Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man finne ut om en bolig er på tvangssalg?

Hvis så og man får et godt kjøp men at ikke all gjeld på hus blir dekt av den summen , må man ha den da videre eller følger den selger( den som mistet huset sitt) Jeg spør barr

Anonymkode: 0dfcf...5e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette ser du i grunnboka om det er tinglyst en begjæring om tvangssalg. 

Du må forsikre det om at eiendommen er fri for heftelser når du overtar, om ikke må du svare for gjelden. 

Anonymkode: a8b34...498

AnonymBruker
Skrevet

jeg har kjøpt på tvangssalg før. Med 10+ kreditorer. Det går fint. Ny eier overtar aldri gammel boliggjeld. Den er personlig. Kun hvis du kjøper bil. Da følger gjelden bilen.

Anonymkode: d13fa...e97

• Liker 1
Skrevet

Hei

Det følger av tvangsl. kapittel II. Gjennomføring av tvangssalg § 11-12. Salgsmåte, at salget skal skje på den måten som gir best dekning. Dette vil som oftest skje ved oppnevnelse av medhjelper. Medhjelper er ofte eiendomsmegler. Årsaken til dette er at det skal unngås spekulasjon i kjøp av fast eiendom. Dette for å hindre at den som får boligen solgt på tvangssalg ikke skal gå på et urimelig tap.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

jeg har kjøpt på tvangssalg før. Med 10+ kreditorer. Det går fint. Ny eier overtar aldri gammel boliggjeld. Den er personlig. Kun hvis du kjøper bil. Da følger gjelden bilen.

Anonymkode: d13fa...e97

Jeg stusset litt på det som ble påstått tidligere i tråden, ja. Men ved et privatsalg kan det kanskje være mulig at ny boligeier overtar gjeldsforpliktelser? Altså når det ikke er snakk om tvangssalg?

Anonymkode: 4463a...71a

AnonymBruker
Skrevet

Det står i salgsoppgaven.

Anonymkode: c39f9...56c

AnonymBruker
Skrevet

Ved tvangssalg så blir all pant slettet når tingretten har stadfestet salget. Dersom en bolig selges privat så kan kreditorene opprettholde panter sitt selv om eiendommen er solgt. Dette er fordi at debitor ofte «selger» til familiemedlem/ektefelle for å slippe unna. 

Anonymkode: 0b519...99c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...