Gå til innhold

Studentene får god erstatning pga. tapt inntekt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Amber Everglow skrev:

Straffes studenter hardere enn småbarnsfamilier? Virkelig? Ja, studentenes situasjon er kjip, men det er absolutt ikke de verste skjebnene her i landet for tiden. Slutt å lat som noe annet.

Ugh, nå var dette en tråd om studenter da, så ta med deg whataboutismen din et annet sted er du grei.

Anonymkode: ae5b6...78d

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🥳🥳 Hele 6887,5 kr måneden det! Tenk hvor mye jeg kan godte meg med 887,5 kr på mat og transport nå som kontrakten på sommerjobben faller bort og enkelte av eksamensdatoene legger seg utover sommerferien ! Hvem trenger paprika for 90 kr/kg når man har havregryn og multivitaminer?! 

Anonymkode: 518da...b7d

Med det regnestykket ditt så har du mer å leve av enn jeg har.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ugh, nå var dette en tråd om studenter da, så ta med deg whataboutismen din et annet sted er du grei.

Det blir vanskelig å diskutere noe som helst uten å kunne sammenligne det med noe, synes du ikke? Vel, jeg synes iallfall det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Amber Everglow said:

Straffes studenter hardere enn småbarnsfamilier? Virkelig? Ja, studentenes situasjon er kjip, men det er absolutt ikke de verste skjebnene her i landet for tiden. Slutt å lat som noe annet.

Ja, for småbarnsfamilier har fortsatt rett på dagpenger så lenge de ikke er studenter. Det er studenter som har barn også. 

Jeg er helt avhengig av å jobbe for å betale leie. Jeg har ca. 12000 i faste utgifter hver måned, og så må jeg jo ha penger til mat også. Da sier det seg selv at 8800 kr i måneden ikke holder. 

Anonymkode: 88b1e...dc5

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kontaktet skolen min når jeg ble permittert og gitt fra meg skoleplass. Ellers måtte jeg ha flyttet i kollektiv med 2 barn og det er ikke mulig. 

Anonymkode: 6624b...632

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for småbarnsfamilier har fortsatt rett på dagpenger så lenge de ikke er studenter. Det er studenter som har barn også. 

Jeg er helt avhengig av å jobbe for å betale leie. Jeg har ca. 12000 i faste utgifter hver måned, og så må jeg jo ha penger til mat også. Da sier det seg selv at 8800 kr i måneden ikke holder. 

Kan jeg spørre hva slags leiepris du har? For 12000kr i faste utgifter som student hørtes mye ut i mine ører. Såvidt meg bekjent har studenter muligheter til å leie bolig for en mindre penge enn hva den gjennomsnittlige nordmann må betale.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres kjipt ut. Men kan du flytte til en billigere bolig? F.eks et kollektiv eller hybel? Hva inngår i de faste utgiftene? Hvor mye betaler du i leie nå?

Anonymkode: 7fb6e...a4a

AnonymBruker
Skrevet

Erstatning? De får et LÅN.

Ja det hjelper selvfølgelig. Men noen "erstatning" er det jo ikke. Stor forskjell på penger du eier og penger du låner.

Anonymkode: 2ccd8...f4c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Amber Everglow said:

Kan jeg spørre hva slags leiepris du har? For 12000kr i faste utgifter som student hørtes mye ut i mine ører. Såvidt meg bekjent har studenter muligheter til å leie bolig for en mindre penge enn hva den gjennomsnittlige nordmann må betale.

Betaler 9000 i leie, noe jeg hadde råd til fordi jeg jobbet såpass mye. Ja, jeg kan flytte til kollektiv. Men jeg må da fortsatt ut med tre måneders leie i oppsigelsestiden. 

Jeg er 30 år gammel, egentlig ferdigutdannet, men tar master for å få mer kompetanse. Angrer på at jeg startet. Skulle bare ha jobbet så hadde denne krisen ikke vært så stort problem økonomisk. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvis betaler mer enn 6000 i husleie og er student. Da lever du ikke rimelig slik studentene skal gjøre. Når jeg leser at enkelte betaler 12.000 kroner i husleie, ja da er du ikke student i mine ører. Du burde ha funnet en hybel som var passende for deg. Sier du at du har barn? Ja, det er heller ingen unnskyldning. Det finnes studentboliger for de som har barn. Du får nok støtte fra lånekassen.

Studentene skal leve rimelig sammenlignet med den øvrige befolkningen. Slik har det alltid vært, slik skal det også være!

Anonymkode: cf18a...774

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis betaler mer enn 6000 i husleie og er student. Da lever du ikke rimelig slik studentene skal gjøre. Når jeg leser at enkelte betaler 12.000 kroner i husleie, ja da er du ikke student i mine ører. Du burde ha funnet en hybel som var passende for deg. Sier du at du har barn? Ja, det er heller ingen unnskyldning. Det finnes studentboliger for de som har barn. Du får nok støtte fra lånekassen.

Studentene skal leve rimelig sammenlignet med den øvrige befolkningen. Slik har det alltid vært, slik skal det også være!

Så fint at du sitter med en felles fasit for absolutt alle, uansett livssituasjon.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Når man har høye forbruk er det ikke rart at student stipendet ikke trår til, men hvem har sagt at man må ha så enorme forbruk? Det er ikke meningen at staten skal forsørge dette, så da kan man ta opp lån med god samvittighet. Stipend og lån måles ut ifra hva en gjennomsnittlig kvinne og menn bruker. Man skal fint kunne klare seg på 7000 kr i mnd.

Her sitter jeg i Trondheim, en av Norges største byer - og forbruket mitt er ikke på mer enn 6800 i mnd.

Husleie og strøm: 5 020 

Mat og husholdning: 1 300

Mobilabonnement: 199 

Helse og velvære: 200 

//

Forsikringer, busskort, pensumbøker og annet nødvendig betales med storstipendet som kommer i aug og jan.

Anonymkode: ee310...b4a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

🥳🥳 Hele 6887,5 kr måneden det! Tenk hvor mye jeg kan godte meg med 887,5 kr på mat og transport nå som kontrakten på sommerjobben faller bort og enkelte av eksamensdatoene legger seg utover sommerferien ! Hvem trenger paprika for 90 kr/kg når man har havregryn og multivitaminer?! 

Anonymkode: 518da...b7d

Du bør sjekke ut om du kan jobbe på sykehjem for eksempel. De har nok behov for pleieassistenter i sommer. 

Anonymkode: b3d3b...eda

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det bedre at jeg slutter på studiet slik at jeg kan søke dagpenger? 

For gjør jeg det har jeg rett på mer penger, I tillegg trenger jeg ikke betale tilbake. 

Akkurat nå virker det som den beste løsningen. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan ikke en som har en normal liv, være student, han/hun må leve rimelig for å være student?

Anonymkode: b0a5f...288

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvor i landet man studerer. Ikke alle steder har like gode tilbud.

Anonymkode: e1d23...d6c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går et studie med kun to samlinger i året og oppmøte på eksamen. Her jeg bor finnes det hverken hybler, studentboliger eller kollektiv. Ikke alle bor i studentby. Billigste plassen å leie her jeg bor koster 6500,. Liten leilighet uten mulighet for å ha vaskemaskin. Ikke finnes det vaskeri hee heller. Betaler nå 8000. Da får jeg hvertfall vasket klær. 

Anonymkode: 6624b...632

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men nå er det ikke påtvunget å jobbe på siden heller..

Anonymkode: ee310...b4a

Hahaha!! Haha! Denne var ny. Hver ENESTE gang noen uttaler seg om at at stipendet ikke er nok så sier 90% av kommentarfeltet at "DET ER JO BARE Å JOBBE VED SIDEN AV STUDIENE"

Jeg har følt meg ganske påtvunget å jobbe for å si det mildt. Selv med jobb må jeg ta penger utav sparekontoen hver eneste måned. :rope:

Anonymkode: debfe...045

• Liker 16
Skrevet

Dette er ett hån mot studentene.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Studentene får nå en kjempegod erstatning for tapt inntekt.

Nå kan dere virkelig juble over løsningen regjeringen har foreslått!

All stipend blir utbetalt i 15.april. Da får dere 27.550 kroner. I tillegg kan dere søke om ett lån på 26.000 kroner. 

Dette er mye penger, mens vi sitter alene hjemme i hybelen sin. Her har regjeringen virkelig gjort jobben sin!

Si meg, er du sjalu Ts? Har du ikke høyrer utdanning så du ikke vet hvor tøft det er å utdanne seg? Dette er BS, studente er så heldige at de kan få ekstra lån, som de skal slite med etter studiene. Og hvem tjener på det? Staten! Dette er latterlig.

Anonymkode: b5ccd...e3e

• Liker 11
  • Opprett ny...