AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 En lege på TV2 Nyhetskanalen oppfordret nå til at alle burde gå med munnbind i offentligheten. Det beste hadde vært kirurgisk munnbind, men siden det ikke er tilgjengelig for alle funker en hjemmelaget versjon bedre enn albuen (og mye bedre enn ingenting!). FHI har tidligere gått ut med at munnbind kan gi en falsk trygghet, men det argumentet synes er stiller svakt. Dette innlegget forklarer det godt: https://www.f-b.no/hvorfor-ikke-munnbind-og-maske/o/5-59-1809578 Hva tenker folk her inne om å gjøre munnbind til et vanligere syn i offentligheten? Personlig tenker jeg å starte med det, da jeg blir mye eksponert for koronapasienter i jobben og vil minimere risikoen for å spre smitte når jeg er ferdig på jobben. Anonymkode: c6cc2...2da 6
Djungelvrål Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 Hvis du kan og skjønner prosedyre for å ta det av og på er det bare å kjøre på, det samme gjelder for hanskebruk. 7 trinns prosedyre. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 Nei det gidder jeg ikke. Jeg overholder de andre reglene, har heller ingen tro på det. Anonymkode: d6c64...e3e 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Jeg foreslår at du roer deg ned... Anonymkode: f3ccc...ac6 12
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 Det gidder jeg ikke 😂 bor på landet, med noen få innbyggere i bygda her, så føler meg temmelig safe 💁 Anonymkode: 06112...75d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 2 minutter siden, Apocalypte said: Hvis du kan og skjønner prosedyre for å ta det av og på er det bare å kjøre på, det samme gjelder for hanskebruk. 7 trinns prosedyre. Å spre denne type elitisme er å gjøre alle en bjørnetjeneste. Masker virker, og bør brukes av flest mulig. Anonymkode: f3b7d...3fc 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 Just now, Tamsi said: Hvor skal vi få det fra da? Selv en hjemmelaget maske er bedre enn ingenting. Se forrige innlegg. Anonymkode: f3b7d...3fc 1
Hr. Aktiv Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 I IS land har de praktisert dette lenge. Munnbind altså. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 Mangelvarene sitter løst om dagen ser jeg, munnbind er jo det som ligger i stabler hos 3M og på apotekene? - not. Og i den helt nye rådene til personer i særlig risikogruppene anbefales å "ha en flaske med spritholdig håndesinfeksjon med deg i lommen". Flott råd, spritholdig håndesinfeksjon står klare på apoteket? - not. I en ideell verden er begge rådene gode, men når det anbefales bruk av utstyr og materiell som ikke er tilgjengelig så falles hele anbefalingen på sin egen manglende kontakt med den verden som omgir folk nå. Anonymkode: d5605...da8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 Dersom alle brukte munnbind, så kunne det ha funket. For du unngår å smitte andre, men du kan bli smittet selv av noen som ikke bruker munnbind. Så det sier seg selv at om alle brukte det, så ville sjansen ha vært mindre. Men da må de brukes riktig og man må fortsatt være bevist over å ta på seg selv og håndhygiene. Problemet er at det er ikke nok munnbind til alle. Så når 1 av 30 bruker så mister det sin virkning. Anonymkode: e0a55...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 Korona er gått fra å være et virus til en alvorlig psykisk lidelse. 90% av nasjonen er rammet, hvor mange er døde? Sikkert flere som er døde som følge av psykosen, enn selve viruset nå, mange flere vil jeg tro. Her er det store mørketall. Psykologiske, og økonomiske, ettervirkninger vil føre til flere tusen døde i månedene og årene som kommer. Anonymkode: bf6d2...eab 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lege på TV2 Nyhetskanalen oppfordret nå til at alle burde gå med munnbind i offentligheten. Det beste hadde vært kirurgisk munnbind, men siden det ikke er tilgjengelig for alle funker en hjemmelaget versjon bedre enn albuen (og mye bedre enn ingenting!). FHI har tidligere gått ut med at munnbind kan gi en falsk trygghet, men det argumentet synes er stiller svakt. Dette innlegget forklarer det godt: https://www.f-b.no/hvorfor-ikke-munnbind-og-maske/o/5-59-1809578 Hva tenker folk her inne om å gjøre munnbind til et vanligere syn i offentligheten? Personlig tenker jeg å starte med det, da jeg blir mye eksponert for koronapasienter i jobben og vil minimere risikoen for å spre smitte når jeg er ferdig på jobben. Anonymkode: c6cc2...2da Så lenge folkehelseinstituttet ikke anbefaler det så forholder jeg meg til det. Anonymkode: 58d77...690 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 Jeg bor ikke i byen, så jeg går ut med hunden uten munnbind. På butikken holder jeg avstand fra andre, og det har vært ganske få personer i samme butikk, samtidig, i det siste. Sist jeg var på butikken var vi bare tre kunder, og en annen gang var jeg den eneste. Vi fikk hansker før, men nå sier butikkene at de ikke får gjøre det lenger, og at vi må vaske hendene på vei inn. Anonymkode: 2539a...d09
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Korona er gått fra å være et virus til en alvorlig psykisk lidelse. 90% av nasjonen er rammet, hvor mange er døde? Sikkert flere som er døde som følge av psykosen, enn selve viruset nå, mange flere vil jeg tro. Her er det store mørketall. Psykologiske, og økonomiske, ettervirkninger vil føre til flere tusen døde i månedene og årene som kommer. Anonymkode: bf6d2...eab Enig, men jeg tror det er mest på kg Anonymkode: d6c64...e3e 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 Jeg synes alle dere "ta det rolig"-folk burde flytte til Sverige, gjerne Stockholm. Der gjør de akkurat som dere sier. Anonymkode: f3b7d...3fc 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #17 Skrevet 26. mars 2020 Test viser at kirurgisk munnbind stopper 78,5% av viruspartikklene, støvmaske stopper 98,9% av viruspartikklene og hjemmelaget maske av kjøkkenhåndkle stopper 60% av viruspartikklene. Hjemmesydde masker er bedre enn ingen ting. Selvfølgelig skal man kokvaske masken etter hver gang og ikke ta seg i ansiktet, men dette lærer man fort. https://smartairfilters.com/en/blog/diy-homemade-mask-protect-virus-coronavirus/?fbclid=IwAR2GhGQRW74Y76nuxqUGZncWACBn_5ZskSb6Lel8IXDuKMpvLcYtLEPbp18 Anonymkode: 48e12...ce9 5
blaamandag Skrevet 26. mars 2020 #18 Skrevet 26. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Test viser at kirurgisk munnbind stopper 78,5% av viruspartikklene, støvmaske stopper 98,9% av viruspartikklene og hjemmelaget maske av kjøkkenhåndkle stopper 60% av viruspartikklene. Hjemmesydde masker er bedre enn ingen ting. Selvfølgelig skal man kokvaske masken etter hver gang og ikke ta seg i ansiktet, men dette lærer man fort. https://smartairfilters.com/en/blog/diy-homemade-mask-protect-virus-coronavirus/?fbclid=IwAR2GhGQRW74Y76nuxqUGZncWACBn_5ZskSb6Lel8IXDuKMpvLcYtLEPbp18 Anonymkode: 48e12...ce9 Lenker til tallene du viser til takk, og noe bedre enn lenker du finner på Facebook 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #19 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, blaamandag skrev: Lenker til tallene du viser til takk, og noe bedre enn lenker du finner på Facebook https://www.researchgate.net/publication/258525804_Testing_the_Efficacy_of_Homemade_Masks_Would_They_Protect_in_an_Influenza_Pandemic https://www.researchgate.net/publication/258525804_Testing_the_Efficacy_of_Homemade_Masks_Would_They_Protect_in_an_Influenza_Pandemic#pf7 Anonymkode: 48e12...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #20 Skrevet 26. mars 2020 4 minutter siden, blaamandag said: Lenker til tallene du viser til takk, og noe bedre enn lenker du finner på Facebook Er det for mye jobb å åpne artikkelen og trykke på dem? Anonymkode: f3b7d...3fc 2
Anbefalte innlegg