funka ikke på meg, fikk kun ulvehunger og rastløse bein.

Anonymkode: 70b06...1fb

• Liker 2
Gjest Suzanne
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikje bruke det hvis man får mareritt. 
Det er vanlig å føle seg som zombie i starten. 
De funka ikke på meg, fikk kun ulvehunger og rastløse bein.

Joda, man kan bruke det selv om man la få mareritt i begynnelsen. Tips jeg fikk var å tenke på noe positivt rett før jeg sovnet, funket helt supert.

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig ide å ta i lengden for man blir immun.

Anonymkode: b8499...4fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt Quatiapin sandoz siden 2015. Og ifjor på sensommer merket jeg håravfall. Kan det være tablettene som gjør det? Isåfall synes jeg at det er rart, når jeg har tatt de lenge.

Anonymkode: cd4ae...d2e

Gjest Chroma
Skrevet

Jeg ble fullstendig zombie på de og måtte slutte. Verste medisinen jeg har forsøkt noengang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på det i flere år. Fungerte bra i begynnelsen men ble immun etter hvert som tiden gikk. Gikk også masse opp i vekt. Hadde jeg kunne reise tilbake i tid hadde jeg ikke gått på den medisinen.

Anonymkode: b8499...4fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir zombie på morgenen, og hvis jeg ikke sovner raskt nok så får jeg ekstremt rastløse ben. Sliter også med ulvehunger, kjennes ordentlig ille ut. Har sluttet på de etter et par års sporadisk bruk, fått de for søvn. Kan hende bivirkningene hadde roet seg om jeg gikk på det helt fast, men det har jeg bare gjort i et par måneder av gangen, maks.

Anonymkode: 107f6...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke sove mindre enn 16 timer på det. Blir også helt zombie og kan oppleve å "drømme" i våken tilstand om jeg legger meg ned. Ofte at jeg ikke har greid å gjøre noe som helst den dagen etter jeg har tatt det. Gikk på det i et halvt år, det var et mareritt. Aner ikke hva legen min tenkte på, heldigvis fikk morra mi ordna så jeg fikk ny lege og stopp på medisinen. Var 17 da.

Anonymkode: 30494...1db

• Liker 1
Gjest Suzanne
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt Quatiapin sandoz siden 2015. Og ifjor på sensommer merket jeg håravfall. Kan det være tablettene som gjør det? Isåfall synes jeg at det er rart, når jeg har tatt de lenge.

Anonymkode: cd4ae...d2e

Nei, det tror jeg ikke. Håravfall står ikke oppført som bivirkning.

Skrevet (endret)

Kvetiapin er ikke en sovemedisin

Leger må være oppmerksomme på at man ved bruk av kvetiapin ved insomni forskriver utenfor godkjent indikasjon

Bruk som sovemiddel er ikke godkjent som noen indikasjon i noe land

Bruk av antipsykotikumet kvetiapin for behandling av søvnproblemer har fått betydelig omfang, også i Norge. Nytten er dårlig dokumentert, og selv lave doser kan gi vesentlige bivirkninger. Det er grunn til å advare mot slik forskrivning.

https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin

Endret av Sunset90
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Suzanne skrev:

Joda, man kan bruke det selv om man la få mareritt i begynnelsen. Tips jeg fikk var å tenke på noe positivt rett før jeg sovnet, funket helt supert.

Ok. Min lege sa at fikk man mareritt, skal man ikke bruke medisinen. 

AnonymBruker
Skrevet

Medisinen har hjulpet meg godt for mine psykiske problemer og tankekjør/angst på kvelden. Men de negative sidene gjorde det uaktuelt å fortsette på medisinen. Vektoppgang, ekstrem hangover dagen etterpå, kunne sove 16 timer lett. Mareritt, tett nese, tørr munn. Jævlige å slutte på både psykisk og fysisk. Var ferdig nedtrappet for 2 mnd siden, og søvnmønsteret mitt er helt ute å kjøre. Synd at det er så mye bivirkninger for jeg synes det funket veldig bra på min depresjon. 

Anonymkode: c8780...9f9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk blodtrykksfall og seilte om hver gang jeg tok en pille.

Anonymkode: cefe0...f26

• Liker 2
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig i dette, jeg synes det er skummelt mange leger og psykiatere som skriver ut quetiapine for søvn. Det er anti-psykotisk medisin, men vet om mange som har fått det, meg selv inkludert, uten å ha psykotiske lidelser. Ene behandleren jeg har i dag mener det er helt feil at det blir forskrevet sånn det ofte gjør! 

En psykiater på DPS hvor jeg har vært på døgn et par ganger går under navnet "quetiapinelegen", og når jeg har snakked med medpasienter så har så godt som alle fått det for søvn.

Seroquel/quatepin er ganske kjent og mye brukt innen psykiatri, noe av det som brukes mest av.

Mest sannsyneligvis fordi det gies for det andre ting utenfor området.

Det blir en oppveining om det hjelper problemet dit, eller om det medfører for mange nye.

Bivirkninger informeres sjelden om før oppstart eller utskriving av resept.

Det blir noe brukerne finner ut av etter hvert desverre.

Det kan tukle med det ene og det andre.

image.thumb.png.b097116041283d1b60898001856ee015.png

Endret av Sunset90
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at nevrologen min var svært skeptisk til den medisinen, hun sa at medisinen sitter i fettvevet opp til 6 mnd etter man har sluttet..

Anonymkode: 78570...cb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Sunset90 said:

Seroquel/quatepin er ganske kjent og mye brukt innen psykiatri, noe av det som brukes mest av.

Mest sannsyneligvis fordi det gies for det andre ting utenfor området.

Det blir en oppveining om det hjelper problemet dit, eller om det medfører for mange nye.

Bivirkninger informeres sjelden om før oppstart eller utskriving av resept.

Det blir noe brukerne finner ut av etter hvert

Ja, og det er sikkert mye godt i det, men jeg vet om flere som er motstandere av at det er "go-to-medisin" for søvn, det første man prøver, og skriver ut tilsynelatende ukritisk til pasienter som man ikke kjenner historikken til godt. Det er basert på min erfaring fra døgnposter, enkelte behandlere og flere andre pasienter sine uttalelser.

Så det er sikkert en god medisin for mye.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...