AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #61 Skrevet 27. mars 2020 Trodde hovedpoenget var å verne helsetjenesten hyttekommunen. Når man da sender fok i samme husstand med en som er smittet er ikke da sannsynligheten at disse har smitten større enn den vanlige hytteturist? Anonymkode: 93055...016
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #62 Skrevet 27. mars 2020 2 minutter siden, Albbas skrev: Det er jo nevnt flere ganger i tråden! Har nok litt tungt for det jeg, Trodde hovedpoenget var å verne helsetjenesten hyttekommunen. Når man da sender folk i samme husstand med en som er smittet er ikke da sannsynligheten at disse har smitten større enn den vanlige hytteturist? Anonymkode: 93055...016
Gjest Albbas Skrevet 27. mars 2020 #63 Skrevet 27. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Har nok litt tungt for det jeg, Trodde hovedpoenget var å verne helsetjenesten hyttekommunen. Når man da sender folk i samme husstand med en som er smittet er ikke da sannsynligheten at disse har smitten større enn den vanlige hytteturist? Anonymkode: 93055...016 For det handler ikke om å verne helsetjenesten mot smitte, men å verne dem mot økt normalbefolkning (som kan slite med hva som helst, ikke bare korona) i en tid der helsetjenesten er veldig sårbar og redusert. Det handler om å skape forutsigbare rammer for kommunene, slik at de i sin beredskapsplanlegging kan forholde seg til folketall og ikke 3000 ekstra hytteturister. De som får lov til å dra på hytta pga at noen hjemme er i isolasjon er i såpass mindretall at det ikke utgjør særlig forskjell for kommunen, men hvis ALLE skal få reise utgjør det faktisk en forskjell. Og det hjelper selvfølgelig ikke at prektige KG-ere sitter her og lover at de ikke skal kontakte hyttekommunen hvis de sliter, realiteten er at hvis man er på fjellet og brekker beinet så kommer lokalt helsepersonell eller redningsmannskap til å delta i prosessen - og akkurat nå har de bedre ting å bruke kapasiteten på! Hvorvidt det er riktig avgjørelse med dette forbudet skal ikke jeg mene så mye om, men dette er begrunnelsen, og det handler altså i stor grad om forutsigbare rammer. Kommunene bruker ekstremt mye ressurser på planlegging og beredskap i disse dager, i tillegg til at de sliter med redusert personell. Kan man ikke bare respektere dette forbudet slik at kommunene kan få bruke ressurser på seg og sitt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #64 Skrevet 27. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hele poenget er å holde dem unna både kommunehelsetjenesten OG det lille lokalsykehuset i nærmeste by. Folk blir ikke hjemme hvis de ikke vet at de er syke før de drar. Anonymkode: db123...c56 Fascinerende med hytteeier-haterne som skyver slike idiotiske argumenter foran seg for å forsvare idiotien. WHO og FHI, altså både norske og internasjonale eksperter, har sagt at hytteforbudet er ren idioti. Anonymkode: f01c1...462 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #65 Skrevet 27. mars 2020 22 minutter siden, Albbas said: For det handler ikke om å verne helsetjenesten mot smitte, men å verne dem mot økt normalbefolkning (som kan slite med hva som helst, ikke bare korona) i en tid der helsetjenesten er veldig sårbar og redusert. Du vet at det er folk på hyttene året rundt. Normaltilstanden er ikke null folk på hytta, og de har naturligvis designet helsevesenet til å kunne håndtere at noen er på hyttene sine. Om målet var bare å unngå at alle drar på hytta samtidig, så finnes det bedre verktøy enn et forbud. Og Danmark har faktisk oppfordret folk til å dra på hytta for å unngå mer smitte i byene. Anonymkode: 96317...a6f 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #66 Skrevet 27. mars 2020 FHI: Ikke involvert i hytteforbud Overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet mener det er mer nyttig at folk drar til fjells enn til byparkene. Anonymkode: 93055...016 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #67 Skrevet 27. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når dette er over så kommer hyttemarkedet til å kollapse. Det kommer til å bli svært dårlige tider for hyttekommunene. Jeg har en hytte selv, men er ikke der nå. Jeg er ikke i Norge engang. Jeg vil ikke straffet hyttekommunen fordi det føles unødvendig, og hyttekommunen vår har ikke pushet forhytteforbudet, men det fikk meg nok til å våkne opp litt og forstå at for hyttekommunene så er vi hovedsakelig en inntektskilde. Anonymkode: 96317...a6f Hva annet trodde du at du var? Anonymkode: daaeb...626 3
Gjest Albbas Skrevet 27. mars 2020 #68 Skrevet 27. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Du vet at det er folk på hyttene året rundt. Normaltilstanden er ikke null folk på hytta, og de har naturligvis designet helsevesenet til å kunne håndtere at noen er på hyttene sine. Om målet var bare å unngå at alle drar på hytta samtidig, så finnes det bedre verktøy enn et forbud. Og Danmark har faktisk oppfordret folk til å dra på hytta for å unngå mer smitte i byene. Anonymkode: 96317...a6f Ja jeg vet at det er folk på hytta året rundt men det er jo ingen tvil om at det ville vært tilsvarende påsketilstander nå hvis ikke forbudet kom - og det er IKKE en normalsituasjon. Som sagt har jeg ikke så sterke meninger om hvorvidt dette er riktig eller ei, men når forbudet først er der syns jeg det bør respekteres. Det kan selvfølgelig debatteres, men da må det jo være på riktig grunnlag, og det er at dette ikke handler om smittevern.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #69 Skrevet 27. mars 2020 3 minutter siden, Albbas skrev: Ja jeg vet at det er folk på hytta året rundt men det er jo ingen tvil om at det ville vært tilsvarende påsketilstander nå hvis ikke forbudet kom - og det er IKKE en normalsituasjon. Som sagt har jeg ikke så sterke meninger om hvorvidt dette er riktig eller ei, men når forbudet først er der syns jeg det bør respekteres. Det kan selvfølgelig debatteres, men da må det jo være på riktig grunnlag, og det er at dette ikke handler om smittevern. Med stengte skibakker og ingen afterski ville påsken i år ikke blitt en normal påske. Ta også i betraktning at noen ikke ville kunnet dra til hytte enten fordi de allerede er syke eller i karantene, eller jobber ekstra i helsevesenet, er faren for overbelastning av helsevesenet helt overdrevet og et oppkonstruert problem som hyttekommunene bruker for å slippe tilreisende. Jeg forstår også at det føles tryggest for en liten kommune, men hadde kommunene tenkt på hele Norge, hadde de sett at det beste hadde vært om befolkningen ble så spredt som mulig. Men jeg tror hyttekommunene her graver sin egen grav. Regner med at når dette er over, vil ikke pengene sitte like løst hos hytteeierne. Flere vil handle hjemme i stedet for på bygda, og flere vil se over hva de egentlig betaler for når de betaler skatt og avgifter, og faktisk forlange at de får noe for dette! Som eksempel, ble eiendomsskatt innført i vår hyttekommune med begrunnelse at kommunen skulle oppgradere løypenettet i kommunen. Har betalt flere tusen kroner i året for dette, og imens ser den lokale hytteeierforeningen seg nødt til å samle inn frivillig løypeavgift til området hytta ligger, fordi tilskuddet fra kommunen ikke er nok til å holde løypene ved like i løpet av året. Hyttefolket stiller også på dugnad for å drive vedlikehold av disse løypene. Så hva brukes de tusenvis av kroner i eiendomsskatt til??? Anonymkode: 4ef1b...804 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #70 Skrevet 27. mars 2020 Nordmenns egoisme skinner sterkere enn sola om dagen. At folk ikke blir flaue over oppførselen sin Anonymkode: d7b27...12a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #71 Skrevet 27. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Med stengte skibakker og ingen afterski ville påsken i år ikke blitt en normal påske. Ta også i betraktning at noen ikke ville kunnet dra til hytte enten fordi de allerede er syke eller i karantene, eller jobber ekstra i helsevesenet, er faren for overbelastning av helsevesenet helt overdrevet og et oppkonstruert problem som hyttekommunene bruker for å slippe tilreisende. Jeg forstår også at det føles tryggest for en liten kommune, men hadde kommunene tenkt på hele Norge, hadde de sett at det beste hadde vært om befolkningen ble så spredt som mulig. Men jeg tror hyttekommunene her graver sin egen grav. Regner med at når dette er over, vil ikke pengene sitte like løst hos hytteeierne. Flere vil handle hjemme i stedet for på bygda, og flere vil se over hva de egentlig betaler for når de betaler skatt og avgifter, og faktisk forlange at de får noe for dette! Anonymkode: 4ef1b...804 Det er faktisk enda verre, fordi den økonomiske krisen vil føre til at mange vil selge sin hytte og andre vil redusere sitt forbruk på sportsutstyr. Det vil også blir færre som tar seg en weekend tur til å kjøre slalom. Det blir nok mer bykultur fremover. Butikkene og restaurantene vil gå konkurs, og da blir hyttekommunene enda mindre attraktive. Kommunen kan heller ikke selge hyttene de har bygget, og de vil få mindre i eiendomskatt siden hytteprisene går ned. Anonymkode: 96317...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #72 Skrevet 27. mars 2020 https://www.nrk.no/rogaland/_-ligger-an-til-a-bli-rekordmange-paskeskader-1.13981275 En vanlig påske. Mennesker overvurderer sin egen helse, været snur, alkohol, lek på ski, beinbrudd, sykdom som bare oppstår som hjerteinfarkt, hjerneslag. Dette kommer i tillegg til korona. Anonymkode: 42177...1e4 3
reiseglad Skrevet 27. mars 2020 #73 Skrevet 27. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis problemet er at man ikke lenger har normal beredskap så er ikke hyttefolket problemet. Om ansatte er i karantene, eller dratt vekk, så må man sende opp nye. Hva om situasjonen var litt annerledes og byene var avhengig av masse importarbeidere fra bygda. Skal man da lage en lov som sier at alle som har hytte må bo på hytta for å beskytte helsevesenet i byene? Nå oppfordrer hyttekommunene folk til å komme til helsetjenesten fordi det er så lite å gjøre. Det er helsesystemene i byene som kommer til å kollapse først. Anonymkode: 96317...a6f Der er ikke flere ansatte å ta av! Tror du det vaser tusenvis av helsepersonell rundt om og ikke jobber? Du har for øvrig rett i at det er byene som sliter mest, fordi smitten brer seg mest der på grunn av tett befolkning. Helsetjenesten er kanskje det du oppfatter som legekontor, og de har for tiden mindre tilstrømming av pasienter - noe som bekymrer da kronikerne ikke lenger får nødvendig oppfølging. Men omsorgstjenesten da, hjemmetjeneste og sykehjem oppfordrer garantert ikke til at de skal få flere brukere/pasienter, for de sliter! 5
Gjest Keikolina Skrevet 27. mars 2020 #74 Skrevet 27. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette tullet med at helsevesenet skal bryte sammen i kommuner med hytter om folk drar på hytta? Er jo bare vås. Anonymkode: f01c1...462 De bryter jo nesten sammen med alle beinbruddene dere kløner gjør å så skal de få coronaen oppå det igjen? Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Må være lite vett i hode på hytteegoistene.
Isambard Skrevet 27. mars 2020 #75 Skrevet 27. mars 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde hovedpoenget var å verne helsetjenesten hyttekommunen. Når man da sender fok i samme husstand med en som er smittet er ikke da sannsynligheten at disse har smitten større enn den vanlige hytteturist? Anonymkode: 93055...016 Det er to hensyn som står opp mot hverandre: 1. Bremse spredningen av korona slik at intensivavdelingen ikke blir overbelastet. Dette taler for at resten av familien drar på hytta når en i familien er smittet 2. Unngå at folk blir syke i feil kommune slik at de overbelaster det lokale helsevesenet. Det taler for at folk blir hjemme. Loven balanserer disse to hensynene. Vi fikk et hytteforbud sånn at kommunene ikke blir belastet med tusenvis av gjester. Samtidig var det et unntak som gjorde det mulig å la familiemedlemmer av smittede bo på hytta. Erfaringen fra Italia er at veldig mange blir smittet innad i familier. Det er EKSTREMT viktig å skille friske fra syke for å flate ut kurven. Regjeringen klarer å se begge sidene av saken. Kommunelegen i Vinje og Oppdal klare bare å se den ene siden. De forstår ikke, eller bryr seg ikke om mangelen på intensivplasser og respiratorer. De tenker bare på sitt eget lokale helsevesen. Endret 27. mars 2020 av Isambard 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #76 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, Keikolina said: De bryter jo nesten sammen med alle beinbruddene dere kløner gjør å så skal de få coronaen oppå det igjen? Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå. Må være lite vett i hode på hytteegoistene. Det er du som er egoisten. Du vil ofre byene for å redde landsbygda. Det kommer ikke engang til å fungere. Det er folk på hyttene året rundt, det er også mange turister. Hytteområdene er dimensjonert til å håndtere at en del folk er på hytta og at noen brekker bena. Vi ønsker naturligvis ikke påsketilstander, men det vil heller ikke skje når alt er stengt. Anonymkode: 96317...a6f 5
Gjest Keikolina Skrevet 27. mars 2020 #77 Skrevet 27. mars 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du som er egoisten. Du vil ofre byene for å redde landsbygda. Det kommer ikke engang til å fungere. Det er folk på hyttene året rundt, det er også mange turister. Hytteområdene er dimensjonert til å håndtere at en del folk er på hytta og at noen brekker bena. Vi ønsker naturligvis ikke påsketilstander, men det vil heller ikke skje når alt er stengt. Anonymkode: 96317...a6f Ja da, det er folk på hytta året rundt, men nå blir det jo ekstra mange på hyttene siden mange går hjemme + påsken som kommer og alle har fri. Folk sniker seg jo i bakkene uansett, mange respekterer ikke at løypene er stengt. Ser jo det når man bryter seg inn i treningsanlegg. Ingen drar på hytta og planlegger beinbrudd heller, det er bare noe som skjer. Endret 27. mars 2020 av Keikolina
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #78 Skrevet 27. mars 2020 5 minutter siden, Keikolina said: Ja da, det er folk på hytta året rundt, men nå blir det jo ekstra mange på hyttene siden mange går hjemme + påsken som kommer og alle har fri. Folk sniker seg jo i bakkene uansett, mange respekterer ikke at løypene er stengt. Ser jo det når man bryter seg inn i treningsanlegg. Ingen drar på hytta og planlegger beinbrudd heller, det er bare noe som skjer. Så sett opp karanteneregler. Man kan komme men man må bli inne i 14 dager. Da kommer det bare de som har et sterkt behov. Men det gidder du ikke, fordi meg, meg og meg. Anonymkode: 96317...a6f
Gjest Keikolina Skrevet 27. mars 2020 #79 Skrevet 27. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så sett opp karanteneregler. Man kan komme men man må bli inne i 14 dager. Da kommer det bare de som har et sterkt behov. Men det gidder du ikke, fordi meg, meg og meg. Anonymkode: 96317...a6f Å ja, jeg er meg meg meg altså. Du får flytte til landet når dette er over da 😀
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #80 Skrevet 27. mars 2020 Just now, Keikolina said: Å ja, jeg er meg meg meg altså. Du får flytte til landet når dette er over da 😀 Ja, du er egoisten. Jeg bort i Kina forresten, og her er det ingen som ville hindret meg å dra til landsbyga. Det var ganske mange som gjorde det også på grunn av kinesike nyttår og endte opp med å bli der flere uker. Det ble fortsatt ingen krise på de lokale sykehusene. Anonymkode: 96317...a6f
Fremhevede innlegg