Gå til innhold

Lengde på taler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt bekymret for talen til min kjæres forlover. Han er veldig glad i å prate i forsamlinger og talene hans er ofte veldig lange. Nå ønsker vi at toastmaster skal ta en prat med ham og gi han en maks tid for talen. Dette er ikke for å være kjip, men vi ønsker ikke at middagen skal dra ut i det uendelige. Hvor lang bør vi si at den kan være?

Skrevet

erfaringsmessig er 5 minutter maks av hva en slik tale bør være. Om han stiller med et slikt "talekort" som er 1/4 del av e a4- ark bør man kalkulere med ca 1 min per kort. Kanskje man kan få noen som kjenner forloveren godt til å være "testlytter" - ofte skjønner man først at talen bør kortes ned når man har lest den høyt :)

Skrevet

Vi beregner 10 min hver til "hovedtalerne", dvs. brudens far, brudgom, brud, brudens forlover, brudgoms forlover og brudgoms famile, pluss at vi har satt av 20 min. til "Evt.". Flott dersom det ikke tar lenger enn 5 min! Det er jo egentlig veldig vanskelig å planlegge dette i detalj, men vi har tenkt å si til de nærmeste + forlovere at vi ønsker at talene skal holde seg innenfor 10 min. Selv om middagen er viktig, har vi jo lyst til å ha litt tid til party party også!

Skrevet

Vi beregner ca. 5 min per tale. Dette er noe vi både har sagt ifra til toastmaster om, og også til de vi vet skal holde tale. Hvis dere gjør dette til en generell 'regel', er det vel ingen ting i veien for å si dette direkte til forloveren? :)

Gjest Talefør
Skrevet

Enig i at max tid for en tale bør være ca 5min. Dersom dere har gjester som ikke snakker norsk burde dere kanskje gjøre dem enda litt kortere, evt dele ut oversettelse av talene. Var i et bryllup i fjor der en gammel nabo holdt tale i 30min - det var alt for lenge selv for den halvparten av gjestene som skjønte hva han sa :o

Man kan si utrolig mye fint på 3min, så lenge man forbereder seg godt :-)

Skrevet
Man kan si utrolig mye fint på 3min, så lenge man forbereder seg godt

Ja, det er jo ofte det som tar kortest tid å si som er viktigst... Er ikke så veldig interssert i at hverken foreldre eller andre bruker en halvtime på å fortelle historier om hvor søt jeg var da jeg var liten eller hvor dritings jeg var i russetida (blir forlover det da i så fall... :ler: )

Skrevet

Ca 5 min bør være lang nok taletid for de fleste, men jeg syns ikke man trenger å ha noen tidsbegrensning for brudens far og brudgommen, og evt bruden.

Skrevet
Ca 5 min bør være lang nok taletid for de fleste' date=' men jeg syns ikke man trenger å ha noen tidsbegrensning for brudens far og brudgommen, og evt bruden.[/quote']

:Nikke:

Skrevet

Maks 5 minutter er som regel nok, ja.

Lenger enn det, og du ender opp med halvsovende gjester med glassaktige øyne, som ikke husker mer enn 1 av 5 poeng allikevel... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...