Gå til innhold

Har du tenkt på at du kan få influensa?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blodtype A, er i risikogruppen og har aldri hatt influensa.

Tror derimot jeg har hatt covid-19. 

Anonymkode: 0c66f...559

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg fullt klar over, har også vært nær ved å dø av både influensa og svineinfluensa.
Jeg tar dog vaksine, og får antivirale medisiner om jeg får influensa. Jeg er uansett så syk at jeg lever som i isolasjon stort sett ellers også, eneste forskjellen er at siden coronaviruset er mer smittsomt er det litt mer skummelt å gå på butikken enn ved influensa og vi vasker av tingene vi kjøper + bruker hansker og slikt.

Anonymkode: 96094...ea0

AnonymBruker
Skrevet

Nei, igrunn ikke. Men jeg tenker på at det kan skje noe med ungene mine i bhg, skole og ellers. Større sjanse for å dø i trafikkulykke enn influensa... Nei, jeg har ikke noen kilder på dette 😄

Anonymkode: 6d52f...b5f

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man er lege betyr ikke at man ikke er idiot :) Det er dessverre leger som aldri skulle vært det. 

Anonymkode: 1ab3f...e8c

Kanskje du kan komme med tall og argumenter som motbeviser det han sier istedenfor å kalle en godt voksen lege med omfattende erfaring idiot?

"The one situation where an entire, closed population was tested was the Diamond Princess cruise ship and its quarantine passengers. The case fatality rate there was 1.0%, but this was a largely elderly population, in which the death rate from Covid-19 is much higher.[…]

Could the Covid-19 case fatality rate be that low? No, some say, pointing to the high rate in elderly people. However, even some so-called mild or common-cold-type coronaviruses that have been known for decades can have case fatality rates as high as 8% when they infect elderly people in nursing homes."
https://www.dutchanarchy.com/12-experts-questioning-the-coronavirus-panic/

Anonymkode: ef65a...d0d

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du et troll eller har du aldri hørt om influensavaksine? 

Herregud altså. Hvor kommer dere fra alle sammen? Er det ingen som tar exPHIl o dette landet lenger? 

Anonymkode: 208be...a1d

Exphil? Blir man bedre til å lese av det? Jeg har det, så kanskje det er forklaringen på at jeg faktisk kan ta til meg informasjon da :PInfluensavaksinen er aldri mer effektiv enn 20-60%, så spørsmålet er om det hjelper så mye å ta den. Effektiviteten har også gått nedover de siste årene.

https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/effectiveness-studies.htm

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Exphil? Blir man bedre til å lese av det? Jeg har det, så kanskje det er forklaringen på at jeg faktisk kan ta til meg informasjon da :PInfluensavaksinen er aldri mer effektiv enn 20-60%, så spørsmålet er om det hjelper så mye å ta den. Effektiviteten har også gått nedover de siste årene.

https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/effectiveness-studies.htm

Det er fortsatt bedre enn 0% beskyttelse. Kommer ikke inn på siden, men jeg vet ikke om dette heller er snakk om norsk vaksine? Likevel vil den jo redde en del fra å bli syke/potensielt dø, og hver enkelt velger jo selv om de syns det er verdt det. Jeg ser ingen problemer med å ta noe som kan forhindre en influensa selvom det ikke er 100% sikkert (som noe sjeldent er). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blodtype A og har aldri hatt influensa. De siste tre årene har jeg tatt vaksine. 

Anonymkode: 03208...f47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt influensa. Fikk det ikke en gang da sønnen min på 3 år fikk det + lungebetennelse og sov oppå meg 24/7 de 4 døgnene vi lå på sykehus..

Jeg er mer redd Covid-19 fordi det smitter lettere og mermed mange fler...

Anonymkode: 7d0fc...033

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å sammenlikne det med influensa! Herregud altså.. Forskjellen nå er at dette er et nytt virus, dermed har man verken vaksine eller en viss immunitet i befolkningen. Altså er det veldig smittsomt og "alle" kan få det, ergo risikerer man også høye dødstall.

Helsepersonell tar ikke lett på influensa heller, hvis det er det folk tror. Hvert år kjøres det store kampanjer for å vaksinere helsepersonell og folk i risikogruppen, for å beskytte dem som ikke vil tåle en runde influensa. 

Anonymkode: e040e...410

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også blodtype O og aldr har hatt influensa. Kanskje det har sammenheng? 

Anonymkode: ef0dc...233

Leste om blodtype ift til smitte og død. De med blodtype 0 er mer hardføre og dør sjeldnere enn de med A,

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt influensa. Har ikke vært syk på noen måte siden ungdomsskolen. Håper jeg får Korona nå mens det fortsatt er lavt trykk, så blir jeg ferdig med det og kan kose meg ute i sommer. 

Anonymkode: 01939...93e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har aldri hatt influensa. Har ikke vært syk på noen måte siden ungdomsskolen. Håper jeg får Korona nå mens det fortsatt er lavt trykk, så blir jeg ferdig med det og kan kose meg ute i sommer. 

Du får jo ikke vite sikkert at du har det hvis du ikke blir innlagt på sykehus.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får jo ikke vite sikkert at du har det hvis du ikke blir innlagt på sykehus.

Det er mange flere som blir testet enn som havner på sykehus. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle jeg være like bekymret for 5-10% sjanse (antakeligvis mindre nå som de fleste er mye mer forsiktige) til å få en sykdom som har 0,1% dødelighet som en 40-60% sjanse for å få en som har ca 1% dødelighet, kanskje mer? Det betyr at det er minst 50 ganger så stor sjanse for at jeg eller noen jeg kjenner dør av Covid-19 som av influensa i år.

Anonymkode: b5f1b...2bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Apocalypte skrev:

Leste om blodtype ift til smitte og død. De med blodtype 0 er mer hardføre og dør sjeldnere enn de med A,

Interessant. Jeg har hørt at alle dør..... Men de med blodtype A dør altså ikke alltid da? Da snus jo verden plutselig ganske oppned. :)))) 

AnonymBruker
Skrevet

De syke med MS får ikke nyeste type medisiner fordi det er «for dyrt». Nyere kreft medisiner behandling, «for dyrt». Og sikkert endel andre medisiner som fattigere land tar seg råd til for å redde liv/forbedre liv og flere er i stand til å jobbe. Men her unngår de å redde/forbedre liv fordi medisinen er «for dyr». Så nå sier de at helse er viktigere enn penger og alt får bare stenges og folk går konkurs, ikke får jobb. De har tydeligvis råd til å utvikle vaksine for det uvante influensaviruset. De ansetter ikke nok helsepersonell, for å spare penger, ikke nok sykehus og ikke nok utstyr. Så nå må alle holde seg «inne» for å ikke smitte andre siden de ikke har prioritert helse, sykehus og ansatte.

Anonymkode: 35f75...2ed

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De syke med MS får ikke nyeste type medisiner fordi det er «for dyrt». Nyere kreft medisiner behandling, «for dyrt». Og sikkert endel andre medisiner som fattigere land tar seg råd til for å redde liv/forbedre liv og flere er i stand til å jobbe. Men her unngår de å redde/forbedre liv fordi medisinen er «for dyr». Så nå sier de at helse er viktigere enn penger og alt får bare stenges og folk går konkurs, ikke får jobb. De har tydeligvis råd til å utvikle vaksine for det uvante influensaviruset. De ansetter ikke nok helsepersonell, for å spare penger, ikke nok sykehus og ikke nok utstyr. Så nå må alle holde seg «inne» for å ikke smitte andre siden de ikke har prioritert helse, sykehus og ansatte.

Anonymkode: 35f75...2ed

Det kan ikke sammenlignes. Felles for sakene der folk gjerne ikke får ekstremt dyre medisiner så handler det ofte dels om at man ikke vil takke ja til medisinene, for da kan de jo bare la de skyte i været fordi folk kjøper likevel, og dels om at det er veldig dyrt for noe som gjerne vil hjelpe svært få. Alle KAN få corona, men det er ikke tilfellet for de som har veldig sjeldne lidelser med medisiner som koster ubegripelig mye og bare KAN hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
På 27.3.2020 den 8.53, AnonymBruker skrev:

I løpet av mine 50+ år har jeg aldri (bank i bordet) hatt influensa eller omgangssyke.  Ikke engang da svineinfluensaen inntok husholdningen ble jeg syk.  Forkjølet har jeg vært en håndfull ganger.  Så nei, influensa er jeg ikke redd for.

Covid-19 er jeg heller ikke redd for for egen del, men jeg er redd for å være en "supersmitter", en som bærer smitten uten å bli syk selv. 

4 av 5 i husstanden er i risikogruppen, inkludert meg selv. Selv om jeg aldri tidligere har blitt syk av virus er historien en annen for de andre 3.  Jeg vil ikke smitte dem, for basert på historikk kan det raskt bli alvorlig.

Anonymkode: e4334...69e

Du tror kansje ikke at du har vert smitta. Men 50 år ute i verden. Du har bare et godt immunforsvar. Du har sikkert vert smitta mere en de fleste siden du tåler det så godt. 

Anonymkode: 654e2...2d0

• Opprett ny...