Gå til innhold

Er helsepersonell lovpålagt å ta telefonen om arbeidsgiver ringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som helsefagarbeider. Er det slik at vi er pålagt til en hver tid å la arbeidsgiver kontakte oss for feks beordring? 

I slutten av april er det et par dager jeg absolutt ikke kan jobbe. Men er redd for at vi kan bli beordret fremover. Andre dager er uproblematisk. 

Har blitt beordret en gang før. Da hadde jeg vært på en 3t fjelltur og mobilen lå hjemme. Hadde 5 ubesvarte anrop, 3 meldinger og de hadde ringt min samboer. Endte med at jeg måtte komme på senvakt. Greit nok det, men er vi virkelig pålagt å være tilgjengelig på telefon til enhver tid?

Forstår vi bør være mer tilgjengelig i denne perioden. Men ellers har jeg likt godt å gå tur uten forstyrrelser fra mobilen og synes også det er deilig å ha mobil, internett og tv-fri på hytten eller et par dager på telttur.

Anonymkode: 1eac6...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor jobber du? (Hjemmesykepleien, sykehus, pleiehjem o.l)

Din jobb som helsepersonell er jo lik andre jobber, når du har fri så har du fri. Men er jo greit at sjefen ringer og hører om du kan jobbe, hvis dem trenger det. Slik er det jo på alle arbeidsplasser, men at sjefen din tar seg frihet til å ringe 5 ganger og ringe samboeren din o.l, vil jeg si er i overkant. Da hadde jeg faktisk blitt provosert.

Grunnen til at jeg spør hvor du jobber er at, jeg har hørt at sjefer på f.eks sykehjem kan være helt jævlig og ha med å gjøre. 
De tar seg frihet til meget mye, og eier ikke respekt. Det gjelder ikke alle, men mange arbeidsplasser under den kategorien  er sånn. 

De dagene du absolutt ikke kan jobbe i april, som du ikke skal jobbe. Da skal du få lov og være i fred, og jeg mener jo det skal folk få lov til å være når dem har fri også :) Eventuelt ta opp dette på personalmøter etc.

AnonymBruker
Skrevet

Herlig generalisering av ledere på sykehjem 🤣🤣👌🏻 Etter 20 år som ansatt i en større kommune og 5 år som leder har jeg til gode å se en rød tråd av det kaliberet 😅

Anonymkode: c25be...f23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra på tur. Oddsen for beordring er minimal, og det er uansett siste tiltak en arb.giver gjør, helsevesen eller ei. 

Anonymkode: c25be...f23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan de ikke pålegge deg. Jeg ville dessuten gitt sjef og samboer beskjed om at det er siste gang din samboer svarer på oppringninger fra jobben din. Hvis det kreves at du skal være tilgjengelig for jobben 24/7, skal du også ha betalt for bakvakt. Så legg fra deg telefonen med god samvittighet! 

Anonymkode: 2d130...5d5

• Liker 3
Skrevet

Hvis sjefen min ringte dama mi for å mase på at jeg skulle på jobb ville han hatt oppsigelsen min på skrivebordet før dagen var omme. Makan. Og jeg ville instruert henne til å legge på umiddelbart hvis vedkomne ringte.

Bare legg telefonen hjemme når du drar på tur, eller få deg en telefon nummer to du tar med på tur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde "glemt" tlf hjemme😁

Anonymkode: ecbd2...547

Skrevet

Du må jo sjekke personalhåndboken. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig at sjefen din ringte samboeren din. Jeg hadde blitt rimelig irritert hvis dette skjedde meg. Hadde sagt opp på dagen, så får de finne noen andre å tvinge på jobb. 

Nå er jeg usikker på loven, men i disse tider kan vel sjefen beordre folk på jobb. Men da skal det være skikkelig krise. Hvor jobber du? Kommunehelsetjenesten eller spesialisthelsetjenesten? 

Anonymkode: 9a7f3...935

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått felles mail om at vi må være tilgjengelig på telefon, og at vi blir sterkt oppfordret til å ikke drikke alkohol de neste ukene, i tilfelle beordring. 

Jobber på sykehjem, uten påvist smitte sålangt. 

Anonymkode: f2f18...16d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Rosatoast skrev:

Hvor jobber du? (Hjemmesykepleien, sykehus, pleiehjem o.l)

Din jobb som helsepersonell er jo lik andre jobber, når du har fri så har du fri. Men er jo greit at sjefen ringer og hører om du kan jobbe, hvis dem trenger det. Slik er det jo på alle arbeidsplasser, men at sjefen din tar seg frihet til å ringe 5 ganger og ringe samboeren din o.l, vil jeg si er i overkant. Da hadde jeg faktisk blitt provosert.

Grunnen til at jeg spør hvor du jobber er at, jeg har hørt at sjefer på f.eks sykehjem kan være helt jævlig og ha med å gjøre. 
De tar seg frihet til meget mye, og eier ikke respekt. Det gjelder ikke alle, men mange arbeidsplasser under den kategorien  er sånn. 

De dagene du absolutt ikke kan jobbe i april, som du ikke skal jobbe. Da skal du få lov og være i fred, og jeg mener jo det skal folk få lov til å være når dem har fri også :) Eventuelt ta opp dette på personalmøter etc.

Jobber i kommunen. Vil helst ikke spesifisere siden det kan gjenkjennes.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått felles mail om at vi må være tilgjengelig på telefon, og at vi blir sterkt oppfordret til å ikke drikke alkohol de neste ukene, i tilfelle beordring. 

Jobber på sykehjem, uten påvist smitte sålangt. 

Anonymkode: f2f18...16d

Huff. Skal man la vær å "leve" i disse dager? I ukedagene klarer jeg meg fint uten alkohol, men i helgene nyter jeg omtrent alltid 2-3 glass til maten eller for kos. 

AnonymBruker
Skrevet

I disse dagene kan du bli beordret på jobb, fordi vi er i en ekstraordinær situasjon. Du kan også pålegges lengre arbeidstid og arb.dager. Du gjør lurt i å si fra om disse dagene på forhånd, slik at arb.giver vet om behovet, slik at han kan forsøke å tilrettelegge. 

Anonymkode: 56bd7...ee1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i kommunen. Vil helst ikke spesifisere siden det kan gjenkjennes.

Huff. Skal man la vær å "leve" i disse dager? I ukedagene klarer jeg meg fint uten alkohol, men i helgene nyter jeg omtrent alltid 2-3 glass til maten eller for kos. 

Hvis du ikke har fått en slik mail, så gjelder jo ikke det deg. haha
Er som en annen her skrev, hadde arb.giveren min ringt mannen min/samboeren min så hadde faktisk h*n fått min oppsigelse på dagen. Der tar man seg en god del frihet til å gjøre akkurat som man vil, og det er ikke greit! Man har privatliv, og retten på privatliv. Arb.giver kan ikke vite om dette er en person, som h*n f.eks absolutt ikke skal kontakte o.l. Så det er veldig uprofesjonelt.

Har du fri har du fri, og den grensa får du nesten sette TS. Anbefaler og ta opp disse tingene på møter dere har innad på jobben, og hvis du skal jobbe på beordning eller overtid o.l, så skal du også ha betalt deretter. Får du ikke det, så får du fagorganisere 60% av arbeidsplassen din, så får dere alt dere har krav og rettigheter på. (Gjorde det selv på arbeidsplassen i fjor, klapp på skulderen til meg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...