AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 Hvordan kan man egentlig få bot av å være på en hytte? Man kan vel bare si at man ikke skal overnatte? De har vel ikke ransakelsesordre og kan sjekke hvorvidt man har tenkt å overnatte eller kjøre med bilen tilbake ikveld, hvis man bor i sannsynlig kjøreavstand? Skjønner ikke helt hvordan dette skal sørge for at overholdes rent praktisk/lovlig? Anonymkode: 91ef8...d22 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 De kan jo til nøds se hvor mobilen din befinner seg kl 2 om natta Anonymkode: c5491...a7c 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan jo til nøds se hvor mobilen din befinner seg kl 2 om natta Anonymkode: c5491...a7c Men da må de jo først ha navn og telefonnummer for så å tracke mobilen? Så da kan vel teoretisk sett alle bare være på hyttene sine, og reise hjem dersom de får visitt av politi? Synes dette virker så rart. Anonymkode: 91ef8...d22 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Det sinssyke er jo AT man får bot av å være på hytta. Anonymkode: 9ac74...60d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da må de jo først ha navn og telefonnummer for så å tracke mobilen? Så da kan vel teoretisk sett alle bare være på hyttene sine, og reise hjem dersom de får visitt av politi? Synes dette virker så rart. Anonymkode: 91ef8...d22 Hvis noen tipser om at det er tegn til liv på en hytte, så sjekker de lett hvem som eier hytten. Den er jo registrert på eier. Deretter kan de, som noen over sa, sjekke telefonsignaler e.l. for å finne ut om du har oppholdt deg der. Og hvis du er der to dager på rad skal det uansett godt gjøres å sannsynliggjøre at du ikke sov der. Anonymkode: 65408...b22 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sinssyke er jo AT man får bot av å være på hytta. Anonymkode: 9ac74...60d Nei, det sinnssyke er at folk ikke kan rette seg etter myndighetene i en så spesiell og alvorlig situasjon som vi er i nå, og absolutt MÅ forsøke å finne smutthull i regelverket. Anonymkode: b3cbd...954 26
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis noen tipser om at det er tegn til liv på en hytte, så sjekker de lett hvem som eier hytten. Den er jo registrert på eier. Deretter kan de, som noen over sa, sjekke telefonsignaler e.l. for å finne ut om du har oppholdt deg der. Og hvis du er der to dager på rad skal det uansett godt gjøres å sannsynliggjøre at du ikke sov der. Anonymkode: 65408...b22 Har en time til hytta og null problem og reise tur retur 2dager på rad, sommern bor jeg der og pendler til jobb hver dag så nei holder ikke spør du meg Anonymkode: 550ca...592 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da må de jo først ha navn og telefonnummer for så å tracke mobilen? Så da kan vel teoretisk sett alle bare være på hyttene sine, og reise hjem dersom de får visitt av politi? Synes dette virker så rart. Anonymkode: 91ef8...d22 Nei, de trenger ikke navn og nummer. De vet hvor mange innbyggere det er i kommunen, så sammenligner de det antallet med det antallet mobiler som de ser. Anonymkode: ad767...2cb 1
Coronas Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man egentlig få bot av å være på en hytte? Man kan vel bare si at man ikke skal overnatte? De har vel ikke ransakelsesordre og kan sjekke hvorvidt man har tenkt å overnatte eller kjøre med bilen tilbake ikveld, hvis man bor i sannsynlig kjøreavstand? Skjønner ikke helt hvordan dette skal sørge for at overholdes rent praktisk/lovlig? Anonymkode: 91ef8...d22 Du får bot for å bryte en regel/lov. Du kan fint dra til hus nr 2 i din egen kommune. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 2 timer siden, Coronas skrev: Du får bot for å bryte en regel/lov. Du kan fint dra til hus nr 2 i din egen kommune. Poenget var vel hvordan de skal bevise det hvis de kommer på døra. Anonymkode: 91ef8...d22 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, de trenger ikke navn og nummer. De vet hvor mange innbyggere det er i kommunen, så sammenligner de det antallet med det antallet mobiler som de ser. Anonymkode: ad767...2cb Hvordan har kommunene tilgang til informasjon om hvor mange mobiltelefoner som befinner seg innenfor kommunegrensen til en hver tid?, hvorfor tror jeg at denne påstanden bare er noe du har funnet på?. Anonymkode: 14cd3...4a5 1
Coronas Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget var vel hvordan de skal bevise det hvis de kommer på døra. Anonymkode: De har ditt navn og bostedsadresse. Hytten er ikke din faste adresse. Leier du hytten er det vel hytteeier som får svi og du må dra hjem 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har kommunene tilgang til informasjon om hvor mange mobiltelefoner som befinner seg innenfor kommunegrensen til en hver tid?, hvorfor tror jeg at denne påstanden bare er noe du har funnet på?. Anonymkode: 14cd3...4a5 Det er ikke funnet på. De har den oversikten. Om du på død og liv skal på hytta, så slår du av telefonen, tar ut simkort og batteri (hvis mulig) før du kommer dit/drar hjemmefra. Evt lar telefonen ligge hjemme. I tillegg kan du ikke fyre i peisen, eller ha strømforbruk utover normalt når hytta står tom. I tillegg må du kunne parkere bilen slik at ingen fatter mistanke. Om det er snø, så kan du selvsagt ikke legge igjen spor. Kanskje best å bare holde seg hjemme. Anonymkode: 89ec8...4da 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 I min egen hjemkommune, hvor foreldrene mine har to hytter, er det nå så rolig på det lokale legekontoret at kommuneoverlegen gikk ut i lokalavisa og ba befolkningen om å komme innom. Fordi legene hadde ingenting å fylle dagene sine med. Jeg så Jørgen Skavlan (Oslos mest populære fastlege) si det samme på Dagsrevyen i dag. Men jeg og samboeren min skal altså ikke kunne overnatte på en av hyttene våre, fordi vi "kan overbelaste det lokale helsevesenet" i hjemkommunen min. Et helsevesen som nå er så "overbelastet" at kommuneoverlegen etterlyser pasienter via lokalavisa. Anonymkode: 51798...d0d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 Det er jo veldig enkelt å se om dere har tatt dere til hus med kofferter og slikt eller om dere er der på dagstur. Og som nevnt over, ja de kan se om telefonen din er der om natten. Anonymkode: eb13e...c54 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og som nevnt over, ja de kan se om telefonen din er der om natten. Forutsatt at det er dekning. Det er ikke alle fjellområder som har dekning. Anonymkode: 51798...d0d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #17 Skrevet 26. mars 2020 Hvis man gjemmer bilen, har lyset avslått og greier å skjule alle fotspor, samt ha tlf på airplane mode det meste av tiden, så er risken lav. Men lurer på om man får en bot en gang som en parkeringsbot, eller om man får bøter hver dag, eller om man blir beordret til å dra hjem ellers vil de bruke makt? Anonymkode: b82f1...1c8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #18 Skrevet 27. mars 2020 For en paronoid gjeng. Hvor mange har egentlig blitt straffet av dette forbudet? Hvis hytta kan sees fra bygda, så vil kanskje noen komme innom. Men i de aller fleste tilfeller så vil ingenting skje. Anonymkode: c1ca2...69d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #19 Skrevet 27. mars 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man egentlig få bot av å være på en hytte? Man kan vel bare si at man ikke skal overnatte? De har vel ikke ransakelsesordre og kan sjekke hvorvidt man har tenkt å overnatte eller kjøre med bilen tilbake ikveld, hvis man bor i sannsynlig kjøreavstand? Skjønner ikke helt hvordan dette skal sørge for at overholdes rent praktisk/lovlig? Anonymkode: 91ef8...d22 Kan du ikke innfinne deg med reglene istedenfor å kun spekulere i hvordan bryte dem? Reglene ble ikke laget for at noen skal gni seg i hendene over å ødelegge påskeferien din, men en avgjørelse til beste for fellesskapet for å spare liv og helse. Anonymkode: a679e...4e6 4
solmåneogstjerner Skrevet 27. mars 2020 #20 Skrevet 27. mars 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man gjemmer bilen, har lyset avslått og greier å skjule alle fotspor, samt ha tlf på airplane mode det meste av tiden, så er risken lav. Men lurer på om man får en bot en gang som en parkeringsbot, eller om man får bøter hver dag, eller om man blir beordret til å dra hjem ellers vil de bruke makt? Anonymkode: b82f1...1c8 Vet ikke. Personlig synes jeg dette hytteforbudet er noe overdrevent. Jeg har hytte selv, et par kommuner unna der jeg bor, og skulle gjerne vært der. MEN jeg klarer meg da fint uten i et par måneder. Gleder meg heller til jeg kan dra dit fullt lovlig og uten å være redd for at noen skal oppdage meg. Husk at disse kommunene vet veldig godt at vi er med på å finansiere store deler av deres livsgrunnlag. De er ellers veldig glad for at vi kommer. Men akkurat nå kan vi ikke. Til sorg for både oss og dem. Men verst for dem, og for en god sak. Jeg bor selv i en forholdsvis stor bykommune med mange hytter (skjærgårdshytter), setter pris på at tilstrømmingen hit blir mindre, selv om mange av de som bor her gjerne kunne reist på fjellet og at det slik sett kunne jevnet seg ut. Og vil også si at det blir litt teit å bruke betegnelsen 'hyttefolket' (tar ikke hensyn, er egoistiske osv). Alle jeg kjenner respekterer forbudet (og anbefalinger) uten å sutre noe særlig, og uten å finne diverse kreative måter å unngå det på. Ikke riktig å generalisere så voldsomt kun pga noen få. (Endret. Blandet sammen forskjellige regler/straff) Endret 27. mars 2020 av solmåneogstjerner 1
Anbefalte innlegg