Gå til innhold

Hadde dere fått barn hvis det ikke var et barnehagetilbud i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagene er stengt for første gang på mange, mange, mange år. (De har vel aldri stengt på denne måten før). Foreldrene har muligheten til å benytte seg av dobbelt opp med omsorgsdager (altså, 40 dager tilsammen om dere har to barn, 60 hvis dere har fler eller barn med kronisk sykdom). Foreldrene har muligheten til å få masse kvalitetstid med barna sine, kanskje bli kjent med de på en helt annen måte. Men hva skjer? Allerede en uke etterpå koker det i kommentarfelter på facebook, det blir oppdrettet tråd etter tråd i sosiale medier om foreldre som sier rett ut at de ikke klarer mer. Reglene er strenge og tydelige. Likevel lurer foreldrene på om de har rett på barnehageplass, de er jo sykemeldt med vondt i en fot. Ufør. Gravid. Alenemor som har gått arbeidsledig i alle år er sur. Folk med 4-6 barn er sur. Folk med skolebarn klager over at deres barnehagebarn ikke har rett på barnehageplass for de har skolebarn og ta seg av. Folk er forbanna og kommer med usanne påstander. "Du må jo ha rett på barnehageplass siden du ...." 

Hvorfor er det slik egentlig? Er vi så avhengig av at andre passer barna våre, hvorfor går noen på veggen av å må være hjemme med barna sine i 2-6 uker? 

Dere som går på veggen av at barnehagen er stengt, hadde dere fått barn hvis det ikke var et barnehagetilbud i Norge? 

Anonymkode: ff55f...5c8

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 4921b...c92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Og i en ikke-unntaksstilatand ville gata vært full av barn og andre som de kunne leke med 

Anonymkode: 0ba40...df0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 663e3...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, viste ikke at det var en lignende tråd.

Anonymkode: ff55f...5c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fint klart å hatt barnet mitt hjemme med null barnehage frem til skolestart, og jeg klarer fint å ha han hjemme nå. Men han savner andre barn! 

Grunnen til at det er slitsomt nå er fordi at barnehagebarnet har eldre søsken som må sitte med skolearbeid i 4-5timer. De må ha hjelp og ro. Det er utfordrende! Det er slitsomt og utmattende! Jeg er ingen lærer! Og jeg kan ikke gi 100% til skolebarna og barnehagebarnet samtidig. 

Anonymkode: d8a79...d99

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Og i en ikke-unntaksstilatand ville gata vært full av barn og andre som de kunne leke med 

Anonymkode: 0ba40...df0

Nettopp. Pluss tusen ting og finne på, museer, kino osv. Sommerferien reiser man drar på badeland. Så ikke sammenlign denne situasjonen med: du orker ikke dine egne barn hva gjør dere i ferier da?

Her må man ha hjemmeskole og jobbe fulltid hjemmefra med krevende jobb, og når småbarna går på veggen fordi vi bor i liten leil uten hage og man går seg en tur fordi barn kan ikke sperres inne får man kjeft av koronapolitiet, ikke får de leke på tomme bhg heller.

Så nei hadde livet alltid vært denne situasjonen hadde jeg ikke fått barn. 

Anonymkode: 66300...fd4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Pluss tusen ting og finne på, museer, kino osv. Sommerferien reiser man drar på badeland. Så ikke sammenlign denne situasjonen med: du orker ikke dine egne barn hva gjør dere i ferier da?

Her må man ha hjemmeskole og jobbe fulltid hjemmefra med krevende jobb, og når småbarna går på veggen fordi vi bor i liten leil uten hage og man går seg en tur fordi barn kan ikke sperres inne får man kjeft av koronapolitiet, ikke får de leke på tomme bhg heller.

Så nei hadde livet alltid vært denne situasjonen hadde jeg ikke fått barn. 

Barn trenger også å leke med andre barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte i alle fall hatt en form for barnepass for å kunne forsørge oss, og jeg foretrekker barnehage framfor dagmamma. 

Da jeg fikk barn på nittitallet var ikke bhg noe man hadde krav på, men noe man håpet på. Det store temaet var «har du fått barnehageplass?» Detvar heller ikke minstepris. Selv om både jeg og mannen var studenter og levde på studielån og stipend kostet barnehagen nesten 4000 (rundt 1997-98). Vi ble plassert i nest høyeste inntektsgruppe, antagelig fordi vi var to. SFO kostet 2500 uten mat. 

Hvis det ikke var noen muligheter for barnepass kunne jeg ikke fått barn, det er jo såre enkelt. Jeg hadde ikke kunnet studere og jeg hadde ikke kunnet jobbe. 

Anonymkode: 2617d...f8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det hadde gjort meg sprø. Jeg går nesten på veggen i helger og ferier fordi jeg liker å jobbe. 

Anonymkode: 4ae48...9b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sannelig ikke sikker på om jeg hadde fått barn hvis denne unntakstilstanden var normalen. Det kan ikke sammenlignes med å ha barn før i tiden.

Anonymkode: 346aa...f21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kost meg med barn hjemme jeg. Hvis det ikke hadde vært for at jeg måtte jobbe med hjemmekontor i tillegg.. 

Anonymkode: 4f7af...37e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke barnehage i Norge nå. Og det vil det kanskje aldri bli igjen.

Jeg ville ALDRI fått barn om jeg hadde visst dette.

Anonymkode: 31f6a...894

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke barnehage i Norge nå. Og det vil det kanskje aldri bli igjen.

Jeg ville ALDRI fått barn om jeg hadde visst dette.

Anonymkode: 31f6a...894

Hva mener du med aldri? Det er jo ikke sånn at skolene blir stengt for alltid, så da åpner barnehagene etterhvert også.

Anonymkode: 0e2f1...167

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja😊

Eneste grunn til at hun begynte i barnehage var pga hun trengte andre barn å leke med. Hun begynte sent da. 

Anonymkode: 0e7b1...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja😊

Eneste grunn til at hun begynte i barnehage var pga hun trengte andre barn å leke med. Hun begynte sent da. 

Så du jobber ikke, men sitter på rumpa hjemme?

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Denne unntakstilstanden kan jo ikke sammenlignes med å være hjemme med barn. Man får knapt gå ut, alt er stengt, ungene kan ikke leke med andre barn, og i tillegg skal gjerne foreldrene jobbe samtidig som de har barna hjemme. Mange har skolebarn de skal passe på at gjør alle mulige oppgaver, gjerne med dokumentasjonskrav fra skolen, samtidig som de skal jobbe fulltid hjemmefra. Ikke rart mange synes det er slitsomt. Det er ikke det samme som at man ikke liker å være sammen med barna sine.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du jobber ikke, men sitter på rumpa hjemme?

Det har da virkelig ikke du noe med? Er det slik du har blitt opplært til å snakke til andre mennesker? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvsagt ville jeg det. Men da kunne man jo ikke jobbet som nå. Er uansett sykmeldt da jeg er høygravid, men det er tøft å gå hjemme med småbarn når du knapt kan gå. Og han har masse energi som han ikke får brukt, og savner å leke med andre barn. 

Anonymkode: 0a978...e8c

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 5468f...fa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...