Gå til innhold

Hun kaller ungen min for tjukk..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vi er en stor familie, hvor den ene tanten til barnet mitt ikke snakker så godt norsk. Hun mener ting godt, men har en helt annen holdning av hva som er greit og ikke å si til barn. 

Hun kaller treåringen min for tjukkebolla noen ganger. Hun sier det ikke for å være frekk tror jeg, men jeg blir uvel. Selvom hun sikkert mener det som et kompliment mtp tonen hun sier det i.. Men likevel 🙄 

Vi har vært veldig påpasselige med å ikke kommentere andres utseende, og hvis man absolutt skal si noe så kan man si fint hår, fine klær eller noe annet man kan noe for.. 

Jenta mi er ikke tjukk, hun er sunn og frisk med runde søte kinn. 

Det hele gjør meg vondt og jeg korrigerer tanten selvsagt ved å si at "hun er akkurat passe", men det går visst ikke inn. Jeg burde heller være mer direkte og si "slutt å kall henne for tjukkebolla, det er ikke pent å si slik til andre", men jeg er litt nervøs. 

Finnes det en litt mer tydelig og snill måte å si det på? 

Anonymkode: 501ba...f20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Si det rett ut, at man kaller ikke noen for tykk, det er ikke pent.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bare et kallenavn da. På samme måte som prinsessa, lille trulte og Dokka? 

Anonymkode: b08e9...19a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bare et kallenavn da. På samme måte som prinsessa, lille trulte og Dokka? 

Anonymkode: b08e9...19a

Tjukk er jo ikke veldig koselig da.. Sukkerbolla er jo litt bedre tbh 

3 minutter siden, Luna Llena skrev:

Si det rett ut, at man kaller ikke noen for tykk, det er ikke pent.

Nemlig.. Hadde du tatt deg nært av at noen hadde sagt "det du sier er ikke pent"? 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjukk er jo ikke veldig koselig da.. Sukkerbolla er jo litt bedre tbh 

Nemlig.. Hadde du tatt deg nært av at noen hadde sagt "det du sier er ikke pent"? 

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, her kaller vi barna våre på 0,5 og 3 år for tjukkebollen og tjukken 😂 er jo bare kallenavn, eldste var veldig tung som baby og yngste er også en tjukk baby. Men 3 åringen er tynn som en strek nå. Dersom du vet at hun mener godt som du skriver, så husk på det gamle ordtaket "smil til verden og verden smiler tilbake", ikke ta det så seriøst og tungt :) unger har godt av å lære seg det også, det betyr ikke at de kommer til å springe rundt og kalle andre tjukke eller få et dårlig selvbilde selv. 

Anonymkode: 53026...53a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ei dame jeg kjente sa til det lille barnebarnet sitt "du din soper" 😂

Det var kosenavnet sitt det 😁

Men til ts, bare si ifra 🥰

Anonymkode: 70cab...6da

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne vært en fin måte å sagt det på, helt sikkert. Men om språket er et problem, ja da er det bedre å være helt direkte, enn å prøve å pakke det fint inn. For om man pakker det fint inn, da kan det fort oppstå språklige kommunikasjonsfeil.

Si det rett ut.

Anonymkode: 30aa1...863

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jenta mi er ikke tjukk, hun er sunn og frisk med runde søte kinn

Foreldre as......

Anonymkode: 1a4ee...52f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Foreldre as......

Anonymkode: 1a4ee...52f

Barnløse ass...

Anonymkode: 374bf...fc9

• Liker 5
Gjest Nina1975
Skrevet

I Thailand er tykk noe positivt. Tjukk og blek er kjempepositivt.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet
36 minutter siden, Nina1975 skrev:

I Thailand er tykk noe positivt. Tjukk og blek er kjempepositivt.

Jeg må kanskje flytte til Thailand..:ler:

Hvis du ikke vil hun skal kalle ungen tjukkebolla så for du si det da, er ikke verre. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar ❤️ 

Jeg må nok bare si det rett ut, at ikke kall henne det for hun er ikke tjukk.. 😊 Men kan jo si det på en hyggelig måte.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv kalt mine barn for tjukkabolle og sumobryter. De var kjemperunde!  Og søte!

Men jeg Gjorde det bare mens de var babyer. En 3-åring skjønner jo hva det betyr. Og uten å gå inn i diskusjonen som tjukk automatisk er negativt,  så er best å lære barn til å ikke kommentere andres kropper

Anonymkode: f4cbe...667

• Liker 4
Skrevet

Vi har sykt mange "andre ord" for å beskrive kroppsfasong og vekt, og stort sett unngår vi å bruke ord som tjukk, tjukkas, feit, bælfeit, smellfeit, dundre, og dess like om de som er på oversiden av normkurven.

I stedet beskriver vi mennesker som lubne, chubby, frodig, i godt hold, røslige, kraftige, tettbygd og så videre for å sukre betydningen.  Det betyr likevel det samme.  De fleste barn vokser det av seg når kroppslengden øker.  Det er tross alt forskjell på å være en tjukk treåring og en frodig trettiåring.  Vi må kanskje tåle at noen er flinkere til å gi en god og riktig tilbakemelding?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sier til henne "ikke kall henne tjukkebolla det er ikke pent å si" så tror jeg at du sårer henne veldig. Vet ikke hvor hun er fra, men i ulike deler av verden blir man ikke like fort krenket som mange i Norge blir. Jeg har bodd flere år i Latin-Amerika, og er vant med at man lager kallenavn som beskriver utseendet uten at det er vondt ment. Kommentarer som " du har spist godt i det siste..haha" er heller ikke vondt ment. Lær heller datteren din at hun ikke må ta ting så veldig personlig og at hun trenger ikke å bli krenket for alt mulig. Da får hun kanskje et sunt forhold til kroppen sin når hun blir eldre.

Anonymkode: 2702a...ebf

Skrevet

Jeg kaller alle "tjukken", både mennesker og dyr - selv om jeg stort sett er den tjukkeste av dem alle. 

Det er bare å gi faen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hyggelig nei. Senere får du oppgaven å lære din unge at man ikke mobber andre på utseende, når hun plager andre unger.

Anonymkode: 79926...8f6

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv kalt mine barn for tjukkabolle og sumobryter. De var kjemperunde!  Og søte!

Men jeg Gjorde det bare mens de var babyer. En 3-åring skjønner jo hva det betyr. Og uten å gå inn i diskusjonen som tjukk automatisk er negativt,  så er best å lære barn til å ikke kommentere andres kropper

Anonymkode: f4cbe...667

4 timer siden, Whistler skrev:

Vi har sykt mange "andre ord" for å beskrive kroppsfasong og vekt, og stort sett unngår vi å bruke ord som tjukk, tjukkas, feit, bælfeit, smellfeit, dundre, og dess like om de som er på oversiden av normkurven.

I stedet beskriver vi mennesker som lubne, chubby, frodig, i godt hold, røslige, kraftige, tettbygd og så videre for å sukre betydningen.  Det betyr likevel det samme.  De fleste barn vokser det av seg når kroppslengden øker.  Det er tross alt forskjell på å være en tjukk treåring og en frodig trettiåring.  Vi må kanskje tåle at noen er flinkere til å gi en god og riktig tilbakemelding?

Fettfjell og fleskeberg også, bare for å legge litt til gloselista 😂 

Ja og det er jeg enig, og man må lære barna at voksne noen ganger sier ting som ikke er riktig, men at det er greit å si ifra om man blir såret. 

"det tante sa var ikke helt greit, men hun mente nok ikke noe vondt med det, jeg er sikker på at hun synes du er flott akkurat som du er" 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du sier til henne "ikke kall henne tjukkebolla det er ikke pent å si" så tror jeg at du sårer henne veldig. Vet ikke hvor hun er fra, men i ulike deler av verden blir man ikke like fort krenket som mange i Norge blir. Jeg har bodd flere år i Latin-Amerika, og er vant med at man lager kallenavn som beskriver utseendet uten at det er vondt ment. Kommentarer som " du har spist godt i det siste..haha" er heller ikke vondt ment. Lær heller datteren din at hun ikke må ta ting så veldig personlig og at hun trenger ikke å bli krenket for alt mulig. Da får hun kanskje et sunt forhold til kroppen sin når hun blir eldre.

Anonymkode: 2702a...ebf

Ja du har nok rett i det, i det landet og forsåvidt landene rundt et det ganske vanlig og ikke ta ting så høytidelig. Hun har ikke reagert noe særlig når hun har hørt det, men det gjør hun sjeldent.. Jeg håper jeg klarer å lære henne det at hun må la ting prelle av, men samtidig er det viktig å stå opp for seg selv om man synes noe er ubehagelig. 

Jeg ble selv oppfordret til å ikke la noe gå inn på meg, at jeg var for følsom, at jeg ikke skulle bry meg. De gangene jeg brydde meg, noe som var veldig ofte fordi jeg er en sensitiv person, tenkte jeg automatisk at det er jeg som er problemet, og at det jeg føler er feil eller overdrevet. 

Samtidig er dette ekstremt situasjonsbetinga, ungen er tre år, jeg er tretti. Å si til en treåring at hun ikke skal bry seg eller "hun mener ikke noe vondt med det" kan få negative konsekvenser for henne. En treåring forstår ikke det komplekse rundt det, for i hennes verden er det de voksne sier sant. Det er derfor man feks ikke sier at du er den flinkeste i hele verden til å tegne, når det ikke er tilfellet. Ingen sier sånt. Det kan være et kosenavn fra tante sin side, men det går på utseendet. 

Kan kanskje være greit å si noe til tanten, men det er kok noe i det du sier at jeg lærer barnet mitt til å takle det folk sier for hun vil garantert møte på verre ting når hun blir eldre.. 

3 timer siden, Hellisinhello skrev:

Jeg kaller alle "tjukken", både mennesker og dyr - selv om jeg stort sett er den tjukkeste av dem alle. 

Det er bare å gi faen. 

Hehe herlig 😂

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke hyggelig nei. Senere får du oppgaven å lære din unge at man ikke mobber andre på utseende, når hun plager andre unger.

Anonymkode: 79926...8f6

Den dagen kommer nok, nå er hun så positiv og kaller andre for fantastisk og flott ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...