Gå til innhold

Hvorfor er det så få døde i Tyskland?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser at det står det tallet som serious/critical på Worldometers, men det er vanskelig å tro når det døde 47 personer i går.

Anonymkode: d714e...780

Kan de kanskje ha vært på sykehjem? De fleste døde i Norge døde jo på sykehjem og ikke på sykehus, og ville dermed ikke ha vært med i statistikken over pasienter i kritisk tilstand.

Anonymkode: 6fb23...d5e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan de kanskje ha vært på sykehjem? De fleste døde i Norge døde jo på sykehjem og ikke på sykehus, og ville dermed ikke ha vært med i statistikken over pasienter i kritisk tilstand.

Dette stemmer også for Tyskland, ja.

Anonymkode: efbe7...681

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt interessant. Tiltakene kom også ganske sent her, så det har nok ikke noe med det å gjøre heller.

(Jeg bor altså i Tyskland, så når jeg skriver "her" mener jeg Tyskland, ikke Norge.)

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dette som bevis på det mange allerede har antatt; at pga mørketall er den reelle letaliteten for koronaviruset mye lavere enn antatt. Tyskland tester kjempemange og oppdager mange smittetilfeller, men letaliteten er lav. Det er godt nytt.

Letaliteten er lav så lenge alle som trenger intensiv hjelp får den. I Italia, Spania og New York er makskapasitet nådd og dermed øker dødstallene. Når 3 trenger respirator og bare 1 kan få betyr det 2 dødsfall som kunne vært unngått hadde man hatt nok maskiner. Det vil presse dødstall opp, ikke sykdommen i seg selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser dette som bevis på det mange allerede har antatt; at pga mørketall er den reelle letaliteten for koronaviruset mye lavere enn antatt. Tyskland tester kjempemange og oppdager mange smittetilfeller, men letaliteten er lav. Det er godt nytt.

Det avhenger av hva du mener med lav. I Italia er den kunstig høy på grunn av lav testgrad, men i Tyskland er den kunstig lav på grunn av eksponentiell økning i antall smittede, og forsinkelse mellom smitte og død.

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har teorier?
Jeg synes det er rart at dette ikke skaper overskrifter.

Dette gjelder jo i høyeste grad også for norge, som for øyeblikket har ennå lavere dødelighet enn tyskland https://forskning.no/virus/en-svaert-liten-andel-koronasmittede-dor-i-norge-sammenlignet-med-andre-land/1660818

Nå skal det legges til at norge også er blant de som tester mest pr innbygger i hele verden, over dobbelt så mye som tyskland faktisk, som delvis "ødelegger" teorien om at dødstallene blir unaturlig høye pga få tester. Det er uansett mange faktorer med i spill her som det står i artikkelen blant annet tidspunkt for testing og selvfølgelig hvor målrettet testingen er og hvor gode de er på smittesporing. Noen endelig tall får vi uansett ikke før dette er over.

covid1.thumb.jpg.5ede7601dba86a13a5d7512e514fd1fe.jpgcovid2.thumb.jpg.edd16ed4d224daa2b4512e5da7318672.jpg

Endret av RS_
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er nok mange unge som er veldig syke men ikke syke nok til at de er dødd enda, eller innlagt. Det kommer, bare vent og se. Her er det ingen som slipper lett unna.

Anonymkode: 5210b...926

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, RS_ said:

Nå skal det legges til at norge også er blant de som tester mest pr innbygger i hele verden, over dobbelt så mye som tyskland faktisk, som delvis "ødelegger" teorien om at dødstallene blir unaturlig høye pga få tester.

Du må ta høyde for at testtallene for Tyskland er fra 15. mars i den statistikken. Så vidt jeg forstår har de økt testingen kraftig siden da, men jeg har ikke sett konkrete tall.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta høyde for at testtallene for Tyskland er fra 15. mars i den statistikken. Så vidt jeg forstår har de økt testingen kraftig siden da, men jeg har ikke sett konkrete tall.

Godt poeng! De norske testtallene er forsåvidt også gamle, så det skiller 5 dager der. Hva de er nå er ikke godt å si, men det er all grunn til å tro at norge fortsatt ligger høyt på den statistikken.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En viktig del av arbeidet mot viruset i Norge er å teste så mange som mulig, for å stoppe viruset i å spre seg. Problemet er at på denne måten blir vi aldri ferdige med det. Viruset må få gå sin gang over landet for å utvikle flokkimmunitet. Vi blir ikke ferdige før viruset har oppsøkt alle kriker og kroker, på samme måte som alle andre virus som årlig feier over landet. Politikerne overvurderer som vanlig sin innflytelse. Dersom de tror vi blir ferdige på denne måten, skal det bare en innreisende til med virus, for å motbevise dette. Da vil vi være i full gang igjen.

Anonymkode: 1f21b...ad9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mange unge som er veldig syke men ikke syke nok til at de er dødd enda, eller innlagt. Det kommer, bare vent og se. Her er det ingen som slipper lett unna.

Du verden, så dramatisk! Jo, veldig mange slipper lett unna, svært mange har faktisk ikke symptomer i det hele tatt. Noe som igjen er skummelt med tanke på smitte.

Anonymkode: 94648...58e

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

En viktig del av arbeidet mot viruset i Norge er å teste så mange som mulig, for å stoppe viruset i å spre seg. Problemet er at på denne måten blir vi aldri ferdige med det. Viruset må få gå sin gang over landet for å utvikle flokkimmunitet. Vi blir ikke ferdige før viruset har oppsøkt alle kriker og kroker, på samme måte som alle andre virus som årlig feier over landet. Politikerne overvurderer som vanlig sin innflytelse. Dersom de tror vi blir ferdige på denne måten, skal det bare en innreisende til med virus, for å motbevise dette. Da vil vi være i full gang igjen.

Anonymkode: 1f21b...ad9

Jeg tror også vi trenger at flere blir smittet her i landet. Og hvis det hadde vært mulig, skulle jeg, som ung og frisk, tatt en for landet og isolert meg selv i ukene etter. Hvis mange nok unge og friske hadde gjort det, nå, før det går alt for lang tid og økonomien blir uopprettelig skakkjørt, hadde vi utvidet flokkimmuniteten en god del på relativt kort tid.

Hvis dette influensaviruset er som influensaer flest, og tar pause i sommervarmen og kommer tilbake på høsten/vinteren, er det vi i land som Norge som kommer til å slite mest, som ikke har blitt ordentlig eksponert for viruset ennå pga at alle sitter hjemme i isolasjon.

Anonymkode: 2eb71...30f

• Liker 7
Skrevet

Hvis dette influensaviruset er som influensaer flest, og tar pause i sommervarmen og kommer tilbake på høsten/vinteren, er det vi i land som Norge som kommer til å slite mest, som ikke har blitt ordentlig eksponert for viruset ennå pga at alle sitter hjemme i isolasjon.

Da blir det skiferie i Italia til vinteren! 😉

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å ha én koronatråd hvor det ikke sies ting som "det er ingen som slipper lett unna, bare vent, snart dør de unge i hopetall", når faktum er at minst 80% og sannsynligvis flere av de smittede slipper nettopp lett unna? Det er alvorlig nok som det er – ingen grunn til å "pynte" sannheten enda mørkere.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Testingen i Italia er visst ikke så veldig god likevel: https://www.focus.de/gesundheit/news/es-grassiert-ungewissheit-repraesentative-tests-sollen-wahres-ausmass-in-deutschland-zeigen_id_11813688.html

Men i følge den første kommentaren kan man bli registrert som smittet selv om det ikke er gjort en test. I så fall kan Tysklands tall være mer sammenliknbare med "Covid-19 (mistenkt eller bekreftet)"-koden som norske leger bruker i sykemeldinger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De sa på NRK i morges at grunnen er at de tester så mange og får isolert de med en gang.

Anonymkode: 2462f...f3a

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror også vi trenger at flere blir smittet her i landet. Og hvis det hadde vært mulig, skulle jeg, som ung og frisk, tatt en for landet og isolert meg selv i ukene etter. Hvis mange nok unge og friske hadde gjort det, nå, før det går alt for lang tid og økonomien blir uopprettelig skakkjørt, hadde vi utvidet flokkimmuniteten en god del på relativt kort tid.

Anonymkode: 2eb71...30f

Men vet man enda om smittede oppnår immunitet? Det hjelper lite at du tar en for landet og gjennomgår sykdmmen, hvis du blir smittet om et år igjen.

• Liker 6
Skrevet

Kinderegget som har truffet Italia, er unikt for dem: De oppdaget det sent, flere uker etter at det var kommet inn i landet, ekstrem gammel befolkning (andre eldst i verden), og ingen generasjonsskiller. 

Vi kommer til å se egne unike situasjoner i alle land, avhengig på hvordan infrastrukturen deres er, og hvordan befolkningstettheten deres fungerer.   

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe å si for forholdet mellom antall positive tester og døde.

Faktisk har det noe å si, for det har vist seg at dosen virus man får har noe å si for om man dør eller ikke. Derfor har en hel del friske helsepersonell dødd av viruset; fordi de har blitt så utsatt for det. Så om folk bor mange i samme hus er man mer utsatt for å bli smittet i en stor dose enn om du bare blir smittet av at noen nøys på bussen for en time siden  og du dermed blir smittet på den måten, for dosen virus vil da være mye lavere. 

Det skal sies at Italia har garantert svært mange flere smittede enn det som er registrert og dermed er det også høyere antall døde i forhold til antall smittede, fordi alle døde blir naturligvis registrert.

Anonymkode: 14cc6...770

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Daraya said:

Letaliteten er lav så lenge alle som trenger intensiv hjelp får den. I Italia, Spania og New York er makskapasitet nådd og dermed øker dødstallene. Når 3 trenger respirator og bare 1 kan få betyr det 2 dødsfall som kunne vært unngått hadde man hatt nok maskiner. Det vil presse dødstall opp, ikke sykdommen i seg selv.

Men det stemmer jo heller ikke med tallene, all den tid det er veldig få som mottar respiratorbehandling i Tyskland. Om respiratorer redder liv i Tyskland måtte det ha vært fordi mange var intubert, slik er det overhodet ikke. Så forskjellen mellom Tyskland og Italis inntreffer⁹ før det kommer til behov for respirator.

Tyskland har mange smittede, likevel få på respirator og få døde. Det er nok mange årsaker, men det virker å være en ukjent x-faktor her. Vi har ingen plausibel forklaring annet enn muligens forskjell i antibiotikaresistens. Jeg antar man får antibiotika med en gang man får lungebetennelse, og hvor bra antibiotikaen virker er vel ekstremt viktig med tanke på videre prognose. Funker ikke antibiotikaen vil det bli behov for respirator, og videre er dødsfall sannsynlig

Anonymkode: ef11b...a18

• Liker 3
  • Opprett ny...