Gjest Keikolina Skrevet 27. mars 2020 #81 Skrevet 27. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er egoisten. Jeg bort i Kina forresten, og her er det ingen som ville hindret meg å dra til landsbyga. Det var ganske mange som gjorde det også på grunn av kinesike nyttår og endte opp med å bli der flere uker. Det ble fortsatt ingen krise på de lokale sykehusene. Anonymkode: 96317...a6f Ja, får holde seg der man er 😀
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #82 Skrevet 27. mars 2020 2 minutter siden, Keikolina said: Ja, får holde seg der man er 😀 Så de som allerede er på hytta skal få lov til å bli der? Anonymkode: 96317...a6f 1
Gjest Keikolina Skrevet 27. mars 2020 #83 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så de som allerede er på hytta skal få lov til å bli der? Anonymkode: 96317...a6f Tror ikke det er så mange der. Man vet aldri med hytteegoene.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #84 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, Keikolina said: Tror ikke det er så mange der. Man vet aldri med hytteegoene. Du svarte ikke. Støtter du å la folk som allerede var på hytta bli på hytta? Eller løy du når du skrev at folk skal holde seg der de er? Anonymkode: 96317...a6f 1
Gjest Keikolina Skrevet 27. mars 2020 #85 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du svarte ikke. Støtter du å la folk som allerede var på hytta bli på hytta? Eller løy du når du skrev at folk skal holde seg der de er? Anonymkode: 96317...a6f Nei, de får holde seg i bostedskommunen, er jo ikke vår skyld at folk velger å bo som maur i storbyene.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #86 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, Keikolina said: Nei, de får holde seg i bostedskommunen, er jo ikke vår skyld at folk velger å bo som maur i storbyene. Som jeg sa, du er egoisten. At noen har et sterkt behov for å være på hytta driter du i, fordi du bare bryr deg om deg selv. Anonymkode: 96317...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #87 Skrevet 27. mars 2020 Er skeptisk til fortsettelsen her. Allerede vet vi at mange hyttekommuner vet å ta seg godt betalt fra hytteeierne (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rLJOne/her-maa-hytteeierne-betale-mer-enn-fastboende-mener-smaa-kommuner-flaar-hytteeierne) hvordan blir det mon tro etter dette og når kommunene sliter enda mer. Skal de skattlegge hytteeierne enda mer eller sette opp avgiftene på tjenester enda mer? Spår et opprør fra hytteeiere som er lei av å bidra uten å verken ha påvirkningskraft (stemmerett) eller som risikerer å ikke kunne bruke sin egen eiendom som de vil. Lojaliteten mot lokale bedrifter vil også gå drastisk ned. Anonymkode: 4ef1b...804 4
mmd Skrevet 27. mars 2020 #88 Skrevet 27. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hyttekommuner, som er avhengige av inntektene frahyttefolket, sliter mer. Anonymkode: b15d3...d9e Uenig. Hva med kommuner som er helt avhengig av turisme, for eksempel? De sliter enda mer.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #89 Skrevet 27. mars 2020 Håper hytteforbudet blir myket opp når småskolen og barnehager åpner igjen, frivillig oppmøte. Slik at man kan splitte husholdninger og skjerme de med risiko i familiene. Synes forresten de som klager på hyttefolket kommer dårligere ut av dette enn hyttefolket. Anonymkode: 9de98...a77 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #90 Skrevet 27. mars 2020 37 minutter siden, mmd said: Uenig. Hva med kommuner som er helt avhengig av turisme, for eksempel? De sliter enda mer. Hyttekommunene har normalt også en stor turistindustri. Et eksmpel på dette er Hemsedal som får masse skiturister. Hyttekommunene blir truffet av hytteforbudet og null turisme på en gang. For øyeblikket legger de ikke merke til de økonomiske konsekvensene av hytteforbudet, men de vil legge merke til det når bedrifter avhengig av hyttefolket går konkurs og når hytteprisene begynner å falle. Anonymkode: 96317...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #91 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, mmd skrev: Uenig. Hva med kommuner som er helt avhengig av turisme, for eksempel? De sliter enda mer. Den store turistsesongen er vel på sommeren. Den store hyttesesongen er i påska..... Anonymkode: b15d3...d9e
missmcbeal Skrevet 27. mars 2020 #92 Skrevet 27. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Butikkene er ikke stengt, og folk drar på hytta året rundt. Selvfølgelig har det noe å si når du tømmer kommunen for folk som vanligvis er i kommunen og bruker penger. Hyttekommunene er ikke de som skal ta vare på koronapasienter uansett. Om en lokal person i hyttekommunen blir syk, så vil de enten bli hjemme eller så blir de sendt til et sykehus i en by. Anonymkode: 96317...a6f Nå skal hytteeiere plutselig begynne å handle på de lokale butikkene likevel? Hytteeiere som sa at de skulle isolere seg og handle fra byen de dro fra, slik at de ikke utgjorde noen risiko for smittespredning 🙄 For å si det sånn, de lokale butikkene ønsker ikke en strøm av hytteeiere fra ulike kommuner som både hamstrer og utsetter lokalbefolkningen for smitte. Lokale handler nå på lokalbutikker, de klarer seg nok og akkurat nå ønsker man ikke hytteeiere velkommen. Hvorfor er det så vanskelig og akseptere dette? Jeg vet ikke hva slags hyttekommune du sikter til. Men i den jeg bor i, finnes det et eget lokalsykehus. Jeg leser også at mange klager på at campingplasser osv., er åpne. Nå er de blitt stengt fleres steder, fordi man generelt sett ikke ønsker at folk skal reise og ta med seg smitte. Så det gjelder ikke bare hyttefolk.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #93 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, missmcbeal said: Nå skal hytteeiere plutselig begynne å handle på de lokale butikkene likevel? Hytteeiere som sa at de skulle isolere seg og handle fra byen de dro fra, slik at de ikke utgjorde noen risiko for smittespredning 🙄 Kommuner som vil beskytte seg bør innføre en 14 dagers karantene. Etter at 14 dagene er ferdig, så er det ingen smittefare ved at de handler i butikken. Quote Jeg vet ikke hva slags hyttekommune du sikter til. Men i den jeg bor i, finnes det et eget lokalsykehus. Hva heter sykehuset? Anonymkode: 96317...a6f
missmcbeal Skrevet 27. mars 2020 #94 Skrevet 27. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommuner som vil beskytte seg bør innføre en 14 dagers karantene. Etter at 14 dagene er ferdig, så er det ingen smittefare ved at de handler i butikken. Hva heter sykehuset? Anonymkode: 96317...a6f Hva skal du med den informasjonen? Jeg skylder deg ikke å fortelle hvor jeg bor. Dersom du skal vite det fordi du ikke tror på meg, så er det ikke mitt problem. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #95 Skrevet 27. mars 2020 Just now, missmcbeal said: Hva skal du med den informasjonen? Jeg skylder deg ikke å fortelle hvor jeg bor. Dersom du skal vite det fordi du ikke tror på meg, så er det ikke mitt problem. Det handler om at jeg mistenker at dette lokalsykhuset har ingen kapisitet til å ta imot coronapasienter. Hvis du føler det er for privat å fortelle hvilket sykehus du bor i nærheten av, så foreslår jeg at du ikke bruker det som argument. Har du forresten noe argument mot 14 dagers karantene. Da forsvinner hele smitte på butikk argumentet ditt. Anonymkode: 96317...a6f
missmcbeal Skrevet 27. mars 2020 #96 Skrevet 27. mars 2020 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler om at jeg mistenker at dette lokalsykhuset har ingen kapisitet til å ta imot coronapasienter. Hvis du føler det er for privat å fortelle hvilket sykehus du bor i nærheten av, så foreslår jeg at du ikke bruker det som argument. Har du forresten noe argument mot 14 dagers karantene. Da forsvinner hele smitte på butikk argumentet ditt. Anonymkode: 96317...a6f Jo det har det. Det er satt opp beredskapsplaner for å ta i mot coronapasienter, så spar meg. Selvfølgelig kan jeg bruke det som argument, det gjelder da vitterlig flere hyttekommuner. Alle sykehus har forresten planer for å ta i mot coronapasienter, er du helt fjern? Alle rydder plass og omorganiserer ressurser. Nei, har ikke noe å si på det. Fordi det er så dumt argument fra din side. Først så sier du at hyttekommuner kan skylde på selv seg for at reiselivet går konkurs, og at det blir ironisk i forhold til hytteforbudet. Når jeg så påpeker at de må stenge uansett på grunn av pålegg frå kommuneoverlege, så begynner du med å argumentere at matbutikker er avhengig av inntekt frå hyttefolk. Når jeg så argumenter for at hyttefolket har påstått at de skal isolere seg og ikke handle på den lokale butikken, så sier du dette kan løses med 14 dagers karantene - hvor stor mener du egentlig den økonomisk effekten blir av at alle som drar på hytta først skal ilegges 14 dagers karantene før de evt. får handle på butikken, da er jo nesten påska over og ingen vet om forbudet forsetter etter påske. Dermed faller dette argumentet i grus også. Det mange hyttefolk ikke forstår, er at poenget med forbudet er at ALLE skal gjøre sin dugnad om å avgrense smittespredning og slik at forbudene og tiltakene ikke blir langvarig, vi har kontroll på spredningen og har fått flatet kurven - slik at helsevesenet ikke bukker under. Alle næringer blør og ønsker å komme i gang igjen så fort så mulig. Derfor det er så viktig at ALLE bidrar. Hytteeiere lever i sin egen boble og tror at forbudet og tiltakene ikke skal gjelde dem selv og forstår ikke at det beste de kan gjøre er å holde seg hjemme AKKURAT som alle andre. Det er dette lokalsamfunnene ønsker, og kunne ta hånd om sitt eget helsevesen. Gevinsten av dette er mye større enn at hytteeiere handler på de få matbutikkene og evt. andre butikker som enda har åpent. Endret 27. mars 2020 av missmcbeal 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #97 Skrevet 27. mars 2020 16 minutter siden, missmcbeal skrev: Det mange hyttefolk ikke forstår, er at poenget med forbudet er at ALLE skal gjøre sin dugnad om å avgrense smittespredning og slik at forbudene og tiltakene ikke blir langvarig, vi har kontroll på spredningen og har fått flatet kurven - slik at helsevesenet ikke bukker under. Nei her er det nok du som ikke forstår. Hytteforbudet er ikke begrunnet i å hindre smittespredning, da det derimot ville bidratt til å hindre smittespredning om folk hadde hatt lov til å oppholde seg litt mer spredt i det ganske land, dvs benytte fritidseiendommene sine. Grunnen er at noen mener helsetjenestene i kommunene ikke er dimensjonert for å takle en pandemi i lokalbefolkningen i tillegg til tilreisende hyttefolk. Anonymkode: 4ef1b...804
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #98 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, missmcbeal said: Jo det har det. Det er satt opp beredskapsplaner for å ta i mot coronapasienter, så spar meg. Selvfølgelig kan jeg bruke det som argument, det gjelder da vitterlig flere hyttekommuner. Alle sykehus har forresten planer for å ta i mot coronapasienter, er du helt fjern? Alle rydder plass og omorganiserer ressurser. Du er helt fjern. Fortell oss hvilket sykehus, eller så er jeg ikke interessert. For alt vi vet så bor du i Lillehammer og later som om det er en hyttekommune. Jeg er ikke interessert å prate om ditt lokalsykehus så lenge du ikke forteller hvilket det er. Quote Nei, har ikke noe å si på det. Fordi det er så dumt argument fra din side. Først så sier du at hyttekommuner kan skylde på selv seg for at reiselivet går konkurs, og at det blir ironisk i forhold til hytteforbudet. Når jeg så påpeker at de må stenge uansett på grunn av pålegg frå kommuneoverlege, så begynner du med å argumentere at matbutikker er avhengig av inntekt frå hyttefolk. Og så begynner du å lyve. Har jeg skrevet matbutikker, nei det har jeg ikke. Jeg har heller ikke skrevet at hyttekommuner kan skylde på selv seg for at reiselivet går konkurs. Det jeg skrev er at hyttefolket bidrar til næringslivet i hyttekommunene. Det gjelder langt mer en matbutikker. Quote Når jeg så argumenter for at hyttefolket har påstått at de skal isolere seg og ikke handle på den lokale butikken, så sier du dette kan løses med 14 dagers karantene - hvor stor mener du egentlig den økonomisk effekten blir av at alle som drar på hytta først skal ilegges 14 dagers karantene før de evt. får handle på butikken, da er jo nesten påska over og ingen vet om forbudet forsetter etter påske. Ikke alle som er interessert å dra på hytta gjør det fordi de ønsker å dra på påskeferie. Det er snakk om utsatte grupper som ønsker å unngå å bli smittet. Det er snakk om folk som bor på hytta store deler av året. Det er snakk om vanlige folk som foretrekker å jobbe fra hytta. En 14 dagers karantene vil sørge for at de som drar, er de som har en god grunn til å dra. Du kan ikke ha det begge veier. Du kan ikke si at ingen skal få lov til å dra uansett hvor god grunn de har, og så late som om du bare ønsker å stoppe påsketurismen. Quote Det mange hyttefolk ikke forstår, er at poenget med forbudet er at ALLE skal gjøre sin dugnad om å avgrense smittespredning De sa jo at forbudet ikke var ment til å avgrense smittespredning. Du vet enkelt og greit ikke hva du prater om. Hva med å inkludere din egen kommune i dugnaden? Godta at det vil komme noen importerte tilfeller, men det vil hjelpe nasjonen ved at vi kan spre folk mer rundt. Anonymkode: 96317...a6f 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #99 Skrevet 27. mars 2020 Nord-Norge og mange kommuner har innført karantene for folk utenfra. Det kunne hyttekommunene også gjort. Jeg hadde gjerne tatt to ukers karantene på hytta mot at jeg fikk være der i påsken. Så kunne hyttekommunene hatt inntekter på levering av matvarer, ved, etc. til hyttefolk i karantene. Men nei, de vil vel heller få økonomisk hjelp fra NAV/staten... Jeg har inntil nå tenkt at jeg var veldig velkommen på hytta, bidratt i lokalsamfunnet og brukt masse penger der. Dette i tillegg til de 100 000 kr hytta koster meg årlig i form av lån, kommunale avgifter, eiendomsskatt, festeavgift og diverse andre utgifter. (Drømte om hytta i tjue år før jeg fikk råd, og er avhengig av litt leieinntekt for å klare lånet. Dette får jeg jo ikke mulighet til å skaffe meg nå.) Etter den siste månedens hendelser føler jeg meg hatet både som hytteeier, og som besøker av min hyttekommune. Vårt forhold kommer aldri til å bli det samme igjen, jeg føler meg nærmest trakassert. Dette er i grunn som en kjærlighetssorg. (Jeg har hatt et mye nærmere forhold til hyttekommunen enn hjemkommunen, men må bo der jeg bor på grunn av blant annet jobb.) Anonymkode: d9f22...5bd 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #100 Skrevet 27. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nord-Norge og mange kommuner har innført karantene for folk utenfra. Det kunne hyttekommunene også gjort. Jeg hadde gjerne tatt to ukers karantene på hytta mot at jeg fikk være der i påsken. Så kunne hyttekommunene hatt inntekter på levering av matvarer, ved, etc. til hyttefolk i karantene. Men nei, de vil vel heller få økonomisk hjelp fra NAV/staten... Jeg har inntil nå tenkt at jeg var veldig velkommen på hytta, bidratt i lokalsamfunnet og brukt masse penger der. Dette i tillegg til de 100 000 kr hytta koster meg årlig i form av lån, kommunale avgifter, eiendomsskatt, festeavgift og diverse andre utgifter. (Drømte om hytta i tjue år før jeg fikk råd, og er avhengig av litt leieinntekt for å klare lånet. Dette får jeg jo ikke mulighet til å skaffe meg nå.) Etter den siste månedens hendelser føler jeg meg hatet både som hytteeier, og som besøker av min hyttekommune. Vårt forhold kommer aldri til å bli det samme igjen, jeg føler meg nærmest trakassert. Dette er i grunn som en kjærlighetssorg. (Jeg har hatt et mye nærmere forhold til hyttekommunen enn hjemkommunen, men må bo der jeg bor på grunn av blant annet jobb.) Anonymkode: d9f22...5bd Dette! ❤️ Anonymkode: 4ef1b...804 1
Fremhevede innlegg