Gå til innhold

Teorien om at antibiotika er årsaken til de høye tallene i Italia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye teorier ute og går. Men kan noen forklare enkelt hvorfor antibiotika kan gjøre deg mindre immun?

Anonymkode: 7848b...cb0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og i samme slengen: Har Spania det samme problemet, altså antibiotikaresistens i befolkningen?

Anonymkode: a5b5f...729

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye teorier ute og går. Men kan noen forklare enkelt hvorfor antibiotika kan gjøre deg mindre immun?

Det har ingen direkte sammenheng med Corona, men hvis man allerede sliter med antibiotikaresistente infeksjoner et sted - vil dette være med på å ytterligere ta livet av flere pasienter. Altså - de dør ikke av Coronoaviruset selv om de har det, men andre infeksjoner som man gjerne får idet man blir lagt inn på sykehus eller lignende.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og i samme slengen: Har Spania det samme problemet, altså antibiotikaresistens i befolkningen?

Jeg googlet litt selv, og det kan se ut som om Spania er enda verre enn Italia når det gjelder dette.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det får vi Google. Men tror kanskje ikke dette har vært det mest interessante tema når det kommer til landene. 
jeg har virkelig ikke tenkt over at det er andre regler på antibiotika der. 
Har brukt antibiotika en gang i mitt liv! Da var jeg 13 og hadde kikhoste. Jeg husker jeg var utmattet.

Mamma sa at hun ikke likte hvordan jeg ble på antibiotika. Men jeg husker ikke så mye av det. Jeg husker bare en hoste som kvalte meg og satt i i flere mnd. Om det var den eller antibiotika som forårsaket den lange utmattelsen vites ikke

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Googlet. Ja, i Spania får du lett antibiotika

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I Italia leger har 0 terskel for å skrive ut antibiotika.

Går til lege ,har litt feber og høster litt (før covid-19!) ,vipps antibiotika kur i 1 uke med en gang.

Vet ikke for Spania ….

Anonymkode: e6cc9...ea7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Italia leger har 0 terskel for å skrive ut antibiotika.

Går til lege ,har litt feber og høster litt (før covid-19!) ,vipps antibiotika kur i 1 uke med en gang.

Vet ikke for Spania ….

Anonymkode: e6cc9...ea7

Jeg googlet for Spania og det er det samme der. Veldig lav terskel

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spania er kjent som den store verstingen når det gjelder å gi ut antibiotika i følge en lege i familien. Du får kjøpt antibiotika reseptfritt på apoteket, slik var det i alle fall for få år siden.

Anonymkode: 1f309...b97

• Liker 5
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke befolkningen som er resistent. Det er bakteriene.. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spania er kjent som den store verstingen når det gjelder å gi ut antibiotika i følge en lege i familien. Du får kjøpt antibiotika reseptfritt på apoteket, slik var det i alle fall for få år siden.

Anonymkode: 1f309...b97

Slik var det for meg når jeg var på ferie i Hellas for noen år siden. Fikk et myggstikk som jeg fikk en stor blemme på. Dette myggstikket klødde veldig og det førte meg til nærmeste apotek hvor jeg spurte om de hadde en krem eller noe for å lindre kløen. Apotekeren så på myggstikket og hentet en hestekur på antibiotika. 

Anonymkode: 79c78...1f8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror på denne teorien. Det er jo fordi at hvis man fær påvist Corona så er immunforsvaret svakere. Da kan man lettere pådra seg bakterielle infeksjoner som.da må behandles med antibiotika. Men siden de bruker antibiotika for sykdommer de ikke trenger bruke det mot, så vil flere bli resistent. Altså antibkotika vil ikke virke. Da får de enda svakere immunforsvar pga Corona og en eller flere bakterielle infeksjoner. Og det gir høyere døds-rate.

Anonymkode: a1ba9...9f9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Går utfra at helsevesenet i Spania og Italie er informert om risiko ved ustrakt antibiotikabruk? på høy tid at de setter inn tiltak i hvertfall. 

Anonymkode: d6e38...e5e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Italia, Spania og Hellas er visst verstinger. Så Hellas kan bli neste.

De gamle og syke dør vel først og fremst av lungebetennelse, og ikke av viruset direkte. Så at antibiotikaresistente bakterier kan ha betydning er vel sannsynlig.

Anonymkode: 8b96a...c4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kort forklart, når man er syk økes sjansen for å bli syk av flere bakterier. 

Når man er intubert økes den enda mer. 

De som er i respirator gis ofte antibiotika fordi de "vet" de blir syke av sekundære bakterier når man griper inn i en syk kropp. 

Er disse bakteriene resistente, så... Hjelper det ikke med antibiotika, som det vil gjøre mot bakterier som ikke er resistente. 

Anonymkode: 646ff...274

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

De gamle og syke dør vel først og fremst av lungebetennelse, og ikke av viruset direkte. Så at antibiotikaresistente bakterier kan ha betydning er vel sannsynlig.

Viruset kan lage lungebetennelse på egenhånd, uten bakterieinfeksjon.

Anonymkode: f3fce...9f0

• Liker 4
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Italia, Spania og Hellas er visst verstinger. Så Hellas kan bli neste.

Viruset kan gi viruslungebetennelse, som kan være dødelig. Så kommer bakteriene i tillegg, og det gjør ikke saken noe bedre.

Edit: Noen andre var raskere.

Endret av T-Rex
  • Liker 4
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Både Italia og Spania er verstingen når det gjelder multiresistente bakterier grunnet overforbruk av antibiotika (eks MRSA). Dette fører til at Covid-pasienter som for eksempel får en respiratorindusert lungebetennelse (med bakterier) ikke har effekt av behandling med antibiotika. De dør da. I Norge er ikke dette et problem, slik at vi kan behandle slike tilstander og derfor sannsynligvis ikke får de samme dødstallene som i disse landene. 

Gjest Lama_Drama
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viruset kan lage lungebetennelse på egenhånd, uten bakterieinfeksjon.

Anonymkode: f3fce...9f0

Det de fleste får er ARDS, altså en akutt lungesvikt. Dette er en inflammasjonsskade, med våte tunge lunger som fører til nedsatt gassutveksling. Ikke en lungebetennelse per se. 

• Opprett ny...